Ducosim 17 mei

Data en weetjes over beurzen, toernooien en demodagen

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Bordspel.com weet te melden dat Boosterbox komende zaterdag het spel Nfertiti zal demon.

Afbeelding

Klik voor een korte beschrijving van het spel op Beschrijving Nfertiti
Leonarda
Rooster Booster

Bericht door Leonarda »

Ik heb dit spel (Nefertiti dus) afgelopen weekend al gespeeld en ik moet zeggen dat het me goed bevallen is!
Laatst gewijzigd door Leonarda op di 13 mei 2008, 21:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Let's play games!
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Dierik schreef:Volgens de berichten op de website van spelgroep Phoenix zal men op 17 mei namens Ravensburger het nieuwe spel Blox van Wolfgang Kramer demoën. Dus voor de liefhebber van abstrakte spellen een extra reden om naar Utrecht af te reizen :D .

Afbeelding

Klik op Beschrijving Blox om een korte beschrijving van dit spel te lezen op bordspel.com
De website truusentruus.nl heeft een (niet zo'n positieve) recensie geplaatst van dit spel, dus voor wie geïnteresseerd is klik op Recensie Blox
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Ook deze Ducosimconventie is weer ten einde, en zoals gewoonlijk plaats ik dan altijd een "kort" verslag. Bij deze dus.

Deze keer was ik samen met goede vriend Henk, mijn dochter van 7 jaar en haar nichtje van 6. Mijn dochter was al één keer eerder meegeweest, maar voor mijn nichtje was het de eerst keer. Ze had er erg veel zin in :D .

Toen we iets over tienen het beursgebouw binnenkwamen liepen we gelijk tegen Arno en Leonie van QWG aan. Zij zouden gaan demoën voor QWG en hadden dan ook de armen vol met spellen. Even handen geschud dus en na ons bij de balie van Ducosim gemeld te hebben konden we naar binnen. De meiden mochten er gratis in dus dat was de eerste meevaller van de dag :wink:

Binnen direct naar de Bring&Buystand gelopen waar ik mijn Kaiser inleverde. Ik had dit spel ooit ergens in een uitverkoop gekocht en naar mijn maatstaven komt het te weinig op tafel om een verkoop uit te stellen.
Mijn vraagprijs was EUR 10,00 en dat bleek scherp genoeg want voor de middag was het spel al verkocht. Vriend Henk had een tas vol spellen meegenomen om te verkopen. Meest opvallende daarvan was Eastfront van Columbiagames. Henk had dit spel op koninginnedag op een rommelmarkt voor EUR 12,00 gekocht en wilde het proberen te verkopen voor EUR 35,00 8) . Dat bleek geen enkel probleem want aan het eind van de dag was dit spel verkocht dus tel uit je winst :D. De titels van de andere spellen zijn me ontschoten. Wel zette Henk een deel van de verkoopwaarde weer om in het aankopen van nieuwe spellen. O.a. China (van Michael Schacht) en Het spel der Tronen werden weer aangekocht. Wat dat betreft heeft deze Bring&Buy stand dus duidelijk zijn functie 8)

Vervolgens even bij de QWG-stand gekeken. Ik ben vanaf begin dit jaar als vrijwilliger verantwoordelijk voor het regelen van de beurzen voor QWG en wilde even zien of alles naar wens verliep. Sander en Marina bleken tijdig aanwezig en waren druk bezig met het klaarzetten van CMC op een drietal tafels. Ik wilde ze verder niet storen en ben eerst doorgelopen naar de stand van Opstelten Speelgoed.

Daar aangekomen werden de meiden direct gezet aan het spelen van Coco Colecto. Hieronder zie je ze in actie.

Afbeelding

Dit bleek een heel aardig educatief spel waarin kinderen spelenderwijs allerlei rekenvaardigheden trainen.

Toen ik zag dat ze lekker aan het spelen waren ben ik even doorgelopen en kwam Armand tegen die zoals altijd scherp in de gaten hield welke "potentiële spelers" er rond de tafels liepen. Ik werd dan ook vrijwel direct benaderd om een potje Chaos te spelen (een tweepersoons abstract spel)

Afbeelding

Chaos bleek zijn titel inderdaad waar te maken en het spelbeeld golfde sterk op en neer. Dan dacht ik weer bijna verloren te hebben en kwam ik op miraculeuze wijze terug en daarna overkwam hetzelfde mijn tegenstander. We vonden het beide lastig om de gevolgen van onze zetten goed te overzien maar vonden het toch wel een aardig spel. Bovenal prachtig uitgevoerd met mooie houten stukken.

Uiteindelijk wist ik te winnen en dat was alweer de tweede meevaller deze dag :wink:

Daarna even tussendoor bij Speldorado De weerwolven van Wakkerdam gekocht. Mijn zusje was hier een paar weken gelden erg enthousiast over en voor EUR 5,60 (EUR 7,00 - 20% beurskorting) kan je je geen buil vallen dacht ik zo :)

Ondertussen had ik Henk ook weer gevonden en besloten we samen naar de stand van QWG te gaan om Caylus Magna Carte te spelen.

Afbeelding

Vlak voordat Marina wilde starten met de uitleg schoof Ingo aan die graag wilde meedoen. Marina legde ons dit spel helder uit (het scheelt zeker als je het bordspel kent) en al snel begonnen we met z'n vieren te spelen.

Het beviel ons alledrie goed. Het speelt net wat sneller dan het bordspel en zeker met ervaren spelers zou je dit in een uur moeten kunnen spelen en dat is toch aanmerkelijk korter dan het bordspel. Opvallend zijn met name het vervallen van de privileges en het meerdere malen voorkomen van dezelfde gebouwen (elke speler heeft dezelfde set van gebouwenkaarten). Dit spel gaat bij mij zeker vaker op tafel komen :D .
Het was een spannende pot waarbij de scores van de eerste drie dicht bij elkaar lagen (respectievelijk 32, 32 en 30 punten). Marina had wat pech en had 22 punten. Het spel bleek blijkbaar goed aan te slaan want QWG had voor de verkoop vier exemplaren meegenomen en die waren aan het eind van de dag allen verkocht.

Nadat we CMC hadden afgerond nog even bij Arno gekeken die op een andere tafel voor QWG een Frans prototype uitlegde. De spelers die ik er over gesproken heb waren er behoorlijk enthousiast over dus in ben benieuwd of dit in Essen uit gaat komen.

Ik zag later dan Erwin dit spel ook nog speelde dus Erwin misschien dat jij nog kort kan aangeven wat je ervan vond? Ik begreep van Arno dat die pot mede vanwege het aantal spelers (vijf) wat minder verliep.....

Oh ja de meiden (bijna vergeten dat die ook nog meewaren :oops: ). Gelukkig wisten die goed hun eigen weg te vinden en af en toe kwamen ze even langs om wat eten of drinken te nuttigen. Ze speelden later op de dag nog Koe zoekt boer met Hans van Tol himself 8) en vonden dat zelf samen met Coco Colecto de leukste spellen die ze speelden. Hans wist nog te melden dat hij ondertussen al 5000 stuks van Koe zoekt boer had verkocht dus ook commercieel zit het wel goed met dit spel :D. Wat speelden ze verder dan nog: Bij Opstelten speelgoed ook nog het Piratenspel en Katoiz dus zij vermaakten zich prima.

Henk en ik schoven na CMC nog aan bij Ravensburger voor een spelletje Im Jahr des Drachen

Afbeelding

Ingo was hierbij ook weer van de partij en na een gedegen uitleg van Gitte van Spelgroep Phoenixbegonnen we aan het spel. Eén regel bleek daarbij toch wat belangrijker dan we vanuit de uitleg begrepen hadden namelijk de spelersvolgorde. Hier hangt toch wat meer vanaf dan in de meeste andere spellen en aangezien ik daar totaal geen aandacht aan geschonken had bij het kiezen van de eerste twee personen (1 en 2 stappen) liep ik de hele tijd achter de feiten aan. Dit bevorderde het speelplezier niet echt omdat er nu weinig spanning in het spel zat. We besloten dan ook na een ronde of zes het spel te staken en verder te kijken. Geen van drieën vonden we dit een spel dat hoog op de verlanglijst zou komen te staan. Maar wie weet op een ander moment.........

Frank Quispel was ondertussen ook aangekomen op de beurs. Hij had 's ochtens andere verplichtingen maar had toch de tijd genomen om 's middags af te reizen naar Utrecht. Arno was er ondertussen vandaar en zo was het dus stuivertjes wisselen voor de broers Quispel. Frank had ook een prototype bij zich namelijk Boss Kito (de titel is een duidelijke knipoog naar de Rotterdamse gorilla uit Blijdorp Bokito 8) ) van Michael Schacht, een luchtig kaartspelletje met cartoonachtige tekeningen. Het zag er leuk uit en leek me iets in het kaliber Minous van 999-games. 'k ben benieuwd wanneer we dit in de uiteindelijke vorm gaan terugzien.

Verder heb ik op deze beurs ook nog een tijdje gesproken met Erik (Boes hier op het forum). Hij is bestuurslid van Ducosim en derhalve goed op de hoogte van het reilen en zeilen van de vereniging. Ik was met name nieuwsgierig naar het eventuele overgaan naar een andere locatie. Eric gaf aan dat de septemberbeurs zowiezo nog in Utrecht wordt gehouden maar dat voor de beurzen daarna nog alles open is. Of terug naar drie beurzen per jaar (vier beurzen in Utrecht organiseren wordt te duur) of vertrekken naar een andere locatie in het midden van het land. Ik wens Ducusim veel sterkte bij het nemen van deze beslissing. Wat mij betreft zou een andere locatie geen slecht idee zijn, zeker niet gezien de steeds hoger wordende parkeerkosten bij de Jaarbeurs (nu al EUR 12,00 :shock: )

Wat mij verder nog opviel was de aanwezigheid van onze Belgische vrienden van de forumfederatie.
Ik heb ze niet gesproken maar het was leuk om ze hier te zien :D

Om 16:00 hielden we het voor gezien en vertrokken weer huiswaarts. Opnieuw was een dag omgevlogen. Wij (ja, de meiden ook :wink: ) hadden weer een fantastische dag gehad. Tot september !
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

Op verzoek van Dierik:

Iedere speler heeft een setje landbouwtegels met zijn eigen groentesoort (wortel, prei enzovoort). Elke tegel is 9 velden groot en bevat een mix van weilandvelden en groentevelden (1-9). Je hebt verder drie speelfiguren: een boer, een hond en een paard. De boer is meteen beschikbaar, de beestjes komen later in het spel.

Als je aan de beurt bent, leg je een eigen tegel op tafel (er is een gemeenschappelijk speelveld). Je mag andere tegels bedekken, zolang minstens één van de negen velden van jouw nieuwe tegel op tafel komt te liggen. Voor de op afgedekte velden zichtbare groentes krijg je groentefiches van die soort. Aan het einde van jouw beurt plaats je de boer op jouw verse tegel, bij voorkeur op zo'n manier dat je andere spelers een beetje blokkeert. Later kun je de hond en het paard ook gebruiken om delen van het speelveld af te schermen.

Tijdens het spel krijg je punten voor setjes verschillende groentefiches (de waarde stijgt progressief). Aan het einde krijg je punten voor zichtbare velden met jouw groente (kan fors oplopen) en het weiland met jouw paard. Er zijn bonuspunten voor de speler die als eerste de laatste tegel heeft gelegd en voor de speler met het grootste aaneengesloten groenteveld.

Nog even iets over de speelvolgorde: deze hangt af van het aantal zichtbare groentevelden. De speler met de minste velden is aan de beurt. Als je dit handig plant, kun je meerdere beurten na elkaar uitvoeren en een leuke slag slaan. Iets om rekening mee te houden.

Dit is een leuk abstract spel, waarbij je elke beurt op zoek moet naar de juiste balans tussen fiches verzamelen, de buren blokkeren en de speelvolgorde manipuleren.

Erwin

P.S. normaal ben ik niet zo expliciet over prototypes. Arno van QWG heeft hiervoor toestemming gegeven.

Een foto van het begin (de kwaliteit is helaas bagger):

Afbeelding
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Ik heb op het spellengek-blog ook een verslagje gemaakt van de ducosim-beurs.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Dagmar schreef:Ik heb op het spellengek-blog ook een verslagje gemaakt van de ducosim-beurs.
Bedankt, ik heb er weer veel leesplezier aan beleeft :D
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Erwin schreef:Op verzoek van Dierik:

Iedere speler heeft een setje landbouwtegels met zijn eigen groentesoort (wortel, prei enzovoort). Elke tegel is 9 velden groot en bevat een mix van weilandvelden en groentevelden (1-9). Je hebt verder drie speelfiguren: een boer, een hond en een paard. De boer is meteen beschikbaar, de beestjes komen later in het spel.

Als je aan de beurt bent, leg je een eigen tegel op tafel (er is een gemeenschappelijk speelveld). Je mag andere tegels bedekken, zolang minstens één van de negen velden van jouw nieuwe tegel op tafel komt te liggen. Voor de op afgedekte velden zichtbare groentes krijg je groentefiches van die soort. Aan het einde van jouw beurt plaats je de boer op jouw verse tegel, bij voorkeur op zo'n manier dat je andere spelers een beetje blokkeert. Later kun je de hond en het paard ook gebruiken om delen van het speelveld af te schermen.

Tijdens het spel krijg je punten voor setjes verschillende groentefiches (de waarde stijgt progressief). Aan het einde krijg je punten voor zichtbare velden met jouw groente (kan fors oplopen) en het weiland met jouw paard. Er zijn bonuspunten voor de speler die als eerste de laatste tegel heeft gelegd en voor de speler met het grootste aaneengesloten groenteveld.

Nog even iets over de speelvolgorde: deze hangt af van het aantal zichtbare groentevelden. De speler met de minste velden is aan de beurt. Als je dit handig plant, kun je meerdere beurten na elkaar uitvoeren en een leuke slag slaan. Iets om rekening mee te houden.

Dit is een leuk abstract spel, waarbij je elke beurt op zoek moet naar de juiste balans tussen fiches verzamelen, de buren blokkeren en de speelvolgorde manipuleren.

Erwin

P.S. normaal ben ik niet zo expliciet over prototypes. Arno van QWG heeft hiervoor toestemming gegeven.

Een foto van het begin (de kwaliteit is helaas bagger):

Afbeelding
Bedankt voor de uitleg Erwin, het lijkt toch wel een aantal vrij unieke elementen te bevatten wat het voor mijn in elk geval interessant maakt :D

Op BGG vond ik nog een link naar een Franstalig interview met de auteurs die een wat minder mooi prototype uitleggen.
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Rubik »

Inmiddels heb ik ook een verslagje met wat foto's in Spelmagazijn gezet.
http://www.spelmagazijn.nl/nl/versl241.html