Flash point: fire rescue spelregels

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Antoi
Hazelnoot Ridder
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Flash point: fire rescue spelregels

Bericht door Antoi »

nog een interessant dilemma dat we gisteren na een potje spelen tegen kwamen.

Als je de gevorderde regels speelt met karakterkaarten. Moet je dan eerst je basis punten opmaken voordat je de extra punten kan gebruiken? dus bijvoorbeeld de gaspakdrager of reddingsspecalis???

wij spelen het niet in ieder geval. dus je mag zelf bepalen wanneer je de punten gebruikt. zo kan je dus eerst extra punten gebruiken om te lopen en de standaard basis punten sparen.

Wie oh wie?
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade

Labels:
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be

Bericht door ditterio »

Wij bepalen steeds zelf of we eerst de extra acties of eerst de basisacties doen. Er staat (bij mijn weten) nergens in de regels dat dat niet mag.
Pelle
Joker

Bericht door Pelle »

Vandaag de doos voor het eerst opengemaakt. We zijn even snel met twee personen begonnen met het familiespel maar één van ons was bijna direct bewusteloos maar nergens staat bij het familiespel wat je dan moet? Mag die speler dan niet meer meedoen?

Verder: loos alarm ? kaartjes tellen mee voor de 7 slachtoffers die gered moeten worden maar ook voor de 4 die het niet hebben gered, klopt dat?
Hilmo
Joker

Bericht door Hilmo »

Wat wij altijd gedaan hebben bij het familiespel zonder ambulance, is dat de brandweerman die bewusteloos is geraakt, naar buiten gezet wordt en weer opnieuw naar binnen moet lopen. Hij is niet uit het spel.
Qua loos alarm; wat ik had begrepen, tellen die niet mee, het zijn geen personen of dieren die dood of gered zijn, maar ze gaan wel naar het veld waar ze bij horen, dus als je ze omdraait omdat er een brandweerman langs komt, dan heb je ze gered en komt er vuur bij, dan komen ze bij overleden.
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

Pelle schreef:We zijn even snel met twee personen begonnen met het familiespel maar één van ons was bijna direct bewusteloos maar nergens staat bij het familiespel wat je dan moet?
De bewusteloze brandweerman gaat naar de dichtstbijzijnde parkeerplaats voor ambulances, wordt daar ter plekke verzorgd en mag de volgende beurt gewoon weer meedoen (en start dan vanaf de betreffende parkeerplaats).
Pelle schreef: loos alarm ? kaartjes tellen mee voor de 7 slachtoffers die gered moeten worden maar ook voor de 4 die het niet hebben gered, klopt dat?
Nee, dat klopt niet. Loos alarm telt nergens mee. Je wint als je 7 slachtoffers redt en je verliest als er 4 slachtoffers dood zijn (of eigenlijk 'vermist' :? ).
Afbeelding
Pelle
Joker

Bericht door Pelle »

Sinead: dat van die brandweerman staat echt nergens in de regels en dat van die loos alarmen ook niet :crazy:
Hilmo
Joker

Bericht door Hilmo »

Sowieso in de regels van het gevorderde spel wordt het genoemd. Ik heb de regels nu zo even niet bij de hand, maar kan me zo voorstellen dat het voor het familiespel ook zo is.
Dat het loos alarm niet meetelt als slachtoffer lijkt me wel logisch ;) Er is een melding gemaakt dat er iemand kan liggen, er ligt niemand, dus er is niemand gered. Een beetje thematisch denken helpt hierbij :D Voor het beeld leg ik ze wel altijd bij de betreffende actie, dus ontdekt is gered, en dood door vuur, is dood. Maar dat is puur voor het beeld, en niet voor de telling. Hopelijk is het zo duidelijker :)
sinead
Stamhoofd

Bericht door sinead »

In de spelregels, halverwege pagina 6, staat: "Verplaats een bewusteloze brandweerman naar de dichtstbijzijnde (vliegafstand) parkeerplaats voor een ambulance (buiten het huis)."

Ook op pagina 6, nu onderin, staat: "Het spel is afgelopen als de spelers 7 slachtoffers hebben gered. In dat geval hebben ze gewonnen. Het spel is ook ten einde als het huis instort of als er 4 of meer slachtoffers vermist zijn. De spelers hebben dan verloren."

Het gaat dus om slachtoffers.

Op pagina 1 van de spelregels staat dat er 6x "Vals Alarm" en 12x "Slachtoffer" in het spel zitten. Een vals alarm is dus géén slachtoffer en telt dus niet mee voor 'de 7' en 'de 4'.
Afbeelding
helena
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

Op bladzijde 6 van de spelregels staat net onder het plaatje van vonkoverslag precies uitgelegd wat er met een bewusteloze brandweerman gebeurt. En onder het kopje ' einde van het spel' staat dat je 7 slachtoffers moet redden om te winnen. Op een leeg PVA fiches staat geen slachtoffer , dus het spreekt voor zich dat die niet meetelt.
Pelle
Joker

Bericht door Pelle »

Ja ik snap de loze alarmen nu maar ik vind het raar dat jullie twee nu zeggen dat het duidelijk wordt uitgelegd wat je met de brandweerman moet maar dat is dus helemaal niet duidelijk. Er staat alleen maar dat die naar de ambulancepost moet niet dat die daarna weer gewoon mee mag doen.
Hilmo
Joker

Bericht door Hilmo »

Als de brandweerman niet meer mee had mogen doen, had er wel gestaan 'haal de brandweerman uit het spel' of iets dergelijks. Waarom zou hij anders stil moeten staan op de ambulancepost? Hoe hou je bij dat juist dat poppetje niet meer meedoet? Je kan het wel zo spelen, dat is de gevorderde versie, dan is je brandweerman dood, maar dan kan je het beste met twee brandweermannen per persoon spelen, dan is het minder erg.
helena
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

En zo zie je maar hoe makkelijk je zelf iets in kunt vullen. Je hebt gelijk, het staat er inderdaad niet bij. Wij spelen het zo dat je in een volgende beurt vanaf die plek weer verder kunt spelen met je brandweerman ( hij was tenslotte alleen maar even bewusteloos) . En verder is het misschien wel grappig om even het laatste stukje van de spelregels te lezen waarin staat dat het JOUW spel is en dat je variaties kunt toepassen waar jij wilt. Zo is het altijd goed :lol:
Pelle
Joker

Bericht door Pelle »

Hilmo, als ik mij ergens aan erger bij spelletjes zijn spelregels die niet duidelijk zijn. Het staat er niet en dat vind ik vreemd. Het had ook zo kunnen zijn dat je een beurt over moet slaan om behandeld te worden en ik ken geen enkele brandweerman die nadat hij bewusteloos is geweest weer een brandend huis in moet (volgens mij was het jij die zei dat ik 'een beetje thematisch moet denken')....
Hilmo
Joker

Bericht door Hilmo »

Ja daar heb je gelijk in. Ik ben ondertussen gewend met steeds meer ingewikkelde spellen, om op BBG te zoeken naar regels, aangezien ik dus ook wel tegen veel dingen aan liep. Wacht maar tot je de gevorderde versie gaat doen. Ik moet nog steeds kijken hoe ik het moet doen met de brandhaarden en de gevaarlijke stoffen. Veel dingen worden inderdaad niet uitgelegd, en ik moest er ook aan wennen om zelf de regels samen te stellen, zoals achterin het boekje aangegeven wordt, maar het heeft wel wat :)
Pelle
Joker

Bericht door Pelle »

Hilmo ik heb een zeer creatief kind die niet kan wachten tot hij eigen regels mag bedenken maar dat is het punt niet. Iemand maakt een spel en levert spelregels, dan moeten die ook duidelijk zijn, net zoals de handleiding van een apparaat.

Het is niet zo moeilijk om iemand het spel te geven die het niet kent en dan hardop commentaar geeft als hij de regels niet in 1x begrijpt, dat neem je over en klaar ben je.... hoe moeilijk kan het zijn?