Agricola familieversie?
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
Ilse23
- Fabrieksmanager
- Persoonlijke Ondertitel: Omdat spelen moet!
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Agricola familieversie?
Ik zit nog niet zo lang in de bordspellenwereld maar ben er al verzot op.
Na al enkele expertspellen gespeeld te hebben wou ik nu Agricola eens spelen.
Ik heb het spel tweedehands aangekocht en ik lees overal dingen over speel eerst de familieversie .. In mijn regelboekje staat geen familieversie, kan dat?
Waar vind ik deze versie terug?
Na al enkele expertspellen gespeeld te hebben wou ik nu Agricola eens spelen.
Ik heb het spel tweedehands aangekocht en ik lees overal dingen over speel eerst de familieversie .. In mijn regelboekje staat geen familieversie, kan dat?
Waar vind ik deze versie terug?

Labels:
-
DeKerstman
- El Capitan
Re: Agricola familieversie?
De familieversie is hetzelfde als het gewone spel, maar dan zonder de kleine investeringskaarten en ambachten. Het bord wordt dan ook omgedraaid, zodat je een plaatje ziet met een gezinnetje. De spelregels zijn verder hetzelfde.
-
Bongo
- Condottiërre
- Persoonlijke Ondertitel: #homoludens
Hoi Ilse,
staat gewoon in de spelregels volgens mij.
Hier een video met uitleg:
https://www.youtube.com/watch?v=0cnrvDQxmcg
Even uit mijn hoofd:
In de familieversie worden alleen die standaard 8 gebouwen als kaarten gebruikt. (De Oven en zo, kleine en grote investeringskaarten) en maak je geen gebruik van de optie om vantevoren een x aantal (3?) ambachts-kaarten te krijgen.
Tevens heb je bij de actie kaarten die je in het begin neerlegt, 2 zijdes. 1 met een familiesymbool erop (komen meer gs in het spel) en 1 zonder symbool.
En voor de rest is het dezelfde spelregels.
Veel plezier
Even uit mijn hoofd:
In de familieversie worden alleen die standaard 8 gebouwen als kaarten gebruikt. (De Oven en zo, kleine en grote investeringskaarten) en maak je geen gebruik van de optie om vantevoren een x aantal (3?) ambachts-kaarten te krijgen.
Tevens heb je bij de actie kaarten die je in het begin neerlegt, 2 zijdes. 1 met een familiesymbool erop (komen meer gs in het spel) en 1 zonder symbool.
Veel plezier
-
Ilse23
- Fabrieksmanager
-
DeKerstman
- El Capitan
Klopt. Dus alleen de grote investeringskaarten en niet de kleine investeringen en ambachten. Als je het spel een paar keer hebt gedaan, dan kun je deze toevoegen. Er zijn daarbij drie verschillende decks (Eenvoudig, Kenner en Interactief), waarvan iedere speler volgens mij 7 investeringen en 7 ambachten krijgt als persoonlijke deck. Deze zijn dus alleen door die speler te bouwen en geheim voor de anderen. Juist deze kaarten zorgen voor de gewenste variatie en interactie om het spel nog beter te maken. Familiespel is overigens zeker ook de moeite waard! Toppertje!EEMBC/Bongo schreef:Hoi Ilse,
Even uit mijn hoofd:
Veel plezier
-
pleunie.william
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: Andorsadeur
Veel plezier vanavond!
Ik heb Agricola inmiddels 31 keer gespeeld en heb een lichte voorkeur voor de familieversie, omdat het spel dan beter in balans is. Een vriend van mij had eens een combinatie van ambachten en kleine investeringen waardoor hij goedkoop hekken kon bouwen én alle diersoorten in één weide mocht houden. Hierdoor was al snel duidelijk dat hij zou gaan winnen. Conclusie: familieversie is prima!
Ik heb Agricola inmiddels 31 keer gespeeld en heb een lichte voorkeur voor de familieversie, omdat het spel dan beter in balans is. Een vriend van mij had eens een combinatie van ambachten en kleine investeringen waardoor hij goedkoop hekken kon bouwen én alle diersoorten in één weide mocht houden. Hierdoor was al snel duidelijk dat hij zou gaan winnen. Conclusie: familieversie is prima!
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Laat ons weten hoe het boerenleven jullie beviel.Ilse23 schreef:Thanks !
Vanavond komt ie op tafel
Sommige mensen kunnen moeilijk tegen hun verlies...pleunie.william schreef:(...) Een vriend van mij had eens een combinatie van ambachten en kleine investeringen waardoor hij goedkoop hekken kon bouwen én alle diersoorten in één weide mocht houden. Hierdoor was al snel duidelijk dat hij zou gaan winnen. (...)
-
pleunie.william
- Grote Dalmuti
Ik trap er niet in BartBart schreef:Sommige mensen kunnen moeilijk tegen hun verlies...pleunie.william schreef:(...) Een vriend van mij had eens een combinatie van ambachten en kleine investeringen waardoor hij goedkoop hekken kon bouwen én alle diersoorten in één weide mocht houden. Hierdoor was al snel duidelijk dat hij zou gaan winnen. (...)
-
Ilse23
- Fabrieksmanager
Haha ik voel hier enige spanning ;P
Nuja de ene kan beter tegen zijn verlies dan de andere.
Gelukkig kan ik er best wel tegen want mijn vriendin heeft me serieus ingemaakt in ons eerste spel Agricola, maar alsnog was het een succes !
Nuja de ene kan beter tegen zijn verlies dan de andere.
Gelukkig kan ik er best wel tegen want mijn vriendin heeft me serieus ingemaakt in ons eerste spel Agricola, maar alsnog was het een succes !

-
ozymandias
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: Body & Soul
Eigenlijk is het spijtig dat je liever de familieversie speelt dan de standaardversie, je koopt een spel (redelijke duur toch) ... en je gaat dan eigenlijk héél véél kaarten niet gebruiken, omdat dan het spel niet in balans zou zijn ...
Na het vele keren gespeeld te hebben ben ik er nog steeds niet uit ... ik kamp steeds tegen een tekort aan voedsel of een tekort aan tijd om te bouwen en kindjes te maken ...
Daarom ben ik nu ook meer een voorstander geworden van Caverna dan van Agricola
Na het vele keren gespeeld te hebben ben ik er nog steeds niet uit ... ik kamp steeds tegen een tekort aan voedsel of een tekort aan tijd om te bouwen en kindjes te maken ...
Daarom ben ik nu ook meer een voorstander geworden van Caverna dan van Agricola
-
pleunie.william
- Grote Dalmuti
idem hier!ozymandias schreef:Daarom ben ik nu ook meer een voorstander geworden van Caverna dan van Agricola
-
ouwezeeman
- Garnaal
Ah, ik heb nog een vraagje wat hier nauw bij aansluit!
We hebben zelf Agricola wat we een topspel vinden. Nu werd ons aangeraden om Caverna te halen.
Maar het lijkt erop dat Caverna een (nog) grotere leercurve heeft dan Agricola en dat er bovendien nog veel meer kaartjes rondom het spelbord liggen; m.a.w. is het onoverzichtelijker en moeilijker uit te leggen aan mensen (zeker als ze niet vertrouwd zijn met Agricola)?
We hebben zelf Agricola wat we een topspel vinden. Nu werd ons aangeraden om Caverna te halen.
Maar het lijkt erop dat Caverna een (nog) grotere leercurve heeft dan Agricola en dat er bovendien nog veel meer kaartjes rondom het spelbord liggen; m.a.w. is het onoverzichtelijker en moeilijker uit te leggen aan mensen (zeker als ze niet vertrouwd zijn met Agricola)?
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/
-
Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Tja, daarover lopen de meningen uiteen.
Ik vind zelf Caverna teveel op Agricola lijken om ze beide in huis te halen, ik heb dan zelf liever een compleet ander spel.
Maar ook over de individuele verschillen kun je zowel positief als negatief oordelen.
In Caverna is het iets makkelijker om aan eten te komen (fijn voor nieuwe spelers, minder spannend voor de gevorderden).
In Caverna liggen inderdaad heel veel tegeltjes rond het bord, elk spel de hele verzameling (minder kaartengeluk dus, maar misschien ga je daardoor wel steeds dezelfde strategie spelen? bovendien erg overweldigend als je het voor het eerst speelt)
Ik vind zelf Caverna teveel op Agricola lijken om ze beide in huis te halen, ik heb dan zelf liever een compleet ander spel.
Maar ook over de individuele verschillen kun je zowel positief als negatief oordelen.
In Caverna is het iets makkelijker om aan eten te komen (fijn voor nieuwe spelers, minder spannend voor de gevorderden).
In Caverna liggen inderdaad heel veel tegeltjes rond het bord, elk spel de hele verzameling (minder kaartengeluk dus, maar misschien ga je daardoor wel steeds dezelfde strategie spelen? bovendien erg overweldigend als je het voor het eerst speelt)
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
+1Mac-S schreef:Tja, daarover lopen de meningen uiteen.
-
Ugur
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
+2Bart schreef:+1Mac-S schreef:Tja, daarover lopen de meningen uiteen.
Het lijkt mij voor 80% hetzelfde spel (normaal hanteert Rosenberg een lager percentage
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.