Verslag woensdag 23 oktober:
Dit jaar waren Henk en ik voor het eerst in de gelegenheid al op woensdag richting Essen af te reizen. We hadden met de broeders Quispel afgesproken dat we hen zouden assisteren bij het opbouwen van de stand. We hadden daarvoor standhouderspassen toegestuurd gekregen en we besloten op tijd af te reizen en met deze passen te proberen de persconferentie bij te wonen.
Na een voorspoedige reis kwamen we iets voor 11 uur aan op het parkeertterrein bij het beursgebouw. Altijd weer een feest van herkenning

.We liepen snel naar binnen en konden inderdaad met deze standhouderspassen "doordringen" in de zaal waar de persconferentie werd gehouden. We keken even rond of er bekende gezichten te vinden waren en ja hoor we zagen Erwin en Bob zo ongeveer halverwege de zaal zitten. Er waren zowaar nog een paar lege plaatsen bij hen in de buurt dus we schoven gezellig aan

.
Na wat rondkijken ontdekten we later ook een afvaardiging van Gamepack en ook nog Han Heidema en Niek Ederveen namens het ledenblad SPEL van Ducosim.
Verder viel het op dat de persconferentie keurig verzorgd was. Broodjes, drankjes, een soepje aan alles was gedacht. Ook de presentatie zelf was best aardig om eens een keer mee te maken. Na ongeveer drie kwartier waren de sprekers uitgesproken. Wat mij opviel was dat vooral de spellen van de grote uitgevers werden besproken. Het zou mij niet verbazen als daar een bepaalde vergoeding tegenover staat

Het was wel grappig om te zien dat de Duitse versie van het spel "Koe zoekt boer" van The Gamemaster het was gelukt om tot deze presentatie door te dringen. Eens te meer bewijst Hans van Tol dat hij goed kan lobbyen
Na de persconferentie konden we in een zaal ernaast de meeste nieuwe spellen bekijken. Het aardige is dat je daar de spellen van de verschillende uitgevers gebroederlijk naast elkaar ziet staan. We hadden helaas niet veel tijd omdat het echte werk waarvoor we gekomen waren (het opbouwen van de QWG-stand) moest beginnen. Ik moest Henk bijna hardhandig wegsleuren bij Mac Gerdts (de auteur van o.a. Hamburgum) en snel liepen we naar de stand van QWG in hal 5.
Daar aangekomen zagen we Frank al staan. Arno was er niet, die had de eerste uitdaging van de dag alweer opgepakt. De extra opslagruimte die QWG gehuurd had (voor opslag van een deel van de spellen) bleek aan twee bedrijven toegewezen
Al snel diende zich de tweede uitdaging van de dag aan. De vrachtwagenchauffeur stond voor de poort, maar moest EUR 50,00 borg betalen om het beursterrein om te komen en hij had geen contant geld bij zich. Aangezien ik de enige was die contact geld op zak had ben ik samen met Henk naar de ingang gelopen en betaalden we daar de borg zodat de chauffeur de spellen naar binnen kon rijden. Vervolgens naar de juiste hal toe zodat we niet te ver behoefden te rijden naar de stand.
De spellen (17 pallets

) werden daarna voor de helft gelost in hal 5 en in de stand werden de dozen opengesneden en werden de spellen gestapeld tegen de achterwand van de stand. Henk (die in een vorig leven etaleur is geweest

) gaf nog wat handige tips voor een praktische indeling van de stand.
Arno had ondertussen een andere opslagruimte weten te regelen, dus de rest van de spellen werd naar hal 6 (de role-playinghal) gereden waar we een ruimte hadden toegewezen gekregen achter in de hal. Dus alle pallets werden daar tussen de zwaarden en harnassen etc. door gereden

.
Tijdens het stapelen van de spellen kwamen er al diverse mensen langs die hun pre-orders af wilden halen. Niet echt handig als je nog druk aan het uitpakken bent, dus we vroegen of ze de volgende dag terug wilden komen. Erwin en Bob kwamen ook even langs en Bob bood spontaan aan om even te helpen. Die hulp was meer dan welkom aangezien we toch wat vertraging hadden opgelopen door de perikelen met de vrachtwagen en de opslagruimte.
Ook Edwin Ruschitzka (redacteur van de Spielbox) kwam langs voor een recensieexemplaar van Cavum. Na wat contact met Frank besloten we ook aandacht te vragen voor Boss Kito en Bloom (de twee andere Essen-releases). Hij beloofde ernaar te kijken, dus ik ben benieuwd of we wat gaan terugzien in de komende nummers
De tijd ging erg hard en Henk en ik konden goed merken dat we dit fysieke werk niet dagelijks doen. Tegen 20:00 uur hadden we spellen staan, de posters opgehangen, de tafels klaargezet en ook de geluidsinstallatie die Frank had meegenomen voor zijn drumact

was geïnstalleerd. Henk had zijn grafische talent losgelaten op het whiteboard dat we gebruikten voor het aankondigen van de signeersessies. We waren er klaar voor!!
Iets na achten reden we het parkeerterrein af richting Studio Bühne (ons overnachtingsadres) waar we een klein half uur later aankwamen. Snel de slaapplaatsen ingericht (matrasje op de grond) en daarna met Henk naar de naburige pizzaria om even wat warms te eten.
De pizza smaakte goed en was ook nog eens goed betaalbaar en dat is ook niet onbelangrijk

. Tegen tienen waren we terug in de stand. Er werd nog volop gespeeld en een aantal spelers wilden graag Cavum spelen. Ik had het spel al twee keer als prototype gespeeld, dus aan mij de eer om het uit te leggen. Ik was ondertussen al vrij moe en na de uitleg en een rondje meekijken vertrok ik rond 11 uur naar mijn slaapplaats. De eerste dag was al weer voorbij.