Advertentieblocker gedetecteerd: Onze website is mogelijk gemaakt door online advertenties aan onze bezoekers te tonen. Vragen wij u vriendelijk uw advertentieblocker uit te schakelen ter ondersteuning van onze site.
Ik heb alleen Trajan en Amerigo gespeeld. Ik kan dus geen oordeel geven over de andere.
Echter Trajan is een van mijn favoriete spellen. Amerigo vond ik ook erg leuk en zou ik graag aan mijn verzameling toevoegen.
Mac-S schreef:Ik had misschien de optie "Geen fan" moeten aanklikken, want dat geldt zeker voor mij. Maar die zag ik te laat... ik las "Beste Feld-spel" en ik dacht meteen "Im Jahr des Drachen". Een van de meest destructieve spellen die ik ken, de helft van wat je opbouwt wordt door de gebeurtenissen weer weggenomen en je moet continu afwegingen maken tussen verdedigen wat je hebt opgebouwd of direct punten scoren. Die destructie maakt het tot een unieke ervaring.
De latere ontwerpen van Feld zijn, voor zover ik ze gespeeld heb, "wel aardig" maar niet meer dan dat. Veel mogelijkheden, vaak originele methoden om te bepalen welke acties men kan nemen, maar uiteindelijk komt het voor mij neer op "doe maar wat, je krijgt er toch wel punten voor" en dat vind ik niet zo leuk. Ik hou van scherpere keuzes.
Helemaal eens. Notre Dame en Im Jahr des Drachen speel ik nog steeds met veel plezier, maar daarna verwerd het gros van zijn spellen tot onderling inwisselbare amorfe puntenbrijen. Na Trajan en Burgen von Burgund had ik het wel gehad en zal ik niet uit mezelf een nieuw spel van Feld spelen.
Ik heb nog geen enkel spel van m kunnen spelen helaas.
Daar moest ik toch wel om glimlachen...
Waarom???
Don't feed the troll...
Ik heb Macao, BvB en Koopmanshuis al gespeeld en vond daarvaan de laatste net als Mac-s ook de beste. Ik mis bij zijn spellen de verwerking van het thema doorgaans wat (ik heb niet het gevoel dat ik ook echt aan het doen ben wat het spel me wil laten ervaren) en houd niet van de beperkingen die het spel je oplegt (vooral bij Macao vond ik dat), iets dat blijkbaar wel typisch is aan Feld.
Wat niet wil zeggen dat ik niet nieuwsgierig ben naar alle andere spellen van deze toch wel gewaarderde spelauteur.
Nou nou
Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
MichielH schreef:Nee, niet mooi verwoord. "doe maar wat, je krijgt er toch wel punten voor" is erg kort door de bocht. De eerste keer kan het zo lijken en is het ook prima om het spel zo te gaan ontdekken, gewoon de verschillende acties uitproberen. Maar dan ga je er een nachtje over slapen en de volgende keer probeer je toch wat gerichter niet alleen goede acties te kiezen, maar ook de beste.
Daar ben ik het mee eens. Het punt (haha) is ook niet dat je zomaar iets doet en er wel punten voor krijgt, maar dat je bewust iets doet zodat je er meer punten voor krijgt dan je tegenspelers. En dat is echt zo eenvoudig nog niet. Stefan heeft zelfs naar mijn mening op een bepaalde manier het tot dan toe wat latente concept 'overal punten voor krijgen' belachelijk gemaakt door je inderdaad overal punten voor te geven, en er een wedstrijdje van te maken.
Overigens is bij Trajan ook de verhouding tussen wat je per ronde krijgt en wat je aan het einde van het spel hebt vergaard in orde. Er zijn andere spellen waar dit enorm uit de pas gaat lopen (Russian Railroads, bijvoorbeeld, maar ook Die Macher) en dat vind ik toch echt een stuk minder. Je moet wel een beetje ... hoe zeg ik dit... tractie? ondervinden in een spel.
Hoe dan ook, het oeuvre van Feld is dermate divers dat het wel raar moet lopen wil er niets van je gading tussenzitten. Of je moet wat hebben tegen het aan elkaar knopen van verschillende mechanismen en zien wat er gebeurt.
Stefan feld, absoluut mijn favoriete auteur. Lastig keuze maken welke nu de beste is. Heb ze bijna allemaal in de kast staan. Met een hele lichte voorkeur zeg ik trajan. Het systeem met de actiekommetjes vind ik erg gaaf. Daarnaast speel je 6 `minispelletjes` als het ware maar toch zit alles perfect met elkaar verweven. Brugge, castles of burgundy, bora bora en Luna komen ook erg dicht in de buurt moet ik zeggen. Macao vind ik de minste feld. Roma is een erg leuk 2 speler spel. Ben nog altijd op zoek naar 2 feld-spellen. In the name of the dragon en roma II. Als iemand mij eraan kan helpen.....GRAAG!!
Nou mensen...eerste Feld spel zit erop:) Gister eindelijk Brugge kunnen spelen. Met 2 spelers. Hopelijk komt ie snel weer op tafel want beviel erg goed (wel veel acties te onthouden als je eenmaal veel personen hebt hahaha)
suzanne24 schreef:Nou mensen...eerste Feld spel zit erop:) Gister eindelijk Brugge kunnen spelen. Met 2 spelers. Hopelijk komt ie snel weer op tafel want beviel erg goed (wel veel acties te onthouden als je eenmaal veel personen hebt hahaha)
Jij bent echt lekker bezig met een vliegende start.
Ik wordt helemaal blij van je enthousiasme.
suzanne24 schreef:Nou mensen...eerste Feld spel zit erop:) Gister eindelijk Brugge kunnen spelen. Met 2 spelers. Hopelijk komt ie snel weer op tafel want beviel erg goed (wel veel acties te onthouden als je eenmaal veel personen hebt hahaha)
Jij bent echt lekker bezig met een vliegende start.
Ik wordt helemaal blij van je enthousiasme.