Dominion - Basisspel

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

DonCorleone
Meeple
Persoonlijke Ondertitel: wie dit leest is gek

Re: Dominion - Basisspel

Bericht door DonCorleone »

ik kom ook uit Dordt ! Bizar toevallig ;)

MAarrr op zich snap je t probleem, alleen net niet helemaal denk ik.

Neem even de kaart : Festival
+2 acties
+1 aanschaf
+2 (geld)

Dus 2 acties is helder

1 aanschaf : dan mag je inderdaad ipv 1 aankoop, 2 aankopen doen van je geld, dat was al helder

en dan gaat het om deze : + 2 geld. Wij denken dus (wat waarsch verkeerd is gedacht) : je pakt hierdoor een zilverkaart van de voorraadstapel. omdat het een +2 tekentje geeft en dat kan alleen zilver betekenen. Ik kan dit nergens in de handleiding vinden wat hier nou precies mee bedoeld wordt. (en hier gaat het dus ook verkeerd denk ik)

En jij zegt eigenlijk : deze +2 betekend, dat je met je geld; dus stel ik heb 4 koper in mijn hand en speel dus eerst Festival, dan mag ik dus iets kopen met een waarde van 6. en GEEN geldkaarten pakken (zoals wij dus nu doen, want wij kopen een zilverkaart en gebruiken die zelfs in dezelfde ronde en dan leggen we deze pas af op de aflegstapel.

en als ik het zo goed heb neergezet, en eigenlijk door Festival 2 kaarten aan mag schaffen, dan mag ik ook 1 aanschaf met de waarde van 4 kopen en dan nog 1 aanschaf met een waarde van 2 ?

Labels:
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Mac-S »

Zo is het inderdaad. De + (geld) levert je "virtueel" geld op en dus geen extra kaarten.
DonCorleone
Meeple

Ok, ga vnv meteen ff spelen om te testen, bedankt zover alle 2 ! :D
16 Feet Pauly
Critico
Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!

Bericht door 16 Feet Pauly »

DonCorleone schreef:

en als ik het zo goed heb neergezet, en eigenlijk door Festival 2 kaarten aan mag schaffen, dan mag ik ook 1 aanschaf met de waarde van 4 kopen en dan nog 1 aanschaf met een waarde van 2 ?
je mag het ook 3 / 3 splitten en 2 kaarten van 3 kopen :D BOEJAH!!? :D haha, het is gewoon 6 geld met 2 aanschaffen ;). Boomdiggity!!?
DonCorleone
Meeple

I can dig it

Ja 3/3. Snap m helemaal denk ik

En stel mijn trekstapel is bijna leeg (2 over) en ik heb er al 5 op hand (smidse, vloek, provincie, koper en koper ) en begin mijn beurt, ik leg : provinci em vloek af want daar kan ik nix mee, en ik speel smidse en trek 2 kaarten v mn trekstapel en moet dus mn aflegstapel schudden voor mijn 3e kaart, dan schud ik die : provincie en vloek NIET mee toch?

Dus eigenlijk je volledige hand die je in die beurt hebt , daar mag je niks v mee schudden toch?
etwie
Veenboer

Bericht door etwie »

DonCorleone schreef:I can dig it

Ja 3/3. Snap m helemaal denk ik

En stel mijn trekstapel is bijna leeg (2 over) en ik heb er al 5 op hand (smidse, vloek, provincie, koper en koper ) en begin mijn beurt, ik leg : provinci em vloek af want daar kan ik nix mee, en ik speel smidse en trek 2 kaarten v mn trekstapel en moet dus mn aflegstapel schudden voor mijn 3e kaart, dan schud ik die : provincie en vloek NIET mee toch?

Dus eigenlijk je volledige hand die je in die beurt hebt , daar mag je niks v mee schudden toch?
Je legt de kaarten uit je hand die je NIET gebruikte in deze ronde pas af NADAT je al je acties en aankopen etc deed. Dit is de 'opschoonfase' waar ze het in de spelregels over hebben.
Ook melden ze dat je pas je aflegstapel opnieuw mag schudden en in gebruik nemen als je hem nodig hebt. (Dit kan van belang zijn, omdat je soms kaarten hebt, zeker in de uitbreidingen, die je laten kijken naar de bovenste kaarten of dat je er van mag nemen etc. etc.)
Boardgaming keeps one sane in the insanity of reality.

Thuis spelers vinden https://www.facebook.com/groups/letsplayboardgames/
larsje86
Hazelnoot Ridder

Bericht door larsje86 »

en ging het nu wat beter Don Corleone?

Toch best wat mensen uit Dordt op dit forum, maar spellen spelen met zijn alle ho maar ;) (staat ergens een stuk op het forum over spelers gezocht)
Afbeelding
DonCorleone
Meeple

waren te laat thuis om nog een spelletje te spelen :(

Dus nu vanavond (hoop ik)

ben benieuwd, denk wel dat het meteen 2 x zo leuk is, want t ging veel te snel op de verkeerde manier...

spellen spelen ho maar ? haha ja, waar moet je zoiets doen dan ? Enige spellen die ik echt zou willen leren v mensen die ik niet ken die het spel kunnen dromen is : Magic of ergens ook wel Warhammer haha beetje GEEK ! maar tis eigenlijk f*kkin gek :lol:

lijkt mij
larsje86
Hazelnoot Ridder

Bericht door larsje86 »

Cafe? Mensen thuis? Maar magic wordt veel gespeeld op een hoog niveau in Dordrecht. Speel zelf niet meer. Warhammer moet je naar de games workshop gaan op de voorstraat.

Magic in het avontuur (dacht dinsdag avond) of stadscafe.
Afbeelding
DonCorleone
Meeple

Heb net dominion gespeeld 3 potjes, maar vind t niet zo tof zoals ik had gedacht, lees veel v verslavend spel en tactisch etc, maar hoe dan ook als je goud of zilver blijft kopen waar je kan dan zit je heel snel aan veel overwinningspunten.... En zijn actiekaarten niet meer zo de hoofdzaak...

En volgens mij spelen we nu echt wel goed.

Als mijn beurt voorbij is, en ik heb nog 3 kaarten op de trekstapel liggen, dan moet ik mijn aflegstapel toch schudden en vervolgens 2 kaarten trekken om mujn hand tot 5 aan te vullen??
DonCorleone
Meeple

Ps: workshop al eens binne gelopen. Aardige dude wel, meteen paar beurten warhammer gespeeld.
larsje86
Hazelnoot Ridder

Bericht door larsje86 »

Je speelt het goed dan Don Corleone, maar als je denkt dat je wint met alleen goud en zilver.... Dan heb je een stapel kaarten zo hoog als een toren.. dat is niet de bedoeling....

Maar het kan wel... maar dan mis je denk ik de tactiek/strategie, van actiekaarten die samen werken. Ik heb het 100x gespeeld en toen vond ik het basisspel wel genoeg. Dus zeker een goed spel! En als je Magic wil leren, daar gaat het ook om een deck (stapel kaarten) die heel goed samenwerkt, wat dat betreft lijkt het een klein beetje op Dominion.

Je speelt bijvoorbeeld (iets simpels) een dorp, dan een smidse heb je nog 1 actie over en nog 5 kaarten in je hand, zo kan je snel door je deck heen draaien en zorgen dat je de goede kaarten hebt. Maar het is geen spel wat uren duurt per potje... het is vrij snel.

Ik ben trouwens nog nooit in de Games Workshop geweest in Dordrecht, toen ik het speelde had je er 1 in Amsterdam en Rotterdam. Ben toen wel veel in Rotterdam geweest. En ooit in Londen. Maar is denk ik een jaar of 12 geleden dat ik er mee bezig was.
Laatst gewijzigd door larsje86 op vr 23 aug 2013, 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

larsje86 schreef:
Je speelt bijvoorbeeld (iets simpels) een dorp, dan een houthakker (dat is +3 kaarten toch?) heb je nog 1 actie over en nog 5 kaarten in je hand, zo kan je snel door je deck heen draaien en zorgen dat je de goede kaarten hebt. Maar het is geen spel wat uren duurt per potje... het is vrij snel.
Je bedoelt waarschijnlijk de smidse, want de houthakker is volgens mij + 2 geld, + 1 aanschaf ? De houthakker is iig een kaart die ik weinig gebruik en de smidse waarbij je 3 kaarten krijgt toch heel veel.

En ik heb in het begin ook wel eens getwijfeld aan dominion, omdat als je allebei alleen op geld zit je ook best gelijk op gaat... En ik heb heel lang te veel actie kaarten gekocht zonder geld te kopen, dat werkte ook niet. Zoals Larsje al aangeeft gaat het om de combinaties. Bij het dorp die je 1 kaart en 2 acties geeft, kun je bv idd de smidse erbij proberen te krijgen, of bijvoorbeeld de heks die je 2 kaarten geeft maar de andere speler een vloek, waardoor die persoon zijn deck minder goed gaat lopen.

Of bijvoorbeeld dorp + mijn zodat je niet echt veel meer geldkaarten in je deck stopt, maar de geldkaarten zelf verhoogt waardoor als je geldkaarten in je hand hebt je zowiezo al een hoger bedrag hebt.
Afbeelding
DonCorleone
Meeple

Ok, dat snap ik, want ik laat kaarten zoals smidse er nu zelfs uit. Want stel je hebt idd een Dorp en Smidse: dan mag je 4 kaarten trekken en als je steeds zilver en goud koopt dan pak je al snel in die 4 trekkaarten meer geld. Dus stel ik heb koper, koper, zilver, dorp, smidse : speel dorp trek 1 kaart + 1 actie : koop ik weer n koper, en speel vervolgens mn smidse, dan koop ik al snel : zilver, koper, overw punt en nog n geldkaart of iets, dan heb ik al weer 8 geld en koop ik n provinci, 6 overw punten. Dat n aantal rondjes en stapel provincies is op , klaar spel : saai, niet leuk gespeeld.... Zo gaat t 9 vd 10 x

En vorig potje kocht mn vriendin heel veel dieven, en trok ik steeds 2 kaarten wat geen geldkaarten waren, dus won wederom op dezelfde manier.... Vind t maar n daaps spel op deze manier.
DonCorleone
Meeple

En Larsje, wat bedoel je met n torenhoge stapel ? Je doet toch al t geld in t spel leggen? (2 spelers) 8 x overw punten, 10 vloeken als je de heks mee laat doen. Overal verder 10 kaarten ( koninkrijken) ?