Memoir '44 Dutch Open 28 feb/1 mrt

Data en weetjes over beurzen, toernooien en demodagen

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Bordspeler.nl
Nieuwsreporter

Memoir ’44 Dutch Open

Bericht door Bordspeler.nl »

M44Brigade organiseert in het weekend van 28 februari en 1 maart 2015 de Memoir ’44 Dutch Open, een tweedaags toernooi waarbij in een goede sfeer om de eerste plaats wordt gestreden. Dit toernooi vindt plaats op een passende locatie, het oorlogsmuseum te Overloon. Het evenement begint op zaterdag met een bezichtiging van het museum. Na deze bezichtiging volgt de introductie van het toernooi, waarna twee rondes van telkens twee potjes Memoir ’44 worden gespeeld. Voor de liefhebbers is er een avondprogramma met een buffet en nog meer speelplezier. Op zondag worden de laatste drie rondes gespeeld. De verwachte eindtijd is 17:30 uur.

Dit toernooi is toegankelijk voor iedereen die het basisspel kent. Van elk te spelen scenario worden de extra regels vooraf uitgelegd, waardoor ook beginnende spelers prima mee kunnen doen. De scenario’s worden vlak voordat ze worden gespeeld bekendgemaakt. Er wordt gespeeld in een Zwitsers rondesysteem, waardoor spelers van gelijk niveau tegenover elkaar komen te zitten.
De winnaars gaan niet met lege handen naar huis, maar dat doen de andere spelers ook niet. Voor iedere deelnemer is er een set gedrukte scenario’s zodat je alle gespeelde scenario’s thuis nog eens rustig kunt naspelen. Daarnaast is er voor iedereen een kleine verrassing.
Je kunt je tot 6 februari inschrijven via de hieronder genoemde website. De M44Brigade is ook aanwezig op de Ducosim spellenbeurs van 31 januari in Amersfoort (je weet wel, de beurs met de grote spellenveiling die geen enkele liefhebber wil missen).
Meer informatie:

Memoir ’44 Dutch Open

Origineel bericht op: http://bordspeler.nl/2015/01/11/memoir-44-dutch-open/

Labels:
Antoi
Hazelnoot Ridder
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Memoir '44 Dutch Open 28 feb/1 mrt

Bericht door Antoi »

Hier nog een mooie samenvatting van de oktobermaand 1944 rond Overloon.

Dit is wat we gaan spelen op de Dutch Open.

Afbeelding

Nog maar een dikke week om je in te schrijven!
Zoals gezegd zijn we ook de komende ducosim beurs als M44brigade aanwezig om het spel te demonstreren. Je bent welkom om een alvast een potje te oefenen en kennis te maken met mensen achter de organisatie. En misschien hebben we nog wat nuttige tips :D
organisator van Memoir'44 speldagen bij M44Brigade
Antoi
Hazelnoot Ridder

Bericht door Antoi »

Morgen is de laaste kan om je aan te melden.
Op dit moment zijn er 38 deelnemers met 5 verschillende nationaliteiten, waardoor dit toernooi zeker internationaal genoemd mag worden :thumbup:
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

Toevallig ben ik dat weekend in Overloon. Lijkt me erg leuk om langs te komen om te kijken. Het is dat het tournooi 2 dagen duurt anders had ik me wel ingeschreven. Ik vind MM44 erg leuk om te spelen.
We live to survive our paradoxes
Antoi
Hazelnoot Ridder

Bericht door Antoi »

usurper schreef:Toevallig ben ik dat weekend in Overloon. Lijkt me erg leuk om langs te komen om te kijken. Het is dat het tournooi 2 dagen duurt anders had ik me wel ingeschreven. Ik vind MM44 erg leuk om te spelen.
Je bent zeker welkom om even langs te komen :thumbup:
En houd het forum in de gaten, rond mei verwachten we een mini toernooi te organiseren ergens in Deventer met de scenario's van dit toernooi.
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

Vandaag heel even kunnen kijken bij het tournooi. Het zag er zeer verzorgd uit. Geweldige locatie om dit tournooi te organiseren. Leuk om Antoi even te kunnen spreken.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Ik baalde dat ik er niet bij kon zijn en zou het leuk vinden om een verslag te lezen. Is er iemand die dat gemaakt heeft of wil maken?
Antoi
Hazelnoot Ridder

Bericht door Antoi »

Ik wacht nog even op de foto's en dan zal ik uitgebreid verslag doen van ons weekend :thumbup:
Antoi
Hazelnoot Ridder

Bericht door Antoi »

Dutch Open 2015

De voorbereiding:
Na maanden en maanden voorbereiding(ik zal jullie niet lastig vallen met details) was het vrijdag 27 februari dan zo ver: Op naar het museum van Overloon voor de laatste voorbereidingen van ons toernooi. De plannen waren klaar, de organisatie was rond en het materieel ingeladen.
Rond 14:30 waren we met 4 man aanwezig om de zaal waar we zouden spelen in te richten en de techniek te testen. Rond 17:00 waren we hier mee klaar en konden we een hapje gaan eten bij de Heren van Overloon. Dit laatste gaf ons gelijk de mogelijkheid het restaurant te leren kennen waar we de volgende dag met de deelnemers die zich daar voor hadden opgegeven zouden gaan eten.

Het toernooi zelf. Zaterdag 28 maart
Om iets voor 10:00 kwamen wij (dat zijn de zeven mensen van de organisatie) aan bij het museum voor de laatste check. De eerste Franse spelers stonden om 10:40 al voor de ingang te wachten en waren mooi op tijd om alvast het museum in te gaan nadat ze zich hadden ingeschreven.
Het toernooi zou om 11:00 beginnen, wat inhield dat de deelnemers de gelegenheid kregen om het museum te bezoeken en eerst een stuk geschiedenis mee te krijgen die ze daarna zelf zouden gaan “beleven”
Hierna stroomden ook de andere deelnemers binnen waarna we om 11:30 compleet waren en 38 deelnemers in de zaal zaten voor de introductie van het toernooi.
Door middel van een introductie filmpje werd de slag om Overloon kort uitgelegd en hadden de spelers het stukje geschiedenis meegekregen. Dat laatste vonden wij erg belangrijk en dit kwam dan ook het gehele weekend steeds terug.
De sfeer en spanning zat er ondertussen goed in, wat best lastig was met 6 nationaliteiten en 5 talen.

Het toernooi was zo georganiseerd dat Spelers via het Zwitsere ronde systeem werden ingedeeld tegen spelers van eigen niveau. Daarnaast zat er een opbouw in de moeilijkheidsgraad van de scenario’s waardoor beginnende spelers langzaam konden wennen. Regels die niet in het basisspel zaten waren op voorhand al gemaild en werden tijdens de presentaties van de scenario’s nog een keer uitgelegd. Ik had het idee dat dit erg goed werkte, waardoor het aantal vragen voor de scheidsrechters (er liepen er 5 rond) beperkt bleef. Elk scenario werd door de deelnemers 2 keer gespeeld. 1x als de geallieerden en 1x als de Duitsers.
Op zaterdag stonden de volgende twee scenario’s centraal:
1: De gevechten in de bossen ten noorden van Overloon. Een scenario met weinig extra regels, maar wel voldoende tactische mogelijkheden voor spelers van alle niveaus
2: Hattert Harassment: nadat de gevechten in de bossen rond Overloon waren vastgelopen probeerden men hierom heen te trekken, maar werden de Amerikanen behoorlijk verrast door verdekt opgesteld geschut. Dit zat uiteraard in het scenario verwerkt wat de historische achtergrond en de moeilijkheid ten goede kwam.
Na twee scenario’s gespeeld te hebben en de spelers wat meer op eigen niveau zaten werd het steeds spannender. Helaas was de dag veel te snel afgelopen.
Hoewel: Met een aantal deelnemers (die zich hadden opgegeven van te voren) vertrokken wij naar de Heren van Overloon voor een heerlijk buffer (en het moet gezegd worden, het eten was heerlijk)
Om toch in de Memoir ’44 sferen te blijven hadden we echter nog een verassing in petto voor de deelnemers in het restaurant: een avond programma met een Memoir ’44 overlord scenario waarbij in teams van 4 personen werd gestreden. Dit telde uiteraard niet mee voor de toernooi stand, maar door wat aangepaste regels (zo draaide de spelers steeds door van plek en was er een weerkaart die beperkingen oplegde) was het wel erg ontspannen en was er een uitstekende sfeer.
Om 23:30 waren wij bij ons Landal huisje waarna we nog wat kleine aanpassingen moesten doen en even snel de dag evalueerden. Daarna snel naar bed want de volgende dag begonnen we om 10:00

Zondag 1 maart:
Om 10:15 zat iedereen weer in de zaal voor de laatste 3 scenario’s. Ook deze werden weer vooraf gegaan door een introductie filmpje en presentatie van de scenario’s met uitleg van de regels:
3: De slag Overloon. De Britten namen de taak van de Amerikanen over en begonnen met felle beschietinen op Overloon.
4: Bloedbeek: Na de verovering van Overloon trokken de Britten richting Venray. Hiervoor moesten ze de Loobeek oversteken die overstroomd was door de vele regen en bezaait lag met Duitse mijnen. Het koste de Britten uren om deze over te steken ten koste van vele verliezen. Dit Scenario was qua regels en tactiek de lastigste van allemaal.
5: Venray: Na de Loobeek eindelijk te zijn overgestoken kon Venray bevrijd worden. Na een dag hard vechten trokken de Duitsers uiteindelijk terug richting Venlo. Dit werd in het scenario mooi verwerkt door een exit punt voor de Duitse troepen en de mogelijkheid van de geallieerden deze af te snijden.
Erg leuk was dat op beide dagen de bezoekers van het museum de mogelijkheid hadden om bij ons binnen te lopen en een kijkje te nemen bij het toernooi. We kregen veel positieve reacties wat het voor ons weer extra leuk maakte ons spel te promoten.
Rond 17:00 volgde uiteindelijk de prijsuitreiking (hieronder staat de uitslag).
We mochten 3 Fransen feliciteren met de eerste, tweede en derde plek. De enige Italiaan die meedeed mocht naar huis me de Tactiec Guide om zijn speltechnieken nog wat bij te werken vanwege zijn laatste plaats. De speler met de minste objectives kreeg nog een mooi DVD om zijn historische achtergrond bij te spijkeren.

Al met al kijken we terug naar een zeer geslaagd toernooi. We kregen veel lovende woorden en bedankjes wat alle energie die wij erin gestoken hadden meer dan waard was.
Heb je dit alles gemist? Niet getreurd (nouja een beetje misschien) We zijn al druk bezig met plannen maken voor volgend jaar. Kan je niet zo lang wachten? Houdt onze agenda op de website in de gaten,
we organiseren het hele jaar door activiteiten rondom Memoir ‘44

Ondertussen kunnen jullie nog met ons nagenieten van de foto's

Tot aan het spelbord!

Anton en de rest van M44brigade

De Uitslag:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Antoi op ma 09 mar 2015, 12:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Leuk verslag en mooie foto's en ook een aantal bekende gezichten! :wink:

Trouwens, die Fransen zijn dan wel erg goed blijkbaar (1,2 en 3 :shock: ).
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

Leuk verslag met mooie foto's.
Antoi
Hazelnoot Ridder

Bericht door Antoi »

Dierik schreef:Leuk verslag en mooie foto's en ook een aantal bekende gezichten! :wink:

Trouwens, die Fransen zijn dan wel erg goed blijkbaar (1,2 en 3 :shock: ).
Ja die Fransen kwamen echt voor de winst 8)
Daaraan zie je ook wel dat in Frankrijk dit soort toernooien al langer worden gespeeld en dat deze spelers de fijne kneepjes van het spel al lang kennen.

Wij worden zo alleen maar meer uitgedaagd om meer te spelen en nog beter te worden :)