Spellenspektakel 2009 - Zwolle - 14+15/11

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

alrick
Regenmaker

Bericht door alrick »

Het is een veeg teken dat het programma van de beurs, waar we allemaal nieuwsgierig naar uitkeken en erg lang op zich liet wachten, zo totaal niet interessant is. Al is het wel heel eerlijk. Er zijn speldemonstraties, er zijn (een paar) toernooien en er zijn springkussens. Welnu, al die zaken stonden er ook.
Het aanbod wordt elk jaar een beetje schraler. In eerdere edities waren de spellenwerelden echt allemaal vertegenwoordigd: Bordspellen, magic, larp, rpg, miniaturen, puzzelspellen. Kinderen konden deelnemen aan schildercompetities e.d. ,er werden goodies uitgedeeld, er waren wedstrijdjes, er waren massa's toernooien en m.n de marktstandjes op en onder de balkons in de beurs van Eindhoven werden druk bezocht.

De kentering zette zich m.i. al in het laatste jaar van Eindhoven in. De groei was er uit, gelazer met winkeliers en verhoogde standprijzen zorgden toen al voor een minder aanbod. Het werd leger op de vloer. Minder uitbundige stands, geen toernooitent meer. Magic en pokemon waren over hun echte top heen (maar bleven populair). Maar het was nog steeds een heel groot en gezellig evenement. Mijn kinderen hebben met veel plezier een workshop scenery maken gevolgd bij de mensen van Warmachine, er was een bedrijf dat een soort spionnagespel live liet spelen en de Lamontbroertjes vermaakten zich prima tussen de belangstellende paniek-in-de-wei-spelers. Ja lieve lezers, vroeger kwamen er gasten op het SpSp. Michael Schacht, Friedemann Friese, diverse Magic artists, Franz Volwinkel. Ach, misschien zijn we wel teveel verwend geraakt. De schoorsteen bij de uitgevers moet immers ook blijven roken en zo'n artist komt ook niet gratis. Maar het is wel bijzonder, het trekt wel aandacht.

Ik ben zelf niet objectief, maar twee collega's waren er voor het eerst, na enthousiaste verhalen van mij. Deze twee doorsnee liefhebbers vonden het "wel aardig", maar hadden er meer van verwacht. Er waren alleen bordpellen te spelen. Niks meer, niks minder.
De tafels zaten vol, maar dat geeft een vertekend beeld. Als je de helft minder tafels neerzet is het ook al heel snel volle bak. En als mensen dan Essen na gaan doen en op de vloer gaan spelen, komt dat niet door ruimtegebrek, maar door tafel-en-stoelen-tekort.
Het Rubics-toernooi was een leuke uitschieter. Ticket to ride werd goed gepromoot. Maar de uitreiking van de Spellenprijs was een giller. Zou er één leek zijn die weet wat er hier gebeurde? Het was voorbij voor je er erg inhad. Dit doe je toch op een podium, met champagne, confetti en slingers? (Trouwens: Nog iemand een stand gezien waar je de winnaar kon aanschaffen?)

Na 3 uurtjes hadden ze het wel gezien. Hier konden zij zich geen dag vermaken. En ze hadden gelijk: hier werd een wel heel karige maaltijd opgediend, waar vlees noch vis in zat , laat staan kraak en smaak. Voor Jan Modaal viel er te weinig te beleven, en voor de verwende lekkerbekken waren de Hors d´euvres niet speciaal genoeg. Wees eerlijk en kijk door het chroom van de bus van Asmodee heen. Dit is een Ducosimbeurs, maar dan wat groter (kom maar op, schieten mag). Maar bij Ducosim mag ik voor 5 euro naar binnen en daar valt óók regelmatig een primeur waar te nemen. De rest zie ik wel bij Bart Smit in de etalage.

Ergens in 2006 is er iets veranderd. De beurs is er niet in geslaagd de grote sprong voorwaarts te maken. De "synergie" tussen de spelwerelden (ja ja, moeilijk woord, maar hoe zeg je dat anders?) leek verdwenen. Er is niet gezamelijk de handen ineen geslagen. Of zijn de kleintjes afgehaakt? Ziet men de waarde van zo'n evenement niet. Is Nederland te klein voor een grote spellenbeurs?
Ik ben somber over volgend jaar. En volgens mij zullen er bij de neutrale bezoeker maar weinig tranen vloeien als Libema de stekker er uit trekt. "Dit jaar geen spellenspektakel? Goh, jammer. Maar dan kunnen we wel lekker naar de intocht van Sinterklaas gaan kijken!"
Weet je wat echt pijn deed dit jaar: De gezelligheid is weg. Dit is geen spellenspektakel, dat is het al een paar jaar niet meer, maar het kwam nu wel heel schrijnend aan het licht. De ziel is er uit en ik denk niet dat die terug in de fles komt.
Het voordeel van slim zijn is dat je gemakkelijk kunt doen of je dom bent. Het omgekeerde is veel moeilijker.
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door Rubik »

Ik heb inmiddels een verslagje met wat foto's in Spelmagazijn gezet: http://www.spelmagazijn.nl/nl/versl255.html
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Mijn zondagservaringen:
  • Klein qua oppervlak: 2/3e van de gebruikelijke hal bezet; 1/3e ruim opgezet voor kinderspringkussens. Daardoor op sommige punten een wel knusser gevoel; de oude opzet was erg 'ruimtelijk'.
  • Klein qua aanbod: alleen de grote bekende spelers en één onafhankelijke verkoper; kleine uitgevers, snuffelstandjes, aparte verkopers en dergelijke ontbraken.
  • Ruim opgezette stands van de grote jongens in de zin van veel probeerplek, dat dan weer wel, dus de meeste titels uit de catalogi konden wel ergens worden gedaan.
  • Zeer ruim verenigingenpaviljoen met zowaar een paar wargames; echter de broodnodige speel-o-theek ontbrak.
  • Relatief erg druk, met op het hoogtepunt overal bezette tafels. Leuk voor de uitgevers, minder leuk voor de bezoekers.
  • Asmodée was een opvallende nieuwkomer die erg hard aan de Nederlandstalige weg begint te timmeren. Hopen dat ze het volhouden, zeker nadat ik met een half oor opving dat Boosterbox geen spellen in eigen beheer meer gaat uitgeven...
  • Goede promo's van Ticket to Ride en Rubikubben. Maar waar was de Agricola-stand als zijnde winnaar NSP 2009?
Ik heb alle spellen op mijn probeerlijstje plus één andere titel kunnen proberen en was daardoor niet ontevreden over mijn activiteitenscore; maar door het magere aanbod waar opvallende kleine spelertjes ontbreken kan er van een 'spektakel' natuurlijk geen sprake zijn. Die lui zorgen toch voor charme en diversiteit. Ik denk er hard over om volgend jaar het SpSp helemaal te laten schieten en vier dagen in Essen te blijven in plaaats van mijn gebruikelijke twee. Het is een geestelijke kwelling, maar het SpSp zie ik toch meer en meer als een derde dagje Essen in Nederland---dan kan ik het beter bij Essen houden.

Ik hoop niet dat SpSp 2009 trendsettend voor de komende jaren gaat worden, maar ik vrees het ergste. Nu is er ook sprake van een forse economische crisis waardoor het allemaal wat minder en kleiner wordt; echter de kritieken op de hoge standhuur en de onmogelijke spagaat waarin Libéma zich nu bevindt zullen niet zomaar verdwijnen.
Paletti
Grote Dienaar

Bericht door Paletti »

Antwoord op de vraag van Wim: jazeker is er behoefte aan het spellenspektakel (niet iedereen gaat naar Spiel)!! Het zou jammer zijn als het spellenspektakel zou verdwijnen.
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

Mijn ervaring dit jaar:

Zaterdag heb ik de hele dag staan demo-en op de stand van Roll The Dice. Kort na de middag hadden we daar een echt Essen-gevoel gecreëerd. We hadden 8 demotafels voorzien, daarnaast zat er op het hoogtepunt nog eens 8 groepen op de grond te spelen, bij gebrek aan demo-tafels.
Ook onze top 30 was weer een succes (officiele uitslagen volgen nog).

Bij ruimtegebrek bij The Game Master, werden mensen van daar naar ons gestuurd voor een portje Opera en helemaal voor Cuba 5hadden ze zelf niet open liggen vanwege Opera).

De sfeer was wel goed. Zelf vond ik de smallere gangen beter, dan valt het minder op als er weinig bezoekers zijn!

Zondag ben in kort na de middag vertrokken (met de kids naar K3 8) ).
De sfeer van de zaterdag, was er op zondag niet (meer).
Ik had het gevoel dat het ook beduidend rustiger was.

Het grote nadeel vond ik de herrie-makende springkussens. Vooral QWG en het verenigingenplein had er last van, wij moesten schreeuwen om er boven uit te komen.
Spoox
Meeple

Bericht door Spoox »

Voor ons was het de allereerste keer Spellenspektakel en hiervoor hadden we zelfs een ritje van 250 km vanuit België over. Hopende om Agricola aan te schaffen en misschien een eerste glimp van Stronghold te zien.
Al bij al vonden we het leuk, maar we hadden het ons wel een stuk groter voorgesteld. Zo een kleine beurs verantwoordt geen toegangsprijs van 12 € . We hebben wel een aantal spelletjes gespeeld en gekocht, maar uiteindelijk hadden we zoiets van "is dit het maar, hebben we hier zo ver voor gereden?" . Van een spektakel verwacht ik toch net dat ietsje meer.
Elenitza
Regenmaker

Bericht door Elenitza »

2 jaar voor het eerst naar het SpSp geweest mede doordat vrienden altijd erg enthousiast waren over Eindhoven.
Toen beviel het erg goed. Veel spellen kunnen spelen.

Jaar daarna was het stuk drukker. Minder spellen kunnen spelen. (of in ieder geval minder spellen waar wij echt interesse in hadden). We vonden het warm. En daardoor eerder met koppijn naar huis gegaan. Dat was jammer.

De reden dat wij dit jaar niet gegaan zijn is vanwege de kosten. 30 euro (exclu benzine) voor je uberhaupt binnen bent is vrij prijzig. Dan koop je net zo goed op de gok een spel ergens.
Zeker omdat wij vorig jaar maar 2 spellen gespeeld hebben waar we interesse in hadden.
Nu wij achteraf horen dat het nog kleiner was dan vorig jaar, ben ik blij ook dat wij niet gegaan zijn. Zeker omdat wij eigenlijk op vrijdag wilden gaan om juist die spellen te kunnen spelen, maar die vrijdag eraf ging.

Ik denk zeker dat er wel behoefte is aan zo'n beurs.
Want velen gaan wel naar Spiel, maar ik zit niet te wachten op Duitse spellen. Ik wil gewoon Nederlandse regels en dergelijke.
Nou kan ik me redelijk redden in het Duits, maar sommigen anderen niet. Dan is speluitleg toch al een stuk moeilijker om te volgen als je de taal niet goed machtig bent.
En Essen is echt een stuk verder weg dan Eindhoven of Zwolle.
syroit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: www.rollthedice.nl

Bericht door syroit »

De uitslag van de Roll The Dice beurs top 30 is vandaag bekend gemaakt.

De beurs top 30 is een lijst van 30 spellen die door de bezoekers gestemd zijn als beste spel dat te spelen was op het afgelopen Spellenspektakel.

De top 3 is:
1. X610Z met een score van 8.51 (59 stemmen)
2. Pandemie met een score van 8.24 (136 stemmen)
3. Dominion met een score van 8.16 (129 stemmen)

Voor de volledige lijst verwijs ik je door naar de site van Roll The Dice
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Ook ik vind het jammer dat het Spellenspektakel kleiner is geworden, maar ik moet zeggen dat we toch een erg gezellige dag hebben gehad; in vergelijking tot een pretpark zijn de kosten te overzien.

Ik heb nauwelijks iets kunnen spelen - enkel Space Alert (dank voor de uitleg, Cab!) en Krakow 1325 AD (dank aan Syroit!) - en ben dan ook niet meer toegekomen aan bijvoorbeeld Opera (weinig tafels, continu bezet). Dat er weinig verkoopstands waren heeft ongetwijfeld de uitgevers goede zaken bezorgd, echter de relatief geringe mogelijkheden om spellen te proberen, heeft ze ongetwijfeld omzet gekost.

Ik hoop dat het Spellenspektakel volgend jaar toch weer doorgang kan vinden; hopelijk in een ruimer jasje. En wat mij betreft toch weer met minimaal één springkussen, want onze dochter van 4 maanden vond het g-e-w-e-l-d-ig! ;)
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Wim 999 schreef:Met alle opmerkingen hier dat mensen niet meer gaan, te duur vinden, te weinig goedkope spellen,... zou je als spellenbedrijf denken dat het uberhaupt de moeite niet waard is. Een belangrijk deel van de doelgroep gaat toch liever (en alleen maar) naar Essen.

Mijn vraag is dan, heeft de NL spellenliefhebber wel ECHT behoefte aan een evenement of valt dat stiekum wel mee? Essen is ten slotte beter in alles met meer spellen en uitgevers, alles veel goedkoper en voor het zuiden en Belgen is het dichterbij of hetzelfde.

De mensen op de verschillende spellenfora zouden mij met hun opmerkingen niet meer kunnen overtuigen dat ze het ECHT willen.

Of zie ik dat verkeerd?
Natuurlijk heeft het SpSp de 'pech' dat Spiel niet in zuid-Italië is, maar juist erg dichtbij. Maar vergelijkingen met Spiel zijn altijd oneerlijk.

Ik denk dat er wel behoefte is aan een grote beurs in Nederland/België, maar wat ik de afgelopen jaren lees, is toch steeds minder en minder.

Als ik het me goed herinner, ben ik in 2003-2004-2005 naar het SpSp geweest. En ben ik ieder jaar met veel plezier gegaan en nog enthousiaster teruggekomen. Er was veel, heel veel. Veel spellen, veel stands, veel variatie. En ja, ieder jaar was er wel iets te zeuren. Maar het was een goede beurs. Wat ik daarna heb gelezen (! Gelezen, niet geweest...) - m.n. de afgelopen jaren - is toch teleurstellend. Wat ook de reden mag zijn, wie ook 'schuldig' is, het lijkt me niet dat de lage landen beurs-moe zijn. Het gaat er alleen om wat we mogen verwachten van een beurs.
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Wim 999 schreef:Mijn vraag is dan, heeft de NL spellenliefhebber wel ECHT behoefte aan een evenement of valt dat stiekum wel mee? Essen is ten slotte beter in alles met meer spellen en uitgevers, alles veel goedkoper en voor het zuiden en Belgen is het dichterbij of hetzelfde.
JA, de spellenliefhebber heeft behoefte aan een evenement waar hij spellen kan uitproberen. De vraag is zo goed als retorisch: er is vrijwel geen andere mogelijkheid om in één klap een redelijk aantal titels de revue te laten passeren. Sterker nog, er is ook behoefte aan medespelers om dat te doen. De vraag is alleen WELKE VORM dat evenement moet hebben.

Het Spellenspektakel heeft één zeer belangrijk voordeel op Spiel, en dat is de taal. Er wordt geen Duits of Engels gesproken. Dat is een ongelofelijk belangrijke barrière minder. Mij valt die niet zo op omdat ik vrolijk doorbabbel in de drie talen van onze grote buurlanden, maar veel anderen kennen die luxe niet. In voorgaande jaren kwam daar nog het voordeel van 'iedereen op één plek' bij. (Okee, misschien niet iedereen, maar toch wel 'velen'.) Helaas wordt dat laatste aspect ten gevolge van het prijsbeleid van Libéma en misschien toch ook wel een gebrek aan visie en daadkracht zwaar uitgehold. Wat resteert is een grote regionale beurs van een type Noorder- of Zuiderspel, en als je de verkopers wegdenkt en de verhouding oud-nieuw omdraait, Spel in Broechem. De vraag is dan wat de MEERWAARDE van he SpSp is ten opzichte van die regionale evenementen. En dat is eigenlijk alleen dat je in één keer alles op één plek hebt. De grote jongens komen immers ook op die kleine dingen opdraven; niet in de omvang van het SpSp en ook niet met hun hele oeuvre, maar als je een paar keer per jaar de kleintjes bezoekt en genoegen neemt met de uitleg van de laatste hot stuff door een spellenvereniging, blijf je qua spellen nog steeds erg goed bij.
De mensen op de verschillende spellenfora zouden mij met hun opmerkingen niet meer kunnen overtuigen dat ze het ECHT willen.
Daar zou je wat mij betreft gelijk in hebben. Het SpSp werd voor mij meer en meer een derde dagje Spiel, geholpen door de verukkelijk stille vrijdag; dus als er in de loop van het volgende seizoen geen aankondigingen ter verbetering worden gedaan---gezien de vrijwel onveranderde bezoekersaantallen is het ijdele hoop om die te verwachten---blijf ik volgend jaar langer in Duitsland. Ik zie erg op tegen de zaterdagdrukte, maar als het betekent dat ik dan in één keer klaar ben moet dat maar. 2 dagen Spiel + 1 dag SpSp = 4 dagen Spiel + ongeveer €50. Met een SpSp in de huidige vorm is dat eigenlijk geen keus.

Die doemboodschap gezegd, ik behoor tot de kleine vokale minderheid die waarschijnlijk zeer veel meer aan spellen doet dan de gemiddelde beursbezoeker. Ik houd zelfs een eigen en onbelangrijk blogje over die dingen bij. Mijn mening móet dus veel minder zwaar tellen, hoe paradoxaal dat ook klinkt. Maar dan nog kan je je oprecht afvragen of de krimpende omvang bij gelijkblijvende prijs wel zo'n gezonde ontwikkeling is.
Stijn
Joker

Bericht door Stijn »

Mijn ervaringen van twee dagen (zaterdag vrijwilliger, zondag spelen/kopen). Het wordt elk jaar kleiner en duurder. Ik ga al een jaar of tien elk jaar naar het SpSp, en ik denk dat ik volgend jaar niet ga.

Geen enkele stand met RPG's. Geen enkele stand met dobbelstenen (DE reden voor twee van mijn vriendinnen om te komen). Geen Larp-winkels of -verenigingen. Slechts een enkele Magic-stand. Het is armoe troef, iets wat niet te merken is aan de entreeprijzen. Ik heb drie vriendinnen meegenomen die er niet eerder waren geweest, en ze waren ernstig teleurgesteld.

Ik denk met weemoed terug aan Eindhoven, waar het afgeladen was, maar wel goed. Larpverenigingen hadden video's met hun hoogtepunten, en hun mooiste kostuums. Een groot aantal stands voor de handel in Magickaarten, zodat je de prijzen kon vergelijken op zoek naar een koopje. Misschien maak ik het in mijn herinnering mooier dan het was, maar volgens mij waren de stands ook mooier, groter, kleurrijker. Standhouders hadden tijd en moeite gestoken in de aankleding, en kregen daar ook de ruimte voor.

Ik heb een paar bordspellen gekocht, maar als ik alle kosten bij elkaar optel ben ik in de winkel even veel kwijt. Mijn plan was ook een paar RPG-boeken te kopen, maar helaas. Ik weet niet op welke manieren de nieuwe organisatie het anders doet (beleid, tarieven etc), maar voor mij hoeft het niet meer. Het was leuk zolang het duurde.

PS Oude dingen vervangen door nieuwe dingen kan heel goed gaan. 2 van de vier onderdelen verwijderen (Larp, RPG) en 1 onderdeel beperken tot een stand (TCG) en dat alles vervangen door luchtkussens en/of pony's (vorig jaar) is niet goed.
LeonM
Rooster Booster
Persoonlijke Ondertitel: -

Bericht door LeonM »

Wim 999 schreef:Met alle opmerkingen hier dat mensen niet meer gaan, te duur vinden, te weinig goedkope spellen,... zou je als spellenbedrijf denken dat het uberhaupt de moeite niet waard is. Een belangrijk deel van de doelgroep gaat toch liever (en alleen maar) naar Essen.

Mijn vraag is dan, heeft de NL spellenliefhebber wel ECHT behoefte aan een evenement of valt dat stiekum wel mee? Essen is ten slotte beter in alles met meer spellen en uitgevers, alles veel goedkoper en voor het zuiden en Belgen is het dichterbij of hetzelfde.
Disclaimer: ik ben vorig jaar voor het eerst geweest en kon dit jaar juist niet naar Zwolle, wel naar Essen. Verder heb ik totaal geen inhoudelijke (financiële) kennis van de beurzen-business.

In bovenstaande vraag van Wim 999 en enkele reacties daarop, ligt de focus vaak op de 'veelspeler'. Niet gehinderd door enige kennis: wat is nu de 'officiële' doelgroep van het SpellenSpektakel? Het SpellenSpektakel lijkt volgens de verslagen hier namelijk op twee doelgroepen tegelijk te mikken en beide steeds minder te bereiken. Laat ik ook eens voorzichtig een duit in het zakje doen om een misschien wat onderbelichte kant naar voren te halen...

Persoonlijk zou ik het SpellenSpektakel juist niet (meer) op de 'veelspeler' richten. Een voorbeeld. In mijn omgeving zijn verschillende mensen enthousiast geraakt voor 'het betere bordspel'. Zeg maar: de spellen die je niet bij de gemiddelde speelgoedzaak vindt. Als ze gewoonlijk een bordspel kopen, dan is dat 'het vertrouwde van vroeger'. Zo'n 'nieuw' spel overtuigt pas nadat ze het zelf hebben gespeeld met iemand die ze door de spelregels helpt. Speciaalzaken zijn niet overal dik gezaaid en alleen op 'goed gerucht' aanschaffen doen ze echt niet zo makkelijk voor 35/40 euro per spel. Mijn constatering: het (begeleid) zelf spelen maakt enthousiast en verkoopt.

Deze groep zou ik willen bereiken. Na mijn positieve verhalen over het SpellenSpektakel vorig jaar, zeiden ze: "Zullen we volgend jaar meegaan? Dan kunnen we die spellen eens uitproberen. Daar hebben ze al die mooie spellen bij elkaar. Maken we er een leuk dagje van. Misschien nog een leuk koopje meenemen. Op de terugreis ergens pannenkoeken eten." Dat is dus dit jaar niet doorgegaan, maar naar mijn bescheiden mening is hier een interessante doelgroep.

Uit de verslagen op dit forum lijkt me dat die groep nu niet voldoende bediend of bereikt wordt. Mijn advies: verleid hen met een laagdrempelig, gezellig, landelijk evenement (en passende P.R.), op een centrale plaats en met scherpe entreeprijs. Dus voor de mensen die misschien Kolonisten of Carcassone kennen en dan toch maar weer Levensweg of Monopoly voor hun kinderen kopen. Daar kunnen dus ook spellentitels van vorig jaar liggen, want die kennen ze toch nog niet.

De concurrentie van het SpellenSpektakel met Essen voor de doelgroep 'veelspelers' gaat denk ik niet lukken. Dat heb ik dit jaar persoonlijk geconcludeerd in Essen. En als de taal in Essen toch een probleem is, dan gaan deze mensen waarschijnlijk wel naar regionale bijeenkomsten of ze komen via de spellenclubs met het nieuwste in aanraking.

Of sla ik de plank helemaal mis?
Piet
Beheerder

Bericht door Piet »

Laten we wel wezen: zelfs wanneer het SpSp onder de 10000 bezoekers zakt, dan nog zijn de veelspelers maar een klein (misschien wel marginaal) deel van al die bezoekers.
Dat betekent echter niet dat je gelegenheidsspelers met een onbehaaglijk gevoel naar huis mag laten gaan.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

De vraag van Wim is eigenlijk een beetje flauw. Hij heeft drie jaar de beurs in Eindhoven georganiseerd en weet drommels goed dat het Spektakel het vooral moet hebben van de ‘spelende dagjesmens’, die af en toe een spelletje koopt en die graag een goede uitleg krijgt. In Eindhoven wist Wim’s voorganger Frank Eimers die groep fors te laten groeien (en heeft Wim zelf ook een rijtje prima beurzen neergezet), in Zwolle hadden ze dit jaar vermoedelijk moeite om de groep te mobiliseren.

Heeft iemand in de regio Zwolle eigenlijk iets gemerkt van krachtige publiciteit voor de beurs?

De vraag van Wim is mogelijk nog flauwer omdat hij werkt voor een uitgever die weet wat er nodig is om de relatieve kleine groep veelspelers voor zo’n beurs te enthousiasmeren, bijvoorbeeld aansprekende nieuwe releases, voldoende ruimte om ze te testen en leuke beursaanbiedingen. Wat dit betreft heeft ook 999 Games een paar steekjes laten vallen, Agricola en de uitbreiding waren niet verkrijgbaar. Ik vraag me af of dit spellenbedrijf het ECHT wil……. :wink: