Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2014 bekend!
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
ditterio
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Nominaties Nederlandse Spellenprijs 2014 bekend!
Op BGG wordt Brugge alleszins als een strategisch spel beschouwd. Ik denk dat je familiespelers niet mag onderschatten, maar ook niet mag overschatten. Wat voor een veelspeler soms als een licht spel wordt gezien, is dit voor vele anderen vaak niet.
Labels:
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Inderdaad.ditterio schreef:Ik denk dat je familiespelers niet mag onderschatten, maar ook niet mag overschatten. Wat voor een veelspeler soms als een licht spel wordt gezien, is dit voor vele anderen vaak niet.
Als je met een spellenprijs een waardering en advies wil geven aan familiespelers/gelegenheidsspelers heb je meestal één kans. Indien het spel voor hen te zwaar uitvalt, zullen ze in de toekomst mogelijk de genomineerde spellen overslaan (en misschien wel terugvallen op de gekende 50 jaar oude klassiekers). Ieder heeft zijn smaak en voorkeur, belangrijk is dat het advies van een nominatie of een prijs, door het merendeel van de beoogde categorie kan gesmaakt worden. Dan heeft deze nominatie ook een adviserende meerwaarde voor potentiële kopers.
-
Spelmaecker Davy
- Garnaal
Dierik schreef:Voor de liefhebbers de groslijst waaruit de jury kon kiezen:
En dan zijn er die nog vinden dat het een slecht jaar was?! Wat een toptitels!
Voor mij mag Andor winnen. Alle andere coöps verdwijnen in het niets eenmaal je deze gespeeld hebt. Russian Railroads is ook goed, maar zo zijn er vele worker placements...
-
Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Smaken verschillen. Ik zie in die lijst welgeteld één 8, een stuk of vijf 7's en de rest ken ik niet of geef ik nog lagere cijfers. Dat vind ik vrij zwak ja. Mijn schoolrapporten waren beter...Spelmaecker Davy schreef:En dan zijn er die nog vinden dat het een slecht jaar was?! Wat een toptitels!
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Wijkt dit voor jou wezenlijk af van andere Nederlandse jaargangen?Mac-S schreef:Smaken verschillen. Ik zie in die lijst welgeteld één 8, een stuk of vijf 7's en de rest ken ik niet of geef ik nog lagere cijfers. Dat vind ik vrij zwak ja. Mijn schoolrapporten waren beter...
-
Richard van Vugt
- Garnaal
Het gaat niet om de qualificatie van de totale lijst; het gaat om de winnaar. Het gaat niet om de afvallers, het gaat om de eerste plaats op het podium. Kijk eens wat de concurrentie van Siedler von Catan was in 1995.Mac-S schreef: Smaken verschillen. Ik zie in die lijst welgeteld één 8, een stuk of vijf 7's en de rest ken ik niet of geef ik nog lagere cijfers. Dat vind ik vrij zwak ja. Mijn schoolrapporten waren beter...
GAMEPACK.eu
'semper ridere'
'semper ridere'
-
WTULTC
- Elfenkoning
Als ik voor mij zelf spreek is spellenprijs 2013 qua spellen een beter jaar. Met name bij de expertspellen. Die 3 spellen allemaal erg goed en hebben zo hun charmes. Al is mijn voorkeur Tzolk'in. Daarnaast heeft King of Tokyo zich voldoende bewezen als familiespel. Hier komt dat spel bijna wekelijks op tafel.
In de lijst van 2014 zitten volgens mij meer familiespellen dan expertspellen. Volgens mij is er bij de familiespellen 1 duidelijke favoriet (Qwixx). Bij de expertspellen is de keuze moeilijker vind ik. Persoonlijk vind ik Russian Railroads de mindere van de drie en hoop ik dat een van de andere twee gaat winnen.
Ik denk zelf dat wij als veelspelers een beetje verwend zijn omdat de meeste van ons deze titels al een jaar eerder hebben gespeeld op SPIEL of bij een spellenclub. De Nederlandse Spellenprijs loopt op ons dus altijd achter en in de tussentijd zijn er al lang nieuwe titels in het engels etc. verschenen die bij de veelspeler op de radar staan. De oudere titels die nu dus genomineerd zijn bij de Nederlandse Spellenprijs zijn dan inmiddels bij ons al een beetje uit de picture en wellicht speelt dat mee dat je de lijst niet zo geweldig vindt Mac-S.
Neem bijv. Splendor dat 26 maart is verschenen. De kans is groot dat dit spel volgend jaar als familiespel genomineerd zal gaan worden en het kan goed zijn dat we dat spel inmiddels al zijn vergeten ivm de nieuwe releases van SPIEL etc...
Dit had ik met Love Letter en Hanabi. Voor mijn gevoel zijn die spellen veel ouder. Hanabi zit bij de laatste 3 zelfs, maar ik was al vergeten dat het pas het afgelopen jaar in het Nederlands is verschenen.
In de lijst van 2014 zitten volgens mij meer familiespellen dan expertspellen. Volgens mij is er bij de familiespellen 1 duidelijke favoriet (Qwixx). Bij de expertspellen is de keuze moeilijker vind ik. Persoonlijk vind ik Russian Railroads de mindere van de drie en hoop ik dat een van de andere twee gaat winnen.
Ik denk zelf dat wij als veelspelers een beetje verwend zijn omdat de meeste van ons deze titels al een jaar eerder hebben gespeeld op SPIEL of bij een spellenclub. De Nederlandse Spellenprijs loopt op ons dus altijd achter en in de tussentijd zijn er al lang nieuwe titels in het engels etc. verschenen die bij de veelspeler op de radar staan. De oudere titels die nu dus genomineerd zijn bij de Nederlandse Spellenprijs zijn dan inmiddels bij ons al een beetje uit de picture en wellicht speelt dat mee dat je de lijst niet zo geweldig vindt Mac-S.
Neem bijv. Splendor dat 26 maart is verschenen. De kans is groot dat dit spel volgend jaar als familiespel genomineerd zal gaan worden en het kan goed zijn dat we dat spel inmiddels al zijn vergeten ivm de nieuwe releases van SPIEL etc...
Dit had ik met Love Letter en Hanabi. Voor mijn gevoel zijn die spellen veel ouder. Hanabi zit bij de laatste 3 zelfs, maar ik was al vergeten dat het pas het afgelopen jaar in het Nederlands is verschenen.
-
Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Gelukkig kun je op BGG snel een overzicht zien van al je gegeven cijfers... in totaal heb ik ruim 20 keer een 9 of 10 gegeven en ruim 40 keer een 8 (excl. uitbreidingen).Erwin schreef:Wijkt dit voor jou wezenlijk af van andere Nederlandse jaargangen?Mac-S schreef:Smaken verschillen. Ik zie in die lijst welgeteld één 8, een stuk of vijf 7's en de rest ken ik niet of geef ik nog lagere cijfers. Dat vind ik vrij zwak ja. Mijn schoolrapporten waren beter...
Aangezien vrijwel al die spellen van na 1995 zijn, heeft een gemiddeld jaar twee 8-en en één 9 of 10.
Het aantal zevens boeit me niet zo, dat zijn prima spellen maar redelijk inwisselbaar. Wat beklijft, dat zijn de echt goede spellen.
Op basis van die cijfers kan ik dus stellen dat de afgelopen jaargang - in mijn ogen - een vrij zwakke was.
Overigens zijn niet al die spellen ook (al) in het Nederlands uitgegeven, dus wellicht vertekent dat mijn berekening enigszins. Maar in vergelijking met het voorgaande jaar (Tzolk'in en King of Tokyo, allebei 9 voor mij) is het zeker een achteruitgang.
Leuk, cijfertjes.
-
ditterio
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Ik denk dat de kwaliteit niet achteruit gaat, integendeel. Ik denk wel dat we de meeste spelmechanismen nu wel gezien hebben.
Stenen Tijdperk en Agricola waren grote hypes omdat het worker placement principe toen nog vrij onbekend was. Er komen nu nog steeds worker placements uit van dezelfde kwaliteit of beter, maar het verrassingseffect is weg.
Hetzelfde geldt voor Dominion, nog steeds overal een grote klassieker. Enerzijds omdat het een goed spel, anderzijds omdat dit spel voor de doorbraak van de deckbuilders heeft gezorgd. Toen was Dominion "Wauw", nu kijkt niemand meer op van een goede deckbuilder. We zijn verwend op dat gebied.
Je kan natuurlijk niet verwachten dat er elk jaar een nieuw uniek "mechanisme" wordt ontdekt. In dat opzicht zijn er dit jaar voor mij ook geen grote verrassingen. Als je puur de kwaliteit van de spellen bekijkt, dan zijn deze zeker niet minder dan de voorgaande jaren.
Mac, de reden waarom je nu minder 9'en en 10'en geeft dan vroeger, is waarschijnlijk (onbewust) omdat je kieskeuriger wordt naarmate je meer spellen speelt. Je bent niet meer tevreden met een zoveelste worker placement als Russian Rairoads, je verwacht meer. Wat natuurlijk niet abnormaal is, dat is bij mij ook het geval. Het is wel onrealistisch.
Soms denk ik met heimwee terug aan vroeger. Het ontdekken van spellen was fantastisch, maar eens je het meeste hebt ontdekt, is het veel moeilijker om nog verrast te worden.
Just my 2 cents.
Stenen Tijdperk en Agricola waren grote hypes omdat het worker placement principe toen nog vrij onbekend was. Er komen nu nog steeds worker placements uit van dezelfde kwaliteit of beter, maar het verrassingseffect is weg.
Hetzelfde geldt voor Dominion, nog steeds overal een grote klassieker. Enerzijds omdat het een goed spel, anderzijds omdat dit spel voor de doorbraak van de deckbuilders heeft gezorgd. Toen was Dominion "Wauw", nu kijkt niemand meer op van een goede deckbuilder. We zijn verwend op dat gebied.
Je kan natuurlijk niet verwachten dat er elk jaar een nieuw uniek "mechanisme" wordt ontdekt. In dat opzicht zijn er dit jaar voor mij ook geen grote verrassingen. Als je puur de kwaliteit van de spellen bekijkt, dan zijn deze zeker niet minder dan de voorgaande jaren.
Mac, de reden waarom je nu minder 9'en en 10'en geeft dan vroeger, is waarschijnlijk (onbewust) omdat je kieskeuriger wordt naarmate je meer spellen speelt. Je bent niet meer tevreden met een zoveelste worker placement als Russian Rairoads, je verwacht meer. Wat natuurlijk niet abnormaal is, dat is bij mij ook het geval. Het is wel onrealistisch.
Soms denk ik met heimwee terug aan vroeger. Het ontdekken van spellen was fantastisch, maar eens je het meeste hebt ontdekt, is het veel moeilijker om nog verrast te worden.
Just my 2 cents.
-
BaSL
- Team Bordspelmania
En waarom staan die nog niet allemaal in de spellendatabase?!Dierik schreef:Voor de liefhebbers de groslijst waaruit de jury kon

-
Mr Jummy
- Party Animal
Keyflower had naar mijn mening wel een nominatie verdiend. In vele opzichten beter dan russian railroads.
Keyflower, legendes van andor en palaces of carrara waren mijn drie keuzes geweest als nominaties voor expertspellen. Misschien ook wel agricola voor twee spelers bij familiespellen, al kan ik me wel goed vinden in de drie die nu genomineerd zijn.
Keyflower, legendes van andor en palaces of carrara waren mijn drie keuzes geweest als nominaties voor expertspellen. Misschien ook wel agricola voor twee spelers bij familiespellen, al kan ik me wel goed vinden in de drie die nu genomineerd zijn.
Recent gespeeld:

-
Erwin
- Nieuwsreporter
Ja precies, aan het werk Bas!BaSL schreef:En waarom staan die nog niet allemaal in de spellendatabase?!![]()
-
BaSL
- Team Bordspelmania
-
Erwin
- Nieuwsreporter
Jammer dat de nominatie van UGO! PlayThisOne niet heeft kunnen bewegen tot een berichtje op hun website of Facebookpagina. Idem voor Spelmagazijn.com.
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Inderdaad.ditterio schreef:Soms denk ik met heimwee terug aan vroeger. Het ontdekken van spellen was fantastisch, maar eens je het meeste hebt ontdekt, is het veel moeilijker om nog verrast te worden.
Niet alle websites zijn even snel en actueel als Bordspeler.nlErwin schreef:Jammer dat de nominatie van UGO! PlayThisOne niet heeft kunnen bewegen tot een berichtje op hun website of Facebookpagina. Idem voor Spelmagazijn.com.