Nederlander wereldkampioen Ticket to Ride

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Website beheerders, Ereleden

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
Knock
PIONier

Re: Nederlander wereldkampioen Ticket to Ride

Bericht door Knock »

maartend schreef:
Knock schreef:I agree that organisation was not good enough in checking the games during the tournament.

But as said on DoW forum, Erwin played 3 more turns than his opponent during the second game of the final. Hard to talk only about a little mistake.
And in first game, no proof of anything because nobody counted the cards remaining in Kenneth's hand (and perhaps he overdrew a lot, but it would be a very strange mistake in a final were he was counting and counting his cards), but Erwin finished much too quickly also.
No proof means no public accusations like "ït's only possible this way"
I see that on the topic on BGG too, the way you only see it black/white really is very disguisting.
I never posted on BGG before you write this...

Did you read this : http://www.daysofwonder.com/fr/msg/?got ... msg_311523

Labels:
Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Mac-S »

maartend schreef:Wat me dus tegenstaat op het BGG topic (en ook hier een beetje) is het idee van ; dit is de enige mogelijkheid die ik kan bedenken en daarom bestaat er geen andere mogelijkheid.
Is het niet zo dat je zelf naar de andere kant doorslaat? Namelijk, dat je weigert te geloven dat Erwin echt heeft valsgespeeld?
Dat mag hoor, maar bij mij heerst er stevige twijfel over wat er gebeurd is. Vergissen is menselijk, zoals de andere Erwin al schreef, maar de mate waarin iemand zich hier klaarblijkelijk vergist heeft, is wel enorm groot (drie hele beurten). Dan ben je wel heel erg onoplettend. En de scheidsrechter ook.

Ik heb het idee dat op dit forum men erg makkelijk de kant van Erwin kiest. Net zoals de online-tendens ook altijd lijkt te zijn dat omkoping, dopinggebruik en schwalbes (om maar eens drie vaak voorkomende vormen van valsspelen in sport te noemen) alleen maar in andere landen voorkomen.

Ik weet niet wat er precies gebeurd is, en ik zal er ook geen nacht om wakker liggen, maar ik vind de zaak van de "aanklager" overtuigender dan die van de "verdediging".
En de arbitrage tijdens het toernooi is sowieso ondermaats geweest, anders had deze discussie nooit kunnen ontstaan.
maartend
Critico

Bericht door maartend »

Knock schreef:
maartend schreef:
Knock schreef:I agree that organisation was not good enough in checking the games during the tournament.

But as said on DoW forum, Erwin played 3 more turns than his opponent during the second game of the final. Hard to talk only about a little mistake.
And in first game, no proof of anything because nobody counted the cards remaining in Kenneth's hand (and perhaps he overdrew a lot, but it would be a very strange mistake in a final were he was counting and counting his cards), but Erwin finished much too quickly also.
I see that on the topic on BGG too, the way you only see it black/white really is very disguisting.

Sorry, the you was meant to be the people on BGG, not you in person. Mistake in my english. I mean them on BGG.
Afbeelding
maartend
Critico

Bericht door maartend »

Mac-S schreef:
maartend schreef:Wat me dus tegenstaat op het BGG topic (en ook hier een beetje) is het idee van ; dit is de enige mogelijkheid die ik kan bedenken en daarom bestaat er geen andere mogelijkheid.
Is het niet zo dat je zelf naar de andere kant doorslaat? Namelijk, dat je weigert te geloven dat Erwin echt heeft valsgespeeld?
Dat mag hoor, maar bij mij heerst er stevige twijfel over wat er gebeurd is. Vergissen is menselijk, zoals de andere Erwin al schreef, maar de mate waarin iemand zich hier klaarblijkelijk vergist heeft, is wel enorm groot (drie hele beurten). Dan ben je wel heel erg onoplettend. En de scheidsrechter ook.

Ik heb het idee dat op dit forum men erg makkelijk de kant van Erwin kiest. Net zoals de online-tendens ook altijd lijkt te zijn dat omkoping, dopinggebruik en schwalbes (om maar eens drie vaak voorkomende vormen van valsspelen in sport te noemen) alleen maar in andere landen voorkomen.

Ik weet niet wat er precies gebeurd is, en ik zal er ook geen nacht om wakker liggen, maar ik vind de zaak van de "aanklager" overtuigender dan die van de "verdediging".
En de arbitrage tijdens het toernooi is sowieso ondermaats geweest, anders had deze discussie nooit kunnen ontstaan.
Nee, ik heb namelijk totaal geen mening in deze. Ik vind ook dat men erg makkelijk een kant kiest, zowel hier als op BGG. En daar probeer ik tegen in te gaan.

En daarom kom ik met totaal absurde ideeën hoe het ook kan zijn gegaan. En ik vind het stuk dat de nieuwe winnaar heeft geschreven echt belachlijk.

Hij gooit er nog wat extra beschuldigingen tegen aan, hij zegt zelf perfect te zijn en zaken die hij zelf niet kan hebben gedaan (kaarten in zijn zak stoppen) daar beschuldigt hij Erwin wel van (kaarten it zijn zak halen).

Ik wil de menen dus gewoon even een spiegel voor houden.
En verder, zoals ik al aangaf.
Ik heb het iet gezien, was er niet bij, heb het niet gevolgd en als ik zelf TtR zou spelen zou ik absoluut valsspelen om het spel eerder te laten eindigen, liefst in de eerste beurt.
Afbeelding
Knock
PIONier

Bericht door Knock »

maartend schreef:
Knock schreef:
maartend schreef:

Sorry, the you was meant to be the people on BGG, not you in person. Mistake in my english. I mean them on BGG.
OK, and my english isn't very good too
maartend
Critico

Bericht door maartend »

Knock schreef:
I thought you wre English.

The reason I go right into the face of the people on BGG is the attitude they show.
We are right, everyone else is wrong. Point

Same here, I saw a comment stating "It's an outrage, boycot DoW"
Stupid comment too.
Afbeelding
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Maybe 2 hours later - after some glasses of wine - I asked Erwin in public, if he had cheated. The others were surprised, but Erwin was calm. He told us that once or twice he thought the referee might have given him 4 cards in a row - but he wasn't sure about it.
Hm, er wordt gedeeld. Denk dat een scheidsrechter moet worden gediskwalificeerd. :lol:
Afbeelding
Tamara_Bakker
Standaard moderator

Bericht door Tamara_Bakker »

Vooropgesteld: ik weet niet wat er bij dat TTR toernooi is gebeurd, maar ik moest meteen denken aan een andere ervaring met Erwin, een aantal jaren geleden.

Erwin was als regerend wereldkampioen Kolonisten van Catan al geplaatst als Nederlandse vertegenwoordiger voor het volgende WK Catan, maar deed toch mee aan het NK Catan als deelnemer. Hij kwam in de finaleronde met drie andere spelers. Met één van deze spelers was hij bevriend. Hij liet meerdere malen aan die speler zijn grondstoffenkaarten zien en speelde zijn vriend tijdens de handelsfase voordelig grondstoffen toe.

Het was niet onreglementair, maar wel unfair. De vriend van Erwin won niet, maar de finaleronde kreeg zo wel een ranzige bijsmaak.

Ik hoop echt dat er sprake is geweest van een fout van Erwin en niet van bedrog. Ik heb echter mijn bedenkingen, gezien de bovenstaande eerdere ervaring.
Laatst gewijzigd door Tamara_Bakker op do 06 nov 2014, 13:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Het leven is net ganzenborden. Je kunt steeds weer opnieuw beginnen, tenzij je in de put blijft zitten.
david.vanuffelen
Grote Dienaar

Bericht door david.vanuffelen »

Dit topic zal vermoedelijk nog wel een tijdje blijven hangen, althans toch tot DoW met de bewijzen naar buiten komt.

Maar één ding acht ik wel bewezen: dat de begeleiding bij die bewuste finale ondermaats was.
maartend
Critico

Bericht door maartend »

Zo.

Ik ga weer Descent spelen
Afbeelding
Knock
PIONier

Bericht door Knock »

maartend schreef:
Knock schreef:
I thought you wre English.

The reason I go right into the face of the people on BGG is the attitude they show.
We are right, everyone else is wrong. Point

Same here, I saw a comment stating "It's an outrage, boycot DoW"
Stupid comment too.
I'm french, and I was watching streaming of the Finals.
Drekster2001
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: El Duderino

Bericht door Drekster2001 »

Tamara_Bakker schreef:Vooropgesteld: ik weet niet wat er bij dat TTR toernooi is gebeurd, maar ik moest meteen denken aan een andere ervaring met Erwin, een aantal jaren geleden.

Erwin was als regerend wereldkampioen Kolonisten van Catan al geplaatst als Nederlandse vertegenwoordiger voor het volgende WK Catan, maar deed toch mee aan het NK Catan als deelnemer. Hij kwam in de finaleronde met drie andere spelers. Met één van deze spelers was hij bevriend. Hij liet meerdere malen aan die speler zijn grondstoffenkaarten zien en speelde zijn vriend tijdens de handelsfase voordelig grondstoffen toe.

Het was niet onreglementair, maar wel unfair. De vriend van Erwin won niet, maar de finaleronde kreeg zo wel een ranzige bijsmaak.

Ik hoop echt dat er sprake is geweest van een fout van Erwin en niet van bedrog. Ik heb echter mijn bedenkingen, gezien de bovenstaande eerdere ervaring.
Dit kan natuurlijk ook een tactische zet zijn: als die vriend ver achterloopt op de rest, dan loop je het minst risico als je met hem handelt en er zo voor zorgt dat je je eigen benodigde grondstoffen krijgt... toch?
This is what happens when you find a stranger in the Alps!
nsoetens
Uno

Bericht door nsoetens »

Ik heb ook al eens gereageerd op een gelijkaardig topic op BGG. http://www.boardgamegeek.com/article/17388629

Ik snap niet dat Days of Wonder niet duidelijker kan communiceren naar de betreffende personen. Ofwel is er duidelijk sprake van bedrog en zou ik in de plaats van Erwin heel koest houden en hier niet olie op het vuur gooien. Anderzijds als hij niets heeft misdaan (toch niet opzettelijk) of als hij door een scheidsrechtelijke dwaling voordeel heeft gehaald, dan zou ik mij nooit neerleggen bij de beslissing van Days of Wonder. Als hij zogezegd zijn eerste match fair heeft gewonnen en bij de tweede eventueel kleine fout heeft gemaakt, die niet werd gezien door scheidsrechter, dan verdient hij toch nog een rematch.

De reactie van Erwin lijkt mij nu eerder die van een slechte verliezer en iemand die zijn eer (of wat er nog van over blijft) probeert te redden, dan iemand die zich neerlegt bij een kleine fout die niet werd gezien en die daar nu moet voor boeten.

Alles kon opgelost zijn door simpel weg betere communicatie, desnoods enkel naar de 2 betreffende spelers. De Amerikaanse tegenspeler weet blijkbaar ook niet wat er juist is gebeurd en zit nu wilde theorieën te verkondigen op BGG. Als Erwin niets verkeerd heeft gedaan, snap ik niet goed zijn reactie in het algemeen of hier op dit forum...
David
Professor Pimpel

Bericht door David »

kolonist schreef:... heb tevergeefs kosten gemaakt ... en er wordt negatief over mij geschreven.
Iets wat wel vaker voorkomt in de spellenwereld. :mrgreen:

Jammer dat het zo moest gaan. Voor alle partijen. DoW staat ook een beetje in zijn hemd vind ik. Heel de organisatie van het WK. Bovendien lees ik inderdaad op vele plaatsen jouw naam, die door het slijk gehaald wordt.

Goed dat je ook je verhaal hebt gedaan. Misschien best om het nu te laten voor wat het is, en vooruit te kijken.

Anderzijds, heb ik vroeger tot scha en schande moeten vaststellen, dat er wel vaker vals gespeeld wordt, wanneer het om de prijzen gaat. Ik heb enkele zeer slechte herinneringen aan de Belgische kampioenschappen Multijeux.

De vraag kan gesteld worden, of bordspel kampioenschappen wel zo'n goed idee zijn. Een bordspel is in de eerste plaats gemaakt om je te ontspannen, met vrienden samen aan een tafel wat leuks te doen. Veel spelers vergeten dat nogal eens, waardoor een spel spelen eerder een hel wordt, dan een plezierige gebeurtenis.

En als er dan toch (belangrijke) prijzen en titels te verdienen zijn, zou er nog beter moeten toegezien worden door scheidsrechters, of er geen onregelmatigheden gebeuren, tijdens het spel, en niet dagen later.
Een spel spelen, kan ook gezellig zijn
Afbeelding
Ugur
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Ugur »

David schreef:De vraag kan gesteld worden, of bordspel kampioenschappen wel zo'n goed idee zijn. Een bordspel is in de eerste plaats gemaakt om je te ontspannen, met vrienden samen aan een tafel wat leuks te doen. Veel spelers vergeten dat nogal eens, waardoor een spel spelen eerder een hel wordt, dan een plezierige gebeurtenis.
Helemaal mee eens! En de primaire reden waarom ik uit principe niet aan toernooien e.d. meedoe. Ik heb al vaak genoeg met mensen om de tafel gezeten die het spelen naar mijn smaak veel te serieus opvatten, en ik heb het (al dan niet terechte) vermoeden dat dat bij een toernooi nog drie keer erger is.
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.