Hallo,
Pas speelde in een spel van het Kolonisten kaarspel. Op een gegeven moment waren alle dorpen en steden op en zat mijn hele vorstendom vol. Ik had nog 1 punt nodig en kon die alleen krijgen als er iets uit mijn stad verwijderd werd. Moet ik op zo'n moment wachten op een burgeroorlog/vuurduivel oid of mag ik zelf een eenheid of gebouw verwijderen?
In de spelregels heb ik hier niets over kunnen vinden en volgens mij was er ook nog geen forum met deze vraag.
Alvast bedankt!
redturtle
Vraag over Kolonisten van Catan kaartspel
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
redturtle
- PIONier
-
JeVo
- Standaard moderator
- Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10
Re: Vraag over Kolonisten van Catan kaarspel
ik weet niet of het wel of niet mag, maar ik vind het knap dat het je gebeurt.redturtle schreef:Hallo,
Pas speelde in een spel van het Kolonisten kaarspel. Op een gegeven moment waren alle dorpen en steden op en zat mijn hele vorstendom vol. Ik had nog 1 punt nodig en kon die alleen krijgen als er iets uit mijn stad verwijderd werd. Moet ik op zo'n moment wachten op een burgeroorlog/vuurduivel oid of mag ik zelf een eenheid of gebouw verwijderen?
In de spelregels heb ik hier niets over kunnen vinden en volgens mij was er ook nog geen forum met deze vraag.
Alvast bedankt!
redturtle
je start met 2 dorpen (= 2 punten)
Er zitten in ieder geval 5 extra dorpen en 4 steden in het spel. Als die evenwichtig allemaal gebruikt zijn, heeft de ene speler 3 dorpen en 2 steden en de andere speler 2 dorpen en 2 steden (7 vs 6 overwinningspunten).
Iemand heeft de molen en iemand heeft de riddermacht (meestal). Er zijn dus 13-15 punten verdeeld over twee spelers in het spel zonder een enkel gebouw dat VP oplevert.
En jullie kunnen samen geen 7-5 punten genereren uit gebouwen?
Dan bouwen jullie veel te veel vloten, ridders en verdubbelaars
De strekking van het verhaal is, weet je zeker dat de ander niet al bij de 10 VPs was toen jij klem kwam te zitten? Ik kan me voorstellen dat jij klem komt te zitten, maar nauwelijks dat dat gebeurt voordat je tegenstander gewonnen heeft.
Maar nogmaals ik weet het antwoord niet.
wijziging: oeps; ik herinner me opeens dat je niet tot 10 maar tot 12 punten speelt. dat haalt een beetje de angel uit mijn verhaal
Maar goed, punt blijft dat je bij je steden vooral gebouwen moet bouwen.
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
-
redturtle
- PIONier
Ik speel het spel al jaren en het was me nog nooit overkomen. Met de handel en wandel uitbreiding moet je 13 punten halen en ik bleef steken op 12, maar ik had inderdaad zeker te veel grondstofverdubbelaars.
Mijn tegenspeler kon nog wel winnen, maar ik stond 3 punten voor en vroeg me dus af hoe ik verder moest.
Mijn tegenspeler kon nog wel winnen, maar ik stond 3 punten voor en vroeg me dus af hoe ik verder moest.
-
BaSL
- Team Bordspelmania
"Het is toegestaan om gebouwen of eenheden uit het eigen vorstendom te verwijderen (af te breken) om bijvoorbeeld plaats te maken voor belangrijkere kaarten".
Dit uit de derde editie - tinnen doos - pagina 10. In de eerste editie staat deze opmerking niet. Afgebroken kaarten gaan op de aflegstapel.
Dit uit de derde editie - tinnen doos - pagina 10. In de eerste editie staat deze opmerking niet. Afgebroken kaarten gaan op de aflegstapel.

-
Gebruiker 3696
Toegegeven, ik wist zelf niet of je je eigen gebouwen of eenheden mocht afbreken, maar ik zou een kleine correctie doorvoeren: "toegestaan om eigen gebouwen of eenheden uit het eigen vorstendom te verwijderen". Want het bordeel bijvoorbeeld kan je zomaar niet afbreken, ook al is dat in je eigen vorstendom gebouwd. Ik geef toe, komt zelden voor, maar P&I vind ik wel een zalige uitbreiding.BaSL schreef:"Het is toegestaan om gebouwen of eenheden uit het eigen vorstendom te verwijderen (af te breken) om bijvoorbeeld plaats te maken voor belangrijkere kaarten".
-
redturtle
- PIONier
Bedankt voor de reactie 
Ik heb inderdaad de eerste editie en hoewel dit me de meest logische regel leek stond het nergens.
Bedankt!
Ik heb inderdaad de eerste editie en hoewel dit me de meest logische regel leek stond het nergens.
Bedankt!
-
Benny
- Grote Dienaar
De mensen die dat spelletje met mij spelen, weten dat ze het bordeel mogen verwachten.Filosoof schreef:Toegegeven, ik wist zelf niet of je je eigen gebouwen of eenheden mocht afbreken, maar ik zou een kleine correctie doorvoeren: "toegestaan om eigen gebouwen of eenheden uit het eigen vorstendom te verwijderen". Want het bordeel bijvoorbeeld kan je zomaar niet afbreken, ook al is dat in je eigen vorstendom gebouwd. Ik geef toe, komt zelden voor, maar P&I vind ik wel een zalige uitbreiding.BaSL schreef:"Het is toegestaan om gebouwen of eenheden uit het eigen vorstendom te verwijderen (af te breken) om bijvoorbeeld plaats te maken voor belangrijkere kaarten".
Eén van de beste kaarten die er is.
Tenminste toch in mijn speelwijze.
Ik heb mezelf één keer horen omschrijven als een 'anti-catan' speler......