Hoe was Ducosim?

Ducosim organiseert vier keer per jaar een spellenbeurs in Amersfoort.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

pleunie.william
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Hoe was Ducosim?

Bericht door pleunie.william »

Ik kon vandaag helaas niet aanwezig zijn op de Ducosimbeurs, maar ik ben natuurlijk wel benieuwd naar wat ik heb gemist! Willen jullie mij een beetje bijpraten?

William.
Afbeelding
rober
Standaard moderator

Re: Hoe was Ducosim?

Bericht door rober »

pleunie.william schreef:Ik kon vandaag helaas niet aanwezig zijn op de Ducosimbeurs, maar ik ben natuurlijk wel benieuwd naar wat ik heb gemist! Willen jullie mij een beetje bijpraten?

William.
Ik lees graag mee. :D
All is fair in love, war and Carcassonne
Afbeelding
Mr Jummy
Party Animal

Bericht door Mr Jummy »

Ik ben er alleen in de ochtend even geweest. Ik had met wat mensen afgesproken voor koop / verkoop en ruil van spellen. Weer wat leuke nieuwe spellen erbij en toffe mensen ontmoet. Ik had nog tijd voor een potje colt express. Kende ik al, maar super leuk on te spelen. Verder was het rustig op de beurs vond ik. De bring & buy had niet echt iets bijzonders, ik vind het relatief prijzig geworden. Er lag bijvoorbeeld money die ik graag wil, maar 15 euro is gewoon te duur voor een tweedehandse versie. De winkels hadden de nieuwste spellen en wat leuke aanbiedingen. Ik heb nog suburbia 5 stars gekocht, kon ik niet weerstaan!
Recent gespeeld:
Afbeelding
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

Ik ben al anderhalf jaar niet geweest en nu kom ik weer een keer (als demoër bij WGG), is William er niet! Belachelijk!

Het begon erg rustig s' ochtends aan de stand van White Goblin Games waar we met twee tafels Machi Koro met uitbreidingen de Haven en Metropool, twee tafels Daxu, een met 1 nacht weerwolven en een tafel met Genius fun&go hebben gestaan. Gelukkig werd het gedurende de dag wel gezellig druk.

Veel bekenden gezien van bordspelmania en andere beurzen, gezellig bijgekletst, spelletjes uitgelegd (en ook wel een paar gespeeld als er geen medespelers waren).

Zelf ben ik nog met een tweedehandsexemplaar van 7 wonders thuisgekomen, naar een spellenbeurs gaan en niks kopen blijft lastig :P.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Joep
Burgemeester

Bericht door Joep »

De beurs was rustig maar niet zo rustig als de herfstbeurs vorig jaar. Daardoor kon je heel gemakkelijk een tafeltje vinden om aan te spelen. De ALV ben ik niet bij geweest. Het aanbod op de Bring & Buy stand was ietwat karig dit keer, dat terwijl ik verwachte dat juist nu veel mensen de spellenkast wel wilden opruimen met Essen voor de deur.

Ik heb gespeeld: spyfall, Isle of Skye, Mafia de Cuba, Cacao, Cappuccino, Genius Fun & Go en Daxu.

Pleunie was niet bij de 999 tafels te vinden, maar ik heb een hele goede en enthousiaste uitleg van Cacao gekregen van iemand die voor het eerst demonstreerde. Ben de naam even kwijt (was een meneer met een nike petje op), maar mijn complimenten.

Verder miste ik bij de demotafels de expertspellen. Quined was er niet. 999 games had alleen Marco Polo neergelegd en van WGG heb ik deze beurs geen expertspellen gezien. Dat vond ik toch jammer, want dat zijn de spellen die me het beste smaken en dat geldt vast wel voor meer mensen bij een beurs toegewijd aan deze liefhebberij.
Seabie
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com

Bericht door Seabie »

Ik heb me ontzettend goed vermaakt. Ik vind het eigenlijk ontzettend jammer dat de herfstbeurs er dit jaar niet is, want ik heb het er altijd goed naar m'n zin (de beurzen zijn voor mij ook de hoofdreden om lid te zijn van Ducosim).

's Ochtends was het inderdaad rustig, maar 's middags kwam dat helemaal goed. Ik was er zelf van 10u tot 16:30u. Een aantal spellen overgenomen van mensen op dit forum en ik heb zelf ook spellen aangeboden bij de Bring & Buy stand. Daar lagen toch wel verdacht weinig spellen deze keer. Ik heb het vermoeden dat de 15% marge in plaats van de 10% marge veel mensen tegen houdt. Ik heb er toch nog iets leuks kunnen kopen (Stone Age), maar meestal koop ik er meer.

Ik heb er aardig wat spellen gespeeld. Mafia de Cuba 2x met een spel Groningers (Was een gezellige groep, het spel was ook prima, maar ik speel liever The Resistance of 1 Nacht Weerwolven), Room 25 (Niks voor mij, te chaotisch, te weinig strategie en je kan er te snel uit liggen), Spyfall 2x (Fantastisch spel, ook al verloor ik twee keer. Ik hoop dat die vertaald gaat worden naar het Nederlands, ook al maakt dat amper uit. Een zekere aanschaf als hij beter beschikbaar wordt) en De Alchemisten (Behoorlijk interessant spel, we hebben slechts twee ronden gespeeld, maar het houdt me nog steeds bezig in m'n hoofd. Niet een makkelijk spel om op tafel te krijgen, maar het is zo uniek, ik ga hem wel aanschaffen denk ik. De speluitleg was ook zeer goed, bedankt!).

Wat ik erg leuk vond is dat er ook wat unieke dingen aanwezig waren. De 3D printer was leuk om in actie te zien en daar stonden altijd mensen omheen. De Escape Room was ook een hele leuke zet, ook al ben ik er niet in geweest (ik kwam er pas aan het einde van de dag achter dat hij er was en toen moest ik al naar huis). Fantastish om dat soort 'exotische' dingen op de beurs te hebben, dat houdt het fris en interessant.

Al met al een leuke beurs en ik zou zeggen ga zo door!

Afbeelding
Afbeelding
Zandhaas
Meeple
Persoonlijke Ondertitel: Orange Dwarf

Bericht door Zandhaas »

Voor mij was dit de 2e keer dat ik geweest ben, maar de dag was te kort. Ik was er om 10 uur en om kwart over 5 ben ik naar huis gegaan. Ik heb Daxu gespeeld, daarna kennis gemaakt met Memoir'44, ik noem het Stratego ++, wat ik zeker ga aanschaffen. Leuk dat deze spelgroep op Ducosim aanwezig was. Bij Corne van Moorsel Factory Funner gespeeld, een spel wat mij zeker ligt en dus ga ik inschrijven op KS. Nog ff 7Street gespeeld, gewoon een variant op Canasta, Duizenden, niet echt bijzonder. En als laatste nog bij PLATthisONE RevoltaaA en Stingy gespeeld en gekocht! Twee leuke speeltje om erbij te hebben. In tegenstelling tot anderen vond ik het 's middags wel druk en er geen of amper een tafeltje vrij was bij de spellen die ik ook nog wilde spelen. Voor de mensen die van speelmatjes houden is er nu ook een te koop van Splendor, deze lag bij de Rode Pion. Al met al een hele leuke dag gehad.
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

Het was mijn 3e keer op Ducosim. De 2e keer in de recente geschiedenis (laatste 1-1,5 jaar), en ben in een ver geleden nog eens in Utrecht in (geloof ik) de Jaarbeurs geweest.

Het was dit keer best rustig (vergeleken met de vorige keer). Heb best veel kunnen spelen (top!), maar miste toch ook wel, wat Joep al zei, de wat zwaardere spellen.

Leuke spellen:
Isle of Skye (een vriend had die meegenomen; geweldige combinatie van bieden en tegels leggen), Tides of Time (een vriend had die meegenomen; 18 kaarten, deels memory, deels bluf en tactiek, erg leuk!), Spyfall (Leuk spel. Enige nadeel is dat het pas echt leuk wordt als je oefening hebt in het spel d.w.z. beter dubbelzinnige vragen en antwoorden kunnen geven).

Aardig:
Marco Polo (had er veel meer van verwacht. Ik won, maar haalde er weinig voldoening uit. Weinig nieuws onder de zon), Mafia de Cuba (niet mijn soort spel al vind ik het leuker dan Sherrif of Nottingham bijv. Het spel schijnt wel een probleem te hebben qua balans... zie deze thread, iets wat letterlijk in ons 2e potje naar voren kwam). En ook speelde ik nog een prototype van een slagenspelletje (aardige ideetjes (2 suits die at random worden bepaald, verschillende naties (je speelt als een natie) hebben verschillende krachten in de 2 suits, elke natie heeft 1 speciale kracht (vroeg me wel af of sommige overpowered waren) en keuze uit 1-4 kaarten per slag. Leuke ideetjes, maar het voelt nog niet helemaal strak)

Teleurstellend:
Machi Koro + uitbreidingen (eerste keer dat ik het spel speel. Saai dobbelen, kopen, dobbelen, kopen, enz. Weinig opbouw, en einde is meer een anti-climax (ook problemen met runaway leader)). Flinterdunne strategie. Kolonisten van Catan is dan stukken leuker), Cappuccino (overproduced; beter als app op je telefoon en dan nog is het een slap aftreksel van Pinguin Deluxe/Hey that's my fish!).
Afbeelding
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

Ik vond het een geslaagde dag.

Phoenix had Five Tribes, Spyfall, Waggle Dance, El Gaucho en Alchemisten op tafel liggen. Toch ook wel expertspellen erbij denk ik zo.

Bij de BnB stand heb ik aardig wat verkocht. Ik ging met meer geld naar huis als ik gekomen was en een bijna lege tas.

Naar de ALV geweest. Toch wel belangrijk. Toegangsprijs verhoging tegengehouden. Alles wordt duurder en je krijgt er steeds minder voor terug dus belangrijk dat leden van zich laten horen. Volgend jaar 40 jaar bestaan feest met in Mei 2016 een feestelijke jubileumbeurs.
Everybody has the right to play...
Dierik
Erelid

Bericht door Dierik »

Deze keer was het bezoek voor mij relatief kort (half 12 tot half 3). Ik ben al weken niet zo fit dus het was even niet anders.

Samen met mijn jongste zoon geweest en eigenlijk maar 2 spellen gespeeld bij PlaythisOne (RevoltaaA en Stingy. Wel weer leuk dat dit de pre-release van Essen betrof.

Patrick had nog maar 20 exemplaren binnen en had er van beide drie in de verkoop. ;) Nog getuige geweest van de eerste koop, daarvan zou nog een foto op hun FB-pagina komen.

Verder eigenlijk alleen wat bijgekletst. Natuurlijk even bij de WGG-stand langsgeweest maar daar was voor mij weinig nieuws te spelen. WimG stond bij de Memoirbrigade dus ook daar nog even wat uitgewisseld.

Nog een spel verkocht aan boterham en tussendoor nog een paar felicitaties in ontvangst genomen.

Daarna was de energie meer dan op dus helaas al weer op huis aan. Het was relatief rustig volgens mij maar het blijft een fijne beurs qua locatie en sfeer dus ik hoop er volgende keer weer bij te zijn. :thumbup:
pleunie.william
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur

Bericht door pleunie.william »

Bedankt voor de impressies, en Els, ik zie je binnenkort wel weer!
Afbeelding
Xildur
Munchkin

Bericht door Xildur »

Ook ik heb een gezellige dag gehad. Ik was samen met Els en een andere collega aan het demoën voor WGG. Al vroeg wat mensen aan tafel gehad voor Daxu en 1 nacht weerwolven. Daarna gedurende de dag toch steeds wel genoeg bezoekers aan onze tafels gehad.

Een hoop bekenden gezien en sommigen ook gesproken of een spelletje aan uitgelegd (Joep, Hijacker, Julia & Zandhaas). Ook een hoop onbekenden, die ik ook gewezen heb op dit mooie forum.

Zelf ook nog zaken kunnen doen door 2 kickstarters overgedragen te krijgen (Viceroy & Steampunk Rally), Magnum Sal & Dungeon Run overgedragen gekregen en nog Snowdonia setje, Isle of Skye & ga,e inserts gekocht bij spelspul.

Hoogtepunt vond ik het in het Engels uitleggen van 1 nacht weerwolven aan een Spaans gezinnetje.

Iedereen bedankt voor de gezellige momenten en voor het meenemen van de spellen die ik overgenomen heb (Dirk_M, Marco Keja, Hijacker & Julia).
Afbeelding
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

Waar was spyfall te koop?
Waar is spyfall te koop?
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

JeVo schreef:Waar was spyfall te koop?
Waar is spyfall te koop?
O.a. bij de Spellenpoort van Amersfoort.
https://www.facebook.com/Spellenpoort-255829894454734/
wnverhoef
Professor Pimpel

Bericht door wnverhoef »

Zelfde verhaal als veel mensen tot nu toe :)

De Bring&Buy was inderdaad heel erg leeg, terwijl ook ik zou verwachten dat mensen graag spellen kwijt willen nu. Misschien dat er meer via dit forum verkocht wordt om de 15% commissie te omzeilen?

Ik was de eerste die Stingy/Revoltaaa kocht waar Dierik getuige van was (ik wist niet dat ik met een celeb aan tafel zat :) ). Verder Dark Moon, Mysterium motive cards en Coup Guatamala 1954 gekocht, spellen die ik op Essen wilde zoeken maar de prijs hier was goed genoeg. Als laatste Why First tweedehands overgenomen van Grunnboy, waar ik kon aanschuiven bij twee potjes Mafia de Cuba. Goed spel, stond op mijn wishlist al en zal ik binnenkort zeker aanschuiven (waarschijnlijk de engelse versie op Essen aangezien ik in Maastricht veel met mensen speel die geen Nederlands spreken).

De beurs zelf was erg rustig maar de sfeer was goed.