Markt voor ameritrash?
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Akahige
- Jakkiebak!
- Persoonlijke Ondertitel: ゲームが好。右翼が嫌い。
Markt voor ameritrash?
Hoi!
Ik ben met wat vrienden aan het kijken of we een startup-onderneming op kunnen zetten in de bordspel-industrie. Nu zijn we bezig met wat rondkijken naar of we iets toe kunnen voegen aan de bordspellenmarkt en zo ja, wat. Dus kijken we naar welke bedrijven er al zijn en wat deze zoal op de markt uitbrengen.
Nu valt me iets op: ik zie vooral bedrijven die kaart- en bordspellen uitgeven die neigen naar iets wat op sites als Boardgamegeek wel "eurogames" genoemd worden. Niet vreemd als je kijkt naar succesnummers als Kolonisten, Puerto Rico of Agricola. Ik zie tevens vrij weinig zogeheten "ameritrash"-spellen vanuit NL op de markt komen. Engelstalige spellen zoals Battlestar Galactica, Shadows over Camelot, of het gros van de spellen van Fantasy Flight Games. Dit soort spellen zie ik tot nu toe nauwelijks in NL uitgegeven worden (al ben ik van mening dat iets als De Legenden Van Andor van 999 wel een beetje die kant op neigt).
Wat denken jullie? Waarom zijn er geen Nederlandse uitgevers die zich hieraan wagen? Heb ik me verkeken en zijn er wel bedrijven die hier goed mee aan de weg timmeren? Zo nee, waarom niet en ken je misschien verhalen van projecten op dit vlak die het niet hebben gered?
En sowieso, wat is jullie mening over ameritrash?
Ik ben met wat vrienden aan het kijken of we een startup-onderneming op kunnen zetten in de bordspel-industrie. Nu zijn we bezig met wat rondkijken naar of we iets toe kunnen voegen aan de bordspellenmarkt en zo ja, wat. Dus kijken we naar welke bedrijven er al zijn en wat deze zoal op de markt uitbrengen.
Nu valt me iets op: ik zie vooral bedrijven die kaart- en bordspellen uitgeven die neigen naar iets wat op sites als Boardgamegeek wel "eurogames" genoemd worden. Niet vreemd als je kijkt naar succesnummers als Kolonisten, Puerto Rico of Agricola. Ik zie tevens vrij weinig zogeheten "ameritrash"-spellen vanuit NL op de markt komen. Engelstalige spellen zoals Battlestar Galactica, Shadows over Camelot, of het gros van de spellen van Fantasy Flight Games. Dit soort spellen zie ik tot nu toe nauwelijks in NL uitgegeven worden (al ben ik van mening dat iets als De Legenden Van Andor van 999 wel een beetje die kant op neigt).
Wat denken jullie? Waarom zijn er geen Nederlandse uitgevers die zich hieraan wagen? Heb ik me verkeken en zijn er wel bedrijven die hier goed mee aan de weg timmeren? Zo nee, waarom niet en ken je misschien verhalen van projecten op dit vlak die het niet hebben gered?
En sowieso, wat is jullie mening over ameritrash?
-
Ruud2009
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Markt voor ameritrash?
Ik speel bijna uitsluitend ameritrash/thematische games. In mijn kast heb ik de halve Fantasy Flight catalogus.
Ik ben helaas totaal niet geinteresseerd in Nederlandse vertalingen van Engelse titels. Ik vind het Nederlands gewoon geen mooie taal en vaak niet-thematisch. In het verleden heeft PS-Games, het huidige Bergsala Enigma het geprobeert met Doom en Runebound maar dat is voor zover ik weet nooit een succes geworden.
In Nederland is Ameritrash niet heel populair, al heb ik het idee dat het wel toeneemt ten opzichte van een aantal jaren geleden. Euro-snobbery neemt ook af.
Ik ben helaas totaal niet geinteresseerd in Nederlandse vertalingen van Engelse titels. Ik vind het Nederlands gewoon geen mooie taal en vaak niet-thematisch. In het verleden heeft PS-Games, het huidige Bergsala Enigma het geprobeert met Doom en Runebound maar dat is voor zover ik weet nooit een succes geworden.
In Nederland is Ameritrash niet heel populair, al heb ik het idee dat het wel toeneemt ten opzichte van een aantal jaren geleden. Euro-snobbery neemt ook af.
Laatste 10 gespeeld:

-
missiloon
- Munchkin
Ik kan me hier helemaal in vinden, ik ben zelf van beiden (euro's en amitrash) maar speel de ami games toch liever in het Engels omdat dat meestal beter klinkt... Al zou ik een mice & mystics wel in het Nederlands kunnen voorstellen, is ook iets minder echt fantasy, wel amitrash.Ruud2009 schreef:Ik speel bijna uitsluitend ameritrash/thematische games. In mijn kast heb ik de halve Fantasy Flight catalogus.
Mogelijk is het iets waar aan te wennen valt, ik lees fantasy boeken ook gewoon in het Nederlands, maar voor nu kan ik het me bij bordspellen nog wat minder voorstellen.
-
Ruud2009
- El Capitan
Ik lees fantasy boeken ook in het engelsmissiloon schreef: Mogelijk is het iets waar aan te wennen valt, ik lees fantasy boeken ook gewoon in het Nederlands, maar voor nu kan ik het me bij bordspellen nog wat minder voorstellen.
Laatste 10 gespeeld:

-
interceptor
- Uitgever
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Nederlandstalige Ameritrash titels lijken me commercieel een uitdaging (wellicht afgezien van een hele hete licentie). Het grote publiek zit er niet op te wachten en de gamers redden zich prima met Engelstalig materiaal.
-
Ruud2009
- El Capitan
Naja, geloof ook dat de pogingen die WGG heeft gedaan om StarWars LCG van Fantasy Flight te vertalen niet zo'n succes is geworden..
Welke?interceptor schreef:Er komen nederlandstalige versies uit van Fantasy Flight Games
Laatste 10 gespeeld:

-
Akahige
- Jakkiebak!
- Persoonlijke Ondertitel: ゲームが好。右翼が嫌い。
Ik heb hier nog ergens een naar Nederlands gelocaliseerde versie van het Warcraft-bordspel en inderdaad, dat slaat in het Nederlands hartstikke dood ("Ondode Gesel in plaats van Undead Scourge, dat soort werk).
Wat zouden jullie echter vinden van originele, in Nederland ontwikkelde spellen in dit stramien?
Wat zouden jullie echter vinden van originele, in Nederland ontwikkelde spellen in dit stramien?
-
Ruud2009
- El Capitan
Sure, als het spel goed is.. maar ik vermoed dat je het wat betreft materialen en oplage niet kan redden om interessante componenten te maken. Een misschien interessant italiaans voorbeeld in deze is Super Fantasy: Ugly Snouts attack. Een geinig spel, en tegelijkertijd uitgegeven in het Italiaans en Engels om er toch voor te zorgen dat er genoeg mensen geintersseerd zijn. Zeker als je het multi-lingual kan maken om je doelgroep te vergroten is er natuurljik niet echt mis mee.Akahige schreef: Wat zouden jullie echter vinden van originele, in Nederland ontwikkelde spellen in dit stramien?
Laatste 10 gespeeld:

-
Wauter
- Jakkiebak!
"Los" van het topic.
Nederlands is weldegelijk een mooie taal. Al ben ik me er bewust van dat dat natuurlijk een kwestie van smaak is.
Lees ik in het Engels? Ja, zeker.
Maar ik lees even graag onze mooie Vlaamse/Nederlandse taal.
Ik vind het zonde dat iemand zijn eigen moedertaal minder hoog inschat dan een vreemde taal. (Gesel is net een prachtig woord.)
Want laat ons wel wezen, Amerikaans is geen Engels.
-
Gebruiker 4724
De gouden schedelslingerAkahige schreef:Ik heb hier nog ergens een naar Nederlands gelocaliseerde versie van het Warcraft-bordspel en inderdaad, dat slaat in het Nederlands hartstikke dood ("Ondode Gesel in plaats van Undead Scourge, dat soort werk).
-
maartend
- Critico
-
ditterio
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Ik ben voorstander van Fantasy Flight Games in het Nederlands. Het is toch net iets toegankelijker voor het grote publiek, zeker voor spellen met redelijk wat tekst zoals Mansions of Madness.
-
interceptor
- Uitgever
Als er nieuws is laat ik het wetenRuud2009 schreef:Naja, geloof ook dat de pogingen die WGG heeft gedaan om StarWars LCG van Fantasy Flight te vertalen niet zo'n succes is geworden..
Welke?interceptor schreef:Er komen nederlandstalige versies uit van Fantasy Flight Games
-
Ruud2009
- El Capitan
Naja, ik ben niet de doelgroep :p.interceptor schreef:Als er nieuws is laat ik het wetenRuud2009 schreef:Naja, geloof ook dat de pogingen die WGG heeft gedaan om StarWars LCG van Fantasy Flight te vertalen niet zo'n succes is geworden..
Laatste 10 gespeeld: