Spellenspektakel 2009 - Zwolle - 14+15/11

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Even een wat uitgebreider verslagje.

De beurs was vele malen kleiner dan vorig jaar. Minder speelplekken, minder verkoopstands en zelfs geen 2de handssstands.

Wat heb ik gespeeld:
- jaipur (2 pers spel, simpel en wel leuk)
- carson city (3 belgische mannen verslagen :lol: , leuk goed spel)
- archipel
- hacienda (stelt niks voor, geen aanrader)
- dominion (even een potje gespeeld met bekenden)
- een klein stukje achtste wereldwonder (eerst indruk mwah)
- stoom (dat wil ik nog wel een 2de keer spelen, we hebben maar de helft gespeeld ivm de drukte)

Wat ik nog hadden willen spelen, maar dat gaat vast lukken een keer bij phoenix, spellenpret of een meeting:
- le havre
- fabrikmanager
- tinners trail
- martinique

Wat niet op tafel lag, maar ik graag wel wilde spelen:
- Terra Nova
- Mr Jack

Ik kende opera, agricola, roll throught the ages, pandemie en tobago al van meetings/spellendagen, dus er vielen ook al paar spellen af voor mij.

Daarnaast, omdat de beurs klein is, spelen veel mensen hun spel uit en met gevolg langere wachttijd voor een speelplek.

Gekocht:
- saboteur (en nog 2 kaartspellen voor een vriendin)
- ticket to ride uitbreiding 1912
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
David
Professor Pimpel

Bericht door David »

Bedankt voor je verslag aicirtap. Ik twijfelde gisteren nog om te gaan maar jouw berichtje heeft me thuisgehouden. En daar ben ik niet rouwig om, want ik had nog zoveel andere dingen te doen.

Ik hoop dat er toch gauw weer een grotere beurs komt in Nederland. Misschien kan naar de randstad verhuizen een oplossing bieden. Of wat dachten jullie van Breda (lekker dichtbij voor Belgen) of toch maar weer Eindhoven?
Een spel spelen, kan ook gezellig zijn
Afbeelding
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Ja voor een dagje is het wel leuk, mits je niet al te ver moet reizen en het geld er voor over hebt.
Hanneke R.
PIONier

Bericht door Hanneke R. »

Helaas zijn we gisteren erg teleurgesteld over het Spellenspektakel en wel zodanig dat wij vandaag niet meer zijn gegaan. Ik en mijn partner zijn aardige spellenfanaten, wij beleven meestal veel plezier aan de diverse spellenbeurzen/activiteiten.

Het aanbod van standhouders was echter bedroevend klein, een halve zaal spellen/winkels en een halve zaal springkussens, daarnaast de tournooiruimte. De ruimte van de springkussens was ruim opgezet, het gedeelte van de spellen helaas een stuk minder.

Wij hebben diverse contacten met mensen in de spellenwereld (standhouders, verenigingen, websites). Vanuit verschillende kanten hebben wij gehoord dat de prijzen voor standhouders drastisch verhoogd waren dit jaar. Dit heeft er dan ook toe geleid dat veel stands een stuk kleiner waren dan voorgaande jaren en daarnaast een aantal vaste standhouders helaas niet zijn geweest (o.a. Ravensburger, PS-games en Cwali).

Bij 999-games waren de tafels erg smal waardoor spelmateriaal over de tafelrand heen kwam te liggen (niet fijn) en de gangpaden zeer smal zodat meekijken bij een tafeltje ook moeilijk werd.

Gelukkig waren hierop 2 positieve uitzonderingen die wel dezelfde stand-/demoruimte hadden als vorig jaar of zelfs nog iets meer, namelijk QWG en The Game Master.

Door de beperkte ruimte leek het (redelijk) druk, maar dit kwam ook door de geringere mogelijkheid om te spelen, waardoor mensen langer moesten wachten op een plekje. Op het drukste moment is zelfs op de grond gespeeld. Echter om ± 14.30 uur begon de zaal al leeg te lopen.

Onze dag werd nog een beetje goed gemaakt bij het verenigingenplein, enthousiaste demo-mensen en leuke spellen en activiteiten, zoals bv de Top 30 lijst met favoriete spellen van bezoekers (Roll the dice), puzzels/prijsvragen (vereniging Blauw/ Ducosim). Revolution van Steve Jacksons Game werd wel uitgelegd, maar was niet verkrijgbaar, jammer.
Daarnaast hebben we veel vrienden en bekenden gesproken.

De entree van € 12,- pp / € 6,- parkeren, was een erg hoge prijs voor dit beperkte aanbod. Als het programma volgend jaar weer zo beperkt is en de entree niet (naar beneden) is aangepast, slaan wij het Spellenspektakel over, hoe jammer dan ook.

Organisatie zorg alstublieft volgend jaar voor een leuk vol programma, zodat we weer kunnen uitkijken naar een leuk weekendje weg.

Hanneke
Vogeltje
Garnaal

Bericht door Vogeltje »

Oef, mijn angst begint dan toch werkelijkheid te worden.
Dit kan wel eens het einde van het SpSp zijn :(
Tassie
Garnaal
Persoonlijke Ondertitel: 21 10 20 10
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Tassie »

Zat eerst nog een beetje te balen dat ik dit weekend niet kon komen maar als ik zo de reacties lees hoef ik daar totaal niet rouwig om te zijn.

Toch zonde. Hopelijk leert de organisatie hiervan zodat we volgend jaar weer een mooie en leuke beurs hebben in Zwolle.

Ik ga sowieso volgend jaar Essen maar eens bekijken.
Wim 999
Uitgever

Bericht door Wim 999 »

Met alle opmerkingen hier dat mensen niet meer gaan, te duur vinden, te weinig goedkope spellen,... zou je als spellenbedrijf denken dat het uberhaupt de moeite niet waard is. Een belangrijk deel van de doelgroep gaat toch liever (en alleen maar) naar Essen.

Mijn vraag is dan, heeft de NL spellenliefhebber wel ECHT behoefte aan een evenement of valt dat stiekum wel mee? Essen is ten slotte beter in alles met meer spellen en uitgevers, alles veel goedkoper en voor het zuiden en Belgen is het dichterbij of hetzelfde.

De mensen op de verschillende spellenfora zouden mij met hun opmerkingen niet meer kunnen overtuigen dat ze het ECHT willen.

Of zie ik dat verkeerd?
olavf
El Capitan

Bericht door olavf »

Ik ben inderdaad niet geïnteresseerd. Ondanks dat Zwolle voor mij aanmerkelijk dichter bij is ga ik wel naar Essen.
rober
Standaard moderator

Bericht door rober »

Al is dit allemaal zo hoor dan lijkt het erop dat het SPSP een beetje zijn "internationale" karakter begint te verliezen, en meer een soort regionaal evenement aan het worden is.

Sinds dat het uit Eindhoven weg is ben ik ook niet meer geweest.

Essen is dan wellicht het Walhalla, maar een beurs als Spel in Broechem en Zuiderspel in Ehvn, hebben zeker ook hun charmes.

Daar zijn omvang, aanbod en entreeprijs in ieder geval in evenwicht (af anders doorgeslagen in het voordeel van de bezoeker)
Vogeltje
Garnaal

Bericht door Vogeltje »

Wim 999 schreef:Met alle opmerkingen hier dat mensen niet meer gaan, te duur vinden, te weinig goedkope spellen,... zou je als spellenbedrijf denken dat het uberhaupt de moeite niet waard is. Een belangrijk deel van de doelgroep gaat toch liever (en alleen maar) naar Essen.

Mijn vraag is dan, heeft de NL spellenliefhebber wel ECHT behoefte aan een evenement of valt dat stiekum wel mee? Essen is ten slotte beter in alles met meer spellen en uitgevers, alles veel goedkoper en voor het zuiden en Belgen is het dichterbij of hetzelfde.

De mensen op de verschillende spellenfora zouden mij met hun opmerkingen niet meer kunnen overtuigen dat ze het ECHT willen.

Of zie ik dat verkeerd?
Volgens mij zie je het helemaal verkeerd. Ik kon dit jaar niet, dus ben misschien niet helemaal objectief, maar toch even een reactie.

Als je naar het bezoekersaantal kijkt in 2008, dan is er in mijn ogen wel degelijk interesse in een beurs.
Als je dan bekijkt wat er daarna allemaal gebeurd, dan is dat in mijn ogen niet positief voor de bezoekers:

1. De vrijdag verdwijnt: Het was dan niet een heel drukke dag, maar voor de liefhebbers wel de ideale dag om wat meer spellen te testen en dus ook meer kans dat ze overgaan tot koop

2. Vele uitgevers laten weten dat ze niet komen: Tsja, dat helpt er natuurlijk niet aan mee om meer bezoekers te krijgen.

En dan even over de mensen die het hebben over te hoge kosten. Als de entreeprijs omhoog gaat (of gelijk is gebleven, ik weet niet meer wat de prijs vorig jaar was), dan verwacht je natuurlijk ook iets soortgelijks als andere jaren. En als ik nu zo hoor dat het echt allemaal veel minder is, dan kun je reacties verwachten dat mensen het niet meer zien zitten.

Misschien ligt de toekomst dan toch in de kleinere regionale beurzen.
Hanneke R.
PIONier

Bericht door Hanneke R. »

Ik wil even reageren op het bericht van Wim999.

Ik denk dat er voor spellenbeurzen, juist wel intresse is. Op de diverse beurzen is er genoeg animo, zelfs een nieuwe beurs die vorig jaar voor het eerst is gehouden (Zuiderspel) trok meer bezoekers dan verwacht.

Het wil niet zeggen dat als mensen naar Essen gaan, ze niet meer naar een andere beurs gaan. Vaak is het Spellenspektakel juist een mooie optie om nog wat extra spellen uit te proberen, waar wij in Essen niet aan toe zijn gekomen, of spellen als aan te schaffen.

Alleen lijkt het de laastste jaren erop dat de prijs steeds hoger wordt en de mogelijkheid om te spelen / kopen steeds kleiner wordt en daar ben ik niet blij mee. Ik verwacht een bepaalde waarde voor mijn entree geld. Voor mij was deze balans dit jaar zoek.

Hanneke
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Vogeltje schreef:Als je dan bekijkt wat er daarna allemaal gebeurd, dan is dat in mijn ogen niet positief voor de bezoekers:

1. De vrijdag verdwijnt: Het was dan niet een heel drukke dag, maar voor de liefhebbers wel de ideale dag om wat meer spellen te testen en dus ook meer kans dat ze overgaan tot koop
Ik ben hier niet om Libema te verdedigen, maar wat ik aan informatie heb geeft voor hen op zijn minst een lastig dillema. Dat de beurs naar twee dagen is gegaan is niet omdat Libema dat zo graag wilden maar omdat de overgrote meerderheid van de standhouders van vorig jaar dit als eis stelde omdat men anders niet meer zou komen. Met name veel kleine uitgevers hadden vorig jaar op vrijdag echt helemaal niets te doen. Voor Libema zelf is de huur van de IJsselhallen voor twee dagen net zo hoog als voor drie dagen met als gevolg dat de standhouders die wel komen dus dezelfde prijs betalen voor een dag minder beurs. Dit is met name voor uitgevers als QWG en 999-Games (die op de vrijdagen nog voldoende aanloop kregen) een behoorlijk nadeel. Dat uiteindelijk alsnog een groot deel van de kleinere uitgevers afhaakt is voor Libema op zijn zachts gezegd vervelend.....
Vogeltje schreef:2. Vele uitgevers laten weten dat ze niet komen: Tsja, dat helpt er natuurlijk niet aan mee om meer bezoekers te krijgen.
Dit heeft dus met name te maken met het feit dat er voor iedere uitgever geld bij moet. Dit komt met name door de lage verkoop tijdens het SSP. Dan kan je natuurlijk weer beargumenteren dat er een aantal jaar geleden meer verkoopstands waren met lagere prijzen (b.v. Adriaansen) maar daar waren veel uitgevers ook niet blij mee :roll:
Vogeltje schreef:En dan even over de mensen die het hebben over te hoge kosten. Als de entreeprijs omhoog gaat (of gelijk is gebleven, ik weet niet meer wat de prijs vorig jaar was), dan verwacht je natuurlijk ook iets soortgelijks als andere jaren. En als ik nu zo hoor dat het echt allemaal veel minder is, dan kun je reacties verwachten dat mensen het niet meer zien zitten.
Bij mijn weten was de entreeprijs even hoog als vorig jaar, al was er wel de mogelijkheid een gezinskaart aan te schaffen 8) . Toch begrijp ik dat veel bezoekers een minder positief beeld zullen hebben dan vorig jaar.

Vogeltje schreef:Misschien ligt de toekomst dan toch in de kleinere regionale beurzen.
Een punt blijft dat een beurshal een bepaalde kostprijs heeft en daardoor hogere standprijzen en hogere entree nodig heeft. Zuiderspel en Noorderspel worden in een scholengemeenschap georganiseerd, dan praat je over wat andere tarieven denk ik :wink:
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Dierik schreef:Voor Libema zelf is de huur van de IJsselhallen voor twee dagen net zo hoog als voor drie dagen
Oh, ik dacht dat de IJsselhallen eigendom waren van het Libemaconcern.
Vanuit zo'n beeld lijkt dit een vreemde verklaring. :wink:
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Op de vraag van wim antwoordende ja er is zeker behoefte aan!

Misschien zou het spellenspektakel in het voorjaar georganiseerd moeten worden als grote spellenbeurs. Dan heb je het in voorjaar het SPSP. En in het najaar Spiel. Hebben spellenuitgevers 2 verkooppunten/pieken en 2 tijden in het jaar om nieuwe releases uit te brengen. Of is dat een raar idee :roll:

Ik kijk dan even niet naar kleinere beurzen als ducosim, spel België en noorder/zuiderspel. Misschien zijn die laatste twee wel juist in het voorjaar want in het najaar al veel is, maar dat is een gokje :roll:
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

aicirtap schreef:Misschien zou het spellenspektakel in het voorjaar georganiseerd moeten worden als grote spellenbeurs.
De oude Spellenspektakels in het voorjaar trokken in drie dagen tussen 3.000 en 4.000 bezoekers. Dat trekt de najaarsversie in één dag. O.a. om deze reden is het voorjaar eigenlijk geen optie.