Colt Express wint Gouden Ludo 2015

De jury selecteerde de volgende kwaliteitsvolle spellen voor u

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Colt Express wint Gouden Ludo 2015

Bericht door Bart »

Het gezelschapsspel COLT EXPRESS, ontworpen door Christophe Raimbault, heeft de ‘Gouden Ludo 2015’ gewonnen. Dat is een Vlaamse spellenprijs die het beste nieuwe gezelschapsspel van het voorbije jaar wil bekronen.

Colt Express wordt uitgegeven door Ludonaute en in Vlaanderen verdeeld door Asmodee Benelux.

Colt Express is een mooi weergegeven bordspel, met een trein in 3D-formaat als speldecor. De spelers zijn treinovervallers die azen op de grootste buit.
Elk van de spelers heeft een eigenschap die hem onderscheidt van zijn collega-overvallers. Bedoeling van het spel is om zoveel mogelijk buit te vergaren door de trein te doorlopen, in de coupés en op het dak van de trein de beste locatie te vinden om andere gangsters te beschieten dan wel met de blote vuist een eindje uit de weg te ruimen. Welke acties elke speler doet, wordt vooraf bepaald door een rondekaart en is beperkt door de kaarten die deze ronde door de speler getrokken werden van zijn trekstapel. Om beurten speelt iedereen een actiekaart uit, hetzij openlijk, hetzij gedekt (indien het symbool van de donkere tunnel op de rondekaart afgebeeld is). Nadien worden de gekozen acties ook in de volgorde uitgevoerd, hetgeen tot hilarische gevechten aanleiding kan geven. Ook de sheriff kan roet in het eten gooien aangezien deze door de wagons kan worden verplaatst.
Colt Express is een luchtig en mooi vorm gegeven familiespel, waarbij bluffen, een dosis geluk en een vleugje strategie mooi hand in hand gaan.

Colt Express werd ook in het buitenland bekroond met de prestigieuze onderscheiding "Spiel des Jahres" (Duitsland) en de As d'or (Frankrijk).

Afbeelding Afbeelding

De winnaar van de ‘Gouden Ludo’ werd door 26 gezelschapsspellenclubs gekozen uit vier genomineerden.
De andere kanshebbers waren AQUASPHERE (Quined Games), CONCEPT (Repos Production/Asmodee) en QWIRKLE (999 Games).

Afbeelding

De Gouden Ludo is een initiatief van FORUM-Federatie vzw ter promotie van het gezelschapsspel als cultuurproduct. Voor meer informatie over deze Vlaamse spellenprijs, die sinds 2009 elk jaar wordt uitgereikt, kunt u terecht op www.goudenludo.be.
Afbeelding

Labels:
Dierik
Erelid

Re: Colt Express wint Gouden Ludo 2015

Bericht door Dierik »

Mooie winnaar! :thumbup:
woozle
Stamhoofd

Bericht door woozle »

Vreemd, wordt dat niet meer bekend gemaakt op de vooravond van Spel?
Afbeelding
suzanne24
Geheim Genootschap

Bericht door suzanne24 »

Leuk:)

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

woozle schreef:Vreemd, wordt dat niet meer bekend gemaakt op de vooravond van Spel?
Ze hebben het tijdpad ingrijpend gewijzigd. Verstandig, want zo heeft de uitgever de kans om de winst uit te venten in het belangrijke najaar.

Helaas hebben ze de planning van de publiciteit dit jaar niet laten meebewegen. Hierdoor is de exposure voor de genomineerden nagenoeg nihil. De andere drie komen tegelijk met de winnaar in de schijnwerpers en verbleken vanaf de eerste minuut. Een ruimere periode tussen bekendmaking van nominaties en winnaar vind ik persoonlijk beter.
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Wat mij betreft de terechte winnaar, wat een pareltje :)
Afbeelding
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

Heb 'm gisteren besteld bij amazon.de, voor twee tientjes incl verzending kon ik 'm niet laten liggen :D
Afbeelding
usurper
Geheim Genootschap

Bericht door usurper »

DeKerstman schreef:Heb 'm gisteren besteld bij amazon.de, voor twee tientjes incl verzending kon ik 'm niet laten liggen :D
Ik wel. Wat een suf spel.
We live to survive our paradoxes
Clerebout
Meeple

Bericht door Clerebout »

Terechte winnaar, een leuk familiespel dat een interessante twist brengt door het programmeren van je acties. Ik ben benieuwd naar de uitbreiding!
Robertopellizini
Genius

Bericht door Robertopellizini »

usurper schreef:
DeKerstman schreef:Heb 'm gisteren besteld bij amazon.de, voor twee tientjes incl verzending kon ik 'm niet laten liggen :D
+1
Afbeelding
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

missiloon schreef:Wat mij betreft de terechte winnaar, wat een pareltje :)
Sluit ik me bij aan !!
Voorlopig nog maar 4 keer gespeeld maar telkens een hoop plezier
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

Robertopellizini schreef:
usurper schreef:
+1
Mijn eerste reactie was 1x, nooit weer. Maar ik zit de laatste tijd toch weer te denken dat ik de game een nieuwe kans moet geven.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be

Bericht door ditterio »

Voor mij ook 1 keer en nooit meer. Als die trein er niet als gadget had bijgezeten, had waarschijnlijk niemand over dit spel gesproken. Ik vind dat het als spel heel weinig voorstelt. De geluksfactor is zo hoog dat het niet leuk meer is. Wat overblijft is wat leedvermaak tov andere spelers en een 3D trein. Misschien ben ik gewoon geen fan van het blind programmeren van kaarten? Walk the plank en river dragons vind ik ook niet goed. Over robo rally zwijg ik dan nog :mrgreen:
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Ruud2009 schreef:Mijn eerste reactie was 1x, nooit weer. Maar ik zit de laatste tijd toch weer te denken dat ik de game een nieuwe kans moet geven.
Altijd hetzelfde met die ameritrashers. Als er geknald mag worden, kruipt het bloed waar het niet gaan kan. :lol:
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

Erwin schreef:
Ruud2009 schreef:Mijn eerste reactie was 1x, nooit weer. Maar ik zit de laatste tijd toch weer te denken dat ik de game een nieuwe kans moet geven.
Altijd hetzelfde met die ameritrashers. Als er geknald mag worden, kruipt het bloed waar het niet gaan kan. :lol:
:twisted:
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding