Spellenspektakel 2013: het is begonnen!

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Flash
Wu Feng

Re: Spellenspektakel 2013: het is begonnen!

Bericht door Flash »

Alle publiciteit is mooi meegenomen, maar ik vind het artikel met name getuigen van weinig kennis bij de journalist. Ze doen nu net alsof het SpSp voor het eerst weer in Eindhoven terug is. Daarnaast klopt de verwijzing bij de foto ook niet helemaal.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Flash schreef:.... Daarnaast klopt de verwijzing bij de foto ook niet helemaal.
Zeg maar helemaal niet. :lol: Foto van stand van de Gamemaster in combinatie met Terra Mystica. :roll:
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

Dierik schreef: Zeg maar helemaal niet. :lol: Foto van stand van de Gamemaster in combinatie met Terra Mystica. :roll:
Fijn voor de man die zichzelf de Brainmaster noemt. Voelt hij zich toch nog even de uitgever van een winnaar. :lol:
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Laten we het er maar op houden dat het ED een geheel eigen stijl heeft van berichtgeving.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Voor de liefhebbers van wat cijfers ... de Roll The Dice Top 30 staat inmiddels online.
Om in de top 30 te komen moest eens spel wel minimaal 20 stemmen krijgen, om zo een eerlijker beeld te krijgen.
http://www.rollthedice.nl/2013/11/11/sp ... 0-uitslag/

Even wat eigen bevindingen ...

Zelf hebben we het best druk gehad op de stand van RTD. Mijn zoon is 2 dagen mee geweest en de dochter enkel op zondag.
Wie op zaterdag Toc Toc Woodman heeft uitgelegd gekregen door een kereltje van een jaar of 10, dat was mijn zoon ;) Op zondag was hij vooral bij de Top 30 aan het helpen, dat was iets rustiger voor hem en had een beetje van de nacht gemist op zaterdag. Mijn dochter ben ik uiteindelijk moeten gaan zoeken toen ze opgehaald werd. Ze had een vriendinnetje gemaakt en daar de hele tijd mee over de beurs gelopen.

Veel uitleg gegeven, op zaterdag enkele keren Legacy (bij RTD) en ook veel keer Bruxelles 1893. Zij die die uitleg hebben gekregen, was waarschijnlijk bij mij. Het gevoel was dat het zondag wat tragen op gang kwam, althans bij RTD toch.

Voor de Top 30 hadden we na zaterdag door dat we toch wat weinig formulieren hadden voor de zondag, dus mijn printer heeft 's nacht nog even mogen werken voor 100 formulieren extra. Op zondag rond 17h00-17h30 waren ze dan ook echt allemaal op.

Dan hadden we ook nog het King of Tokyo toernooi, wat vanaf de start als een trein liep. Zelf ben af en toe gaan kijken, maar de geluiden die ik hoorden waren allemaal positief.

Ik zou zeggen ... tot volgend jaar.
Enrico
Caballero

Bericht door Enrico »

Uiteraard heb ik mijn lijstje (met een stuk of 50 waarderingen) ook ingeleverd en daarna nog een tijdje staan bijkletsen met deze en gene. Intussen met één oog gekeken naar de scores die ingevoerd werden van anderen. Verbazingwekkend welke scores er allemaal gegeven worden!
Op één formuliertje werd 4 keer een 10 gegeven en ook 3 keer een 1. Verder alle cijfers er tussenin. Anderen (dat zijn er aanzienlijk meer) zie ik de lijstjes invullen en daar staan alleen maar achten of hoger op.

Ben ik nu écht zo kritisch? Ik geef vrij veel zessen en zevens: een aardig spel of bovengemiddeld. Een enkele score die wat lager is en ook een enkele die wat hoger is.

Gelukkig houden jullie rekening met een standaarddeviatie en worden de extremen er op die manier uitgefilterd, maar toch: een 1 voor een spel is eigenlijk onmogelijk. Een 10 kan wel, maar dat moet een uitzondering zijn. Dus geen 4 tienen op één lijstje.

Overigens vind ik de scores op de uiteindelijke lijst ook wel erg hoog: de complete top 30 heeft een score van boven de 7,3. Terwijl dit cijfer op zich al de waardering is die aan een goed spel gegeven wordt. En dan zijn er blijkbaar nog 29 die nóg beter zijn!

Zijn "we" minder kritisch geworden of zijn er de laatste jaren écht zoveel goede spellen uitgebracht?
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer

Bericht door Mac-S »

Enrico schreef:Zijn "we" minder kritisch geworden of zijn er de laatste jaren écht zoveel goede spellen uitgebracht?
Tja, als veel mensen alleen maar 8 en hoger geven dan gaat dat natuurlijk snel.

Als je het spelen van een spel vergelijkt met een saai familiefeestje, een bezoek aan de tandarts of een uur in de file staan, tja... dan geef ik zelfs RoboRally een 8.

Wat mij betreft, en ik denk dat ik het daarin met jou eens ben, moet je spellen vergelijken met andere spellen. En dus is een "wel aardig" spel een 6, etc.
Maar ja, iedereen doet het op z'n eigen manier, dat zie je op BGG ook. Daar middelt het zich wat beter uit door de enorme hoeveelheid ratings, maar het blijft natte-vinger-werk en je moet er niet te veel conclusies aan verbinden.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Aangezien ik zaterdag bijna de hele dag mee heb geholpen met de Top 30 kan ik nog wat meer info geven. In het begin was er een strijd gaande tussen Tzolkin, Qwixx en Terra Mystica. Daar kwamen toen de dag vorderde Small World en de Glasstraat bij. De laatste twee genoemde hebben gedurende de middag elkaar constant afgelost van de nummer 1 positie. Aan het einde van de zaterdag waren er zo'n 185 formulieren ingevuld. Ik ben wel benieuwd hoeveel formulieren er uiteindelijk in totaal zijn ingevuld, want dat is mij uiteindelijk zondag een beetje ontgaan.

Zelf had ik Small World niet helemaal bovenaan verwacht omdat het spel toch al enkele jaren oud is. Ik had verwacht dat de strijd zou gaan Tzolkin, Terra Mystica en Qwixx als een goede filler.

Er stonden overigens 173 spellen op de lijst. Volgens mij waren ze allemaal vrij recent en dacht ik niet ouder dan 3 jaar (tenzij er een herdruk heeft plaatsgevonden) en/of ze konden op de beurs worden gespeeld.
Afbeelding
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Ik dacht 400 formulier (300 + 100 extra) geprint. Alle formulier zijn op, maar niet alle formulier zijn ingeleverd. Zal toch wel ergens tussen 350 en 400 zitten, denk ik.
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

We hebben de ingeleverde formulieren doorlopend genummerd. Het lijkt mij een mooi aantal ingeleverde formulieren.
Afbeelding
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints

Bericht door Ugur »

Enrico schreef:Uiteraard heb ik mijn lijstje (met een stuk of 50 waarderingen) ook ingeleverd en daarna nog een tijdje staan bijkletsen met deze en gene. Intussen met één oog gekeken naar de scores die ingevoerd werden van anderen. Verbazingwekkend welke scores er allemaal gegeven worden!
Op één formuliertje werd 4 keer een 10 gegeven en ook 3 keer een 1. Verder alle cijfers er tussenin. Anderen (dat zijn er aanzienlijk meer) zie ik de lijstjes invullen en daar staan alleen maar achten of hoger op.

Ben ik nu écht zo kritisch? Ik geef vrij veel zessen en zevens: een aardig spel of bovengemiddeld. Een enkele score die wat lager is en ook een enkele die wat hoger is.

Gelukkig houden jullie rekening met een standaarddeviatie en worden de extremen er op die manier uitgefilterd, maar toch: een 1 voor een spel is eigenlijk onmogelijk. Een 10 kan wel, maar dat moet een uitzondering zijn. Dus geen 4 tienen op één lijstje.

Overigens vind ik de scores op de uiteindelijke lijst ook wel erg hoog: de complete top 30 heeft een score van boven de 7,3. Terwijl dit cijfer op zich al de waardering is die aan een goed spel gegeven wordt. En dan zijn er blijkbaar nog 29 die nóg beter zijn!

Zijn "we" minder kritisch geworden of zijn er de laatste jaren écht zoveel goede spellen uitgebracht?
Ik denk dat het vooral een stuk ervaring is. Ik weet nog dat toen ik net met de hobby begonnen was ik een stuk eerder onder de indruk was van nieuwe spellen. Tegenwoordig denk ik eerder van "wel aardig, maar weinig nieuws onder de zon". Als er bij het Spellenspektakel ook veel mensen komen die bij wijze van spreken misschien net Catan en Carcassonne kennen, zullen die waarschijnlijk eerder met veel hoge cijfers komen.

Overigens vond ik Essen 2012 een zéér goede jaargang, dus kan me daar best wat hoge cijfers bij voorstellen. Essen 2013 lijkt vooralsnog niet heel uitzonderlijk, maar er is nog veel te spelen, dus wie weet!
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games

Bericht door Duiker »

Vraagje over Terra Mystica, bij die stand waar je dat kon spelen hing een poster dat je een promo kreeg als je het spel registreerde. Hoe dan? Registreren bij WGG.nl levert niks op behalve digitale spelregels..
Keep Exploring Games
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Duikertje schreef:Vraagje over Terra Mystica, bij die stand waar je dat kon spelen hing een poster dat je een promo kreeg als je het spel registreerde. Hoe dan? Registreren bij WGG.nl levert niks op behalve digitale spelregels..
Promo's zijn nog niet in het magazijn maar als je je spel registreert krijg je daar tzt vanzelf bericht over.
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games

Bericht door Duiker »

cab schreef:
Duikertje schreef:Vraagje over Terra Mystica, bij die stand waar je dat kon spelen hing een poster dat je een promo kreeg als je het spel registreerde. Hoe dan? Registreren bij WGG.nl levert niks op behalve digitale spelregels..
Promo's zijn nog niet in het magazijn maar als je je spel registreert krijg je daar tzt vanzelf bericht over.
ok :) heb hem al geregistreerd bij WGG.nl :)
Keep Exploring Games
Bellegar
Veenboer

Bericht door Bellegar »

syroit schreef:Ik dacht 400 formulier (300 + 100 extra) geprint. Alle formulier zijn op, maar niet alle formulier zijn ingeleverd. Zal toch wel ergens tussen 350 en 400 zitten, denk ik.
Er zijn er 380 ingevuld, en er is er 1 leeg in de prullenbak gegaan...
Die laatste lag op de grond en die zag ik pas liggen nadat alles opgeruimd was. Er zijn dus ergens 19 formulieren 'verdwenen'.
"If everything seems under control, you're not going fast enough" - Mario Andretti