Nox' Spellenzolder - Istanbul

Uitleg en reviews van bord- en kaartspellen d.m.v. beeldmateriaal

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Bastiaan_Nox
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Nox' Spellenzolder

Re: Nox' Spellenzolder - Istanbul

Bericht door Bastiaan_Nox »

Veel plezier!

Labels:
Vlieteke
PIONier

Bericht door Vlieteke »

Vraagje: als je een assistent gaat ophalen, mag je dan daar die actie ook effectief uitvoeren (zonder er dan daarna alsnog een assistent achter te laten). Dat is ons niet helemaal duidelijk... (Maar misschien mijn vraag ook niet :lol: )
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Vlieteke schreef:Vraagje: als je een assistent gaat ophalen, mag je dan daar die actie ook effectief uitvoeren (zonder er dan daarna alsnog een assistent achter te laten). Dat is ons niet helemaal duidelijk... (Maar misschien mijn vraag ook niet :lol: )
Even voor de duidelijkheid: :lol:
Je gaat dus naar een tegel waar je ooit een assistent hebt achtergelaten?
Dan mag je inderdaad de assistent de volgende beurt meenemen en nu meteen de actie uitvoeren.
Daarom is het zo belangrijk om zodra je op een tegel komt direct een assistent er naast te zetten voordat je de actie doet. Zo kun je zien dat er nog geen assistent van je stond.
Afbeelding
Vlieteke
PIONier

Bericht door Vlieteke »

Thnx!
JeroenR
Sojaboon

Bericht door JeroenR »

Vraagje:

Als je op t politiebureau komt en je familielid zit daar gevangen dan mag je die bevrijden en naar een willekeurige plek zetten. Stel ik zet het familielid op het paleis van de sultan en ik heb een bonuskaart die aangeeft dat ik de actie 2x mag uitvoeren als ik op het paleis van de sultan sta. Mag ik die kaart wel gebruiken of kan dat alleen als je je eigen handelaar op die plek hebt staan?

Verder een leuk spel, maar m'n vriendin vond het niet zo. Hopelijk kan ik mijn vrienden wel overtuigen
Bastiaan_Nox
Maarschalk

Hoi JeroenR,

Ik vind het een goede vraag. Ik denk van niet en wel om de volgende reden.
Bij de Bonuskaart staat "Als je op het Paleis van de Sultan" staat, mag je deze actie 2x uitvoeren. Maar jij staat op het politiebureau. Je stuurt vandaar een familielid naar het Paleis, om zo de actie uit te kunnen voeren, zonder eventueel geld aan andere spelers te betalen.

Hoop dat dit helpt & veel speelplezier!
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door helena »

Ik heb dat toch anders geinterpreteerd. Bij de bonuskaarten staat dat je in je beurt ten allen tijde (!) bonuskaarten mag uitspelen. Er staat geen uitzondering bij dus ook niet dat je een kaart niet mag uitspelen na het verzetten van je familielid.
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

helena schreef:Ik heb dat toch anders geinterpreteerd. Bij de bonuskaarten staat dat je in je beurt ten allen tijde (!) bonuskaarten mag uitspelen. Er staat geen uitzondering bij dus ook niet dat je een kaart niet mag uitspelen na het verzetten van je familielid.
Inderdaad.

Er staat ook dat je er moet staan, en als je familielid er staat, sta je er.
Er staat niet dat dat expliciet de handelaar moet zijn.
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
Bastiaan_Nox
Maarschalk

helena schreef:Ik heb dat toch anders geinterpreteerd. Bij de bonuskaarten staat dat je in je beurt ten allen tijde (!) bonuskaarten mag uitspelen. Er staat geen uitzondering bij dus ook niet dat je een kaart niet mag uitspelen na het verzetten van je familielid.
Ik heb het forum van Boardgamegeek nog eens doorgespit, om te kijken wat men daar zegt. Zij zijn het met jou eens. Dus je mag jouw familielid naar een locatie sturen, de x2 kaart spelen en de actie 2x doen. :)
Laatst gewijzigd door Bastiaan_Nox op wo 19 nov 2014, 18:07, 1 keer totaal gewijzigd.
helena
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: kooiker

Bericht door helena »

:thumbup:
JeroenR
Sojaboon

Bericht door JeroenR »

Bedankt voor de antwoorden allemaal!
WTULTC
Elfenkoning

Bericht door WTULTC »

Gisteren speelde ik het met iemand die mij wees op een regel die slecht is vertaald naar het Nederlands tov de Engelse versie. Hierdoor heb ik het de eerste 3 potjes verkeerd gespeeld. Wellicht zijn er meer mensen die het fout spelen vandaar dat ik hier meld.

1. Als met je eigen handelaar terug op een eigen assistent komt dan mag je de actie van die tegel niet doen.
2. Ook mag je op tegel waar je al eerder een assistent hebt achtergelaten en deze er nog ligt een andere assistent van jezelf achterlaten. Dit zorgt dat het nog lastiger wordt.

Met name regel 1 zorgt dat het spel uitdagender word.
Afbeelding
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

WTULTC schreef:Gisteren speelde ik het met iemand die mij wees op een regel die slecht is vertaald naar het Nederlands tov de Engelse versie. Hierdoor heb ik het de eerste 3 potjes verkeerd gespeeld. Wellicht zijn er meer mensen die het fout spelen vandaar dat ik hier meld.

1. Als met je eigen handelaar terug op een eigen assistent komt dan mag je de actie van die tegel niet doen.
2. Ook mag je op tegel waar je al eerder een assistent hebt achtergelaten en deze er nog ligt een andere assistent van jezelf achterlaten. Dit zorgt dat het nog lastiger wordt.

???

Ben je daar zeker van ? Dit zou wel een serieus verschil zijn :shock:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

WTULTC schreef:1. Als met je eigen handelaar terug op een eigen assistent komt dan mag je de actie van die tegel niet doen.
Dit zou voor mij de fun in één keer uit het spel halen... Het idee is toch juist, door tactisch je acties te plannen en over het bord te lopen, dat je twee vliegen in één klap slaat door een assistent op te halen én die actie nog eens uit te voeren? Dat is althans waarom ik het zo´n leuk spel vind :) :crazy:.
Dirk_M
Party Animal

Bericht door Dirk_M »

WTULTC schreef:Gisteren speelde ik het met iemand die mij wees op een regel die slecht is vertaald naar het Nederlands tov de Engelse versie. Hierdoor heb ik het de eerste 3 potjes verkeerd gespeeld. Wellicht zijn er meer mensen die het fout spelen vandaar dat ik hier meld.

Ik heb de Engelse uitvoering en ook daar staat in de regels toch echt dat als je op een tegel komt waar al een assistent staat je deze weer aan je stapel toevoegt en dat je vervolgens de actie van de tegel mag uitvoeren. Ik vrees dat degene met wie je speelde zich vergiste.