Als Dagmar, toch een spellenexpert, het niet goed begrijpt, zou het dan misschien aan de regels liggen? Of de formulering van de kaarten? Als mensen die veel (nieuwe) spellen spelen het niet goed begrijpen (na drie! keer spelen), dan is er naar mijn persoonlijke mening namelijk toch iets mis.
Ik weet nog wel dat ik na 2 potjes dezelfde ervaring/beleving had als Dagmar beschrijft.
Day & Night (strategisch bordspel voor 2 spelers)
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Wim 999
- Uitgever
-
Bartjes!
- Uitgever
Persoonlijk lees ik de Spellengek-site graag. Samen met Bordspel.com, Spelmagazijn.nl en nog wat weblogs is dat voor mij zo'n beetje dagelijkse kost (al weet ik dat de sites niet dagelijks geupdate worden; ik blijf er toch elke dag op terug komenValentijn-Eekels schreef: Niets slechts over Dagmar (complimenten voor zo'n leuke, schattige -in positieve zin- website), maar voor een goed uitgewerkte (kritische) conclusie moet je ergens anders zijn.
Oprecht jammer! Ik kan nu alleen maar stellen dat het me niet aanspreekt, maar verder kan ik er niet over oordelen. Dit is in ieder geval een spel dat ik niet zomaar blind in huis zou halen (en geloof me; dat heb ik met 9 van de 10 spellen in mijn spellenkast wel gedaan; puur op basis van recensies), omdat het me te veel een 'love it or hate it'-kwestie lijkt.Valentijn-Eekels schreef: Over het spellen spektakel... Ik vind de exposanten prijs veel te hoog voor een relatief klein evenement als deze, dus of wij daar zullen zijn zal afhangen van mijn Nederlandse distributeur.
Wellicht kan iedereen die Day & Night inmiddels gespeeld heeft zijn mening toevoegen in de spellendatabase? Dat geeft altijd wel een aardig gemiddelde van wat mensen er van vinden (al moet ik toegeven dat door een aantal hoge waarderingen van het spel in het korte tijdsbestek van 4 uur, dat beeld momenteel wel enigszins vertekend lijkt). Hier is het spel te vinden:
http://speel.spellenspektakel.nl/welkom ... l&item=590
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Hmmm, ik kan tussen de regels van deze reactie door niets positiefs lezen. Dit voelt eerder aan als een door arrogantie gedreven trap in de richting van Dagmar. Ik hoop dat ik jouw intentie volkomen verkeerd vertaal.Valentijn-Eekels schreef: Niets slechts over Dagmar (complimenten voor zo'n leuke, schattige -in positieve zin- website), maar voor een goed uitgewerkte (kritische) conclusie moet je ergens anders zijn.
Ik vind de keuze van de IGA-jury zelf een misser. Er stonden naar mijn smaak betere tweespelertitels op die lijst (geldt overigens ook voor de meerspelerlijst).
-
Rubik
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com
Zowel bij de meerspelerlijst als bij de tweespelerlijst heeft het spel gewonnen dat door de juryleden breed gedragen werd.Erwin schreef:Ik vind de keuze van de IGA-jury zelf een misser. Er stonden naar mijn smaak betere tweespelertitels op die lijst (geldt overigens ook voor de meerspelerlijst).
Bij de meerspelerslijst waren veel juryleden verdeeld over Automobile en Dominion, waardoor Le Havre kon winnen.
Bij de tweespelerslijst waren de juryleden verdeeld over Conflict of Heroes en Die Säulen der Erde, waardoor Day & Night kon winnen. Mijn nummer 1 was '2 de Mayo', maar die viel snel af.
Beide winnaars kwamen bij veel juryleden hoog op de lijst voor en in het geval van Le Havre ook nog eens als meeste op de eerste plaats.
-
Valentijn-Eekels
- Joker
Ook wanneer andere, internationale spellen experts het daar niet eens zijn? Soms wijkt een mening nu eenmaal af van het gemiddelde, en dat lijkt me over het algemeen alleen maar hartstikke goed...Als Dagmar, toch een spellenexpert, het niet goed begrijpt, zou het dan misschien aan de regels liggen? Of de formulering van de kaarten? Als mensen die veel (nieuwe) spellen spelen het niet goed begrijpen (na drie! keer spelen), dan is er naar mijn persoonlijke mening namelijk toch iets mis.
Volgens jouw reactie van een paar maanden geleden zou je Day & Night toch boycotten? (Wat ik overigens een goede reden vind om je te diskwalificeren als jury lid voor wat dan ook)Erwin schreef:Hmmm, ik kan tussen de regels van deze reactie door niets positiefs lezen. Dit voelt eerder aan als een door arrogantie gedreven trap in de richting van Dagmar. Ik hoop dat ik jouw intentie volkomen verkeerd vertaal.Valentijn-Eekels schreef: Niets slechts over Dagmar (complimenten voor zo'n leuke, schattige -in positieve zin- website), maar voor een goed uitgewerkte (kritische) conclusie moet je ergens anders zijn.
Ik vind de keuze van de IGA-jury zelf een misser. Er stonden naar mijn smaak betere tweespelertitels op die lijst (geldt overigens ook voor de meerspelerlijst).
Ik kom je wel eens tegen op evenementen, ik heb zelfs nog naar je gezwaaid op de Ducosim, maar... Elke keer wanneer je je beseft dat je voor de Day & Night stand staat, weet je niet hoe snel je weg moet lopen. Ik raad je aan eerst iemand te ontmoeten, voor je alleen al denkt intenties te kunnen vertalen, laat staan dat met zulke woorden openbaar te verkondigen. Ik zou zeggen, laat de vooroordelen nu eens varen, en kom een keer langs voor een spellen middagje + gezonde snacks (Ronald kan je dit volgens mij wel aanraden). Nog even en we hebben een nieuw prototype af die goed een kritische blik kan gebruiken.
2 de Mayo is een super spel en ik had niet verwacht dat je de enige zou zijn die 'm als nummer 1 verkoos.Zowel bij de meerspelerlijst als bij de tweespelerlijst heeft het spel gewonnen dat door de juryleden breed gedragen werd.
Bij de meerspelerslijst waren veel juryleden verdeeld over Automobile en Dominion, waardoor Le Havre kon winnen.
Bij de tweespelerslijst waren de juryleden verdeeld over Conflict of Heroes en Die Säulen der Erde, waardoor Day & Night kon winnen. Mijn nummer 1 was '2 de Mayo', maar die viel snel af.
Beide winnaars kwamen bij veel juryleden hoog op de lijst voor en in het geval van Le Havre ook nog eens als meeste op de eerste plaats.
Day & Night had 2 "nummer 1" stemmen en minimaal 6 "nummer 2" stemmen (op welke plaats Day & Night stond bij de jury leden die Conflict of Heroes op 1 hadden is natuurlijk onbekend). Wat een aangename verrassing!
-
Erwin
- Nieuwsreporter
Dit rare verhaal was me nog niet eerder opgevallen, vandaar de trage reactie.Valentijn-Eekels schreef: Ik kom je wel eens tegen op evenementen, ik heb zelfs nog naar je gezwaaid op de Ducosim, maar... Elke keer wanneer je je beseft dat je voor de Day & Night stand staat, weet je niet hoe snel je weg moet lopen.
Tot de prijsuitreiking van de IGA wist ik niet eens wie jij was. Ik kan me verder geen gezwaai van onbekende personen op Ducosimbeurzen herinneren, laat staan dat ik wist dat jij aan het zwaaien was.
Het is mij nog niet opgevallen dat ik op beurzen schijn te schrikken van de D&N-stand en dat ik vervolgens snel schijn weg te lopen. Ik hoop niet dat dit betekent dat ik slaapwandelend over beurzen strompel.
Wat ik al dan niet op mijn eigen website doe, zegt niets over de invulling van mijn (toenmalige) lidmaatschap van de NSP-jury. Ik vond D&N overigens zelf niet goed genoeg, maar dit was niet relevant. Een spel met Engelstalige speelkaarten komt immers niet in aanmerking voor de NSP.Valentijn-Eekels schreef: Volgens jouw reactie van een paar maanden geleden zou je Day & Night toch boycotten? (Wat ik overigens een goede reden vind om je te diskwalificeren als jury lid voor wat dan ook)
-
maaikefest
- Uno
Geweldig spel
I heb Day & night gisteren voor het eerst gespeeld, en ik vond het geweldig! Ik begreep het prima, dus ik vind het erg vreemd dat Wim en Dagmar, naar eigen zeggen ervaren bordspel spelers, het blijkbaar niet begrijpen. Ik vind de review van Dagmar erg jammer, ik hoop niet dat veel Nederlanders door haar review het spel niet proberen of kopen. Ik heb vaker reviews op spellengek gelezen, ik denk dat ik haar reviews vanaf nu maar met een korreltje zout zal nemen. Ik had totaal niet het gevoel dat het spel door het geluk werd bepaald, ik snap niet waar ze die mening vandaan haalt.
Gelukkig wordt het spel internationaal wel goed ontvangen op boardgamegeek.com
.
Gelukkig wordt het spel internationaal wel goed ontvangen op boardgamegeek.com
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Excuus voor de late reactie. Ik was dit draadje door vakantie en andere zaken wat vergeten---dank dat je de moeite hebt genomen om te reageren.Valentijn-Eekels schreef:Ufff, Spiel was behoorlijk overweldigend!!! =)
Ik denk juist dat Dagmar dit heel goed heeft begrepen, maar iets minder duidelijk heeft opgeschreven. De spelregels zijn hier zonneklaar over: éérst spreukenfase, daarná reizenfase. Je krijgt alleen nieuwe spreuken als je reist, en begin je de daarop volgende spreukenfase (nadat je tegenstander heeft gespeeld) dus met 5 spreuken die je---indien er geen spreuken zijn die de handlimiet aanpassen---uit een set van maximaal 9 hebt mogen kiezen. Als de limiet wel kan worden veranderd gaan die aantallen vanzelfsprekend omhoog of omlaag.Hoe dan ook, over de recensie van Dagmar, ik heb juist het idee dat ze het helemaal niet goed door heeft. Ze schrijft "Iedere stap kost drie uur, maar levert ook weer een nieuwe kaart met toverspreuk op (waarvan je er helaas maar vijf van op handen mag hebben)", wat niet klopt (je legt namelijk pas aan het einde van de beurt kaarten af naar 5, wat erg belangrijk is bij een spel waarbij je elke beurt best wat kaarten krijgt.
Ik geloof dat die twee laatste zaken ook niet datgene zijn waar ze op doelt, dus die kunnen we negeren. Ze heeft het erover dat degene die door toeval wat betere / nuttigere / krachtiger / toepasselijker combinaties in handen krijgt, het spel wint. En op basis van wat ik nu van de regels heb gezien, heeft ze daarin voor 110% gelijk. Oh, ik geloof best dat het maken van combo's een belangrijk onderdeel is van het spel, en dat iemand met 'betere' (lees: goed op elkaar aansluitende) kaarten en een slecht inzicht daarin het zal verliezen van iemand met 'slechte' kaarten en een goed inzicht daarin. Maar als beide spelers de belangrijkste trucs wel doorhebben, en er geen spreuken tussenzitten die meer controle geven over wat je precies trekt, gaat het rauwe toeval van het trekken van kaarten wel degelijk een rol spelen.In de waardering staat "De winnaar wordt dan bepaald door wie net even een paar sterke spreuken trekt om het tweede paleis af te bouwen", wat mij het idee geeft dat ze totaal niet de werking van verschillende spreuken door heeft en/of de balans tussen het uitspelen van spreuken en het verkrijgen van nieuwe spreuken (je hebt immers zelf invloed op het aantal spreuken dat je trekt). Laat staan, waar de tegels worden geplaatst op het bord (wat niet sowieso niet van geluk afhangt) en de vorm van de tempels (extreem belangrijk).
Geloof je deze hoogdravende tekst zelf? Toe nou, zeg. Recensenten zijn mensen, geen onfeilbare goden. Ik ken veel gevallen waar een gerespecteerd recensent de plank ernstig missloeg---niet alleen in de bordspellenwereld, trouwens. Het oordeel van de IGA-jury is geen vrijbrief om alle kritiek weg te wimpelen.Denk ook niet dat wanneer dit werkelijk zo zou zijn, een internationale jury van belangrijke recensenten Day & Night zou verkiezen tot het beste 2-spelers spel van het jaar.
Ik vrees dat ik Dagmars theoretische conclusie onderschrijf. Dat wil niet zeggen dat Day & Night een slecht spel is of dat het na een paar potjes al z'n glans verliest, maar wel dat het gevoelig is voor een bepaalde vorm van willekeur waar je van moet houden en mee om moet kunnen gaan. Het is daarom erg flauw als je met je laatste zin wilt suggereren dat negatieve kritieken op Day & Night die dat aspect benadrukken eigenlijk niet de moeite waard zijn, zelfs kúnnen zijn.Niets slechts over Dagmar (complimenten voor zo'n leuke, schattige -in positieve zin- website), maar voor een goed uitgewerkte (kritische) conclusie moet je ergens anders zijn.
Vind je? Op basis waarvan? Ik vind het namelijk maar zo-zo...maaikefest schreef:Gelukkig wordt het spel internationaal wel goed ontvangen op boardgamegeek.com.
-
Peter Hein
- Burgemeester
- Persoonlijke Ondertitel: spellengek
Re: Geweldig spel
Ik heb me tot nu toe niet in de discussie gemengd, maar nu ik alwéér moet lezen dat Dagmar het spel niet begrepen heeft om de simpele reden dat ze het niet leuk vindt kan ik me niet langer beheersen. Ik vind die suggestie zowel aanmatigend als lachwekkend. Schrijf eerst zelf eens 200+ recensies en kom dan maar eens terug.maaikefest schreef:I heb Day & night gisteren voor het eerst gespeeld, en ik vond het geweldig! Ik begreep het prima, dus ik vind het erg vreemd dat Wim en Dagmar, naar eigen zeggen ervaren bordspel spelers, het blijkbaar niet begrijpen.
Dus omdat één recensie je niet aanstaat wil je er meer dan 200 afserveren? Van een op zijn teentjes getrapte spelauteur in een rancuneuze bui kan ik me zoiets nog wel billijken, maar van iemand anders?Ik vind de review van Dagmar erg jammer, ik hoop niet dat veel Nederlanders door haar review het spel niet proberen of kopen. Ik heb vaker reviews op spellengek gelezen, ik denk dat ik haar reviews vanaf nu maar met een korreltje zout zal nemen. Ik had totaal niet het gevoel dat het spel door het geluk werd bepaald, ik snap niet waar ze die mening vandaan haalt.
Of heb je de recensie misschien niet begrepen? Je zou niet de eerste zijn
Over Day & Night: ik heb het maar één keer gespeeld, te weinig om een goed oordeel over te vellen. Het liet wel een redelijke indruk achter, maar niet meer dan dat. Het was vooral veel touwtrekken met het omdraaien van tegeltjes, totdat iemand twee tempels had.
Het deed me in de verte wel wat denken aan Blue Moon: ook zo'n touwtrekspelletje met allemaal verschillende kaarten. Ondanks dat dat een spel van Knizia is, vind ik het maar matig. Maar ja, 'internationaal' denkt men daar anders over, dus ik zal het spel wel niet begrepen hebben.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
Re: Geweldig spel
Indrukwekkend, dat je na één potje een ervaren redacteur van een grote uitgever en een ervaren recensente kunt wegzetten als mensen die het niet begrijpen. Hoe kom je erop? Het verkeerde Tarotkaartje getrokken?maaikefest schreef:I heb Day & night gisteren voor het eerst gespeeld, en ik vond het geweldig! Ik begreep het prima, dus ik vind het erg vreemd dat Wim en Dagmar, naar eigen zeggen ervaren bordspel spelers, het blijkbaar niet begrijpen. Ik vind de review van Dagmar erg jammer, ik hoop niet dat veel Nederlanders door haar review het spel niet proberen of kopen. Ik heb vaker reviews op spellengek gelezen, ik denk dat ik haar reviews vanaf nu maar met een korreltje zout zal nemen. Ik had totaal niet het gevoel dat het spel door het geluk werd bepaald, ik snap niet waar ze die mening vandaan haalt.
Het is mooi dat het spel jou goed bevalt, het is prachtig dat je dit enthousiasme deelt, maar daal in het vervolg s.v.p. niet meer af tot het niveau waarop je jouw speelplezier probeert te etaleren door anderen negatief te belichten.