Spellenspektakel 2013: Demonstrateurs Tactic/Asmodee

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Spelmaecker Davy
Garnaal

Re: Spellenspektakel 2013: Demonstrateurs Tactic/Asmodee

Bericht door Spelmaecker Davy »

16 Feet Pauly schreef:Kijk dat soort info is wat ik bedoelde, dankjewel.

Dus als ik Hanabi wil mag ik daar 1 dag voor demo-en?

:D
En na die dag demoën ben je hem waarschijnlijk al beu gespeeld :p

Labels:
Mistharfare
Website beheerder

Bericht door Mistharfare »

16 Feet Pauly schreef:Kijk dat soort info is wat ik bedoelde, dankjewel.

Dus als ik Hanabi wil mag ik daar 1 dag voor demo-en?

:D
Nou zo karig is het nu ook weer niet. Als je Hanabi kiest dan mag je nog wel een spel uitzoeken. Daar wordt niet moeilijk over gedaan.

Wat ik begrijp is één groot spel of 2 kleinere.

Laatst heb ik zelf voor Eclipse gekozen!
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

Spelmaecker Davy schreef:En na die dag demoën ben je hem waarschijnlijk al beu gespeeld :p
Volgens mij doet Paul niet aan beu. Hij levert de hele dag vuurwerk.
Mistharfare
Website beheerder

Erwin schreef:Voor een dag hard werken (aangevuld met de tijd besteed aan spelregels lezen) krijg je één spel? Dit kost zo’n uitgever/distributeur een slordige 10-20 euro (en dan is Paultje nog veel voordeliger met zijn Hanabi). Dit noem ik een schandalig lage fooi.

Daarnaast lijkt die spellenlijst mij erg lang. Dit krijg je toch nooit allemaal goed tussen de oren van de spelleiders? Hebben ze bij Selecta eigenlijk wel door hoe zoiets op zo’n beurs werkt?

Ik heb overigens niets dan lof voor de gedrevenheid en het enthousiasme van de spelleiders, die ook zonder fatsoenlijke beloning een dag opofferen om de beursbezoekers te vermaken.
Deze spellenlijst is voor een flink aantal tafels en daarnaast een flink aantal demonstrateurs! ;-)

Het gaat er meer om dat alle demonstrateurs bij elkaar de spellen uit kunnen leggen en er enige overlap in zit.

Denk dat als je demonstreren als hard werken ziet, dit niet de juiste insteek is. Het gaat om de fun en het plezier en daarnaast een redelijke vergoeding en dat is voor iedereen anders.

Tactic Selecta is als ik het goed heb pas sinds Zuiderspel vertegenwoordigd voor Asmodee op de NL markt en daarbij ook de beurzen.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

Misth schreef:Denk dat als je demonstreren als hard werken ziet, dit niet de juiste insteek is. Het gaat om de fun en het plezier en daarnaast een redelijke vergoeding en dat is voor iedereen anders.
Kom op, je begrijpt best wat ik bedoel. Een dag demonstreren is keihard werken (en inderdaad ook vreselijk leuk en een bron van fun).

Een redelijke vergoeding is voor iedereen vermoedelijk anders, maar Tactic lijkt hier onder een objectieve ondergrens te blijven. Tactic is een commerciële organisatie, die op zo'n beurs staat om uiteindelijk via de winkels zoveel mogelijk dozen over de toonbank te jassen. Dan maak je in mijn optiek misbruik van de gedrevenheid van enthousiaste spelleiders, die voor een prikkie jouw commerciële producten staan te promoten.

Ik lees trouwens niks over eten en drinken. Moeten de spelleiders dit zelf regelen?
Enrico
Caballero

Bericht door Enrico »

Zonder de diverse uitgevers tegen elkaar op te willen zetten, de vergoeding van Bergsala Enigma ter vergelijking:
Demonstrateurs ontvangen een vergoeding van €20 p.p.p.d. en een speltegoed ter waarde van €60 te besteden in ons assortiment. Waarbij er ook een reiskostenvergoeding beschikbaar gesteld is van maximaal €25 per dag.

Een soortgelijke vergoeding zou ik ook van Asmodee verwachten.
Mistharfare
Website beheerder

Erwin schreef:
Misth schreef:Denk dat als je demonstreren als hard werken ziet, dit niet de juiste insteek is. Het gaat om de fun en het plezier en daarnaast een redelijke vergoeding en dat is voor iedereen anders.
Kom op, je begrijpt best wat ik bedoel. Een dag demonstreren is keihard werken (en inderdaad ook vreselijk leuk en een bron van fun).

Een redelijke vergoeding is voor iedereen vermoedelijk anders, maar Tactic lijkt hier onder een objectieve ondergrens te blijven. Tactic is een commerciële organisatie, die op zo'n beurs staat om uiteindelijk via de winkels zoveel mogelijk dozen over de toonbank te jassen. Dan maak je in mijn optiek misbruik van de gedrevenheid van enthousiaste spelleiders, die voor een prikkie jouw commerciële producten staan te promoten.

Ik lees trouwens niks over eten en drinken. Moeten de spelleiders dit zelf regelen?
Ik begrijp wat je bedoelt en ze zullen vast aan de objectieve ondergrens zitten.

Eten en drinken weet ik zo niet. Dit wisselende tijdens Asmodee ook en per beurs.
Mistharfare
Website beheerder

De vergoeding is 1 spel (dit mag elk spel zijn). Dit bedrag staat niet erg vast maar zit rond de 50 euro. Daarnaast krijg je compleet je reiskosten vergoed bijvoorbeeld Zwolle-Eindhoven kost maximaal 25 euro maar krijg 0.19 cent x 300 km = 57 euro. Uiteindelijk kom je dan aan €82.

Dit is denk ik wel wat aan de onderkant maar heb liever spellen uit collectie Asmodee dan Bergsala, 999 games of Quined. WGG is een ander verhaal om zij ook distributeur zijn.
Laatst gewijzigd door Mistharfare op vr 01 nov 2013, 13:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Mistharfare
Website beheerder

Daarnaast is Asmodee zelf (niet in NL) nu volgens mij 10 euro per uur en daarnaast ook bonnen voor reiskosten.
Mistharfare
Website beheerder

Was hier al niet een keer een topic over? Misschien moet dit wel naar een nieuw topic.
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Wat mij een aantal keer is opgevallen is dat veel uitgever zo kort van tevoren nog demonstrateurs lijken te zoeken.

Bij vertalingen wordt veelal gebruik gemaakt van een vast bestand aan mensen die de vertalingen verzorgen. Is dit wezenlijk anders bij het zoeken van de spelleiders? Met andere woorden, worden de mensen van vorig jaar niet tijdig benaderd om het nogmaals te doen?
Of gebeurt dit op dezelfde korte termijn?

Ik heb mij nooit echt bezig gehouden met het organiseren van dit soort evenementen o.i.d. maar het lijkt mij dat je twee weken van tevoren toch eigenlijk wilt dat alles in kannen en kruiken is.
Morrighan
Grote Dienaar

Bericht door Morrighan »

Flash schreef:Met andere woorden, worden de mensen van vorig jaar niet tijdig benaderd om het nogmaals te doen?
Of gebeurt dit op dezelfde korte termijn?
Ik kan alleen maar zeggen hoe ik er kom, en dat is via Roll the Dice. Elke keer wordt zeer tijdig (enkele weken voor een beurs) gevraagd naar vrijwilligers, en dat is voor Roll the Dice zelf. Vorig jaar, en ook dit jaar, werd de club door uitgevers benaderd of ze ook enkele demoers konden aanleveren.

Als lid geef je je op, geeft aan welke dag(en) je kunt/wil, en je mag ook je voorkeuren aangeven. Sommigen demoen niet graag, anderen juist wel, de een wil wel meehelpen met de op- en afbouw, een ander heeft het aan de rug en kan dat niet, de een kan alleen op zaterdag, de ander alleen op zondag na 12 uur etc.

Het is een heel gepuzzel voor de RTD beurscommissie om alles op z'n plek te krijgen. De beurzen die het meeste van de club vragen zijn Spellenspektakel en Zuiderspel. Zelfs als relatief grote club met veel actieve leden komen we op die beurzen altijd mensen te kort. Je zou er versteld van staan hoeveel 'hoofden' je nodig hebt voor zoiets. Soms worden mensen zelfs achter de broek aangezeten om zich ook deze keer weer op te geven :D
Volgens mij zijn er meer groepen die gevraagd worden. Het vergt nogal wat pas- en meetwerk uiteindelijk.

Vaak vallen er net van te voren ook nog eens mensen uit. Dat gebeurt nu eenmaal. En dan kom je toch nog enkele mensen te kort.
Afbeelding
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Als relatieve buitenstaander lijkt het me een incidenteel probleem dat er te weinig demoërs zijn bij Tactic. RtD die volgens mij al sinds jaar en dag de demo's verzorgd voor Asmodee heeft natuurlijk op het Spellenspektakel een eigen stand en daarnaast ook nog flink wat demoërs geleverd aan Bergsala heb ik begrepen. Ook hebben ze nog hun RtD top 30.

Daarnaast is de stand van Tactic met 35 tafels vrij fors te noemen waardoor er veel demoërs nodig zijn.

Maar goed genoeg hierover lijkt me, wie helpt ze uit de brand? :D
Flash
Wu Feng

Bericht door Flash »

Dierik schreef:Als relatieve buitenstaander lijkt het me een incidenteel probleem dat er te weinig demoërs zijn bij Tactic.
Het was ook zeker niet toegespitst op één uitgever hoor. Maar goed, ik zie wel wie mij de spellen gaat uitleggen tijdens het Spellenspektakel :D
Bellegar
Veenboer

Bericht door Bellegar »

Ik ga mezelf dan ook nog maar met de discussie bemoeien :wink:
Een vergoeding interesseert me eigenlijk niet zo veel. Ja, het is hard werken en ik ben na een hele dag demoën ook aardig gesloopt. Maar ik demo omdat ik dat leuk vind. Ik vind het leuk om mensen iets nieuws te leren (in het algemeen, niet alleen spellen) en mijn hobby op anderen over te brengen. Als ik daar iets voor krijg: leuk, maar niet noodzakelijk. Ik sta daar omdat ik het leuk vind, niet om te werken. Ik sta daar gewoon heel veel plezier te hebben, en als ik daar nog een spel voor krijg ook vind ik dat mooi meegenomen. Blijf natuurlijk een gierige Hollander :P
Voor mij is het dan ook absoluut geen dag opofferen.

Dan de hoeveelheid demoërs. Normaal gezien doet Roll The Dice alle demo's verzorgen voor Tactic. Dat deden we al in de tijd van Hodin en daarna voor Asmodee. Sterker nog, ik ga ook bijna elke keer naar Ducosim, en dan staat het al in mijn agenda voordat Asmodee/Tactic beseft dat er weer een beurs aankomt :D

1 keer heb ik gehad wij (als Roll The Dice) Asmodee op donderdag opgebeld hebben met de mededeling dat er op zaterdag weer een ducosim is en dat we graag zouden willen weten welke spellen we moeten uitleggen :P
Dus eigenlijk zijn ze nu hartstikke vroeg met deze oproep :angel:

Problemen zijn er dan op het Spellenspektakel en Zuiderspel omdat Roll The Dice op die beurzen zelf ook een grote stand heeft die bemand moet worden. Dan moet Tactic dus zelf nog op zoek naar mensen, met dit soort oproepen tot gevolg.
Hetzelfde geldt ongeveer voor Bergsala Enigma. Die hebben vorig jaar aan Roll The Dice demoërs gevraagd, en dit jaar weer. Maar zelfs een grote vereniging als Roll The Dice heeft niet onbeperkt mankracht. Dus moet ook Bergsala zelf op zoek naar ander volk.

Ik heb zelf vorig jaar bij Bergsala gestaan, en dat was ook erg leuk. Maar persoonlijk spreken hun spellen mij minder aan dan die van Tactic. Ga ik dan toch daar staan voor het geld? Absoluut niet! Liefst sta ik zelfs bij Roll The Dice op de eigen stand. Mijn eigen vereniging helpen en promoten. Daar ben ik dit jaar ook, en ondanks dat ik dan niet zomaar een spel en salaris krijg (waar zou dat vandaan moeten komen?) weet ik nu al dat ik het weer erg leuk ga vinden. Ik sta daar om mijn hobby met mensen te delen, en het plezier wat mij dat oplevert vind ik al 'salaris' genoeg.
"If everything seems under control, you're not going fast enough" - Mario Andretti