cab schreef:Geloof dat ik nooit een Yurp spel gespeeld heb, ben je al lang gestopt. Kwam je wel eens met je spellen op beurzen?
Het enige Yurp Games spel dat is uitgekomen, hebben we in eigen beheer uitgegeven. Het gaat dan om het in mijn eerste bericht afgebeelde spel ARK. Achteraf was dit niet zo'n goede keuze, omdat dit een typisch middle-of-the-road familiespel is. We hebben veel interessantere spellen ontwikkeld, maar die zijn nooit verder gekomen dan prototypes die o.a. bij bedrijven als Kosmos, Ravensburger, Jumbo en Identity Games ter beoordeling hebben gelegen. Wat velen zich niet realiseren is dat er per jaar meer dan 600 nieuwe spellen uitkomen. Dat is 50 per maand, bijna anderhalf per dag (!). Ik schat dat het aantal spellen dat afvalt het tienvoudige is en dan weet je dat het geen gemakkelijke markt is om je in te begeven. Je bent verplicht een naam te worden, een merk dat sterker wordt door een reeks van spellen.
Wij zijn met Yurp Games stuk gelopen op de productie en de marketing. We hebben met ARK op Spellenspektakel 2004 in Eindhoven gestaan, maar omdat de drukker idioot laat was stonden we de eerste beursdag nog speldozen in elkaar te zetten. De eerste beursdag met alle publiciteit hebben we dus kompleet gemist. Tijdens dag 2 en 3 hebben in totaal zo'n 80 spellen verkocht en dat is relatief nog best veel voor een nieuw spel van een totaal onbekende uitgever. Wat behoorlijk heeft geholpen is dat ik m'n beide dochters in de stand had gezet als speluitleggers. Hun charme en enthousiasme waren doorslaggevend, haha.
O ja, we hebben in 2003 ook nog op het Spieleautorentreffen in Göttingen gestaan, echter alleen met enkele prototypes. Erheen gereden, hotel gehuurd, veel kosten gemaakt - dat soort zaken hakt erin als je nog geen spel hebt verkocht. Yurp Games bestaat officieel nog wel, maar er gebeurt niets meer. Ik kan mijzelf gelukkig wel recht in de ogen kijken en stellen dat we er ongelooflijk veel aan hebben gedaan. Maar de route van spelidee naar kant-en-klaar produkt is een lange en verdomd moeilijke. En o ja, vol valkuilen.
Groet,
Joost
Hier nog wat packshots: