Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2008
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2008
Dit najaar wordt voor de achtste keer de verkiezing van de Nederlandse Spellenprijs georganiseerd. Uit de tientallen gezelschapsspelen, die van juni 2007 t/m mei 2008 in Nederland zijn uitgebracht, heeft de jury de volgende selectie gemaakt.
De genomineerden van 2008:
Burgers’ Zoo, een bordspel voor 2-5 spelers over de aanleg en exploitatie van een exotische dierentuin, ontworpen door Michael Schacht, uitgegeven door 999 Games.
Cuba, een bordspel voor 2-5 spelers over rum, sigaren en lucratieve handel op het gelijknamige eiland, ontworpen door Michael Rieneck & Stefan Stadler, uitgegeven door The Game Master.
League of Six, een bordspel voor 3-5 spelers over de belastingheffing in zes middeleeuwse steden, ontworpen door Vladimír Suchý, uitgegeven door QWG Games.
Thebes, een bordspel voor 2-4 spelers over archeologen, opgravingen en historische schatten, ontworpen door Peter Prinz, uitgegeven door Queen Games (distributie: Hodin).
Tzaar, een bordspel voor twee spelers over het vormen van sterke stapels en het slaan van de juiste stukken, ontworpen door Kris Burm, uitgegeven door SMART.
Voor de Wind, een kaartspel voor 2-4 spelers over handelsschepen, pakhuizen en bederfelijke waar, ontworpen door Torsten Landsvogt, uitgegeven door Phalanx Games.
Yspahan, een bordspel voor 2-4 spelers over winkels, handel en karavanen in een Perzische stad, ontworpen door Sébastien Pauchon, uitgegeven door QWG Games.
----------
Op zaterdag 6 september kun je een stem uitbrengen op de Ducosim spellenbeurs in de congreszaal Irene van de Jaarbeurs te Utrecht. Daar zullen de uitgevers hun spellen presenteren. Het digitale stembiljet wordt op 6 september op de NSP-website geactiveerd. De winnaar wordt op maandag 6 oktober bekendgemaakt.
Meer informatie: http://www.spellenprijs.nl/
De genomineerden van 2008:
Burgers’ Zoo, een bordspel voor 2-5 spelers over de aanleg en exploitatie van een exotische dierentuin, ontworpen door Michael Schacht, uitgegeven door 999 Games.
Cuba, een bordspel voor 2-5 spelers over rum, sigaren en lucratieve handel op het gelijknamige eiland, ontworpen door Michael Rieneck & Stefan Stadler, uitgegeven door The Game Master.
League of Six, een bordspel voor 3-5 spelers over de belastingheffing in zes middeleeuwse steden, ontworpen door Vladimír Suchý, uitgegeven door QWG Games.
Thebes, een bordspel voor 2-4 spelers over archeologen, opgravingen en historische schatten, ontworpen door Peter Prinz, uitgegeven door Queen Games (distributie: Hodin).
Tzaar, een bordspel voor twee spelers over het vormen van sterke stapels en het slaan van de juiste stukken, ontworpen door Kris Burm, uitgegeven door SMART.
Voor de Wind, een kaartspel voor 2-4 spelers over handelsschepen, pakhuizen en bederfelijke waar, ontworpen door Torsten Landsvogt, uitgegeven door Phalanx Games.
Yspahan, een bordspel voor 2-4 spelers over winkels, handel en karavanen in een Perzische stad, ontworpen door Sébastien Pauchon, uitgegeven door QWG Games.
----------
Op zaterdag 6 september kun je een stem uitbrengen op de Ducosim spellenbeurs in de congreszaal Irene van de Jaarbeurs te Utrecht. Daar zullen de uitgevers hun spellen presenteren. Het digitale stembiljet wordt op 6 september op de NSP-website geactiveerd. De winnaar wordt op maandag 6 oktober bekendgemaakt.
Meer informatie: http://www.spellenprijs.nl/
Labels:
-
Johanna
- Caballero
Mooie lijst.
Complete verrassing op de lijst vind ik Thebes
. Ik ken het spel zelf niet, maar ik had het ook niet op de lijst verwacht.
Eerlijk gezegd had ik Hive en Caylus MC zeker wel verwacht op de lijst, maar de jury denkt daar blijkbaar anders over.
Ik heb 3 van de 7 spellen in de kast staan. Yspahan, League of Six en Burgers' Zoo (in de vorm van Zooloretto). Alle 3 in mijn ogen echt goede spellen voor de doelgroep waarvoor ze gemaakt zijn.
Naar Thebes ben ik nu toch wel wat nieuwsgieriger geworden...
Complete verrassing op de lijst vind ik Thebes
Eerlijk gezegd had ik Hive en Caylus MC zeker wel verwacht op de lijst, maar de jury denkt daar blijkbaar anders over.
Ik heb 3 van de 7 spellen in de kast staan. Yspahan, League of Six en Burgers' Zoo (in de vorm van Zooloretto). Alle 3 in mijn ogen echt goede spellen voor de doelgroep waarvoor ze gemaakt zijn.
Naar Thebes ben ik nu toch wel wat nieuwsgieriger geworden...
-
Dierik
- Erelid
Prachtige lijst, mij verrast eigenlijk alleen de aanwezigheid van Tzaar, ik vraag me af of zo'n abstract spel het grote publiek zal aanspreken. Aan de andere kant is het in zijn genre een topper en is het voor een relatief kleine uitgever een stuk erkenningJohanna schreef:Mooie lijst.
Thebes is in mijn ogen een prachtig vormgegeven familiespel dat niet te lang duurt en prettig speelt. Klik op Beoordeling Thebes spellendatabase om meer details te lezen.Johanna schreef:Complete verrassing op de lijst vind ik Thebes. Ik ken het spel zelf niet, maar ik had het ook niet op de lijst verwacht.
Ik heb van deze spellen alleen Tzaar niet gespeeld en (naast dus Tzaar) Voor de Wind en Cuba niet in bezit. Dit zijn beide niet echt mijn spellen, maar ik snap wel dat ze op deze lijst voorkomen.
Ik schat in dat het een spannende strijd gaat worden tussen Cuba en Yspahan maar ik kan het natuurlijk helemaal mis hebben
-
henk.rolleman
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra
Een mooie lijst met titels die in geen spellenkast misstaan.
Alle toonaangeven uitgevers zijn aanwezig. Burgers'Zoo, Thebes en Yspahan zijn echt familie spelen.
De anderen titels zijn wat lastiger. Laatst sprak ik de eigennaar van de spellenwinckel in Amersfoort
en die zou gebaat zijn met een echt familie spel, omdat dit voor het brede publiek de aankoop makelijker zou maken.
Een Burgers' Zoo verkoopt makkelijker dan dan de League of Six. Persoonlijk denkt ik dat dit goed voor de ontwikkeling voor het
bordspel in het algemeen en ik vind het belangrijker dan mijn eigen voorkeur.
Als het aan mijn ligt zou ik voor de League of Six zou kiezen i.p.v. Burgers Zoo. Omdat de Leaque of Six meer diepgang heeft.
Duidelijke spelregels zou ook een punt zijn wat mee zou moeten wegen voor een spellenprijs.
Afgelopen weekend had ik een demo voor 999 Games met familiespellen op een braderie en hier viel mij op dat mensen vaak toch nog vragen
hebben over de spelregels en dan heb ik het zelfs over Caracassonne en Kolonisten.
Er kwam zelf iemand met Elfenkoning in haar rugtas en vroeg of ik wilde helpen met de uitleg van de regels.
Dit zijn dan niet de veelspelers maar wel potentiele.
Gelukkig heb ik voor de winkelier nog een aantal Argicola's kunnen verkopen wat ik dan toch wat
leuker vind zeker na al die Halli Gallies en Regenwormen, want die liepen als warme broodjes.
Tenslotte denk ik dat Yspahan goed kansen maakt voor de spellenprijs en Burgers' Zoo zou hem zeker ook niet misstaan.
League of Six vind ik de mooiste titel met prachtig spelsysteem.
Thebes en Tzaar zijn de enige titels die ik niet gespeeld heb.
Alle toonaangeven uitgevers zijn aanwezig. Burgers'Zoo, Thebes en Yspahan zijn echt familie spelen.
De anderen titels zijn wat lastiger. Laatst sprak ik de eigennaar van de spellenwinckel in Amersfoort
en die zou gebaat zijn met een echt familie spel, omdat dit voor het brede publiek de aankoop makelijker zou maken.
Een Burgers' Zoo verkoopt makkelijker dan dan de League of Six. Persoonlijk denkt ik dat dit goed voor de ontwikkeling voor het
bordspel in het algemeen en ik vind het belangrijker dan mijn eigen voorkeur.
Als het aan mijn ligt zou ik voor de League of Six zou kiezen i.p.v. Burgers Zoo. Omdat de Leaque of Six meer diepgang heeft.
Duidelijke spelregels zou ook een punt zijn wat mee zou moeten wegen voor een spellenprijs.
Afgelopen weekend had ik een demo voor 999 Games met familiespellen op een braderie en hier viel mij op dat mensen vaak toch nog vragen
hebben over de spelregels en dan heb ik het zelfs over Caracassonne en Kolonisten.
Er kwam zelf iemand met Elfenkoning in haar rugtas en vroeg of ik wilde helpen met de uitleg van de regels.
Dit zijn dan niet de veelspelers maar wel potentiele.
Gelukkig heb ik voor de winkelier nog een aantal Argicola's kunnen verkopen wat ik dan toch wat
leuker vind zeker na al die Halli Gallies en Regenwormen, want die liepen als warme broodjes.
Tenslotte denk ik dat Yspahan goed kansen maakt voor de spellenprijs en Burgers' Zoo zou hem zeker ook niet misstaan.
League of Six vind ik de mooiste titel met prachtig spelsysteem.
Thebes en Tzaar zijn de enige titels die ik niet gespeeld heb.
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Er staan veel nette titels op de lijst, maar de lijst is zo... kort! Zeven namen maar, waaronder één abstract spel en geen klein kaartspelletje (Voor de Wind is 'kaartspel de luxe')... Fascinating. Overigens vind ik het een goede zaak dat Agricola er niet bijstaat: er was even sprake van de mogelijkheid dat de jury in bijzondere gevallen de datumgrenzen voor toelating kon 'oprekken'. Agricola is een spel dat tijd nodig heeft om te beklijven, en die tijd zal het zeker krijgen---ik eet mijn schoen op als het niet op de nominatielijst van 2009 terechtkomt. Maar misschien is het helemaal nooit een issue geweest.
-
cymric
- Wu Feng
-
Tamara_Bakker
- Standaard moderator
Aanstaande zaterdag demoot Phoenix onder andere Tzaar (naast Im Jahr des Drachen, Blox, Chang Cheng en Khrnos). Dus schuif gerust bij ons aan!henk.rolleman schreef: Thebes en Tzaar zijn de enige titels die ik niet gespeeld heb.
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.
-
henk.rolleman
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra
De vorige Ducosim heb ik Im Jahr des Drachen gespeeld,Tamara_Bakker schreef:Aanstaande zaterdag demoot Phoenix onder andere Tzaar (naast Im Jahr des Drachen, Blox, Chang Cheng en Khrnos). Dus schuif gerust bij ons aan!henk.rolleman schreef: Thebes en Tzaar zijn de enige titels die ik niet gespeeld heb.
Blox gezien. Khronos en Chang cheng wil ik zeker wel een
keer proberen.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
cymric schreef:Overigens vind ik het een goede zaak dat Agricola er niet bijstaat: er was even sprake van de mogelijkheid dat de jury in bijzondere gevallen de datumgrenzen voor toelating kon 'oprekken'.
Ik heb een paar maanden geleden gemeld dat het in vorige jaren gehanteerde nominatietijdvak niet automatisch wordt gecontinueerd. Als bijv. blijkt dat juni een belangrijke maand voor nieuwe releases is/wordt, zal de NSP zijn tijdvak kunnen aanpassen. Dat heeft niets met bijzondere gevallen en/of oprekken te maken.
Jij volgt dit forum bijna dagelijks. Jij weet drommels goed wat de essentie van die discussie was. Jammer dat je de feiten nou verdraait.
Laatst gewijzigd door Erwin op di 02 sep 2008, 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
Jouw herinnering rammelt een beetje. Er zijn juryleden vertrokken, bijgekomen en teruggekeerd. Afgezien daarvan, is de zoektocht naar vers bloed niet gestopt.cymric schreef:Even iets heel anders: rouleren de juryleden van de NSP? Voor zover ik me kan herinneren is de samenstelling de afgelopen jaren niet veranderd of uitgebreid. Of staan de statuten van de NSP geen roulatie toe?
Waarom stel je deze vraag?
-
cymric
- Wu Feng
Ik vind het een beetje een woordspelletje, maar ik begrijp de essentie nu beter; die was echt anders dan ik mij herinnerde (of meende te herinneren). Mijn dank voor deze rechtzetting.Erwin schreef:Ik heb een paar maanden geleden gemeld dat het in vorige jaren gehanteerde nominatietijdvak niet automatisch wordt gecontinueerd. Als bijv. blijkt dat juni een belangrijke maand voor nieuwe releases is/wordt, zal de NSP zijn tijdvak kunnen aanpassen. Dat heeft niets met bijzondere gevallen en/of oprekken te maken.
Erwin, is het ooit wel eens in je opgekomen dat ik a) ook een mens ben, b) dus een faalbaar geheugen heb en c) dat ik toenertijd de essentie van de discussie wel eens, raar maar waar, echt gemist kan hebben? Ik ben al tijden niet echt met mijn hoofd bij het geheel, om diverse redenen. Daarom: kan je ook normaal reageren---dat wil zeggen, eerst eens vriendelijk informeren---in plaats van meteen met venijnige nagels van je afkrabben? Nondeju man, je moet voldoende van mijn bijdragen hebben gezien om te weten dat ik nooit te beroerd ben om fouten netjes toe te geven.Jij volgt dit forum bijna dagelijks. Jij weet drommels goed wat de essentie van die discussie was. Jammer dat je de feiten nou verdraait.
-
cymric
- Wu Feng
Mooi zo, blij het te horen dat er inderdaad sprake is van roulatie. Ik zie die namen maar één keer per jaar, en voor zover ik kan zien is er geen geschiedenis van juryleden opvraagbaar. Vandaar.Erwin schreef:Jouw herinnering rammelt een beetje. Er zijn juryleden vertrokken, bijgekomen en teruggekeerd. Afgezien daarvan, is de zoektocht naar vers bloed niet gestopt.
Het kwam gewoon in me op, dus uit interesse, en niets anders. NADRUKKELIJK NIET om eens te polsen of er nog plekjes vrij waren. Ik ben volgens mij veel te eigenwijs, heb een veel te grote bek, en heb ook een veel te nauwe interesse om goed in zo'n brede jury te functioneren. Ik kijk wel vanaf de zijlijn, en kraak jullie noeste arbeid meedogenloos afWaarom stel je deze vraag?
-
Erwin
- Nieuwsreporter
Grappig. Ik heb juist de stellige indruk dat dit jou erg veel moeite kost. Ik bedoel dit niet vervelend, zeg dit niet om te treiteren, maar heb dit beeld echt overgehouden aan eerdere discussies met jou (hier en bij de Vlaamse praatgroep).cymric schreef:Nondeju man, je moet voldoende van mijn bijdragen hebben gezien om te weten dat ik nooit te beroerd ben om fouten netjes toe te geven.
Met de kwalificatie "woordspelletje" raak je precies wat ik bedoel. Volgens mij wek je alleen maar de schijn dat je toegeeft, maar heb je daar eigenlijk niet zo'n zin in.
Ik heb er overigens geen behoefte aan om van me af te krabben. Als iemand de geur van manipulatie verspreidt, heb ik er wel behoefte aan om het onzingehalte van zo'n (al dan niet bedoelde) suggestie scherp en direct te benaderen. Ach, dit zie ik meer als blazen.
-
Tandem
- Sojaboon
-
dirty_cowboy
- PIONier
Re: Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2008
Ik heb de indruk dat de Nederlanse spellenprijs een jaartje achterop hinkt met de rest van de wereld... Zo is Burgers' Zoo (Zooloretto) vorig jaar al in de prijzen gevallen. Thebes en Yspahan lijken me ook meer spelletjes van 2007, Yspahan is waarschijnlijk al van 2006...
En ik gok dat Agricola volgend jaar in de shortlist zal voorkomen, alweer een jaar te laat...
Natuurlijk is dit doordat de vertalingen op zich laten wachten, maar misschien moet men de nominatieperiode iets ruimer nemen? Of spelletjes die in het Nederlands verwacht worden ook al opnemen in de lijst?
En ik gok dat Agricola volgend jaar in de shortlist zal voorkomen, alweer een jaar te laat...
Natuurlijk is dit doordat de vertalingen op zich laten wachten, maar misschien moet men de nominatieperiode iets ruimer nemen? Of spelletjes die in het Nederlands verwacht worden ook al opnemen in de lijst?