Ducosimbeurs 6 september

Data en weetjes over beurzen, toernooien en demodagen

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

Tamara_Bakker schreef: Mooi, dan zijn Tzaar (via Phoenix), Yspahan en League of Six (via QWG) en Cuba (via The Gamemaster) in elk geval zaterdag present.
Weet iemand hoe het zit met de andere NSP-spellen?
999 Games staat volgens mij op de beurs. Ik verwacht dat ze naast Agricola ook Burgers' Zoo en Voor de Wind zullen demonstreren. Van Hodin heb ik geen enkele reactie ontvangen.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Erwin schreef:999 Games staat volgens mij op de beurs. Ik verwacht dat ze naast Agricola ook Burgers' Zoo en Voor de Wind zullen demonstreren. Van Hodin heb ik geen enkele reactie ontvangen.
Ik neem inderdaad aan dat 999-games voor twee van de overige drie titels zal zorgen. Het zou jammer zijn als Thebes niet gespeeld kan worden. Misschien moet je je eigen exemplaar maar meebrengen Erwin :wink:
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Dierik schreef: Misschien moet je je eigen editie maar meebrengen Erwin :wink:
Charmant idee, maar dit ga ik zeker niet doen. Promotie van producten is dit jaar iets van de uitgevers/distributeurs zelf.
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Nou heb heel wat spelletjes te spelen zaterdag merk ik al. Phoenix, bedankt voor de moeite en eigenlijk ben ik wel blij dat de nieuwe Ravensburger titels nog niet beschikbaar waren.
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Helaas niks kunnen spelen wat ik super graag wilde spelen, tafels steeds bezet :? Daarnaast vind ik dat er veel onbekende / onaantrekkelijke spellen zijn op ducosim om te spelen. Dit was mijn ervaring de vorige keer ook al. Dus het is omdat ik een kortingskaartje heb dat ik misschien nog een keer kom of als er een toernooi is maar verder denk ik niet.
Knipoog
Garnaal

Bericht door Knipoog »

aicirtap schreef:Helaas niks kunnen spelen wat ik super graag wilde spelen, tafels steeds bezet :? Daarnaast vind ik dat er veel onbekende / onaantrekkelijke spellen zijn op ducosim om te spelen. Dit was mijn ervaring de vorige keer ook al. ....
Yeps, dat was mijn ervaring ook al vorige beurs, deze keer was ik er dus niet bij.
Gr ;-)
Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

aicirtap schreef:Helaas niks kunnen spelen wat ik super graag wilde spelen, tafels steeds bezet :? Daarnaast vind ik dat er veel onbekende / onaantrekkelijke spellen zijn op ducosim om te spelen. Dit was mijn ervaring de vorige keer ook al. Dus het is omdat ik een kortingskaartje heb dat ik misschien nog een keer kom of als er een toernooi is maar verder denk ik niet.
Beetje kort door de bocht: alle genomineerde spellen (NSP) waren te spelen, de collectie van QWG stond beschikbaar, de nieuwste Ticket to Ride Nordic, Phoenix had een handvol titels..... Daarnaast waren er veel standhouders en stond er een tafel vol met 2e handse spellen die voor een prik te kopen waren en dus, na aanschaf, te spelen. In de lange zaal stonden aan de zijkant regelmatig tafels vrij....
Voor 'Knipoog' was Tzaar te spelen. Lijkt me een mooie titel gezien zijn avatar...
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Ik ben het inderdaad met Boes eens. Tzaar werd volgens mij zelfs zowel door Phoenix (drie tafels) als Roll the Dice (1 tafel) gedemoot :D

Roll the Dice had verder twee keer Thebes liggen.

Ik was deze beurs zelf druk met het demon van de QWG-spellen en we hadden zoals al eerder in dit topic genoemd zowel League of Six als Yspahan meegenomen. Daarnaast waren ook Jambo en Chinatown voor het eerst op een beurs te spelen :D

The Gamemaster had de spiksplinternieuwe uitbreiding van Rotterdam bij zich waarover ik ook positieve reacties heb gehoord en nu vergeet ik nog heel veel omdat ikzelf deze keer niet uitgebreid over de beurs heb kunnen lopen.

Een uitgebreid verslag van mijn "belevingen" op deze beursdag volgt later vandaag :D
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

aicirtap schreef:Helaas niks kunnen spelen wat ik super graag wilde spelen, tafels steeds bezet :? Daarnaast vind ik dat er veel onbekende / onaantrekkelijke spellen zijn op ducosim om te spelen. Dit was mijn ervaring de vorige keer ook al. Dus het is omdat ik een kortingskaartje heb dat ik misschien nog een keer kom of als er een toernooi is maar verder denk ik niet.
Ik vind het bijna onvoorstelbaar dat iemand op een beurs vol interessante nieuwe gezelschapsspelen helemaal niets vindt wat hij/zij graag wil spelen.

Welke spellen vind jij dan aantrekkelijk?
cab
Burgemeester

Bericht door cab »

Erwin schreef:
Ik vind het bijna onvoorstelbaar dat iemand op een beurs vol interessante nieuwe gezelschapsspelen helemaal niets vindt wat hij/zij graag wil spelen.

Welke spellen vind jij dan aantrekkelijk?
Nou inderdaad, volgens mij was er voor alles wat, van leuke prototypes tot diverse leuke bordspellen. Heb me in ieder geval niet verveeld en me prima vermaakt!
Knipoog
Garnaal

Smaken

Bericht door Knipoog »

Erwin schreef:...Ik vind het bijna onvoorstelbaar dat iemand op een beurs vol interessante nieuwe gezelschapsspelen helemaal niets vindt wat hij/zij graag wil spelen. ..
Tja smaken verschillen, get used to it, alhoewel met jouw inlevingsvermogen ... :wink:
delia
Party Animal

Bericht door delia »

Ik sluit me bij Erwin aan.
Er was genoeg te doen, en als je even geduld had kn je alles wel spelen!
Zelf heb ik oa weer Im Jahr des Drachen gespeeld en uiteraard Tzaar :-)
Enrico
Caballero

Bericht door Enrico »

Misschien kan ik de vraag dan nog een keer stellen Knipoog: welke spellen hebben jouw voorkeur?

Ook ik heb me prima vermaakt zaterdag, sterker nog: ik kwam tijd tekort! Het zou jammer zijn natuurlijk als je de spellen gemist hebt, die wel jouw interesse zouden hebben en je daardoor in het vervolg onterecht niet meer zou komen.

Je zegt dat er veel onbekende spellen waren. Dat is dan toch juist DE kans om deze spellen uit te laten leggen? En als het je na 10 minuten uitleg niet aanstaat, kun je alsnog verder gaan. Bedenk wel dat alle spellen die we nu kennen, eens onbekend waren!
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Zoals beloofd geef ik hieronder een wat uitgebreider verslag van de Ducosimbeurs van zaterdag 6 september. Het is deze keer vanuit een wat ander perspectief geschreven omdat ik deze beurs heb gedemoot voor QWG, maar ik hoop dat jullie het toch interessant genoeg vinden om te lezen 8)

Deze keer was ik samen met goede vriend Henk en mijn zoon van 9 jaar. Wat wel nieuw voor mij was dat ik deze keer heb gedemoot voor QWG. Dat had ik niet eerder gedaan tijdens een Ducosimbeurs.

We hadden gepland om 9:30 in Utrecht te zijn, maar door wat wegomleidingen rondom Leusden waren we ruim tien minuten later. Bij het uitstappen op het plein voor de jaarbeurs liepen we gelijk tegen Johan en Jonny van QWG aan. Zij zouden ook in de QWG-stand staan en hadden de spellen en andere zaken bij zich. Gezamenlijk liepen we met de spellen het beursgebouw binnen waar we ons melden bij de balie.

Binnengekomen scheiden onze wegen. Henk en mijn zoon gingen huns weegs en Jonny, Johan en ik gingen naar de QWG-stand waar Mark en Jacob al aanwezig waren (zij waren wel mooi op tijd).

QWG had vier tafels met League of Six, Yspahan, Chinatown en Jambo. Het was nog vrij rustig dus we konden mooi even de spellen klaarzetten.

De eerste bekenden kwamen al weer langs. Onder andere even handje geschud met Erwin, maar helaas was er weinig tijd voor een gesprek :cry:

Vooraf had QWG een aantal demoërs voor het SSP benaderd om langs te komen op Ducosim en zo alvast kennis te maken met een deel van de spellen die ook tijdens het SSP gedemoot gaan worden. Verder kon men ook demospellen meenemen om thuis te oefenen. Aan deze oproep hadden een behoorlijk aantal demoërs gehoorgegeven :D Het was regelmatig even kennismaken met nieuwe gezichten of handje schudden met bekende demoërs die soms al enkele jaren demoervaring hebben.

Ik had mezelf gekoppeld aan de tafel waar League of Six gedemoot werd.

Afbeelding

Dit spel is ook genomineerd voor de spellenprijs dit jaar en was (net als de andere drie tafels) de hele dag bezet. Nadeel was dat de meeste groepen het spel graag wilden uitspelen. Daardoor zijn er uiteindelijk maar vier spellen LoS gedemoot. De reacties waren overigens meestal positief.

We hadden drie demoërs voor vier tafels en dat bleek al gauw toch wat krap. Ruud (een van de ervaren demoërs van QWG die als bezoeker op de beurs rondliep) bood aan om te helpen bij het demoën van Yspahan (ook één van de genomineerde spellen voor de spellenprijs) en heeft daar een groot deel van de dag gezeten. Ook Sander heeft nog een potje League of Six begeleid terwijl ik wat andere zaken moest bespreken voor het SSP. Nog bedankt jongens :D

In de ochtend kwamen er naast de nodige spelers ook nog een paar opmerkelijke bezoekers langs. Zo sprak een heer gekleed in een geel t-shirt mij in het engels aan. Hij bleek van JKLM-games te zijn (een Engelse uitgever) en vroeg of QWG geïnteresseerd was om een aantal van hun spellen uit te geven op de Nederlandse markt. Jonny en Johan waren ondertussen in gesprek met iemand van Boosterbox, maar gelukkig was ook Frank Quispel ondertussen binnengekomen en kon ik deze man aan Frank "kwijt". Later hoorde ik van Frank dat ze zo vaak van dit soort aanvragen van andere uitgevers krijgen dat ze hier meestal niet op ingaan. Op SPIEL schijnen dit soort verzoeken de hele dag door te gaan. Van Koreanen tot Portugezen iedereen wil graag dat je hun spellen uitgeeft.

De tweede opmerkelijke bezoekster was Rhiannon de projectmanager van het spellenspektakel. Ze kwam even sfeer proeven en wat zaken bespreken met o.a. Ducosim en de organisatie van de spellenprijs. Omdat ik als moderator Rhiannon al wat vaker ontmoet heb hebben we ook even bijgepraat over de laatste ontwikkelingen omtrent het Spellenspektakel.
Nieuwtjes daaromtrent zal ik in het betreffende item posten, zodat we dat een beetje centraal houden :wink:

Halverwege de dag heb ik even wat zaken met Johan doorgesproken wat betreft de QWG-stand op het spellenspektakel. Zoals al eerder genoemd wordt de stand bijna drie keer zo groot als vorig jaar. Er zijn daarvoor straks per dag ruim 20 demoërs actief en de coördinatie daarvan heb ik op me genomen. Het was dus goed om even een aantal zaken daarvoor door te nemen. Uiteraard kan ik daarover hier geen details melden :wink:

Henk en mijn zoon Dennis hebben gedurende de dag diverse spellen gespeeld. Ik heb geen titels uit de mond van mijn zoon kunnen ontfutselen maar hij had het over een "slangenspel" van 999-games en een "treinenspel" bij PS-Games.

Henk had weer eens een tas vol spellen bij zich die hij naar de Bring&Buystand bracht en aan het eind van de dag was zoals gewoonlijk alles keurig verkocht. Dus er is weer kastruimte en budget voor de beurzen van dit najaar :wink: .

Om 16:30 vond ik het genoeg. Ik had 's avonds om 19:00 uur in mijn woonplaats alweer de volgende verplichting dus moest echt weg. Het was weer een prachtige beurs al loop ik de volgende keer weer graag zelf over de beurs. Het was ook de laatste keer in Utrecht dus met enige weemoed liep ik de roltrap af naar beneden.

Adieu Utrecht, Amersfoort here we Come! Tot 13 december :D
Erwin
Nieuwsreporter

Re: Smaken

Bericht door Erwin »

Knipoog schreef:
Erwin schreef:...Ik vind het bijna onvoorstelbaar dat iemand op een beurs vol interessante nieuwe gezelschapsspelen helemaal niets vindt wat hij/zij graag wil spelen. ..
Tja smaken verschillen, get used to it, alhoewel met jouw inlevingsvermogen ... :wink:
Inlevingsvermogen, da's precies waarom ik vraag naar zijn/haar voorkeuren/smaak.

Jij bent vandaag vermoedelijk te zuur en/of negatief ingesteld om zoiets te kunnen lezen.