Spiel 2008: ervaringen en tips van bezoekers

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

zodiak
Professor Pimpel

gespeeld en gekocht

Bericht door zodiak »

Vandaag een rustdag na 4 dagen Essen. Veel gespeeld, (te) veel gekocht, en een vol hoofd.

Gespeeld hebben wij (mijn vriendin en ik):
Donderdag
Confucius van Surprised Stare Games Ltd. Hierin geef je elkaar giften waardoor de ander je zal helpen. Goed spel dus meteen maar aangeschaft.
Titan van Valley Games. Een spel uit 1980 opnieuw uitgebracht. Kan 3 uur tot 3 dagen duren. Ook goed maar zal bij ons wel niet op de tafel komen.
Master Builder van Valley Games. Bouw je 3d middeleews stadje op. Ziet er zeer leuk uit! Toch te weinig diepte om te kopen.

Vrijdag
Duck Dealer van Splotter. Een lange rij en de 200 exemplaren waren binnen mum van tijd uitverkocht voor 60 euro! De andere 1300 honderd exemplaren zouden over 6 tot 8 weken klaar zijn. Ik vind 60 euro veel te veel geld voor een zeker goed spel maar met een te matige artwork en matige productie. Hier mag wel wat meer aandacht aan besteed worden denk ik.
Chicago Express (Wabash Cannonball) van Queen Games. Spoorlijnen leggen. Je hebt geen eigen kleur. Iedereen speelt met elke kleur (spoorwegmaatschappijen). Belangrijk om te winnen is welke aandelen je hebt.
The Prince of Machu Pichu van Rio Grande. Leuk spel maar niet uniek genoeg (veel van het zelfde). Zelfde ontwerper als Antike, Imperial, Hamburgum.
Palais Royal van Rio Grande. Een puntenverzamel spel waarbij je je mannetjes op een goede manier moet inzetten of verplaatsen. Waar heb ik dit nog meer gezien?

Zaterdag
Wolsung the boardgame van Kuznia Gier. Dit simpel spelletje viel erg tegen.
After The Flood van Treefrog. Speciaal en alleen voor 3 personen ontwikkeld.
Steel Driver van Treefrog. Het zelfde principe als Chicago Express. Treinenspel met aandelen dus.
Beep! Beep! bij Valey Games. Leuk spelletje in 10 minuten waarbij je op een eend moet slaan. Niets voor mij.
Daimonts club van Ravensburger. Mooi maar te licht bevonden.
Ghost Stories. van Repos. Zaterdag hadden we nog energie over dus nog maar even met Roll The Dice gespeeld. Goed coorperatief spel waarbij de druk van de ghosts regelmatig hoog opgevoerd wordt. Mooi vormgegeven.

Zondag
Giants. Erg mooi vormgegeven spel. Het spel zelf kon me echter niet genoeg bekoren om te kopen.
Hero's of the World. Er gebeurde te veel zonder dat ik er invloed op had. Hier had ik meer van verwacht.
Comuni. Leuk spel.
Kolhe (Brass) Goed spel maar de eerste keer moeilijk om te volgen.

Wat we uiteindelijk gekocht hebben is het volgende:
Leader 1. Zag er zeer mooi uit, en omdat ik zelf aan wielrennen doe een must.
Confucius
Trinnerstrail Treefrog. Limited edition print nummer 1146 met handtekening van Marin Wallace. Wat dat dan mag betekenen... Na een paar uur uitverkocht op Donderdag. Deze titel was namelijk al eerder dit jaar uitgegeven.
Age of Steam uitbreiding Golden Spike & Mississippi Steamboats
Comuni
Twilight Struggle. stond nog op mijn wishlist.
Brass. stond nog op mijn wishlist.
Blue Moon City. stond nog op mijn wishlist.
Acquire. 2e hands. stond nog op mijn wishlist.
Um Reifenbreite. 2e hands (Demarage)
Aton
Bonanza uitbreiding

Verder hebben we nog veel spellen gezien en veel mensen gesproken. Vemoeid maar voldaan kan je wel zeggen. Op naar Essen 2009 zou je zeggen. Maar eerst gaan we nog naar Zwolle en zullen daar onze energie besteden aan de Nederlandse firma's zoals QWG en The Game Master. Het viel me wel op dat zowel QWG als The Game Master goed in trek waren. Een erg goede ontwikkeling!
Laatst gewijzigd door zodiak op ma 27 okt 2008, 19:09, 5 keer totaal gewijzigd.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Hoe bevallen de Koningsburcht en Cavum? Iemand detailleerdere info? Henk, kun je je 'aangenaam verrast' bij Koningsburcht nog iets meer motiveren?
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Bartjes! schreef:Hoe bevallen de Koningsburcht en Cavum? Iemand detailleerdere info?
Cavum is mij goed bevallen. Ik heb het spel nu een keer of vier gespeeld en afgelopen donderdag op SPIEL ongeveer 10 keer uitgelegd :roll: dus ik denk dat ik ondertussen een aardig beeld van het spel heb. Het is een spel dat je een paar keer moet spelen om het echt goed te doorgronden. Met name het bouwen van de tunnels met verschillende soorten tegels, de niveau's die je daarin hebt (bv. een tegel met drie uitgangen mag over een tegel met twee uitgangen worden heengebouwd) en natuurlijk de invloed die je kunt hebben via de dynamiettegel (blaast de tegel onder de dynamiettegel en het bovenste niveau van de tegels erom heen weg) maken het voor mij een orgineel spel dat voldoende diepgang heeft maar niet te zwaar is. Het artwork van Mike Doyle is echt schitterend (ik ontdek nog steeds nieuwe details :D ) zorgt er bij mij voor dat dit spel zeker vaker op tafel gaat komen. Een ruime 8 zou ik zeggen die nog kan oplopen naar een 9.
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Gister geweest; de derde keer inmiddels. Het was niet echt druk, moet ik zeggen. Regelmatig een tafeltje kunnen bemachtigen (meer om te rusten dan te spelen). Veel meters gemaakt, veel gezien, veel indrukken, maar niet veel goede. Dwz: veel van hetzelfde. Dus niet veel nieuws gekocht.

Comuni, Wizard, Kathedraal uitbreidingen, Neue Heimat, King of Siam, Funkenschlag Flux Generator (veel naam voor 1 kaartje) en Obstgärtchen gingen mee in de tas. Mijn medereizigers namen Koningsburcht, Cuba, TtR:Europa en de St.Petersburg uitbreiding mee.

Al met al weer zeer geslaagd. We plannen maar een extra avondje in deze week.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Thanks, Dierik! M'n wishlist wordt langer en langer... :cry:
Boes
Garnaal

Bericht door Boes »

Bartjes! schreef:Hoe bevallen de Koningsburcht en Cavum? Iemand detailleerdere info?
Koningburcht een paar maal gespeeld. Doet denken aan Cuba maar net even iets meer interactie tussen de spelers. Dat maakt het voor mij een mooi spel. Nu alleen nog gespeeld met z'n tweëen maar denk dat met 3 of 4 het nog wat beter speelt. Goede zet van The Gamemaster om gelijk mee in te stappen met de productie!
xanthie
Garnaal

Essen 2008

Bericht door xanthie »

Ik ben zoals elk jaar op zondag geweest.

Gespeeld:

Comuni (Goed spel, uitleg door leuke Italiaan die heel erg grappig Engels sprak, later overgenomen door een reus van een Duitser waar we heel beleefd tegen waren, maar het bleek een heel vriendelijke kerel)

Street Paintball (dit was voor mij een verrassing, had niet veel van het spel verwacht maar dit is een echt partyspel, heel erg grappig als je het in het juiste gezelschap speelt)

Conclave (uitleg door de auteur zelf, deed dit heel enthousiast, biedspelletje met kaarten om tot slot een paus te verkiezen. Leuk, maar net niet)

Logan Stones (tegenvaller, had meer verwacht van de auteur van Hive, nog altijd wel een zeer beminnelijk man)

10 liter bier (of zoiets er zat in de naam ook nog iets met "lul" erin, dacht ik - Perudo met kaarten, maar bijlange na niet zo goed als het origineel).

Catch us if you can (tweepersoonsspel van een Belgische auteur, Lieven Dhondt dacht ik, uitgegeven in een kleine oplage van 50 stuks bij Vendetta games - niet mijn ding)

Sutter's Mill (Eigenaardige twist in dit spel. Je moet in een eerste fase het goudzoekersstadje opbouwen en in een tweede fase het stadje terug verlaten. Alleen beslist iedere speler voor zichzelf wanneer hij van fase 1 naar fase 2 wil overstappen. Eén van mijn medespelers deed dit heel vroeg in het spel en ik had de indruk dat we vanaf dan op automatische piloot aan het spelen waren)

2 de Mayo (mij totaal onbekend tweepersoonsspel met een historisch thema. Piet Lavens ontmoet en die vond het fantastisch dus ook maar eens gespeeld. En hij had gelijk, echt goed spel. Alleen was mijn budget toen al op, had het anders zeker gekocht)

Gekocht (nieuw):

Top Race
Pandemie
Comuni

Gekocht (tweedehands of nieuw tegen dumpingprijzen):

Go West
Bizon
Figaro
Fredericus
Giganten
Rheinlander
Confucius (één van de demospellen van de stand)
zodiak
Professor Pimpel

Demoversie Confucius

Bericht door zodiak »

Hoi xanthie,
Ik heb ook een demoversie van Confucius.

Ik mis echter wat componenten. Heb jij toevallig nog componenten te veel?
Ik heb in iedergeval ook componenten te veel. Mis jij nog iets van het spel?
Laatst gewijzigd door zodiak op di 28 okt 2008, 19:47, 3 keer totaal gewijzigd.
henk.rolleman
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door henk.rolleman »

De Koningsburcht heeft mee verrast omdat ik het gevoel had dat het weer een volgend spel zou zijn waarbij
je arbeiders en kaartjes inzet om een gebouw (kasteel of kerk) te bouwen. Ik vergeleek het van te voren met de Kathedraal en ik vond dit naar 1 potje eigenlijk al leuker. Door het spelen van je eigen dek karakter kaarten heb ik het gevoel meer controle heb over het spel in vergelijking met de Kathedraal. Stone Age heb ik een aantal weken geleden ook gespeeld en met deze spelsystemen in mijn achterhoofd bevalt mij van deze 3 mooie titels de Koningsburcht het meest. De artwork van de Kathedraal en Stone Age vind ik daar in tegen wel mooier. Stone Age heeft wel mijn voorkeur qua thema. De grondstoffen hebben ze dit keer prima vormgeven (geen standaard blokjes). Het feit dat je zelf je karakters and acties kan kiezen vind ik prettiger dan dat je ze verkrijgt via een veiling. Het uitspelen van bepaalde karakters kan direct ook gevolgen hebben bij andere spelers wat ik ook niet onaardig vond. Door het bouwen van bepaalde kasteel delen komen er nieuwe actie mogelijkheden vrij. Dit laatste vond ik ook leuk gevonden. Ondanks dat ik het niet uitgespeeld heb heeft het bij mij een prima indruk achter gelaten. De Gamemaster heeft een prima titels in huis gehaald. Stone Age (Stenen Tijdperk) is na mijn idee iets toegankelijker en heeft eenvoudiger regels. Het Stenen Tijdperk is ook goed te doen met twee spelers en De Koningsburcht is naar mijn inzicht leuker met meerdere door de directere interactie. Uiteindelijk heb ik de Koningsburcht niet meegenomen omdat ik een dag later tegen Comuni aan liep en ik niet te veel van de zelfde type spellen wil meenemen.
henk.rolleman
Geheim Genootschap

Re: Essen 2008

xanthie schreef:Ik ben zoals elk jaar op zondag geweest.

2 de Mayo (mij totaal onbekend tweepersoonsspel met een historisch thema. Piet Lavens ontmoet en die vond het fantastisch dus ook maar eens gespeeld. En hij had gelijk, echt goed spel. Alleen was mijn budget toen al op, had het anders zeker gekocht)
2 de Mayo heb ik ook twee maal gespeeld een maal met de Spanjaarden en een maal met de Fransen. Op donderdag speelde ik het tegen een Deen (Jens Hoppe van Boardgamegeek) en we waren beide enthousiast. Een dag later wilde ik die ervaring delen met Dierik delen maar die vond er weinig aan Na een leuke discussie kwamen we er achter dat ik veel meer van spellen hou met directe confrontatie dan Dierik die meer heeft met de ontwikkelings- en economische spellen. (Ondanks de vele uren die we vroeger besteden aan Axis & Allies en Shogun van MB ). Ik denk dat ik het overgehouden heb aan het vele schaken in mijn tiener jaren. De eenvoud, korte speelduur, mooie stadskaart en de historische achtergrond zijn voor mij aansprekende ingrediënten. Na twee winst partijen blijft het goede gevoel dan ook wel hangen. De in verhouding wat hoge verkoopprijs heeft mij weerhouden om het mee te nemen en mijn budget was bijna op. Wellicht dat ik het volgend jaar meeneem.
Laatst gewijzigd door henk.rolleman op di 28 okt 2008, 14:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Piet
Beheerder

Re: Essen 2008

Bericht door Piet »

henk.rolleman schreef:De in verhouding wat hoge verkoopprijs heeft mij weerhouden om het mee te nemen en mijn budget was bijna op.
Ik heb dit ook besproken met die mannen en ze zagen wel in dat er relatief weinig materiaal was voor zo'n prijs. Blijkbaar hebben ze zich behoorlijk ver gewaagd door meteen 3000 exemplaren te produceren. Vermoedelijk willen ze de kosten zo snel mogelijk gedekt zien.

Nu, blijkbaar liep het spel wel goed in Essen, gezien ze 500 exemplaren mee brachten en ze er bij het einde van de beurs nog zo'n 40 overhielden die allemaal naar een groothandel gingen.
Bovendien gaan zij uit van een vlotte verkoop in Madrid zelf, aangezien 2 de Mayo (de opstand van de Madrilenen tegen de Fransen in 1808 en meteen het begin van de Spaanse onafhankelijkheidsoorlog) daar een zeer belangrijke dag is.
Jerome
Gouverneur

Bericht door Jerome »

2deMayo is dus zo'n titel waar ik vantevoren niks van meegekregen heb, op de beurs over het hoofd gezien heb, en nu kijk ik op m'n neus. Het lijkt me erg leuk.
Ook is me helemaal ontgaan dat Koning van Siam in de grabbelbak lag. Ik miste Histogame al en had het graag eens willen spelen, maar voor 15,- had ik het ongespeeld in de tas gegooid. Volgend jaar dan?

Ach ja, het is ook nooit genoeg he... :P
xanthie
Garnaal

Essen 2008

Bericht door xanthie »

Ik ben er nog eentje vergeten:

We hebben op zondag in Essen ook nog Gisborne (Clementoni) gespeeld. Ik was het vergeten te vermelden omdat het spel eigenlijk niet veel (om niet te zeggen niets) om het lijf heeft. Daarbij werd het ons uitgelegd door een vriendelijke kerel die echter de helft van de spelregels vergat.
henk.rolleman
Geheim Genootschap

De website van QWG meld dat het spel Cavum goed ontvangen op Spiel een dat ze bijna door hun eerste oplage heen zijn.
Lugarno deed het ook goed op de Fairplay list daarom ga ik hem zeker even proberen op het spellenspektakel. Hebben anderen dit spel al gespeeld?
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Bas Luijten (BasL hier op het forum) heeft op BGG een item geopend waarin hij alle sites verzameld waar verslagen te vinden zijn over Essen :D . Klik op Verslagen Essen 2008om ze te bekijken.