Leuk topic
Al moet ik bekennen dat ik wel iets bevooroordeeld ben (zie onderschrift)
Daarnaast ken ik battlelore 2nd edition niet. Ik heb wel de eerste editie gespeeld en ook al weer heel snel verkocht. Het aantal "historische" scenario's vond ik zeer beperkt en het fantasy gedeelte sprak mij al helemaal niet aan. Toch leuk om eens geprobeerd te hebben, maar niets voor mij.
Voordat ik mijn verhaal voor memoir'44 begin wil ik je er nog wel op wijzen dat er alternatieven zijn die het zelfde command en color systeem hanteren. te weten: command en color ancients, Battlecry, Napoleonics, Samurai battles en sinds kort is er ook een eerste wereldoorlog variant.
Deze staan echter niet in je lijstje dus beperk ik mij tot memoir'44 wat ik persoonlijk het meeste speel.
Memoir'44 speel ik sinds 2005 toen ik het leerde kennen via familie, ik was gelijk verkocht, al was het maar voor het thema (wat jou wat minder lijkt aan te spreken). Het probeert de geschiedenis te betrekken bij een bordspel wat mij persoonlijk erg aanspreekt.
Verder lijken de spellen die je hier noemt in basis op elkaar doordat ze het zelfde spelsysteem gebruiken.
Toch denk ik dat Memoir'44 meer uitdaging biedt voor de enthousiaste speler. Hieronder nog een aantal pluspunten die ik aan memoir'44 zie zitten (nogmaals, ik ken battlelore 2nd edition niet dus ik heb geen idee of deze punten voor dat spel ook op gaat)
+ je kan het niet alleen met 2 spelen, maar door de overlord uitbreiding ook tot 8 spelers, of met de laatste D-Day landings uitbreiding zelfs tot 12 spelers.
+ De uitbreidingen gaan allemaal uit van de basis, maar voegen altijd weer iets unieks toe.
+ een geweldige online community (forum van Days of Wonder)
+ Een geweldige
Nederlandstalige community en
Nederlandstalig forum)
+ De combinatie van uitbreidingen en community zorgt voor een enorme variatie en aantal van te spelen scenario's. zelfs met alleen het basisspel zijn er honderden scenario's te vinden online.
+ korte speelduur (basisspel) van ongeveer 1 uur inclusief opzetten. Je speelt dus binnen 2 uur twee potjes.
dirk schreef: Het moet toch mogelijk zijn om eens ergens aan te schuiven voor MM44 en voor Battlelore ?? Dan kan je zelf bepalen wat je het leukste vind.
Die persoon waar ik mee babbelde op zomerspel was alleszins zéér grote fan van MM44

Natuurlijk ben je altijd welkom om eens een potje memoir'44 te spelen. 29 augustus houden we een speeldag in Achtmaal, in September staan we weer op ducosim met een demonstratie tafel. en tussendoor mag je altijd aanschuiven. Zie ook onze website voor een mooie foto impressie van ons en van het spel