Essen 2013: koopjes en woekerprijzen
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Richard van Vugt
- Garnaal
Essen 2013: koopjes en woekerprijzen
Nou hier dan: het topic over prijzen in Essen.
Caverna werd al genoemd als voorbeeld van een spel met een wel erg hoge/te hoge/woeker prijs. Zijn er nog meer uitzonderingen waar de spelersgemeenschap zich over verbaast of opwindt, zowel positief als negatief?
Caverna werd al genoemd als voorbeeld van een spel met een wel erg hoge/te hoge/woeker prijs. Zijn er nog meer uitzonderingen waar de spelersgemeenschap zich over verbaast of opwindt, zowel positief als negatief?
GAMEPACK.eu
'semper ridere'
'semper ridere'
Labels:
-
cab
- Burgemeester
Re: Essen 2013: koopjes en woekerprijzen
Caverna sla ik inderdaad zonder nadenken over. Mush Mush van Fragor is dit jaar ook discussie ovver of het spel het geld wel waard zal zijn. Link
-
Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Francis Drake moet ook 60€ gaan kosten, die is daardoor ook een heel stuk gedaald op mijn interesselijstje.
Bang! The Dice Game leek me wel grappig, maar 20 euro voor een dobbelspelletje? Daar wordt ook kritisch naar gekeken.
In Caverna was ik toch al niet heel erg geinteresseerd, nu ik de prijs heb gehoord loop ik helemaal vrolijk zwaaiend voorbij.
Queen Games hanteert vaak ook hele hoge prijzen voor de nieuwe spellen, al valt het soms wel weer mee.
Opvallend is dat sommige kleinere uitgevers nog wel met prijzen rond de 30€ blijven werken, Quined Games bijvoorbeeld. Waarvoor hulde!
Bang! The Dice Game leek me wel grappig, maar 20 euro voor een dobbelspelletje? Daar wordt ook kritisch naar gekeken.
In Caverna was ik toch al niet heel erg geinteresseerd, nu ik de prijs heb gehoord loop ik helemaal vrolijk zwaaiend voorbij.
Queen Games hanteert vaak ook hele hoge prijzen voor de nieuwe spellen, al valt het soms wel weer mee.
Opvallend is dat sommige kleinere uitgevers nog wel met prijzen rond de 30€ blijven werken, Quined Games bijvoorbeeld. Waarvoor hulde!
-
cab
- Burgemeester
Waarom een enkelvoudige ticket to ride kaart €25 moet kosten is mij ook een raadsel. Een nieuwe Funkenschlag kaart is meestal tussen de €7 en €8.
-
hulspuppie
- Nederlands Kampioen Carcassonne 2012
Daar zit dan ook geen doos om heencab schreef:Waarom een enkelvoudige ticket to ride kaart €25 moet kosten is mij ook een raadsel. Een nieuwe Funkenschlag kaart is meestal tussen de €7 en €8.
Maar je hebt gelijk 25 euro is te veel geld, maar ik betaal het er wel voor...
-
vdbmalmsteen
- Hazelnoot Ridder
- Persoonlijke Ondertitel: Hell Yeah !!!
Ja, sommige weten de klepel wel hangen:
70€ voor Caverna is veel geld. Rosenberg of geen Rosenberg.
60€ voor Francis Drake ook, al is het een zeer mooi spel met veel materiaal. Maar bij zoveel geld ga je toch eens goed in de kast kijken. En ja daar staat Merchants & Merauders. Niet dus. Daarom heb ik hem toen ook niet gebacked.
Als ik dan naar de foto's kijk van Euphoria Building a better dystopia ben ik toch zeer tevreden voor mijn 38€ (alleen de kleine stukken
).
Het valt me inderdaad ook op dat veel dobbelspellen een bom geld kosten. Dobbelstenen zijn nu wel niet goedkoop. Maar soms overdrijven ze toch echt wel.
En het spijt me voor de fans maar 50€ voor Rampage is ook echt wel te veel. En ik ben blijkbaar niet de enige.
Die 50 is ook de richtprijs van Relic hunters van Days of Wonder. Het is wel mooi materiaal van hen en de spellen zijn in het algemeen wel goed maar ze worden toch iets duurder of vergis ik me daarin.
Prosperity van Knizia vindt ik dan wel goed meevallen. 33€ voor een spel van 2 bekende auteurs en Ystaria.
TTR is toch wel gierig zijn, een extra kaart op de achterkant had zeker gekunnen. Als Belg vind ik dat best jammer want nu is deze uitbreiding toch wat minder interessant en te duur.
Maar ja, al bij al zegt het materiaal en de prijs zelden iets over de inhoud.
70€ voor Caverna is veel geld. Rosenberg of geen Rosenberg.
60€ voor Francis Drake ook, al is het een zeer mooi spel met veel materiaal. Maar bij zoveel geld ga je toch eens goed in de kast kijken. En ja daar staat Merchants & Merauders. Niet dus. Daarom heb ik hem toen ook niet gebacked.
Als ik dan naar de foto's kijk van Euphoria Building a better dystopia ben ik toch zeer tevreden voor mijn 38€ (alleen de kleine stukken
Het valt me inderdaad ook op dat veel dobbelspellen een bom geld kosten. Dobbelstenen zijn nu wel niet goedkoop. Maar soms overdrijven ze toch echt wel.
En het spijt me voor de fans maar 50€ voor Rampage is ook echt wel te veel. En ik ben blijkbaar niet de enige.
Die 50 is ook de richtprijs van Relic hunters van Days of Wonder. Het is wel mooi materiaal van hen en de spellen zijn in het algemeen wel goed maar ze worden toch iets duurder of vergis ik me daarin.
Prosperity van Knizia vindt ik dan wel goed meevallen. 33€ voor een spel van 2 bekende auteurs en Ystaria.
TTR is toch wel gierig zijn, een extra kaart op de achterkant had zeker gekunnen. Als Belg vind ik dat best jammer want nu is deze uitbreiding toch wat minder interessant en te duur.
Maar ja, al bij al zegt het materiaal en de prijs zelden iets over de inhoud.
-
Xildur
- Munchkin
Rampage is €45, scheelt toch weer €5. Ik kan me voorstellen dat de kwaliteit van de materialen vanwege het gooi- en smijtwerk beter zal zijn en de prijs daarom hoger is.
De prijzen van Quined springen er echt positief uit!
De prijzen van Quined springen er echt positief uit!
-
Ugur
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Mee eens, ik had, zeker gezien de prijsstelling van 7 Wonders destijds (€ 40!), het veel erger verwacht. Voor mij is € 50 voor niet-uitzonderlijke spellen wel het maximum. Voor Spellbound had ik vorig jaar gezien het uitzonderlijke materiaal wel € 60 over, voor Caverna en Francis Drake heb ik dat niet (en Archipelago vorig jaar ook niet trouwens). Men zegt vaak in dit soort discussies dat je betaalt voor het spel, niet het materiaal. Dat vind ik maar ten dele waar. Anders daag ik zelfs de grootste fan van Hanabi uit om € 50 voor de reguliere editie neer te tellen...Xildur schreef:Rampage is €45, scheelt toch weer €5. Ik kan me voorstellen dat de kwaliteit van de materialen vanwege het gooi- en smijtwerk beter zal zijn en de prijs daarom hoger is.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
-
maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Mee eens! Hun spellen zijn dan ook mijn enige pre-orders want voor andere interessante titels wacht ik (mede vanwege de hoge prijs) wel op een tweedehandsjeXildur schreef:De prijzen van Quined springen er echt positief uit!
-
Robertopellizini
- Genius
Ik vind Three Little Pigs toch wel redelijk overpriced. In GenCon kostte het spel 30 dollar, dat is omgerekend 22 euro. Hij zal wel 25 euro kosten (prijs is volgens mij nog niet bekend), wat ik voor een hoopje kaarten + een paar dobbelstenen wel veel geld vind.
Dan vind ik het prijskaartje van SOS Titanic toch beter (uitgaande van die 25 euro): Vergelijkbare hoeveelheid componenten, maar een prijs van 18 euro.
Dan vind ik het prijskaartje van SOS Titanic toch beter (uitgaande van die 25 euro): Vergelijkbare hoeveelheid componenten, maar een prijs van 18 euro.
-
vdbmalmsteen
- Hazelnoot Ridder
- Persoonlijke Ondertitel: Hell Yeah !!!
En laat dit net het enige spelletje zijn waar mijn vrouwtje al enthousiast over was.Robertopellizini schreef:Ik vind Three Little Pigs toch wel redelijk overpriced. In GenCon kostte het spel 30 dollar, dat is omgerekend 22 euro. Hij zal wel 25 euro kosten (prijs is volgens mij nog niet bekend), wat ik voor een hoopje kaarten + een paar dobbelstenen wel veel geld vind.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Mee eens, Quined Games staat er goed op.Xildur schreef:De prijzen van Quined springen er echt positief uit!
Realiseer je wel dat Quined Games rechtstreeks aan de consument verkoopt voor een prijs die stukken lager is dan de gebruikelijke winkelprijs. Van uitgevers uit de achtertuin van Asmodee zijn volgens mij alleen adviesverkoopprijzen voor winkeliers bekend, waardoor de vergelijking niet helemaal zuiver is. Daarnaast zijn hun spellen sowieso flink aan de prijs, Asmodee & co. doen geen concessies aan de winstmarge.
-
N2xU
- Grote Dienaar
Ik erger me een beetje aan kickstarterspellen (waarvan de kickstarter-extra's weinig waarde toevoegen) die in Essen voor een goedkopere prijs verkocht worden dan de kickstartprijs.
-
16 Feet Pauly
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: Koning Paul!
Dit is een beetje een andere discussie, maar als je een project backed (bordspel of niet) dan geef je geld aan een idee niet een product. dat daar rewards aan vast zitten houdt niet in dat je een spel koopt. Maar goed.N2xU schreef:Ik erger me een beetje aan kickstarterspellen (waarvan de kickstarter-extra's weinig waarde toevoegen) die in Essen voor een goedkopere prijs verkocht worden dan de kickstartprijs.
Dat is toch juist goed dat spellen daar goedkoper zijn. maar om dit nou koopjes te noemen? Heb je voorbeelden bij wat je pretendeert?
-
N2xU
- Grote Dienaar
Ik heb Canterbury mee gekickstart voor 70$ (+/- 54,50 €), in Essen zou ie aan 45,00 € staan.16 Feet Pauly schreef:Dit is een beetje een andere discussie, maar als je een project backed (bordspel of niet) dan geef je geld aan een idee niet een product. dat daar rewards aan vast zitten houdt niet in dat je een spel koopt. Maar goed.N2xU schreef:Ik erger me een beetje aan kickstarterspellen (waarvan de kickstarter-extra's weinig waarde toevoegen) die in Essen voor een goedkopere prijs verkocht worden dan de kickstartprijs.
Dat is toch juist goed dat spellen daar goedkoper zijn. maar om dit nou koopjes te noemen? Heb je voorbeelden bij wat je pretendeert?