Welk familiespel?

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

akmarten
Rooster Booster

Welk familiespel?

Bericht door akmarten »

Laat ik beginnen met te zeggen dat ik zin heb in een 'omgekeerde' reis. Ik heb een aanzienlijke collectie eurogames, van agricola naar eclipse naar de kolonisten naar trajan naar... Geen nieuweling in 'het vak' dus. Het enige wat ontbreekt in mijn ogen, zijn enkele familiespellen. Behalve de kolonisten en carcassonne, is het aanbod eigenlijk maar tamelijk mager. Small World kan ik daar qua gameplay ook wel bij indelen, maar de vele verschillende rassen met hun bijhorende eigenschappen komen nogal vaak overweldigend over voor mensen die niet frequent bordspellen spelen, althans naar mijn ervaring.

Nu, mijn werkelijke vraag: welke van de volgende 3 spellen zouden jullie me aanraden? (ik zou er maar één kopen)
- Ticket to ride: Europe
- King of Tokyo
- The Island (Escape: Survive from Atlantis!)

Indien er andere goede opties zijn, laat het maar horen. Ik ben meer thuis in de ietwat zwaardere euro's, meer dan de 'classic' familiespellen ken ik niet. Alvast bedankt!

Labels:
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Welk familiespel?

Bericht door Mac-S »

Ik vind zowel Ticket to Ride als King of Tokyo erg leuk, het verschil zit vooral in het confrontatie-niveau. Bij KoT vallen de monsters elkaar aan, TtR is veel "vriendelijker" (zeker Europa, omdat je daar stations kunt inzetten om geblokkeerde routes toch te gebruiken).
Ligt er dus aan met wie je het verwacht te spelen. Op basis van mijn ervaringen met "familiespelers" denk ik dat Ticket to Ride meer geschikt is van die twee. (King of Tokyo, hoewel niet ingewikkeld, valt toch vaak meer in de smaak bij doorgewinterde gamers.)

Andere spellen waar je eventueel nog aan kunt denken zijn Zooloretto, Royal Turf, Diamant en Saboteur. Die speel ik zelf met enige regelmaat met o.a. mijn gezin.
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Ik zou gaan voor TTR Europa; simpelweg omdat dit spel bij werkelijk iedereen die ik ken die weinig spellen speelt, direct in de smaak valt. King of Tokyo is ook leuk, maar is voor mij niet diepgaand genoeg om talloze keren leuk te blijven; het blijft maar een beetje dobbelen zonder al te veel planning. Van TTR heb ik zelf inmiddels elk map pack en elke spin-off die op de markt is :)! Survive heb ik niet gespeeld dus hier kan ik niets over zeggen helaas.
akmarten
Rooster Booster

Bericht door akmarten »

Ik was zelf ook al het minst aangetrokken door King of Tokyo, leuk dat jullie dit bevestigen.
Een andere ticket to ride versie mag ook, het hoeft niet perse europe te zijn. Nordic countries lijkt me ook wel wat, alleen jammer van het spelersaantal. Is het mogelijk om bv de stations weg te laten tijdens een spelletje ttr: europe? (om het zo wat moeilijker te maken) Of kan dat niet, om de één of andere reden?
deev
Grote Dienaar

Bericht door deev »

Lijkt me perfect mogelijk.

Van die drie ook heb ik TTR Europe en King of Tokyo. TTR valt inderdaad bij zowat iedereen in de smaak en iedereen is er snel mee weg. Ook het feit dat je sowieso doorheen het spel iets opbouwt, zorgt ervoor dat het minder erg is om niet te winnen. King of Tokyo kan nogal 'frustrerend' zijn als je er snel uitligt, wat soms wel heel erg snel kan zijn, zodoende misschien een minder geschikt familiespel. Doch erg leuk met de juiste mensen. Ik zou dus ook TTR aanraden. Europa als je meestal met 4 a 5 gaat spelen, Nordic met 2 of 3. Ook al laat je de stations weg in Europa, dan nog kan iemand geluk hebben en zijn routes ver weg van de rest hebben, terwijl die andere dan helemaal gekloot zijn want ze hebben geen stations en blokkeren elkaar dus continu. Pas bij 4 a 5 spelers is daar de kans echt een stuk kleiner voor, gezien de grootte van de map. Of je kan kiezen voor Europa en dan nog een kleinere map bijkopen, al zijn deze nogal aan de dure kant.
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

deev schreef:Lijkt me perfect mogelijk.

Van die drie ook heb ik TTR Europe en King of Tokyo. TTR valt inderdaad bij zowat iedereen in de smaak en iedereen is er snel mee weg. Ook het feit dat je sowieso doorheen het spel iets opbouwt, zorgt ervoor dat het minder erg is om niet te winnen. King of Tokyo kan nogal 'frustrerend' zijn als je er snel uitligt, wat soms wel heel erg snel kan zijn, zodoende misschien een minder geschikt familiespel. Doch erg leuk met de juiste mensen. Ik zou dus ook TTR aanraden. Europa als je meestal met 4 a 5 gaat spelen, Nordic met 2 of 3. Ook al laat je de stations weg in Europa, dan nog kan iemand geluk hebben en zijn routes ver weg van de rest hebben, terwijl die andere dan helemaal gekloot zijn want ze hebben geen stations en blokkeren elkaar dus continu. Pas bij 4 a 5 spelers is daar de kans echt een stuk kleiner voor, gezien de grootte van de map. Of je kan kiezen voor Europa en dan nog een kleinere map bijkopen, al zijn deze nogal aan de dure kant.
Er snel uit kunnen liggen bij KoT is inderdaad een nadeel wat nog niet in me opgekomen was, maar hierbij beaam ik zeker dat dit niet leuk is als je een familiespel zoekt. De stations weglaten in Europa kan wel, maar ik weet niet of de balans dan nog volledig klopt want ze zullen er ook wel weer bewust in zitten. Als je zonder stations (en tunnels) wil, is de "gewone" TTR (Amerika) overigens ook een aanrader wat mij betreft!
tjompe
Garnaal

Bericht door tjompe »

Ik heb het ook niet zo voor KOT, misschien omdat ik het vaak tegen de gasten op het werk speel en deze er enkel op uit zijn om mij zo snel mogelijk te 'verdelgen'.
TTR blijft een topper.
Wat ik echter een zeer leuk familiespel blijf vinden is Asara. Snel op tafel, simpele speluitleg en toch zeer boeiend. Zeker een kijkje waard!
Afbeelding
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

Ik zit met hetzelfde probleem en ben enige tijd geleden mijn zoektocht naar familiespellen begonnen ... en kwam uit op Takenoko en TtR. Na lang wikken en wegen ga ik binnenkort TtR Marklin aanschaffen :)
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Lastige keuze tussen Ticket to Ride: Europe en King of Tokyo. Het heeft met name te maken met je mede spelers. Zijn je mede spelers vooral mensen die elkaar 'de hersens in willen slaan en willen pesten' of houden ze meer van om op langere termijn punten te scoren? Daarnaast speelt de duur en het opzetten van het spel ook mee. Ik ervaar dat bij mij veel vaker King of Tokyo uit de kast komt dan Ticket to Ride: Europe. Dit komt met name doordat King of Tokyo snel te spelen is en gemiddeld niet zo lang duurt en er gelijk vrij snel een nieuw potje gespeeld kan worden. Bij Ticket to Ride: Europe is dat minder en heb ik nog nooit twee potjes achter elkaar gespeeld.

Beide zijn overigens goede spellen en heb ik in mijn kast staan, maar goed ik kan ook meer een familiegamer dan expertspelgamer (al mogen de expertspellen van mij wel vaker op tafel komen).
Afbeelding
rife
Professor Pimpel

Bericht door rife »

TtR is een absolute aanrader.
Ook de usa variant is wel leuk maar spelen wij altijd met de 1910 uitbreiding.
Daarnaast zou ik het stenen tijdperk adviseren.
Winnen is niet het doel als je maar speelt om te winnen.
akmarten
Rooster Booster

Bericht door akmarten »

Stenen tijdperk heb ik al in mijn bezit. Zeker weten een toegankelijk spel, maar ik ben op zoek naar iets 'snellers'. Moeilijk is stenen tijdperk zeker niet, maar het duurt wel een tijdje tegen dat je alle mogelijkheden uitgelegd hebt aan mensen die het niet gewoon zijn van bordspellen te spelen.

Ok, TTR heeft dus zwaar mijn voorkeur op King of Tokyo op dit moment. Iemand die kan vergelijken met The Island/Survive: Escape from Atlantis?
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Tussen deze twee spellen zou ik gaan voor TTR. Simpel en je hebt toch een echt groot spel op tafel, wat voor niet-veel-spelers een hele belevenis is. Asara vind ik daarom ook heel geschikt. maar als er mensen komen die echt heel weinig spelen (en we zijn met een even aantal) dan gaan we gezellig Keezen, geen moeilijk gedoe en gegarandeerd gezellig!
Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof

Bericht door Jorrit »

akmarten schreef:Stenen tijdperk heb ik al in mijn bezit. Zeker weten een toegankelijk spel, maar ik ben op zoek naar iets 'snellers'. Moeilijk is stenen tijdperk zeker niet, maar het duurt wel een tijdje tegen dat je alle mogelijkheden uitgelegd hebt aan mensen die het niet gewoon zijn van bordspellen te spelen.

Ok, TTR heeft dus zwaar mijn voorkeur op King of Tokyo op dit moment. Iemand die kan vergelijken met The Island/Survive: Escape from Atlantis?

Beetje appels en peren. Mijn voorkeur gaat uit naar TTR. Spannender en boeiender
Afbeelding
bionicman
Hazelnoot Ridder

Bericht door bionicman »

Persoonlijk vind ik King of Tokyo leuker dan TTR. Ook in mijn bordspelgroep ervaart dit zo. Het is inderdaad directer, maar we maken ook veel meer plezier met dit spel dan TTR. TTR blijft een goed spel en ik zal het altijd meespelen, maar ik mis soms het interactieve aspect dat KoT juist zo leuk maakt. Ook de uitschakeling is niet zo erg, want de meeste spelletjes duren niet zo lang. Over Survive kan ik jammer genoeg niet veel zeggen. Veel succes :thumbup: !
zodiak
Professor Pimpel

Bericht door zodiak »

KoT is mijn favoriet. Maar TTR Europa valt als familiespel altijd in de smaak.
Ik heb de stations van TTR nooit gebruikt en dat werkt prima.
Afbeelding
Plaats reactie