MACHI KORO is verkrijgbaar

Interessante nieuwtjes en spannende geruchten uit de spellenwereld.
Spellen die binnenkort gaan verschijnen

Moderators: Ereleden, Website beheerders

Forumregels
Het is niet mogelijk om hier een topic aan te maken.

Heb je zelf een nieuwssuggestie, dan mag je deze plaatsen onder de respectievelijke forumdelen:
"bordspellen", "rollenspellen", "verzamelspellen" of 'wargames'.
mezzamorphis
Party Animal

Re: MACHI KORO is verkrijgbaar

Bericht door mezzamorphis »

Piet schreef:Na de hele discussie over de foute druk, hier toch even over het spel.
We speelden het gisteren een eerste keer. Na het lezen van de spelregels vroeg ik mij af waar de spanning van dit spel in zit. Nauwelijks regels, nauwelijks wat te doen in jouw beurt.
Maar eens je aan het spelen bent, wordt het snel duidelijk dat het er om gaat de motor van jouw stad zo snel mogelijk te laten aanslaan, terwijl de tegenstanders aan het klooien zijn met foute aankopen.
En dan maar hopen op een goede dobbelworp.
Zeer veel speelplezier met wat kaartjes en een dobbelsteen. Meer moet dat voor mij niet zijn. Dit wordt een toppertje dat nog vaak op tafel komt.

(Enig vraagje: waarvoor zullen de uitbreidingen nodig zijn? Er zit toch genoeg in het basisspel.)
Ik had precies hetzelfde gevoel. Bij ons liepen de eerste potjes langzaam maar als je eenmaal op stoom bent is het leuker.

Labels:
warjan
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: game on!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Contacteer:

Bericht door warjan »

Hulde WGG.

In de tussentijd zet ik wel even een streepje door het symbool om de errata aan te geven.
arjanvanhouwelingen.com
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

mooie oplossing! En ik kijk wel al erg naar de uitbreiding uit, maar dat komt omdat mijn eerste (en op dit moment nog enige) 2 potjes een PnP versie was met de uitbreiding er al bij.
Afbeelding
aicirtap
Critico
Contacteer:

Bericht door aicirtap »

@ piet - met de uitbreiding kan je het spel met 5 spelers spelen en je kan naar 6 doelkaarten werken (en ik dacht maar weet niet zeker kan je ook werken met 4 doelkaarten en die zelf samen stellen, maar weet niet of ik dat goed heb begrepen ...)
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
Piet
Beheerder
Contacteer:

Bericht door Piet »

aicirtap schreef:@ piet - met de uitbreiding kan je het spel met 5 spelers spelen en je kan naar 6 doelkaarten werken (en ik dacht maar weet niet zeker kan je ook werken met 4 doelkaarten en die zelf samen stellen, maar weet niet of ik dat goed heb begrepen ...)
Dat verduidelijkt veel. Die moet er dan ook bij.
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

Heb me net Machi koro aangeschaft, eerste editie met de extra kaart dus.
Aangezien dat WGG volgend jaar de foute kaart gratis vervangt heb ik hem dus toch maar gekocht :wink:

Ik had nog wel één kleine opmerking, ik kocht deze in de Fun en niemand was daar op de hoogte van deze foute kaart dus dat wil zeggen dat de meeste mensen die dat dit spel kopen ook niet gaan weten dat er iets mis is :?
Zelfde geval vorige week, de eigenaar van de spellenwinkel hier juist om de hoek wist ook al niet dat er een foute kaart in zat. Zij waren deze toen zelfs net aan het spelen (met de verkeerde regel dan)
Misschien toch een geval van minder goede communicatie van WGG ??
Spijtig want dit is nu eens een mooi gateway game voor de minder frequente spelers onder ons
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
aicirtap
Critico
Contacteer:

Bericht door aicirtap »

even een vraagje als je card sleeves wilt voor machi koro, moet je dan de 60 x 90 mm nemen bijvoorbeeld van SpelSpul? Las dat de afmeting 58 x 89 mm is van de kaarten klopt dat?

Ik wil namelijk even meteen sleeves halen voor het spel dan blijft alles mooi en netjes :)
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
Els76
Veenboer

Bericht door Els76 »

Ik heb het spel al even en lees hier nu toevallig over die foute kaart, communicatie is inderdaad niet gebeurd.
Een code om te registreren zit er overigens niet in.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

dirk schreef:Ik had nog wel één kleine opmerking, ik kocht deze in de Fun en niemand was daar op de hoogte van deze foute kaart dus dat wil zeggen dat de meeste mensen die dat dit spel kopen ook niet gaan weten dat er iets mis is :?
Zelfde geval vorige week, de eigenaar van de spellenwinkel hier juist om de hoek wist ook al niet dat er een foute kaart in zat. Zij waren deze toen zelfs net aan het spelen (met de verkeerde regel dan)
Vertel deze mensen dat ze best regelmatig BSM raadplegen!
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Leuk spel trouwens! Inmiddels al zo´n 5x gespeeld en toch verloopt het spelletje steeds weer iets anders. Het enige wat ik merk, is dat er bij ons weinig mensen met 2 dobbelstenen aan de slag gaan. Enerzijds omdat er al gauw restaurants gekocht worden door mensen zodra één iemand wel met 2 dobbelstenen gaat gooien (wat dan ook weer gooien met 2 dobbelstenen ontmoedigt) en anderzijds omdat de winst vaak al snel binnengehaald wordt in de lage nummers (anders eerst investeren in hogere gebouwen, waarna het even duurt totdat je er opbrengsten uit krijgt en een ander ondertussen wint). Heb ik alleen deze ervaring of hebben meerderen dat? Misschien is het gewoon een kwestie van wachten op 'De Haven' voor meer balans wat dit betreft.
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

Wij vinden het ook een leuk spel, wel hoofdzakelijk met 2 gespeeld.

Wij gaan wel vaker met 2 dobbelstenen aan de slag al hoeft dat niet. Mijn vrouw heeft ook al eens gewonnen zonder dit 'snel' door te zetten.
Het gebruik van de rode gebouwen is bij ons nog niet echt veel gebruikt ...
bij de grotere nummer is de winst ook direct een stuk groter. Er zijn beurten bij waar je 15+ geld krijgt.

Ik zou het niet aan de balans wijten maar aan diverse manieren van het spel te spelen :)

Qua korter gateway-game is Machi Koro toch een toppertje vind ik.
larsje86
Hazelnoot Ridder

Bericht door larsje86 »

Ik heb het nu 3x gespeeld en 2x niet met 2 dobbelstenen gegooid en gewonnen die keren. Het ligt ook heel erg aan hoe goed of slecht je tegenstanders opletten wat je koopt en combineert. En de Rode kaarten worden met meer spelers natuurlijk beter.
Afbeelding
murzim
Veenboer

Bericht door murzim »

Ik had hele hoge verwachtingen van Machi Koro en heb dus meteen de 1e NL-versie gekocht. Het spel lost echter mijn verwachtingen niet helemaal in. OK, we hebben het spel alleen nog maar met 2 spelers gespeeld, maar al meteen vinden we dat de combinatie van veehouderij (2) en kaasmakerij (7) wel heel sterk is. Zeker omdat de kans op 7 gooien het groot is. Degene die het meest investeert in deze gebouwen en geluk heeft met de dobbelstenen, maakt veel kans op de overwinning.

Wat is jullie ervaring? Of is dat enkel bij 2 spelers het geval? Of zie ik iets over het hoofd?
Afbeelding
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
Contacteer:

Bericht door Ruud2009 »

Neu, volgens mij niet. Schandalig overhyped, tis een geinige filler maar meer niet. Ben benieuwd of de expansie, die de gebouwen randomised het fixed.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

murzim schreef:Ik had hele hoge verwachtingen van Machi Koro en heb dus meteen de 1e NL-versie gekocht. Het spel lost echter mijn verwachtingen niet helemaal in. OK, we hebben het spel alleen nog maar met 2 spelers gespeeld, maar al meteen vinden we dat de combinatie van veehouderij (2) en kaasmakerij (7) wel heel sterk is. Zeker omdat de kans op 7 gooien het groot is. Degene die het meest investeert in deze gebouwen en geluk heeft met de dobbelstenen, maakt veel kans op de overwinning.

Wat is jullie ervaring? Of is dat enkel bij 2 spelers het geval? Of zie ik iets over het hoofd?
Ik heb deze juist nog niet met 2 spelers gespeeld, alleen met 3 en 4. Ik kocht juist veel bos, berg en de meubelmakerij met een 8 (volgens mij heet die zo). Enige keer tot op heden dat ik zelf voor 2 dobbelstenen ging maar dan haal je echt veel binnen als je die 8 gooit! Volgensmij geldt dat voor al die kaarten als je ze slim combineert.
Plaats reactie