SPIEL 2008

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Dierik
Erelid

SPIEL 2008

Bericht door Dierik »

Het is begin juni en het leek me dan ook een goed moment om alvast vooruit te gaan kijken naar de spellenbeurs van dit najaar. De eerste "te verwachten" spellen worden immers al weer aangekondigd en ik neem aan dat jullie net als ik goed beslagen ten ijs willen komen :wink:

De webpagina die je dan om te beginnen zeker moet lezen is http://www.bordspel.com/spiel2008.html Hierop houdt Erwin de nieuwtjes bij die hem ter ore zijn gekomen.

De spellen die ik daarvan op mijn lijstje van "eens bekijken" heb gezet zijn:

- De nieuwe uitbreiding voor Funkenschlag: Baden-Wrttemberg
- Axis & Allies Anniversary Edition
- Tulipmania 1637 (het eerste bordspel van Scott Nicholson)
- Uibreiding Puerto Rico
- En of twee uitbreidingen in de Masterprintserie van QWG
- Sylla (van Ystari)

Ik krijg overigens het idee dat uitbreidingen op bestaande spellen steeds belangrijker worden. Gisteren las ik op BGN dat er van Galaxy Trucker ook met een uitbreiding komt. Verder heeft The Gamemaster al uitbreidingen op De ontembare stad en Rotterdam aangekondigd en er zullen vast nog vele uitbreidingen volgen :wink:

Welke spellen trekken jullie aandacht? Geef je commentaar hieronder!
Heb je ook een interessante link over de nieuwe spellen die op SPIEL 2008 verschijnen of heb je zelf een nieuwtje gehoord dan kan je dat ook hieronder plaatsen :D
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Cliquenabend.de heeft ook al weer de eerste berichtengeplaatst over Essen 2008 :D
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door syroit »

Even een practische mededeling:
Vanaf 01-10-2008 moet je een milieusticker hebben om in Essen te mogen rijden (ook voor het beursgebouw!)
Zo niet riskeer je een boete van 40 euro!

Deze sticker is op verschillende plaatsen te koop:
Duitsland: Tuv (keuringsstation) en bij vele merkdealers: 5 euro excl BTW; kan ook voor niet-Duitse auto's
Nederland: via www.anwb.nl voor 12 euro, dacht ik
België: Via de Duitse ambasade voor 15 euro

PS: ik heb mijn gele sticker al :P [/url]
dominique
Hazelnoot Ridder

Bericht door dominique »

Hier kijk ik naar uit:

A La Carte (Heidelberger)
Beautiful Minds (Mind The Move)
Cleopatra's Caboose (Z-Man Games)
Confucius (Surprised State Games)
De Gouden Eeuw (Phalanx Games)
Der Name Der Rose (Ravensburger)
Dominion (Filosofia / Rio Grande Games / Hans Im Glück)
Ghost Story (Repos Production)
Heroes Of Battlelore (Days Of Wonder)
Master Of Rules (Z-Man Games)
Muncipium (Valley Games)
Red November (Fantasy Flight Games)
Robot Master (Cocktail Games)
Roma II (Queen Games)
Tales Of The Arabian Nights (Z-Man Games)
Tribun Erweiterung (Heidelberger)
Versailles (Hans Im Glück)
https://detafelplakt.com/
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Er komen al steeds meer nieuwtjes naar buiten:

- Uitbreiding League of Six (door QWG ook in Nederland en België uitgegeven)
- Een nieuwe Carcassonne (Tja, wat moet je daar nu van denken :roll: )
- Le Havre van Uwe Rosenberg (Zou dat weer zo'n topper worden als Agricola?)

Van Sylla (Ystari) zag ik op BGN nog een mooi plaatje staan :D . Als het artwork van het spel zelf ook zo mooi is.....

Afbeelding

Sylla zou volgens BGN voor 3-4 spelers zijn en 60 tot 90 minuten duren. De auteur is volgens BGN Dominique Ehrhard. Die naam doet bij mij niet echt een belletje rinkelen maar nieuwsgierig ben ik wel :wink:

Wat verder opvalt is de vracht nieuwe titels die Phalanx uit gaat brengen. Ik ben benieuwd hoe de nieuw ingeslagen koers gaat uitpakken. Ik ga zeker even kijken.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Friedeman Friesse heeft ook weer zijn jaarlijkse uitbreiding voor Funkenschlag in de planning: China/Korea. Zou dit nog iets met de Olympische spelen te maken hebben :wink:

Afbeelding

Volgens BGN heeft Friesse ondertussen al 50.000 stuks van het basisspel van dit prachtige bordspel verkocht :D

Felix/Minous doet het volgens dit zelfde bericht ook niet slecht met 30.000 stuks binnen n jaar :shock:

Zie voor het volledige bericht Funkenschlag Goes toAsia
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Dierik schreef:Friedeman Friesse heeft ook weer zijn jaarlijkse uitbreiding voor Funkenschlag in de planning: China/Korea. Zou dit nog iets met de Olympische spelen te maken hebben :wink:
Dit is overigens geen Spiel release. Volgens mij ligt dit bord over een paar dagen al in de Duitse winkels.

Friedemann had voor Spiel overigens wel een andere uitbreiding van Funkenschlag in de pijpleiding (Baden-Wrttemberg), maar ik heb de indruk dat deze set mogelijk pas later zal verschijnen.

Het doet me deugd dat hij weer lekker bezig is. Lijkt mij een mooie ontkrachting van het misselijke geroddel over 2F-Spiele uit de hoek van PS Games.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Erwin schreef:Dit is overigens geen Spiel release. Volgens mij ligt dit bord over een paar dagen al in de Duitse winkels.
Dus toch een beetje "meeliften" met de Olympische spelen :wink:
Erwin schreef:Friedemann had voor Spiel overigens wel een andere uitbreiding van Funkenschlag in de pijpleiding (Baden-Wrttemberg), maar ik heb de indruk dat deze set mogelijk pas later zal verschijnen.
Twee uitbreidingen vlak na elkaar is misschien ook wat teveel van het goede.
Erwin schreef:Het doet me deugd dat hij weer lekker bezig is. Lijkt mij een mooie ontkrachting van het misselijke geroddel over 2F-Spiele uit de hoek van PS Games.
Daar sluit ik me helemaal bij aan. Friese is toch een markante persoonlijkheid in de spellenwereld. Mooi dus dat Felix/Minous het zo goed doet. :D
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Volgens de altijd goed genformeerde website van Erwin Broensbrengt QWG in Essen drie fonkelnieuwe spellen uit :D .

Het gaat hier om Boss Kito , een luchtig kaartspel van niemand minder dan Michael Schacht.

Afbeelding

Als tweede Bloom, een tactisch legspel dat gebaseerd is op het spel "La Bonne Soupe". Dit spel werd tijdens de laatste Ducosim in mei als prototype gespeeld. Klik voor een korte beschrijving van dit spel en een foto van Erwin op La Bonne Soupe. Het thema is zoals de naam al aangeeft gewijzigd van groenten naar bloemen.

Het laatste spel van QWG wordt door Erwin aangekondigd als "bordspel van een gerenommeerd ontwerpersteam". De website van QWG zelf geeft aan dat het gaat om het spel Cavum, een strategisch spel over mijnbouw van niemand minder dan het illustere duo Kramer & Kiesling. Dat beloofd dus nogal wat :D

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Dierik op zo 31 aug 2008, 17:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Over Boss Kito heeft Michael Schacht op zijn eigen website ook al het een en ander geplaatst

Het spel is verder volgens de site van Schacht voor 3-5 spelers vanaf 10 jaar en duurt ongeveer 45 minuten.

Daarnaast bevat het spel 106 kaarten en 30 bananen.

Voorbeelden van de kaarten:

Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

BGN heeft het nieuws over QWG ook opgepakt en meld verder nog dat op Spiel Cavum EUR 34,00 Bloom EUR 24,00 en Boss Kito EUR 12,00 gaat kosten. We kunnen vast gaan sparen :wink:

Ook wordt de in mijn ogen zeer fraaie cover van Cavum onthuld:

Afbeelding

Mike Doyle heeft zich deze keer gelukkig ingehouden :D

Klik hier voor het artikel over Cavum en hier voor het artikel over Boss Kito en Bloom.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Op de website van Ystari valt te lezen dat van Sylla een gelimiteerde oplage van 500 stuks zal verschijnen met een leren "beurs" met zestig metalen munten.

Afbeelding

100 stuks zijn online te bestellen voor EUR 45,00
400 stuks worden in Essen verkocht en kunnen voorbesteld worden voor EUR 40,00

Klik hier om voor te bestellen.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Dierik schreef: 100 stuks zijn online te bestellen voor EUR 45,00
400 stuks worden in Essen verkocht en kunnen voorbesteld worden voor EUR 40,00
Volgens mij kosten deze 400 exemplaren ook gewoon 45 euro (5 euro vooraf en 40 op de beurs).
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Erwin schreef:Volgens mij kosten deze 400 exemplaren ook gewoon 45 euro (5 euro vooraf en 40 op de beurs).
Ik heb het nog eens goed gelezen en ik denk dat je gelijk hebt. Ik vond het al vreemd, maar ik dacht dat het misschien in de verzendkosten zou zitten :oops:
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Ik zag op BGN dat Splotter is toegevoegd aan de "Preview Update" voor SPIEL. Weliswaar nog met vraagtekens maar dit zou kunnen betekenen dat Splotter voor het eerst sinds 2005 een nieuw spel gaat uitbrengen :D