Spellenspektakel 2009 - Zwolle - 14+15/11
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
-
henk.rolleman
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: https://www.instagra
Ik heb het prima naar mijn zin gehad op het Spellenspektakel. Je ontmoet veel bekenden uit Nederland en Belgie en praat veel over het gebeuren in Spellenland. Een aantal mensen die op mijn aanbevelingen naar van mijn naar het SP zijn gegaan kwam ik ook tegen.
Zelf studenten die een demo van mij hadden gehad in een winkel in Utrecht kwamen enthausiast naar me toe. In de zaal hoorde ik helaas ook van veel bezoekers dat de beursaanbod een flink stuk kleiner was dan vorig jaar. De sfeer van Eindhoven werd gemist bij een aantal. Zelf vond ik de sfeer prima en heb mij twee dagen lang prima vermaakt als demonstrateur. De beurs had van mij ook zeker wel wat groter gemogen met meer speeltafels. De afwezigheid van de kleiner uitgevers heb ik ook gemist. Op de website bordspel van bordspel.com lees ik dat Libema positief was over de beurs. Erwin geeft op zijn site goed aan waar het publiek en uitgevers behoefte aan hebben en wat er gemist werd.
Hopelijk pleegt Libema met de uitgevers/spelverenigingen/winkeliers nog een evaluatie zodat we veel redenen hebben om volgend jaar er weer een spektakel van te maken.
Zelf studenten die een demo van mij hadden gehad in een winkel in Utrecht kwamen enthausiast naar me toe. In de zaal hoorde ik helaas ook van veel bezoekers dat de beursaanbod een flink stuk kleiner was dan vorig jaar. De sfeer van Eindhoven werd gemist bij een aantal. Zelf vond ik de sfeer prima en heb mij twee dagen lang prima vermaakt als demonstrateur. De beurs had van mij ook zeker wel wat groter gemogen met meer speeltafels. De afwezigheid van de kleiner uitgevers heb ik ook gemist. Op de website bordspel van bordspel.com lees ik dat Libema positief was over de beurs. Erwin geeft op zijn site goed aan waar het publiek en uitgevers behoefte aan hebben en wat er gemist werd.
Hopelijk pleegt Libema met de uitgevers/spelverenigingen/winkeliers nog een evaluatie zodat we veel redenen hebben om volgend jaar er weer een spektakel van te maken.
Laatst gewijzigd door henk.rolleman op di 17 nov 2009, 19:36, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Bartjes!
- Uitgever
-
Enrico
- Caballero
In het verslag van Ronald op Spelmagazijn wordt aandacht besteed aan de discussie.
Ik ben er overigens ook geweest, net als ongeveer 25 anderen. Geen super-opkomst, maar wel voldoende om een interessante discussie te houden. Het ging met name over de vergelijking tussen bordspellen en computerspellen. De vraag was eigenlijk of de techniek in de toekomst de traditionele bordspellen zoals we die nu kennen zouden gaan verdringen. Je hoeft daarbij niet alleen aan computers te denken, maar ook aan de toepassing van bijvoorbeeld een mobiele telefoon als console. Ik vond die vergelijking een beetje koffiedik kijken.
Wat verderop in de discussie ging het onder andere over de toegevoegde waarde van bordspellen in de opvoeding van kinderen (leren om te gaan met verlies, emoties beheersen enzo). Dat vond ik al relevanter.
Uiteindelijk kwam ook het echte onderwerp ter sprake: waardoor zouden de bordspellen bedreigd kunnen worden. Ik ben daarover zelf van mening dat de kloof die er is tussen de uitgevers van het betere spel en de consument gedicht zou moeten worden. Er zijn mensen genoeg geïnteresseerd in spellen, maar ze weten vaak het bestaan niet van goede spellen. En dus worden spellen als Levensweg, Rummikub en Monopoly nog steeds massaal gekocht ("dat speelden we vroeger thuis ook"). Hans van Tol kon zich hier wel iets bij voorstellen. Hij heeft al eens aan een inkoper van een bekende speelgoedketen gevraagd wat zijn klanten graag voor een spellen zouden willen kopen. De goede man reageerde verbaasd: die vraag was hem nog nooit gesteld en hij kon er ook geen antwoord op geven...
Ik ben er overigens ook geweest, net als ongeveer 25 anderen. Geen super-opkomst, maar wel voldoende om een interessante discussie te houden. Het ging met name over de vergelijking tussen bordspellen en computerspellen. De vraag was eigenlijk of de techniek in de toekomst de traditionele bordspellen zoals we die nu kennen zouden gaan verdringen. Je hoeft daarbij niet alleen aan computers te denken, maar ook aan de toepassing van bijvoorbeeld een mobiele telefoon als console. Ik vond die vergelijking een beetje koffiedik kijken.
Wat verderop in de discussie ging het onder andere over de toegevoegde waarde van bordspellen in de opvoeding van kinderen (leren om te gaan met verlies, emoties beheersen enzo). Dat vond ik al relevanter.
Uiteindelijk kwam ook het echte onderwerp ter sprake: waardoor zouden de bordspellen bedreigd kunnen worden. Ik ben daarover zelf van mening dat de kloof die er is tussen de uitgevers van het betere spel en de consument gedicht zou moeten worden. Er zijn mensen genoeg geïnteresseerd in spellen, maar ze weten vaak het bestaan niet van goede spellen. En dus worden spellen als Levensweg, Rummikub en Monopoly nog steeds massaal gekocht ("dat speelden we vroeger thuis ook"). Hans van Tol kon zich hier wel iets bij voorstellen. Hij heeft al eens aan een inkoper van een bekende speelgoedketen gevraagd wat zijn klanten graag voor een spellen zouden willen kopen. De goede man reageerde verbaasd: die vraag was hem nog nooit gesteld en hij kon er ook geen antwoord op geven...
-
Bartjes!
- Uitgever
Dank voor de toelichting, Enrico. Ik had het verslag van Ronald wel gelezen, maar vond de eindconclusie ("Iedereen was het er eigenlijk wel over eens dat het bordspel zeker nog wel toekomst heeft") nogal kort door de bocht en een open deur, wanneer die vraag gesteld wordt op een bijeenkomst met enkel bordspelliefhebbers als aanwezigen. Natuurlijk vinden alle aanwezigen dan dat het bordspel toekomst heeft, vandaar dat ik iets meer toelichting zocht 
-
Enrico
- Caballero
Het opvallende was dat er niet alleen maar bordspellenliefhebbers aanwezig waren! Er waren ook diverse personen bij die voornamelijk computerspellen spelen. Dat was voor de discussie natuurlijk wel leuk.Bartjes! schreef:...wanneer die vraag gesteld wordt op een bijeenkomst met enkel bordspelliefhebbers als aanwezigen.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Waarom is het feit dat mensen bekende bordspellen kopen een bedreiging voor bordspellen?Enrico schreef:Uiteindelijk kwam ook het echte onderwerp ter sprake: waardoor zouden de bordspellen bedreigd kunnen worden. Ik ben daarover zelf van mening dat de kloof die er is tussen de uitgevers van het betere spel en de consument gedicht zou moeten worden. Er zijn mensen genoeg geïnteresseerd in spellen, maar ze weten vaak het bestaan niet van goede spellen. En dus worden spellen als Levensweg, Rummikub en Monopoly nog steeds massaal gekocht ("dat speelden we vroeger thuis ook").
Afgezien daarvan, spellen als Kolonisten en Carcassonne hebben inmiddels ook een plekje in de categorie 'dat speelden we vroeger thuis ook'.
-
Bartjes!
- Uitgever
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Volgens mij was dit de bedoeling van Hans van Tol. Hij heeft bewust ook computer gamers benaderd.Enrico schreef:Het opvallende was dat er niet alleen maar bordspellenliefhebbers aanwezig waren! Er waren ook diverse personen bij die voornamelijk computerspellen spelen. Dat was voor de discussie natuurlijk wel leuk.Bartjes! schreef:...wanneer die vraag gesteld wordt op een bijeenkomst met enkel bordspelliefhebbers als aanwezigen.
-
Enrico
- Caballero
Hmmm, misschien was ik niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde dat het juist meer een bedreiging is dat de nieuwere spellen niet (of weinig) gespeeld worden door het grote publiek. Hierdoor blijft het gros bij dezelfde "oude generatie" spellen hangen en dit kan er uiteindelijk ook toe leiden dat de ontwikkeling van nieuwe spellen achter gaat blijven.Erwin schreef:Waarom is het feit dat mensen bekende bordspellen kopen een bedreiging voor bordspellen?
Kolonisten en Carcassonne zijn inderdaad enkele van de uitzonderingen op de regel.
-
Enrico
- Caballero
Dat is hem in ieder geval gelukt! De organisatie van de discussie was overigens ook prima. Er lag zelfs een presentje voor iedereen klaar! Het enige minpuntje was dat er geen microfoon was. Daardoor was het soms moeilijk om iemand te verstaan.Erwin schreef:Volgens mij was dit de bedoeling van Hans van Tol. Hij heeft bewust ook computer gamers benaderd.
-
Rubik
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com
Enkele stellingen waarover gediscussieerd werd (de juiste woorden weet ik niet precies meer):Bartjes! schreef:Dank voor de toelichting, Enrico. Ik had het verslag van Ronald wel gelezen, maar vond de eindconclusie ("Iedereen was het er eigenlijk wel over eens dat het bordspel zeker nog wel toekomst heeft") nogal kort door de bocht en een open deur, wanneer die vraag gesteld wordt op een bijeenkomst met enkel bordspelliefhebbers als aanwezigen. Natuurlijk vinden alle aanwezigen dan dat het bordspel toekomst heeft, vandaar dat ik iets meer toelichting zocht
Je speelt een bordspel om te winnen.
Computerspellen zijn geweldadiger dan bordspellen.
Bordspellenhaters hebben iets gemist in hun opvoeding.
In een computerspel ben je genadelozer dan in een bordspel.
-
hakbijl
- PIONier
Spellenspektakel
Ik ben op zaterdag met 4 personen geweest en op zondag met 8, maar wij
denken er ook over om volgend jaar ergens anders naar toe te gaan, bijvoorbeeld naar Essen of Broechem. Want we misten inderdaad veel kleinere producenten maar ook bijvoorbeeld de tweede hands spellen verkoop en de dobbelstenen stand. Vanuit Dordrecht 2 keer 300 km rijden voor een uitgeklede versie van het spellenspektakel, dat gaan we waarschijnlijk niet meer doen. En ook zeker geen kaarten in de voorverkoop met 3,50 euro korting, terwijl we nog niet weten welke exposanten er komen, want dat werd wel heel erg kort tevoren bekendgemaakt. Wij vinden dat de oude tijden moeten herleven zoals een jaar of vijf geleden in Eindhoven, zoals al eerder door een aantal mensen gememoreerd.
denken er ook over om volgend jaar ergens anders naar toe te gaan, bijvoorbeeld naar Essen of Broechem. Want we misten inderdaad veel kleinere producenten maar ook bijvoorbeeld de tweede hands spellen verkoop en de dobbelstenen stand. Vanuit Dordrecht 2 keer 300 km rijden voor een uitgeklede versie van het spellenspektakel, dat gaan we waarschijnlijk niet meer doen. En ook zeker geen kaarten in de voorverkoop met 3,50 euro korting, terwijl we nog niet weten welke exposanten er komen, want dat werd wel heel erg kort tevoren bekendgemaakt. Wij vinden dat de oude tijden moeten herleven zoals een jaar of vijf geleden in Eindhoven, zoals al eerder door een aantal mensen gememoreerd.
Ridder van de ronde tafel
-
Viva
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: la Vida
Wij zijn wederom 2 dagen geweest, hoewel we de zondag al vroeg in de middag vertrokken. Toen hadden we het toch echt al wel gezien. Het kleinschalige was ons gelijk opgevallen t.o.v. de voorgaande jaren. Echter wel gewoon ons lijstje kunnen afwerken en ook weer veel gezellige spel ervaringen opgedaan.
De enige smet dit jaar was een hork van een demo-er bij 999 die duidelijk geen zin had ons, en onze Belgische medespelers, Hoogspanning uit te leggen. Gelukkig werd dit nog gered door een vriendelijke collega die zich verontschuldigde voor dat asociale gedrag.
De spel-verenigingen hadden wederom de nodige (nieuwe) spellen liggen en de stand van Asmodee werd goed ontvangen. Ook hier schoven we weer aan bij enkele Zuiderburen voor een potje Small-World (OK, maar geen aanschaf nog).
Verder nog gespeeld deze dagen: Opera (OK), Roll through the ages (Aanschaf), Fish-Fish-Fish (Tegenvaller), Space alert (Niet overtuigend), Hoogspanning (Aanschaf), Le Havre (Aanschaf), Gepakt en gezakt (Tegenvaller), Kakkerlakken salade (Aanschaf) en nog enkele spelen zonder verdere indruk of aanschaf.
Al met al een geslaagd weekend, maar er moet duidelijk iets gebeuren om dit weer tot een "Spektakel" te maken. Volgend jaar wellicht nog maar 1 dag voor ons, mochten er geen uitbreidingen in de hal te zijn te verwachten.
De enige smet dit jaar was een hork van een demo-er bij 999 die duidelijk geen zin had ons, en onze Belgische medespelers, Hoogspanning uit te leggen. Gelukkig werd dit nog gered door een vriendelijke collega die zich verontschuldigde voor dat asociale gedrag.
De spel-verenigingen hadden wederom de nodige (nieuwe) spellen liggen en de stand van Asmodee werd goed ontvangen. Ook hier schoven we weer aan bij enkele Zuiderburen voor een potje Small-World (OK, maar geen aanschaf nog).
Verder nog gespeeld deze dagen: Opera (OK), Roll through the ages (Aanschaf), Fish-Fish-Fish (Tegenvaller), Space alert (Niet overtuigend), Hoogspanning (Aanschaf), Le Havre (Aanschaf), Gepakt en gezakt (Tegenvaller), Kakkerlakken salade (Aanschaf) en nog enkele spelen zonder verdere indruk of aanschaf.
Al met al een geslaagd weekend, maar er moet duidelijk iets gebeuren om dit weer tot een "Spektakel" te maken. Volgend jaar wellicht nog maar 1 dag voor ons, mochten er geen uitbreidingen in de hal te zijn te verwachten.
-
aicirtap
- Critico