Aankopen van Spiel 2009

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

aicirtap
Critico

Aankopen van Spiel 2009

Bericht door aicirtap »

Ik weet niet of ik er over heen gelezen heb. Maar nog even een draadje over aankopen van Spiel. Ik was er helaas niet bij maar hoor graag alle verhalen. :D

Wat heb je gekocht op Spiel (evt. met prijs erbij)?

Hoeveel heb je gekocht?

Heb je iets later thuis gespeeld wat leuker of minder leuk was op de beurs?

Waarvan baal je dat je iets wel/niet gekocht hebt?

Etc.
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
dominique
Hazelnoot Ridder

Bericht door dominique »

Dit zat in mijn zak (bestellingen van medespelers meegerekend)

A La Carte (6x)
Thunderstone
Parade
Greedy Kingdoms (2x)
Chronicle
Egizia
Stimmt So
Nostra City
Fuzzy Tiger
Rabbit Hunt
Horse Fever
La Strada
Darwinci
Dominion Seaside
Silberzwerg
Cardcassonne
Turandot
Atlantis uitbreiding
Monuments uitbreiding
Fürsten Der Völker uitbreiding-poppetjes (2x)
Sutter's Mill
Aladdin's Dragons
The BoardgameGeek Game
Gonzaga
Mow Big Box
Fzzzt!
Im Jahr Des Drachen
Europa 1912 expansion (2x)
Ubongo: Das Duel
Cash & Guns
Thurn Und Taxis
Burger Joint
Marquis: De Intriganten expansie
Krakow 1325 AD uitbreiding
De Dominion snoepjes (2x)

Van Darwinci en Parade heb ik al een bespreking op mijn weblog geplaatst.

Niet meegenomen maar nog steeds, zij het zachtjes, bliepend op de radar:
- Havanna
- Acqua Dolce
- Luna Llena
- Castle Panic
- Macao
- Arcana
https://detafelplakt.com/
Polgara
Matroos

Bericht door Polgara »

Ons lijstje:

Gekocht zonder te spelen op Spiel(van een aantal spellen hebben we wel een uitleg bekeken):

Stronghold - 1x gespeeld, goed spel, maar de regels zijn niet overal even duidelijk, 42 euro.

Dungeon Lords - 2x gespeeld, erg leuk en schattige impjes :), 35 euro

Kingpin - 1x gespeeld, tactisch 2p spelletje met mafia thema, speelt lekker vlot, 25 euro (wel prijzig voor wat je krijgt).

2 de Mayo - 1x gespeeld, lastig asymmetrisch spel, erg leuk en duurt maar ongeveer 30 minuten, 20 euro.

Six - 1x gespeeld, abstract spelletje, 2 euro.

Longships - 1x gespeeld, eigen uitgave van een erg enthousiaste Zweed, leuk spel, maar ook hier een paar onduidelijkheden in de regels, 30 euro.

Guillotine (Duits) - 6x gespeeld, onze versie 4x, gekocht omdat het maar 8 euro was en we het spel (in het Engels) al kenden en leuk vonden.

Through the Ages - 2x gespeeld (simple game), 40 euro, wilden we al langer hebben maar was nog in herdruk, dus toen we 'm zagen liggen... erg leuk spel, simple version duurt met z'n tweeen ongeveer een uur.

Struggle of Empires - nog niet gespeeld, gekocht omdat het 20 euro was.

Die Kutschfahrt zur Teufelsburg - nog niet gespeeld, 6 euro.

Hart van Afrika (in de Duitse versie) - nog niet gespeeld, koopje 3 euro.

Borgia (ook Duitse versie) - nog niet gespeeld, koopje 3 euro.

Wel gespeeld op Spiel, maar door ons niet gekocht:

Psychopet - push your luck mechanisme voor het verkrijgen van actiepunten, doordat je elke keer moet besluiten of je je mannetje bij de achterste kaart aan de rij zet, of nog een extra kaart laat draaien. Twee gelijke kaarten zorgen er namelijk voor dat de kaarten weggaan en als je je mannetje nog niet hebt neergezet, heb je pech en kun je niets doen die ronde. Daarna zet je voedselbakjes neer op verschillende vakjes die je bonussen geven bij het krijgen van de actiepunten, of genees je een dier (voor tussen de 6 en de 15 actiepunten). Setjes gelijke dieren, en het hebben van 5 verschillende dieren leveren overwinningspunten op aan het eind van het spel, en dat is als er nog maar 1 dier over is dat nog niet genezen is. Duurt (veel) te lang voor wat het is, dus dit hebben we laten liggen.

Krysis - blinde veilig voor de beurtvolgorde, waarna je je poppetje verder de mijn inzet, wat op je vakje staat afgebeeld (edelstenen en/of relics) komt voor je spelerscherm (je kamp) te liggen waar anderen het weer kunnen stelen. Je speelt dan een team van drie personen, die danwel kunnen transporteren, danwel kunnen vechten/verdedigen. Je kunt de spullen voor je scherm veiligstellen door ze achter je scherm (je basis) te brengen, of je kunt ze verkopen aan de bank. In beide gevallen gaan al je personen mee en is je kamp onverdedigd tegen je medespelers. Je kunt ook spullen bij iemand anders stelen en naar jouw kamp brengen en dan blijven je personen staan om de boel te verdedigen (je kunt ze ook naar je basis of de bank brengen, maar dan zijn de mannetjes weer weg). Dit doe je 5 ronden lang en dan scoren de verschillende kleuren edelstenen punten en ook setjes van allemaal dezelfde, of allemaal verschillende relics en degene met de meeste punten heeft gewonnen. Wel een grappig spelletje, dat ik best nog een keer zou willen spelen, maar iets te licht naar mijn smaak en mijn vriend vond het niet leuk, dus ook deze hebben we laten liggen.
henk.rolleman
Geheim Genootschap
Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door henk.rolleman »

Mijn aankopen voor Spiel 2009:

Stronghold heb ik op woensdag gekocht na een duidelijke uitleg van de auteur Ignacy Trzewiczek. Ondanks het dikke regelboek vertelde hij ook de heel veel regels heel logische zijn als je het spel één maal gespeeld hebt.
Hij stond wel om mijn radar maar niet echt hoog op mijn lijstje van de titels die ik graag wilde hebben. Maar na de uitleg was ik toch overstag dit komt eigenlijk ook door het originele thema. De doos vond ik minder mooi maar het bord ziet er prima uit. 42 euro is pittig geprijsd voor in Essen maar ik het toch het gevoel dat ik een mooi spel in huis gehaald te heb.

Afbeelding
Auteur Ignacy Trzewiczek @ Spiel 2009

Carson City had ik al een keer gespeeld op het Zuiderspel en mijn bevindingen waren toen positief. Woensdag avond heb ik met o.a. Arno Quispel het spel wederom gespeeld een erg leuk potje maar ik was al aardig vermoeid en deed daarom ook een aantal rare onbegrijpelijke acties waardoor ik kansloos laatste werd. Nu hadden drie anderen het ook al vele malen gespeeld ;)

Afbeelding
Arno, Robert en Dierik druk aan het dozen stapelen en Leonie verzorgd de eerste demo.

Giro d’ Italia had ik vorige jaar al gespeeld in de vorm van Leader 1. Vorig jaar was ik al enthousiast maar de prijs 45 euro destijds was de reden om het te laten liggen. Dit jaar was de nieuwe editie maar 25, maar ik had nog maar 20 van mijn buget over. Dus toen maar een charme offensief bij een Italiaanse dame. Gelukkig kreeg ik wat bij val van de auteur die mij nog van vorig jaar herkende ;) Ik heb hem gelijk maar laten signeren door Alian Ollier. Vrijdag avond hoorde ik dat de Giro dit jaar zelfs in Nederlands start. Misschien krijgt ik dan nog meer handtekeningen op de doos ;)

Afbeelding

Eketorp lag donderdag morgen voor 10 euro bij Queen Games maar toen ik hem wilde aanschaffen was alles al verkocht. De man bij Queen Games kon mij vertellen dat er vrijdag weer wat nieuwe voorraad zou zijn
En ik heb hem gelijk na tienen gekocht (alleen voor 15 euro) nadat Dierik en ik eerst een tafel gereserveerd hadden bij de stand om Colonia te proberen. Het spel stond nog op mijn rader van oudere titels.

Dankzij het blog van Maarten werd ik gewezen op Jaipor, op donderdag middag heb ik dit kaartspelletje gespeeld met een goede bekende van de spel auteur Sébastien Pauchon die het mij vlot en duidelijk uitlegde. Nu weet ik hoe Sebastien aan inspiratie voor de artwork kwam.

Afbeelding
Playing agianst the man on the cover

Das Magische Labyrinth (Kinderspel van het jaar 2009) had ik al eens geprobeerd op de Ducosim beurs en door de lage prijs had ik gelijk al een leuk cadeau voor St. klaas te pakken voor mijn oudste zoon.
Burg Appenzell (Deutsche Spielepreise 2007) had ik zelf al een aantal maal uitgeld op het spellenspektakel van 2008. Een uitstekend familiespel.
Gulo Gulo heb ik puur op positieve reacties gekocht op BGG en voor 12 euro leek mij dit geen gek idee.
Looping Louie (Stef Stuntpiloot) is in Nederland moeilijk te krijgen en hier lag hij voor 10 euro. Afgelopen weekend heb mijn zoon, vrouw en ik hier al veel lol mee gehad.

Stronghold 42 euro
Carson City MP
Giro d’ Italia (Ghenos Games) - 20 (ik heb wat korting gekregen met een charme offensief)
Eketorp – (Queen Games) – 15 euro
Jaipur (Gameworks) – 15 euro
Das magische Labyrinth (Drei Magier Spiele – 19 euro
Burg Appenzell (het kaaskasteel) (Zoch) – 19 euro
Gulo Gulo (Zoch) – 12 euro
Looping Louie (Stef Stuntpiloot) 10 euro
Extra mooie houten stukjes voor Argicola 8 euro
2 extra gratis kaarten voor Powergrid

Dit jaar heb ik de kinderen wel verwend maar het wordt ook steeds leuker naarmate ze ouder worden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door henk.rolleman op di 27 okt 2009, 21:26, 1 keer totaal gewijzigd.
pleunie.william
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur

Bericht door pleunie.william »

Mijn aankopen op Spiel dit jaar:
Toledo
Vasco da Gama
At the Gates of Loyang
Assyria
Bombay
Opera
Tobago
Endeavor
Hazienda
Sunken City
Colonia
Islas Canarias
Socken Zocken
Alcatraz
Carson City
Savannah Tails
Gisborne
Alcazar
Totaal: €421,95
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Afbeelding

Het lijkt bijna belachelijk veel. Gelukkig zit er een recensie-exemplaar tussen (met dank aan Hans van Tol) en valt het per saldo dus erg mee. :wink:
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Alea Iacta Est Hopelijk ook leuk met 2 spelers. Vooraf leek het vooral een mooie tussenweg tussen Kingsburg en Um Kronen und Krage. Op dat niveau zit het ook ongeveer wel. Misschien iets te veel mogelijkheden voor wat het is, maar een leuk spel, hoe dan ook. € 15

alea Schatzkiste Uitbreidingen voor Louis XIV? Notre Dame? Moet ik hebben! En ook nog voor San Juan en Puerto Rico? Mooi meegenomen! € 15

Pelopennos Vooraf al snel even de regels doorgelezen, op Spiel een paar rondjes gespeeld: verkocht. Mooi biedmechanisme, snel ontwikkelingsspel: erg leuk! € 28

Kingsburg Uitbreiding Al lang vooraf besloten dat ik hier naar op zoek ging. Lag echter veelal voor 27 - 30 euro te koop, erg prijzig. Uiteindelijk toch voor een redelijke prijs meegenomen....:? € 20

Kleine Magier Mijn nichtje is binnenkort jarig (5 jaar), dat betekend iets uitzoeken op Spiel! Haba had dit jaar Kleine Magier grootst uitgestald en het zag er erg leuk uit. Even nog bij een gezin meegekeken - die dat toch wat vreemd vonden, een volwassen kerel die zo meekijkt - en besloten dit mee te nemen. € 25

Andere Bas kocht ook nog wat:

Kaartspelletjes Wat troefspellen, dat is erg populair bij zowel ons als zijn (Zwitserse) medespelers

Dog Zag er uiteindelijk toch best leuk uit, deze Mens-erger-je-niet variant. € 13

Chinatown Nu ja, kun je natuurlijk niet laten liggen voor € 10.

Funkenschlag - Fabrikmanager Na een oefenrondje of 2 waren we al erg onder de indruk. Dan maar een echt spel met 3 personen: fantastisch! Dit werkt. Moet ik ook hebben. € 24

Meer indrukken:

Bamboleo Het eerste spel dat vrij was... Leuk, werkt erg goed. Een betere Villa Paletti/Jenga.

Lübeck Ook een spel wat me vooraf interessant leek nav de beschrijvingen. Een rondje uitleg deed me echter besluiten dat het wel erg simpel was - Hansa is leuker, denk ik zo. En dat is niet echt mijn favoriet.

Aaarg!tekt Sta-voor-gek-op-spiel. Fantastisch lollig dit. Erg gelachen, toch laten liggen. Zo voor aap staan op Spiel overtref je niet gauw. Eén of twee keer (heel erg) leuk, daarna waarschijnlijk nooit meer.

Hansa Teutonica Ook op de vooraf-interessant lijst. Was toch meer dan vooraf verwacht. Ik dacht aan een leuke Ticket to Ride/Thurn&Taxis variatie, maar er blijkt veel meer in te zitten. Onthouden, dit spel. Wacht op recensies.

Colonia Idem. Bang dat dit vooral veel-dezelfde-mechanismen-in-een-nieuw-jasje is.

Jaipur Hmpf. Toch vergeten. Wel gezien en niet meer teruggekomen om te kopen. Watchlist.