Afgelopen woensdag speelde ik met een vast clubje kennissen het scenario 'De Woestijnruiters' van de Kolonisten van Catan. Voor wie niet met dit scenario bekend is; de struikrover en zeerover zijn vervangen door een 18-tal woestijnruiters (als je met 3 of 4 mensen speelt) en deze rukken op nadat er 9 dorpen/steden zijn gebouwd door de spelers. Degene die een dorp of stad bouwt, verdeelt 2 woestijnruiters over de 3 woestijnen die naast elkaar bovenaan het speelveld liggen. Zodra ze er alle 18 liggen, gaan de woestijnruiters optrekken wanneer een getal gegooid wordt wat grenst aan de woestijnen. Hier komt dan een woestijnruiter op het fiche te liggen wat de opbrengsten blokkeert zoals een struikrover zou doen.
Nu kwamen wij bij de volgende situatie. De woestijnruiters werden gedurende het spel zo neergelegd dat de middelste woestijn maar 2 woestijnruiters had en de buitenste twee hadden er 11 respectievelijk 5. De 7 woestijnruiters in de twee meest rechtse woestijnen waren dan ook zo op en er was eigenlijk een gat gecreëerd wat ervoor zorgde dat de woestijnruiters alleen nog via de 2 (die natuurlijk amper gegooid wordt) de rest van de tegels konden bereiken.
Nu twijfelden wij ten eerste of dit de bedoeling was van het scenario? Ten tweede ontstond er een probleem bij de laatste woestijnruiter op de rechtse woestijn. Er werd 4 gegooid en beide tegels met 4 konden worden bereikt maar er was nog maar één woestijnruiter over (de rest was geblokkeerd door de middelste lege woestijn). Ik vond dat je dan nu eenmalig als uitzondering een extra woestijnruiter van die andere woestijn mocht pakken en dat ze hierna niet meer kwamen tot er 2 zou worden gegooid. Andere spelers vonden dat degene die aan de beurt was maar moest kiezen op welke van de tegels met een 4 de woestijnruiter kwam. In de spelregels staat als regel vermeld dat er altijd op BEIDE een woestijnruiter komt. Zijn meer mensen weleens tegen dit probleem aangelopen? Dit kan namelijk ook weer ontstaan als de woestijnruiters helemaal op zijn.
Woestijnruiters Catan
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
-
Bridget
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
Re: Woestijnruiters Catan
Ik heb even een stukje uitleg voor je geciteerd.When all the Desert Raiders have been placed, the "Storm of the Desert Raiders" beings: Each turn, when the dice are rolled for production, check to see if the Desert Raiders attack a new hex. If the number rolled matches the number of any hex that borders any other hex with a Desert Raider, take one Desert Raider from any one of the Desert hexes, and place it onto the hex rolled. Desert Raiders are placed if the hex rolled borders any of the initial Desert hexes, or if it borders any non-Desert hex that a Desert Raider currently occupies. If the number rolled corresponds to two hexes that neighbor Desert Raiders, Desert Raiders are placed in both hexes.
De ruiter wordt genomen van één van de woestijnen. "any one of the desert hexes". Dus het maakt helemaal niet uit op welke woestijn de ruiters door jullie geplaatst zijn, en kan er om de '2' heen gelopen worden.
Everybody has the right to play...
-
maxitaxi777
- Maarschalk
Oké, hartelijk bedankt
! Dan kan een groot deel van ons probleem eigenlijk al niet ontstaan
. Het enige is nog dat als er nog maar één ligt aan het einde van de 18 en er zouden er twee geplaatst moeten worden. Plaats je dan op allebei (dus eentje terugpakken uit de doos), op allebei niet of laat je degene die aan de beurt is kiezen op welke die komt?
-
Bridget
- Phoenix
Even uit mijn hoofd, ik zou het kunnen nakijken, maar zijn met 18 ruiters niet alle landtegels al bezet? Of speel je met een te grote landkaart voor 4 spelers?
-
maxitaxi777
- Maarschalk
Ik speel gewoon op de normale kaart alleen er zijn meer ruiters dan te bezetten landtegels, maar dat komt omdat je ze met ridders weer kan verjagen. Het kan daardoor dus ook voorkomen dat een land meerdere keren bezet raakt. De situatie waarin er twee gelegd moeten worden maar er nog maar eentje beschikbaar is, kan daardoor ook voorkomen.
-
Bridget
- Phoenix
oja, dat kan natuurlijk ook
Dan moet ik je een officieel antwoord schuldig blijven.
Als huisregel denk ik, dat we er dan nog 1 uit de doos pakken.
-
maxitaxi777
- Maarschalk
Haha, geeft niet! Dat leek mij ook ja als uitzonderingssituatie als ze eigenlijk op zijn. Nu dacht niet iedereen daar hetzelfde over maar wie weet verandert hun mening nu ze ook ongelijk hebben over het gat dat ze dachten te kunnen creërenBridget schreef:oja, dat kan natuurlijk ook![]()
-
Tjoek
- Fabrieksmanager
Ik zou zelf geen extra woestijnruiter uit de doos terug pakken, maar gewoon een dobbelsteen gooien.
Bij 1,2,3 komt de laatste ruiter op de eerste mogelijke tegel.
Bij 4,5,6 komt de laatste ruiter op de tweede mogelijke tegel.
Natuurlijk wel even voor het dobbelen afspreken wat de eerste en wat de tweede tegel is
In dit geval komt er geen extra woestijnruiter in het spel en krijg je ook geen discussie als iemand zelf mag kiezen.
Natuurlijk wel even voor het dobbelen afspreken wat de eerste en wat de tweede tegel is
In dit geval komt er geen extra woestijnruiter in het spel en krijg je ook geen discussie als iemand zelf mag kiezen.

-
maxitaxi777
- Maarschalk
Klopt, dat is de mogelijkheid van oplossen die we meestal gebruikten voor deze situatie. Afgelopen keer echter vonden 2 van de 4 spelers het logisch als degene die dan aan de beurt was, mocht bepalen waar die kwam. Dat vonden ik (en ook degene die gooide en dus zou mogen kiezen) weer een beetje vreemd omdat wie aan de beurt is op zo´n moment louter toeval is. Volgende keer lossen we het vast wel weer zo opTjoek schreef:Ik zou zelf geen extra woestijnruiter uit de doos terug pakken, maar gewoon een dobbelsteen gooien.
Natuurlijk wel even voor het dobbelen afspreken wat de eerste en wat de tweede tegel is![]()