Pandemie!

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

cab
Burgemeester

Re: Pandemie

Bericht door cab »

Erwin schreef:
Bartjes! schreef:Ehhh... Erwin... Heb je zelf een kaart gehad of gezien? Daar staat het namelijk al met grote letters op: op = op + dat er maar 500 van geproduceerd zijn. Ik ben het daarnaast tegengekomen in de persaankondigingen van de releasedag (eerst komt, eerst maalt), dus het is behoorlijk oud nieuws dat er maar 500 beschikbaar zijn... Je reactie ("flapdrollenactie") lijkt me dan ook nogal ongepast.
Meer dan 500 kaarten uitdelen voor 500 uitbreidingen, dat noem ik nog steeds een flapdrollenactie. De gebruikelijke hijgere reclamekreten (eerst komt, op is op enzovoort) heb ik niet letterlijk genomen. Ik had niet verwacht dat ze zo klantonvriendelijk zouden zijn.
Als je 500 kaarten verspreid krijg je maar 400 kaarten terug, niet alle winkels werken even goed mee, niet iedereen stuurt zijn kaart netjes in etc. dus vind het niet meer dan logisch dat je meer kaarten verspreid dan uitbreidingen. Als men zegt:
De mini-uitbreiding is slechts zeer gelimiteerd te verkrijgen; nationaal zijn er maar 500 stuks van geproduceerd en daarbij geldt ‘eerst komt, eerst maalt’. Zorg dus dat je hier snel bij bent!
en
Zoals bekend krijgen alleen de eerste 500 inzenders binnenkort bericht over deze mini-uitbreiding en we kunnen jullie melden dat de actie een groot succes is en dat de teller bijna op 500 staat.
Opnieuw is dit een bewijs voor de populariteit van dit fantastische bordspel.

We laten jullie overigens op korte termijn op onze site weten wat die mini-uitbreiding van Pandemie behelst; houd de site dus goed in de gaten. Voor degene die de kaarten nog niet hebben gepost: ik zou maar opschieten!!
en de kaart zelf waar duidenlijk op staat op is op:
Afbeelding

Lijkt me dat je kan begrijpen dat de voorraad beperkt is. Maargoed misschien zie ik het wel te simpel.

Labels:
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Erwin schreef: Meer dan 500 kaarten uitdelen voor 500 uitbreidingen, dat noem ik nog steeds een flapdrollenactie. De gebruikelijke hijgere reclamekreten (eerst komt, op is op enzovoort) heb ik niet letterlijk genomen. Ik had niet verwacht dat ze zo klantonvriendelijk zouden zijn.
Poeweee, het is maar goed dat jij níet in de reclame werkzaam bent, Erwin. Dat vak is écht helemaal niks voor jou.

Precies zoveel kaarten verspreiden als er uitbreidingen zijn; dát is pas klantonvriendelijk en bovendien praktisch niet haalbaar. Die krijg je nooit fatsoenlijk verdeeld over den lande, want in alle delen van het land is een andere hoeveelheidsbehoefte. Dan krijg je allerlei reacties van mensen die geen kaart kunnen vinden bij hun spellenzaak, terwijl er in andere delen van het land wellicht kaarten te veel liggen...

Ik vind het een prima actie en ik vind je reactie nog steeds bijzonder ongepast, Erwin. Onbeschoft, zelfs; daar hoeven echt geen termen als 'flapdrollen', 'amateurs' en 'belachelijke aanpak' aan te pas te komen. Vergeet niet dat je zelf degene bent die duidelijk niet goed gelezen heeft. Iedereen die een uitbreiding wilde, kon vanaf 30 mei een kaart ophalen - de voorwaarden stonden overal duidelijk beschreven (ik heb de nieuwsbrief van QWG er nog even op nageslagen) - en wie als laatste komt vist achter het net; de voorraad is natuurlijk een keer op. Haast was dus geboden, en dat stond er letterlijk bij vermeld. Ik zag op de site zelfs nog een bericht dat ze er al 350 binnen hadden en dat je dus snel moest worden om er nog één te scoren; da's service :wink:

Gezond kritisch zijn is goed, maar je reactie en de vasthoudendheid waarmee je je standpunt verdedigt, getuigt wat mij betreft van een flinke dosis kortzichtigheid (als we dan toch in het brillenthema bezig zijn :wink: ).
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Erwin »

Bartjes! schreef: Gezond kritisch zijn is goed, maar je reactie en de vasthoudendheid waarmee je je standpunt verdedigt, getuigt wat mij betreft van een flinke dosis kortzichtigheid (als we dan toch in het brillenthema bezig zijn :wink: ).
Jouw lange tenen en de neiging om af te dalen tot persoonlijke aanvallen zijn me bekend. Ik ga niet in op jouw stemmingmakerij.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

cab schreef:Als je 500 kaarten verspreid krijg je maar 400 kaarten terug, niet alle winkels werken even goed mee, niet iedereen stuurt zijn kaart netjes in etc. dus vind het niet meer dan logisch dat je meer kaarten verspreid dan uitbreidingen.
Is op zich logisch gedacht. Maar als de balans tussen uitgedeelde kaarten en daadwerkelijk verkrijgbare sets zoek is, houdt het wat mij betreft vrij snel op. Dan is er in mijn boekje sprake van geklungel (of in kleurrijke taal: een flapdrollenactie).

Hoeveel kaarten hebben ze eigenlijk verspreid? Als ik de stapel van één winkel extrapoleer, moeten het een paar duizend zijn geweest.

Om een overgevoelige moderator niet onnodig te grieven: de term flapdrol is in geen enkel bericht bedoeld als kwalificatie van een persoon.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Erwin schreef: Jouw lange tenen en de neiging om af te dalen tot persoonlijke aanvallen zijn me bekend. Ik ga niet in op jouw stemmingmakerij.
Goh, waar heb ik dit eerder gelezen? :wink:

Jammer dat een gezonde discussie weer op deze manier eindigt met vluchtgedrag (al is het misschien maar beter zo). Jammer dat je je persoonlijk aangevallen voelt op een mening die ik baseer op je eigen schrijfsels. Een mening die ik er volgens mij best op na mag houden.

Net zo als jij óók best de mening mag hebben dat ik lange tenen heb. Dat zie ik allerminst als een persoonlijke aanval; dat zal dan ook wel gebaseerd zijn op míjn eigen schrijfsels; da's dan mijn eigen schuld/verantwoordelijkheid. Maar ik ga me tegelijkertijd wel bijna afvragen: wie heeft er nu lange tenen?
Peter Hein
Burgemeester
Persoonlijke Ondertitel: spellengek

Bericht door Peter Hein »

cymric schreef:
Beetje knullige fout. Ik weet niet of het veel uitmaakt.
knipperdeknip
Watch schreef:
Ik heb even op de QWG site gekeken, maar niet hierover.
Van een uitgever verwacht ik dat wanneer zich een onduidelijkheid in de diverse vertalingen heeft plaatsgevonden, de uitgever er alles aan moet doen om de juiste regel (inclusief de achterliggende gedachte) te achterhalen bij de auteur en de uitleg/juiste regel op zijn website publiceren. :twisted:
QWG heeft ervoor gekozen de Duitse versie van de kaart (bovenste kaart van de trekstapel, niet kaart naar keuze van de aflegstapel) te hanteren. Ik durf niet te zeggen waarom.
Afbeelding
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Watch schreef:Van een uitgever verwacht ik dat wanneer zich een onduidelijkheid in de diverse vertalingen heeft plaatsgevonden, de uitgever er alles aan moet doen om de juiste regel (inclusief de achterliggende gedachte) te achterhalen bij de auteur en de uitleg/juiste regel op zijn website publiceren. :twisted:
Je lijkt te denken dat fouten meteen worden opgemerkt en in de geëigende circuits in rood omrande documenten rond lijken te circuleren. Zo werkt het niet. Je kunt als vertaler een tekst honderd keer doorlezen, maar ik geef je op een briefje mee dat er na het drukken tóch nog foutjes worden ontdekt. Verder is een vertaler een kracht die ook betaald moet worden: als hij vele uren allerlei fora af moet struinen om elke regeldiscussie door te nemen maar daar niet voor wordt betaald, houdt het gewoon op. Het is dan goedkoper voor de uitgever om op een makkelijk te benaderen plek een regelerratum te publiceren. (Het kan ook anders: er is een geval bekend waar de uitgever bang was dat de omvang van de errata mensen zou afschrikken om het spel te kopen. Dus werden die errata niet gepubliceerd en flopte het spel volkomen onterecht alsnog.)

Ik blijf erbij dat de fout obscuur is en niet veel uitmaakt. Mijn opmerking 'knullig' was niet gericht aan de Nederlandse vertaler; wel aan de Duitse. Het is gewoon een beetje domme fout om te maken. Dat gezegd: ik heb ook 'knullige' vertaalfouten op mijn naam staan, waarvan die van Cavum duidelijk knulliger was dan dit kleine vlekje.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

cymric schreef: Ik blijf erbij dat de fout obscuur is en niet veel uitmaakt.
Zo marginaal wil ik 'm niet maken. Als de boel op scherp staat, kan een gerichte verwijdering volgens mij erg veel uitmaken.
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Heb vanmiddag even die ‘mini-uitbreiding’ in de winkel bekeken. Een pion en een rol (generalist), die volgens de bijgevoegde brief ook in de t.z.t. te verschijnen 'grote uitbreiding' zit. Toegevoegde waarde nihil, zou ik haast zeggen.
Vervolgens bleek dat overenthousiaste liefhebbers meerdere kaarten konden insturen en nu ook meerdere setjes mogen afhalen.

Niet helemaal mijn idee van een geslaagde actie (om andere termen te vermijden :wink: ).
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

De grote uitbreiding kan niet anders dan 'On the Brink' zijn, dat is goed nieuws voor de Pandemieliefhebbers.

Voor degenen die de Duitse editie hebben (zoals ik): Pegasus heeft al aangekondigd een Duitse Am Abgrund op de markt te brengen, waarschijnlijk rond Spiel. (Goh hee, derde must buy alweer.)

Maar afgezien daarvan: gratis een onderdeel uit de grote uitbreiding weggeven is inderdaad wel wat flauw. Okee, klein, gratis, enzovoort, maar dan nog.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Is het dus inderdaad zo dat die 'grote uitbreiding' dus ook in het Nederlands gaat verschijnen? Begrijp ik dat goed? Daar zijn ze dan vlug mee; je zou verwachten dat je eerst kijkt of het spel aanslaat.
Desalniettemin zie ik dat als goed nieuws!

En die mini-uitbreiding is nu alvast een zeer welkome aanvulling; dat biedt dus nog meer variatie qua rollen en rolsamenstelling.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Wat is trouwens de rol van de generalist? Jij vindt 'm nihil, Erwin, of begrijp ik je opmerking verkeerd?
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Bartjes! schreef:Wat is trouwens de rol van de generalist? Jij vindt 'm nihil, Erwin, of begrijp ik je opmerking verkeerd?
Je begreep me verkeerd. Ik doelde uitsluitend op het feit dat dit presentje straks gewoon in een commerciële uitbreiding zit.

Ik weet niet wat die Generalist doet, ik heb de ziplock met de rolkaart niet geopend.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Ah, oké. Anyone else die het weet?
Erwin
Nieuwsreporter

Bericht door Erwin »

Bartjes! schreef:Is het dus inderdaad zo dat die 'grote uitbreiding' dus ook in het Nederlands gaat verschijnen? Begrijp ik dat goed?
Geen idee, zou zomaar kunnen.