Q&A met Martyn F.
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Elsje07
- El Capitan
Q&A met Martyn F.
Vanaf dinsdag 24 juni tot en met dinsdag 1 juli zal Martyn F elke dag inloggen om al jullie vragen te beantwoorden. Martyn F is de auteur van Oklahoma Boomers, dat momenteel op Spieleschmiede loopt (Link). Vorig jaar werd zijn spel Limes uitgegeven bij Abacusspiele en eerder verschenen ook al Wadi, Cities en IT's all in the game onder zijn naam.
Graag rekening houden met volgende regels:
1. Iedereen mag vragen stellen, dat kan deze keer gewoon in het Nederlands!
2. Hij zal proberen elke dag in te loggen, maar heeft een drukke agenda. Heb dus even geduld als je ’s ochtends een vraag post en er niet direct antwoord komt.
3. Nummer aub je vragen en houd rekening met de nummering van de vorige poster. Dat maakt het makkelijker voor Martyn F om te antwoorden en voor de lezer om te herleiden welk antwoord bij welke vraag hoort.
4. Overbodig om te melden, maar toch: uiteraard gelden alle huisregels over etiquette, respect, etcetera. Behandel hem als onze gast en zorg dat hij zich hier welkom voelt… Maar dat kunnen we vast aan jullie overlaten, daar twijfelen wij niet aan.
Vanaf vandaag kunnen jullie vragen stellen in dit topic.
Maak kans op een spel!
Tenslotte stelt Martyn F een spel ter beschikking om te verloten onder één van jullie, het enige wat jullie moeten doen is één of meerdere vragen stellen in dit topic. De winnaar mag achteraf kiezen uit één van zijn spellen: Cities, Wadi, Limes en IT's all in the game.
Graag rekening houden met volgende regels:
1. Iedereen mag vragen stellen, dat kan deze keer gewoon in het Nederlands!
2. Hij zal proberen elke dag in te loggen, maar heeft een drukke agenda. Heb dus even geduld als je ’s ochtends een vraag post en er niet direct antwoord komt.
3. Nummer aub je vragen en houd rekening met de nummering van de vorige poster. Dat maakt het makkelijker voor Martyn F om te antwoorden en voor de lezer om te herleiden welk antwoord bij welke vraag hoort.
4. Overbodig om te melden, maar toch: uiteraard gelden alle huisregels over etiquette, respect, etcetera. Behandel hem als onze gast en zorg dat hij zich hier welkom voelt… Maar dat kunnen we vast aan jullie overlaten, daar twijfelen wij niet aan.
Vanaf vandaag kunnen jullie vragen stellen in dit topic.
Maak kans op een spel!
Tenslotte stelt Martyn F een spel ter beschikking om te verloten onder één van jullie, het enige wat jullie moeten doen is één of meerdere vragen stellen in dit topic. De winnaar mag achteraf kiezen uit één van zijn spellen: Cities, Wadi, Limes en IT's all in the game.
~ Raldake & Elsje ~
E&E's Spellenmolen
E&E's Spellenmolen
Labels:
-
The Iced One
- Critico
- Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Q&A met Martyn F.
1. Wat is doorgaans je eerste inspiratiebron voor een spel? (thema, mechanisme, iets anders of het hangt van het spel af) En kan je concrete vbn geven bij je huidige spellen?
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!
meer info op onze website en Facebook [WIM]
-
sinead
- Stamhoofd
2. Welke opleiding(en) heb je gevolgd en wat voor werk heb je (eventueel) gedaan vóórdat je spelauteur werd?
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
3) Je was gedurende een paar jaar actief via jouw eigen uitgeverij Emma Games. Ik zie deze bedrijfsnaam niet terug bij jouw huidige Spieleschmiede project. Ben je daarmee definitief gestopt? Zo ja, waarom?
4) In vervolg op de vorige vraag. Een eigen uitgeverij zal een ‘eenpitter’ ongetwijfeld met allerlei logistieke uitdagingen opzadelen (ik denk aan opslag, distributie enzovoort). Wat waren jouw grootste uitdagingen. Waarvoor zou je beginners willen waarschuwen?
5) Ik heb in een grijs verleden ooit eens mogen snuffelen aan een prototype van een zwaarder, complexer spel. Heb jij nog zulke spellen in de pijpleiding?
6) Leuk dat jouw topper Cities dit jaar als Limes bij Abacus is verschenen (prima timing trouwens, in een jubileumjaar met extra promotieactiviteiten). Waarom is Limes uitgegeven als tweepersoonsspel?
7) Ben jij ook zo dol op katten?
4) In vervolg op de vorige vraag. Een eigen uitgeverij zal een ‘eenpitter’ ongetwijfeld met allerlei logistieke uitdagingen opzadelen (ik denk aan opslag, distributie enzovoort). Wat waren jouw grootste uitdagingen. Waarvoor zou je beginners willen waarschuwen?
5) Ik heb in een grijs verleden ooit eens mogen snuffelen aan een prototype van een zwaarder, complexer spel. Heb jij nog zulke spellen in de pijpleiding?
6) Leuk dat jouw topper Cities dit jaar als Limes bij Abacus is verschenen (prima timing trouwens, in een jubileumjaar met extra promotieactiviteiten). Waarom is Limes uitgegeven als tweepersoonsspel?
7) Ben jij ook zo dol op katten?
-
Dierik
- Erelid
8 ) Kan je ons kort uitleggen waarom we dit nieuwe spel van jou absoluut aan onze collectie zouden moeten toevoegen. Oftewel waar onderscheidt het zich in in het enorme aanbod dat er natuurlijk is tegenwoordig?
-
Bartjes!
- Uitgever
9) TWRS heb je destijds uitgegeven in een bijzonder exclusieve uitgave en met een dusdanig hoog prijskaartje, dat je automatisch al in een enorme niche terecht komt. Ik ben benieuwd hoe je op dit project terug kijkt, het ervaren hebt en stiekem ook wel of je het winstgevend hebt kunnen maken (of op zijn minst break-even). Hoe kijk jij terug op dit hele project en zijn er zaken die je achteraf anders had willen doen?
10) Als liefhebber van Cities: wat heeft je destijds geinspireerd tot dit spel? En wat heeft jou later doen besluiten om te onderzoeken of je het nóg beter kon maken? Met andere woorden; wat was de 'trigger' om tot Limes te komen?
11) Cities vond ik een méér dan geslaagd spel voor een breed publiek. Ik heb het wat dat betreft altijd jammer gevonden dat enkel Z-Man Games toehapte. Hebben zich al andere uitgevers gemeld voor een licentie van opvolger Limes?
10) Als liefhebber van Cities: wat heeft je destijds geinspireerd tot dit spel? En wat heeft jou later doen besluiten om te onderzoeken of je het nóg beter kon maken? Met andere woorden; wat was de 'trigger' om tot Limes te komen?
11) Cities vond ik een méér dan geslaagd spel voor een breed publiek. Ik heb het wat dat betreft altijd jammer gevonden dat enkel Z-Man Games toehapte. Hebben zich al andere uitgevers gemeld voor een licentie van opvolger Limes?
-
usurper
- Geheim Genootschap
-
KeesK
- Hazelnoot Ridder
13) limes is een verwerking van cities, Oklahoma boomers een bewerking van twrs. Zit er nog een nieuw origineel spel in de pijpleiding?
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
14) Waarom noem jij jezelf Martyn F?
-
bionicman
- Hazelnoot Ridder
15) Als ik één spel moet spelen die jij hebt ontworpen, welk spel zou ik dan moeten spelen en waarom?
16) Wat zijn jouw favoriete spellen en waarom?
16) Wat zijn jouw favoriete spellen en waarom?
-
Ruud2009
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
Leuk! Sorry voor het kanonvuur aan vragen alvast..
17) Wat is je favoriete spel-auteur?
18) Heb jij een ontwikkelproces of is het per spel verschillend? Begin je bij een goed idee voor een (centraal) mechanisme, of bij thema dat je in een spel wilt uitwerken? Of werk je heel anders?
19a) Hoevaak heb jij een spel gespeeld/geplaytest voordat je tevreden bent?
19b) Hoelang duurt het bij jou van begin tot eind van een spel ontwikkelproces?
20) Hoeveel tijd/geld besteed jij aan je prototypes?
21) Lees jij reviews terug van je spellen? Wat doet kritiek met je?
17) Wat is je favoriete spel-auteur?
18) Heb jij een ontwikkelproces of is het per spel verschillend? Begin je bij een goed idee voor een (centraal) mechanisme, of bij thema dat je in een spel wilt uitwerken? Of werk je heel anders?
19a) Hoevaak heb jij een spel gespeeld/geplaytest voordat je tevreden bent?
19b) Hoelang duurt het bij jou van begin tot eind van een spel ontwikkelproces?
20) Hoeveel tijd/geld besteed jij aan je prototypes?
21) Lees jij reviews terug van je spellen? Wat doet kritiek met je?
Laatste 10 gespeeld:

-
ditterio
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
22. De winnaar van deze Q&A kan kiezen uit één van jouw spellen: Cities, Wadi, Limes of IT's all in the game. Welk spel vind jij persoonlijk het leukste van de 4?
-
Martyn F
- Spelauteur
- Persoonlijke Ondertitel: Bordspelauteur
Hoi allemaal,
Leuk dat jullie al zoveel vragen gesteld hebben!
Ik ga ervan uit dat jullie bekend zijn met mijn spellen. Zo niet, kijk dan even op mijn website.
Groeten,
Leuk dat jullie al zoveel vragen gesteld hebben!
Ik ga ervan uit dat jullie bekend zijn met mijn spellen. Zo niet, kijk dan even op mijn website.
Groeten,
Martyn F
Board game designer
Board game designer
-
Martyn F
- Spelauteur
Hoi Iced One,The Iced One schreef:1. Wat is doorgaans je eerste inspiratiebron voor een spel? (thema, mechanisme, iets anders of het hangt van het spel af) En kan je concrete vbn geven bij je huidige spellen?
Je was er snel bij.
Doorgaans is thema de belangrijkste inspiratiebron voor me. Als ik op een parkeerplaats naar een plek voor de auto zoek denk ik al, hier zou je ook een spel van kunnen maken.
Maar zo gaat het niet altijd. Cities (en Limes) is ontstaan omdat ik een spel wilde maken dat veel mensen konden spelen. Daarna kwam als idee: ieder zijn eigen stad bouwen. Toen Abacus een ander thema en iets andere puntentelling wilde, ben ik wel heel bewust over dat thema gaan nadenken, om te kijken wat ik ermee kon in het spel.
Uiteindelijk veranderd het thema wel weer vaak. Wadi bijvoorbeeld was eigenlijk een spel dat over dijken bouwen en overstromingen ging. Alleen werkte het spelmechanisme niet. Totdat ik nog maar 1 "groep" water(schijven) in de rivier had en die eruit ging pompen. Daarna had ik een leuk spel, alleen past het thema niet meer. En dat is toen de woestijnrivier geworden.
Laatst gewijzigd door Martyn F op di 24 jun 2014, 14:21, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Martyn F
- Spelauteur
Dag Jan,sinead schreef:2. Welke opleiding(en) heb je gevolgd en wat voor werk heb je (eventueel) gedaan vóórdat je spelauteur werd?
Ik heb geologie en economie gestudeerd. Daarna ben ik de IT ingerold. Vooral veel gewerkt met Geografische Informatiesystemen en databases. Zolang ik mijn creativiteit daar een beetje in kwijt kon, vond ik het leuk. Maar spellen bedenken is toch een stuk leuker!