familiespellen

Op zoek naar advies, regelvragen, speltips, spel dat lijkt op, ...

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

gieli0
Grote Dienaar

familiespellen

Bericht door gieli0 »

hallo medeforum genoten,

laatst had ik al een topic over een workerplacement game, waarna ik uiteindelijk voor stoneage ben gegaan. zit spel sloeg thuis goed aan.
waarna ik tot de conclusie kwam dat ik eigenlijk met mijn vriendin en vrienden goed score bij familie spellen. niet al te complex redelijk snel te spelen (max 2 uur). de spellen die een hit zijn, zijn vaak ook te vinden bij de speelgoed winkel. zelf houd ik van wat meer complexiteit en ook de spellen die wat langer duren trekken mij aan, maar die komen toch niet op tafel dus waarom zou ik die nog kopen.
de spellen die goed aanslaan zijn:
- stoneage
- king of tokyo
- dominion/ascension
- verboden eiland
- dixit
- river dragons
- kolonisten van catan bordspel/kaartspel
- machiavelli
- lost temple
- formula D

opties die ik kan bedenken zijn:
- ticket to ride
- carcasonne (wel eens gespeeld, niet echt weg van)
- forbidden desert
- misschien smallworld?

welke opties zijn nog meer de moeite om eens naar te kijken?
en wat is jullie ervaring?
kimm
Party Animal

Re: familie spellen

Bericht door kimm »

Hoi ,

Voor de vriendengroep richt ik me ongeveer op dezelfde voorwaarden.
Onderstaande spellen scoren daar altijd heel goed in en worden ook altijd fijn ontvangen door onze medespelers!

Race for the Galaxy
Kingdombuilder
K2
The Island
Glastondbury
Trains
Alhambra
suzanne24
Geheim Genootschap

Bericht door suzanne24 »

Hier bevalt Takenoko ook erg goed.
Afbeelding
RoyalRumble69
Party Animal

Bericht door RoyalRumble69 »

Alhambra inderdaad is echt wel een goed spel hiervoor.

Gisteren heb ik ook Splendor gespeeld. Was ook wel een leuk spel, waarbij je een motor probeert op te bouwen om steeds goedkoper kaarten te kunnen kopen (waardoor je dus steeds duurdere kaarten kunt kopen). Echt een familiespel en speelt in een goed half uur weg.

Denk ook eens aan De Paleizen van Carrara. Eigenlijk een heel eenvoudig spel, waarbij je grondstoffen verzamelt om daarmee vervolgens gebouwen te kopen. Er zitten een paar leuke mechanismes in die ervoor zorgen dat het spel echt leuk wordt. Zo moet je de gebouwen waarderen, maar kun je ook de stad waarin je ze gebouwd hebt waarderen. Dit waarderen zorgt voor geld en/of punten. Je kunt ook niet zomaar kiezen in welke stad je je gebouwen plaatst. Dit is afhankelijk van de kleur van de bouwstenen die je betaalt voor het gebouw. En wat daarnaast wel aardig is, is dat er een basisversie is (en die is al leuk), maar ook een versie voor gevorderden, waarbij je duurdere gebouwen en aanvullende regels krijgt.
rife
Professor Pimpel

Bericht door rife »

Enkele kaartspellen spelen ook prima weg en de tijd kun je zelf bepalen.
Wizard: 3-6 spelers
TaiPan: 4 spelers

Een aantal "expert" spelen hebben een kaart variant die wel zo lekkerwegspeelt:
Caylus Magna Carta: zelfde mechanisme maar speelt vlotter en overzichtelijker.
Puerto Rico Kaartspel: duidelijk ander concept maar speelt vlot.

Tot slot wil ik nog Ra noemen.

Als je Ticket to Ride nog niet hebt kun je die bovenaan je lijstje zetten.
Wij hebben de voorkeur voor USA met de 1910 uitbreiding.

Carcassonne spelen wij altij met de uitbreiding kooplieden en bouwmeesters. Maar vind ik het leukst met 2.

Suc6
Winnen is niet het doel als je maar speelt om te winnen.
Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Jorrit »

Zie al een boel mooie suggesties voorbij komen. Je kunt ook eens een kijkje nemen in de familiespellen lijst op boardgamegeek. Je vindt die op www.boardgamegeek.com onder het kopje browse en dan categories, zo uit m'n hoofd. Jan nu even niet lukken maar er is vast wel iemand na mij zo vriendelijk.
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Jorrit schreef:maar er is vast wel iemand na mij zo vriendelijk.
Bij deze :wink:
http://www.boardgamegeek.com/familygame ... /boardgame
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Oscar
Matroos
Persoonlijke Ondertitel: Alles op Oscar

Bericht door Oscar »

In mijn vriendengroep worden Thurn und Taxis en 7Wonders altijd veel gespeeld
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Ik herken het zelfde. Meestal komen dezelfde spellen op tafel. Met name in familiesetting.

Ticket to Ride Europa (bij iedereen doet die het goed eigenlijk hier)
7 Wonders (wel iets complexer, maar als je eenmaal de symbolen door hebt speelt het makkelijk weg)
Love Letter (kort spelletje maar komt hier zowat elke avond als afsluiter of tussendoortje op tafel)
Verboden eiland, vergeten stad en Pandemie zijn allemaal wel goede spellen als coöperatief spel.
Ra (leuk biedspel)
Afbeelding
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

kimm schreef:Hoi ,

Onderstaande spellen scoren daar altijd heel goed in en worden ook altijd fijn ontvangen door onze medespelers!

Race for the Galaxy
Kingdombuilder
K2
The Island
Glastondbury
Trains
Alhambra
Hoewel ik riskeer een dood topic een schop te geven.. raad ik deze titels eigenlijk allemaal (op Alhambra na) af. Deze games zijn of zwaar (Glastonbury), gortdroog (kingdombuilder) of beter met 2-3 (RftG).

Carcassonne, Ticket to Ride (hoewel ik dat zelf afschuwelijk vind) of Alhambra lijken me prima.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

Ruud2009 schreef:

Race for the Galaxy
Kingdombuilder
K2
The Island
Glastondbury
Trains
Alhambra
Hoewel ik riskeer een dood topic een schop te geven.. raad ik deze titels eigenlijk allemaal (op Alhambra na) af. Deze games zijn of zwaar (Glastonbury), gortdroog (kingdombuilder) of beter met 2-3 (RftG).

Carcassonne, Ticket to Ride (hoewel ik dat zelf afschuwelijk vind) of Alhambra lijken me prima.
Glastonbury zwaar ????
Dan hebben wij een andere Glastonbury voor denk ik

Welke het hier ook altijd goed doen met beginnende spelers zijn Fresco, Kingsburg en Lords of Waterdeep. Die laatste twee vereisen wel een basis kennis van het Engels
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
EEMBC
Hazelnoot Ridder

Bericht door EEMBC »

Metropolys. Binnen 5 minuten uitgelegd, speelt snel en toch voldoende diepgang. En heeft een gevorderdenversie. En kost momenteel bij sommige webshops niet veel. Tot nu toe vond iedereen die hem speelde leuk!
kimm
Party Animal

Bericht door kimm »

Ruud2009 schreef:

Race for the Galaxy
Kingdombuilder
K2
The Island
Glastondbury
Trains
Alhambra

IK krijg meer en meer mensen aan de tafel die zelden een spel gespeeld hebben en ik moet zeggen geen enkele van boven staanden werd als zwaar ondervonden door mijn spelers. Ik doe ook altijd navraag. Kingdom Builder vinden ze meestal de topper omdat de uitleg vijf minuten is en het spelbord steeds variabel en met de uitbreiding onverwachte wendingen geeft. Niet mijn persoonlijke voorkeur maar door de niet zoveel spelers blijkbaar wel een favoriet. Glastonbury kan ik mij ook onmogelijk als zwaar inbeelden. K2 is inderdaad wat meer denkwerk maar het regel princiepe is niet zo moeilijk. Maar uiteindelijk is het allemaal maar persoonlijke voorkeur uiteraard en van sommigen moet je van het thema houden uiteraard!
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

dirk schreef: Dan hebben wij een andere Glastonbury voor denk ik

Welke het hier ook altijd goed doen met beginnende spelers zijn Fresco, Kingsburg en Lords of Waterdeep. Die laatste twee vereisen wel een basis kennis van het Engels
Jep, ik zat met Canterbury in mijn hoofd. Oeps. Bij gateway denk ik vooral aan bekendere familiespellen als Ticket to Ride, Alhambra, Fresco, 7 wonders, Dominion (hoewel dat al pushing the limit is voor mij) ..
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Eén van de beste familiespellen in mijn ervaring is 'Piratenbaai':
- de dobbelstenen zorgen voor een gelukselement
- er is directe interactie met je medespelers tijdens de zeegevechten met de nodige hilariteit tot gevolg
- er zijn wel wat regeltjes, maar iedereen heeft wel van de eerste ronde door wat nu eigenlijk de bedoeling is en wat je moet doen om een kans op winst te maken (niet zoals met andere spellen waarbij er na 3 spellen soms nog geen 'click' is)
- én het ziet er prachtig uit.
Ik heb wel geen idee of het nog verkrijgbaar is...
Maar dit is een spel dat ik nooit zal verkopen.
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]