Ducosim Spellenveiling 2014

Ducosim organiseert vier keer per jaar een spellenbeurs in Amersfoort.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Richard van Vugt
Garnaal

Re: Ducosim Spellenveiling 2014

Bericht door Richard van Vugt »

Eelke schreef:
Tot nu toe heeft niemand, inclusief mijzelf, de moeite genomen om de invoer van kavels te automatiseren. In de praktijk komt het er dus op neer dat alle 150+ kavels met de hand geknipt en geplakt moeten worden. Dat kost tijd en dat heb ik niet elke dag. Iedereen die kavels indient moet dus gewoon wat meer geduld hebben. Ik werk de e-mails namelijk gewoon van oud naar nieuw af. En eerlijk gezegd ben ik het wel eens met de meesten dat een forum niet de beste plek ik om meer informatie te krijgen.

Los van dit alles staat de teller (inclusief die van Richard) op 36 aanbieders met 168 kavels.

Groet, groet Eelke
Bedankt Eelke, voor je PB en de informatie die je hier geeft.
GAMEPACK.eu
'semper ridere'
Scaramouche
Regenmaker

Bericht door Scaramouche »

Even een herinnering voor iedereen die nog kavels in wil dienen. Dat kan nog tot zondagochtend 10:00 uur.
Eelke
Sojaboon

Bericht door Eelke »

Hallo allemaal,

De inschrijving is gesloten en er zijn 43 Ducosim leden die precies 200 kavels :clap: hebben ingediend. Aangezien het maximale aantal kavels 150 is zullen we de hele lijst deze week bekijken en begin volgende week de uiteindelijke lijst bekend maken.

Groet, groet Eelke
Richard van Vugt
Garnaal

Chips, daar gaat m'n kans om Het Anti-Monopolyspel te verkopen...

Heus, wanneer er straks bij het merendeel van de leden een kavel wordt afgehaald en ieder dus maar 4 spellen kan 'kwijtveilen', blijft er bijzonder weinig over van het oorspronkelijke concept waarbij 10 kavels konden worden ingediend, die zondermeer werden geaccepteerd.
Dan wordt Marktplaats bijna een aantrekkelijker alternatief.
Maar we wachten geduldig af...
GAMEPACK.eu
'semper ridere'
Eelke
Sojaboon

Bericht door Eelke »

Richard van Vugt schreef:Chips, daar gaat m'n kans om Het Anti-Monopolyspel te verkopen...

Ik kan je nu al zeggen dat het inderdaad uitgesloten is aangezien je deze spellen heb opgegeven: Mysterien der Templer, Augustus, Serenissima, Railways of the World en Imperial. Er staat trouwens wel een Monopoly kaartspel en een wereldwonder editie op de lijst.
Richard van Vugt schreef:Heus, wanneer er straks bij het merendeel van de leden een kavel wordt afgehaald en ieder dus maar 4 spellen kan 'kwijtveilen', blijft er bijzonder weinig over van het oorspronkelijke concept waarbij 10 kavels konden worden ingediend, die zondermeer werden geaccepteerd. Dan wordt Marktplaats bijna een aantrekkelijker alternatief. Maar we wachten geduldig af...
Toen waren er ook maar 20 mensen die kavels indienden en kwamen we altijd rond de 200 kavels uit. Daarna is er nog een periode geweest waarbij de inschrijving sloot op het moment dat er 200 spelen aangemeld waren. En dat was soms al binnen een paar dagen.
Zondermeer 10 kavels accepteren is dus al een hele tijd niet meer het geval. We hebben nu een iets andere insteek gekozen zodat iedereen zijn kavels in kan dienen en dat er achteraf wordt gekeken of we nu echt 5 keer Hotel moeten veilen of toch die gesigneerde versie van Catan maar mee moeten laten doen.
Mocht je trouwens mee willen praten over de veiling ben je in september van harte welkom op de leden vergadering dan kun je zulke dingen voorleggen.

Groet, groet Eelke
Richard van Vugt
Garnaal

Voorstel: leden kunnen kavels indienen die meerwaarde hebben, collector's items dus, out of print edities, gesigneerde spellen (in beperkte mate), en anderszins. De (deskundige) veilingcommissie beoordeelt of een kavel wordt aangenomen. Dat sluit direct al spellen als het Anti-Monopolyspel uit (het was een *grap*, Eelke!).
Ik denk niet dat je hiermee 150 kavels gaat halen. Dat hoeft ook niet, maar tegelijk hoeft er dan ook geen verdere beperking te gelden. Bijkomend voordeel is dat de veiling er wel een stuk interessanter van wordt.
Aan de andere kant moet de limiet van 10 spellen bij de Bring & Buy/Sell worden opgeheven, juist om mensen de gelegenheid te geven hun collectie wat op te schonen.

Bijgevoegd voorstel: als alternatief kunnen 'meukspellen' in pakketten van tien worden aangeboden die op de veiling nieuwe stijl aan het eind worden geveild. In deze mogelijke 'alles moet weg' koopjes zullen zeker weer andere spelers/handelaren geïnteresseerd zijn waardoor de veiling tot het eind gezellig druk bezocht blijft.
GAMEPACK.eu
'semper ridere'
Amsterdice
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: spellenclub
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Amsterdice »

Mooi voorstel Richard :clap:
lies
Party Animal
Persoonlijke Ondertitel: Amsterdice

Bericht door lies »

Sorry...dit moest een reactie zijn onder mijn naam...Foutje...

Al dan nog steeds, een mooi voorstel Richard, ha.
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

Aan de andere kant moet de limiet van 10 spellen bij de Bring & Buy/Sell worden opgeheven, juist om mensen de gelegenheid te geven hun collectie wat op te schonen.
Als we dat gaan doen moeten we wel meer vrijwilligers hebben en een andere opzet maken als wat er nu is. Nu al is het erg moeilijk alle graaiende handen in de gaten te houden op de tafels.
Zodra de deur opengaat staat er al een rij mensen die spellen inleveren, en aan het eind van de dag mensen uitbetalen en niet verkochte spellen teruggeven moet wel goed gebeuren, je gaat met (veel) geld (en goederen) om en dat moet wel nauwkeurig gebeuren. Ook als er ruim 10 mensen ongeduldig op je vingers staan te kijken.
Everybody has the right to play...
Scaramouche
Regenmaker

Leuk voorstel Richard. We hebben over de voorgestelde dingen al eens eerder gesproken in het bestuur.
Hoewel ik snap waar je vandaan komt, zie ik toch een paar haken en ogen.
- Alleen bijzondere spellen veilen:
De veiling is er niet alleen maar om mooie, interessante en unieke spellen te verkopen. Het moet ook een plaats zijn waar je voor een leuk bedrag een leuk (klein) spelletje van een paar jaar geleden kunt krijgen. Niet iedereen komt naar de veiling om bijzondere spellen te kopen, mensen komen ook om hun verzameling uit te breiden.
Hoewel het voor de vereniging beter is als er meer inkomsten uit de veiling komen, vind ik het bovenstaande belangrijker dan de opbrengst.
Daarnaast lijkt het mij moeilijk om een spel te beoordelen op of het bijzonder is of niet.
- B&B aanpassingen
Naast wat Bridget al zie, dat het lastig wordt om dit allemaal in goede banen te leiden. Zie ik nog een bezwaar. Ik denk dat onze standhouders het niet zo heel fijn vinden als er een hele grote stand is waar veel 2-de hands spellen worden verkocht. De B&B levert Ducosim natuurlijk inkomsten, maar ik verwacht dat toenemende inkomsten van de B&B niet een aantal wegvallende standhouders kunnen compenseren. (schatting, echte cijfers weet ik niet zo uit mijn hoofd)

Dit is de tweede keer dat we de veiling met het huidige systeem doen. Kijkende naar de kavellijst zie ik er al veel bijzondere spellen op staan, dus ik denk dat we sowieso al een interessante veiling tegemoet gaan. Na de veiling gaan we eens kijken of het systeem anders moet. Dus aan ieder de oproep om zeker even te laten weten wat je van de veiling vond.

gr
Maurice

disclaimer: Het bovenstaande is mijn mening en niet de mening van het bestuur.
Richard van Vugt
Garnaal

Scaramouche schreef:1. Niet iedereen komt naar de veiling om bijzondere spellen te kopen, mensen komen ook om hun verzameling uit te breiden. Het moet ook een plaats zijn waar je voor een leuk bedrag een leuk (klein) spelletje van een paar jaar geleden kunt krijgen.

2. Daarnaast lijkt het mij moeilijk om een spel te beoordelen op of het bijzonder is of niet.

3. Ik denk dat onze standhouders het niet zo heel fijn vinden als er een hele grote stand is waar veel 2-de hands spellen worden verkocht.
Ik heb je reactie maar even in drie punten verdeeld:

1. Ik begrijp dat er mensen zijn die hun verzameling voor een prikkie willen uitbreiden. Maar moet daar een groot opgetuigde veiling, die veel mankracht en energie kost voor dienen die daardoor zijn meerwaarde verliest? Dit soort koopjesjagers zijn prima op hun plek op de vrijmarkt op Koningsdag. Maar ze zijn natuurlijk ook van harte welkom op de B&B die Ducosim op een 'gewone' conventie houdt.

2. Even wat heen en weer Goegelen in geval van twijfel, en je hebt een aardige indicatie. Ik schat jullie expertise wat dat betreft hoog in.

3. Dit is een aanname; ik weet het ook niet. Maar soms moet je gewoon dingen proberen, en kijken wat er uit komt. Koudwatervrees mag niet tot verlamming leiden.
Ander standpunt: wat betalen de standhouders? Als het een schappelijk prijsje is, denk ik dat ze in hun handen mogen wrijven om zo goedkoop hun waar op een locatie te mogen slijten waar hun doelgroep zit. Het aanbod uit andere hoek van tweedehands spellen moeten ze dan maar voor lief nemen.
GAMEPACK.eu
'semper ridere'
Eelke
Sojaboon

Bericht door Eelke »

Richard van Vugt schreef: Ik heb je reactie maar even in drie punten verdeeld:

1. Ik begrijp dat er mensen zijn die hun verzameling voor een prikkie willen uitbreiden. Maar moet daar een groot opgetuigde veiling, die veel mankracht en energie kost voor dienen die daardoor zijn meerwaarde verliest? Dit soort koopjesjagers zijn prima op hun plek op de vrijmarkt op Koningsdag. Maar ze zijn natuurlijk ook van harte welkom op de B&B die Ducosim op een 'gewone' conventie houdt.

2. Even wat heen en weer Goegelen in geval van twijfel, en je hebt een aardige indicatie. Ik schat jullie expertise wat dat betreft hoog in.

3. Dit is een aanname; ik weet het ook niet. Maar soms moet je gewoon dingen proberen, en kijken wat er uit komt. Koudwatervrees mag niet tot verlamming leiden.
Ander standpunt: wat betalen de standhouders? Als het een schappelijk prijsje is, denk ik dat ze in hun handen mogen wrijven om zo goedkoop hun waar op een locatie te mogen slijten waar hun doelgroep zit. Het aanbod uit andere hoek van tweedehands spellen moeten ze dan maar voor lief nemen.
1. De veiling is bedoeld voor alle leden van Ducosim. Het aantal leden dat bijzondere spellen koopt is daar maar een heel klein deel van. Omgekeerd kun je dus ook zeggen dat als we alleen bijzondere spellen veilen, we veel mankracht en energie steken in iets wat weinig meerwaarde heeft voor alle andere leden. Aangezien vrijwel alle spellen verkocht worden is trouwens ook een publiek voor de minder bijzondere spellen.

2. Ik denk inderdaad dat we spellen redelijk goed kunnen beoordelen als we dat zouden willen.

3. Voor mij als beursorganisator is het geen aanname. Stel er komen 400 mensen op de beurs die gemiddeld 10 euro uit kunnen geven. We hebben dan een totaal budget van 4000 euro (willekeurige getallen trouwens) wat verdeelt wordt over alle onderdelen van de beurs. Een succesvolle B&B is dus direkt van invloed op de standhouders die daardoor minder omzet draaien.
Los van de personele problemen bij een grotere B&B willen we als bestuur ook geen beurs zonder standhouders. Dit houdt dus in dat we ook om financiele redenen gekozen hebben om de B&B niet groter te maken.

Groet, groet Eelke (op persoonlijke titel)
Scaramouche
Regenmaker

Richard van Vugt schreef: 1. Ik begrijp dat er mensen zijn die hun verzameling voor een prikkie willen uitbreiden. Maar moet daar een groot opgetuigde veiling, die veel mankracht en energie kost voor dienen die daardoor zijn meerwaarde verliest? Dit soort koopjesjagers zijn prima op hun plek op de vrijmarkt op Koningsdag. Maar ze zijn natuurlijk ook van harte welkom op de B&B die Ducosim op een 'gewone' conventie houdt.
Hier verschillen we gewoon van mening. Ik wil graag een veiling voor iedereen, met kleine of grote portemonnee. Jij ziet liever een veiling voor de bovengemiddeld geïnteresseerde spellenverzamelaar. Mijn visie van de veiling komt meer overheen met onze statuten, sorry.
Richard van Vugt schreef: 2. Even wat heen en weer Goegelen in geval van twijfel, en je hebt een aardige indicatie. Ik schat jullie expertise wat dat betreft hoog in.
Dank je
Richard van Vugt schreef: 3. Dit is een aanname; ik weet het ook niet. Maar soms moet je gewoon dingen proberen, en kijken wat er uit komt. Koudwatervrees mag niet tot verlamming leiden.
Op dit moment wordt er al redelijk geklaagd dat kosten en baten voor de standhouders té dicht bij elkaar liggen. Het is misschien koudwatervrees, maar ik wil gewoon niet dat de standhouders weglopen. Met onze financiële status vind ik niet dat we veel risico's moeten gaan nemen, lijkt me niet slim. De standhouders zijn een integraal onderdeel van de beurzen, er komen genoeg mensen die ook bij hun hun geld uitgeven. Als dat al aan de B&B tafel wordt gedaan, dan blijft er weinig van over.
Daarnaast is de B&B redelijk succesvol, en ik ben bang dat door schaalvergroting deze misschien aan het succes ten onder gaat. Het moet wel hanteerbaar blijven.

Maar in ieder geval bedankt voor de voorstellen, altijd fijn als mensen meedenken over mogelijke verbeteringen.
Scaramouche
Regenmaker

Lol, mijn respons op Richard had ik geplaatst voordat ik Eelke's respons had gelezen. Grappig om te zien dat Eelke's en mijn respons zo dichtbij elkaar liggen.
Bellegar
Veenboer

Bericht door Bellegar »

Misschien zeg ik iets heel vreemds, maar is het echt noodzakelijk om in elk draadje dat ook maar iets met Ducosim te maken heeft de aanval op het bestuur te openen?
Ik heb niet het idee dat er veel mensen zijn die daar echt veel vrolijker van worden.
Het lijkt wel of er een heleboel oud zeer zit (het lijkt, ik weet niet of dat zo is, ik was er niet bij in het verleden) wat ervoor zorgt dat vooral de toon eigenlijk constant heel erg negatief is.
"If everything seems under control, you're not going fast enough" - Mario Andretti