Ik ga/ging naar Essen en ik neem/nam mee - EDITIE 2015

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Mac-S
Genius
Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Ik ga/ging naar Essen en ik neem/nam mee - EDITIE 2015

Bericht door Mac-S »

Heb alles al opgruimd, dus geen foto dit jaar.

Ik heb een goedkope editie van Spiel gehad, en dat zit zo: ik kwam er toevallig via een draadje op Boardgamegeek achter dat een paar Magic-kaarten die ik nog op zolder had liggen (ik ben in 2000/2001 met Magic gestopt, heb toen mijn dure kaarten verkocht maar heb wel het nodige bewaard) tegenwoordig best wat geld waard zijn. Recent op internet zag ik nog een inkoopprijs van 40 euro per kaart. En ik had er vier... Dat leek me een aardig zakcentje.
Dus ik ging langs zo'n standje met 2e-hands Magic kaarten om ze te verkopen. Ik dacht eerst dat die jongen zei "140 euro" dus ik dacht, nou dat is bijna het bedrag wat ik m'n hoofd had dus dat is prima. Maar ik had hem niet goed verstaan. Hij had TWEEhonderdveertig gezegd :shock:

Van dat geld heb ik dus al mijn aankopen gedaan en had ik zelfs nog wat over voor een deel van de hotelrekening. Hopelijk stijgen de prijzen van sommige andere Magic-kaarten uit mijn tijd het komende jaar nog wat, want op deze manier wil ik wel vaker naar Spiel. :angel:

Ik heb aardig wat spellen gespeeld (waaronder een paar 's avonds in het hotel), en het merendeel daarvan was heel leuk (waardering 7-8). Dat is wel eens anders geweest - meestal zijn er toch wel wat spellen die minder zijn dan je er van verwacht - dus ook wat dat betreft een zeer geslaagde trip dit jaar.

Isle of Skye - leuk
The King is dead - erg leuk
7 Wonders: Duel - leuk
Between two Cities - leuk
The Bloody Inn - redelijk
Treasure Hunter - erg matig
CVlizations - redelijk
Tides of Time - leuk
Codenames - leuk
Celestia - leuk
Shakespeare - leuk
Steam Time - leuk
Simurgh - leuk
Signorie - leuk

(Ik zal eens zien of ik in de komende dagen nog zin krijg om er meer over te schrijven... wil nu verder met uitpakken haha)

Gekocht: Mistfall + uitbr. (Kickstarter pick-up), The King is dead, Welcome to the Dungeon, Simurgh, Dominion: Abenteuer, Concordia: Salsa en Concordia: Brittanica/Germania, 7 Wonders Duel.
Between two cities wou ik ook nog kopen, maar die was op vrijdagmiddag nog steeds niet aangekomen.

Labels:
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Mijn piramide en stapel spellen uit Essen. Met 3 gratis thrash metal cd's die ik kreeg als dank voor mijn vertaling van de spelregels van Thrash 'n Roll. :thumbup:

Afbeelding

Afbeelding

En nu uitzoeken hoe ik deze stapel in deze kast krijg... :problem:
Afbeelding
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
darkman
Garnaal

Bericht door darkman »

Wij zijn 2 dagen geweest en hebben ons prima vermaakt. Eerste dag gebruiken wij altijd om de (voor ons) interessante dingen te bekijken en indien mogelijk te spelen. Kopen doen we meestal op de tweede dag.

Aangezien onze kast al te veel ongespeelde spellen herbergt proberen wij het aantal aan te schaffen spellen de laatste jaren beperkt te houden.

Dit jaar vijf spellen meegenomen.
  • Imperial Settlers, konden we niet laten liggen voor € 26,- Engelse versie. Zelf nog niet gespeeld maar schijnt gestroomlijnde versie te zijn van 51 State te zijn en die vonden we al leuk, dus zal wel goed komen.
  • Cthulhu Realms, thema ligt ons meer dan Star realms en alles met icoontjes ipv tekst.
  • Prodigals Club, al in bezit van Last Will en dit is een leuke voortzetting daarvan. Last Will kan worden gebruik als uitbreiding op Prodigals Club.
  • Patchwork, erg vlot en leuk spel voor met zijn tweeën, perfect om doordeweeks even snel op tafel te leggen
  • Mistfall, Impulsaankoop. Zag er mooi uit en iets soortgelijks nog niet in de collectie (al heb ik wel Gloom of Killforth gebackt wat qua spelidee hier veel van weg heeft)
theo777
Jakkiebak!

Bericht door theo777 »

Ik zag op een bgg video van dag 3 dat ze het spel Table Curling uitpakte en lieten zien,
Weet iemand of dat spel ergens te koop was op Spiel ? Kon zelf helaas niet gaan wegens
verkoudheid :(
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

theo777 schreef:Ik zag op een bgg video van dag 3 dat ze het spel Table Curling uitpakte en lieten zien,
Weet iemand of dat spel ergens te koop was op Spiel ? Kon zelf helaas niet gaan wegens
Die heb ik gezien op de demo tafel en was ongetwijfeld ook wel ergens te koop.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
Gebruiker 4724

Bericht door Gebruiker 4724 »

Ruud2009 schreef:
theo777 schreef:Ik zag op een bgg video van dag 3 dat ze het spel Table Curling uitpakte en lieten zien,
Die heb ik gezien op de demo tafel en was ongetwijfeld ook wel ergens te koop.
Ja, die was er zeker! Ik hoopte nog op caveman curling, maar die kon ik niet vinden
Dagmar
Geheim Genootschap

Bericht door Dagmar »

Het verslag van mijn tweede (en laatste) Spoel dag staat online

http://spellengek.blogspot.nl/2015/10/s ... agmar.html

Morgenochtend om 6 uur volgt nog een blogje met veel foto's.
KeesK
Hazelnoot Ridder

Bericht door KeesK »

Hier mijn Essen aankopen. Ook ik was niet aan het opletten met de Caverna expansie, dus heb nu zowel de Engelse als de Duitse, fijn dat ze dat bij de lookout stand er niet ffkes bij vertellen wanneer ik in t Engels bestel.

De grootste tegenvaller van Essen was Hengist. Nadat ik net tegen 1001voetPaul had gezegd dat ik alle spellen van Uwe die ik heb gespeeld meesterlijk vind, speelden we Hengist. De takken zeg, ik heb meerdere beurten gehad waar ik een klauw vol kaarten had, maar echt geen ruk kon doen. Terwijl Paul lachend wegrende met de overwinning.

De tweede tegenvaller is ook een spel van Uwe, maar dan een spel dat nog moet uitkomen. Ik mocht aanschuiven bij een uitleg van Uwe's nieuwe spel (januari 2016) Ein fest für Odin. Ik haakte al af toen de uitlegger vertelde dat t wen samenvoeging was van Caverna, Friese velden en PATCHWORK, Wtf, echt?!?!! Het hele spel lijkt heel erg mechanisch en gekunsteld, ondanks dat de uitlegger vol vreugde allemaal irrelevante themadingetjes er om heen vertelde.
Twee andere Deutsche leute dachten er t zelfde over.

In het hotel heb ik met een van de Japon Brand gasten het beginsel van 504 gespeeld, grappig maar het uitzoeken van alle componenten is de moeite niet waard.

Met o.a. de grafische artiest van o.a Stockpile (voor mij toch wel een van de mooiste spellen van Essen) heb ik Mombasa gespeeld. Een erg solide spel gebaseerd in Afrika waar je zonder slaven aan juwelen, katoen etc komt, om daar punten mee te verdienen. Mooi spel dat ongeveer even zwaar als Russian railroads. Jammergenoeg had ik mijzelf beloofd alleen kleine spellen te kopen en had ik al te veel aangeschaft......

Nyet was ook een kek slagenspel dat inde Engelse versie al op dag 2 was uitverkocht bij Iello.
Niet gekocht omdat hij voor m'n gevoel eigenlijk alleen goed speelt met 4 en iemand uit m'n spellengroep m gelukkig heeft gekocht.

CVliz@tions is de grootste doos met lucht die ik in een impuls heb gekocht na het spelen. Vederlicht maar snel uit te leggen en te spelen.
Bijlagen
image.jpeg
(2.38 MiB) 357 keer gedownload
image.jpeg
(2.38 MiB) 357 keer gedownload
Laatst gewijzigd door KeesK op zo 11 okt 2015, 14:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

The hare and the tortoise
Panamax
Suburbia (overname via maxi)
Castles of Mad King Ludwig
Steampunk Rally kickstarter versie
Orleans
Saint Malo
Alea Iacta est (ruil)
That's Life
Diamonds
Die Speicherstadt
Takenoko
Coal Baron (overname via Grrrt)

Gespeeld:
Celestia (zeer leuk)
Signorie (top)
Eko (meevaller)
Discoveries (tegenvaller)
King's forge (best ok)

en de rest kan ik even niet opkomen :D

Toch wel leuk dat de diverse auteurs en reviewers zo goed aanspreekbaar zijn ...
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Op mijn foto staat 'Sheep and thief' van Japon Brand er wel niet bij. De Japannerkes hadden per ongeluk al hun exemplaren al verkocht zonder rekening te houden met de pre-orders, 'someone made a mistake, we ale velly solly sil',grappig om te zien hoe het Japanse eergevoel aangetast was door deze fout, ze leken oprecht bedrukt en heel bezorgd om mijn reactie.
Dat gaan ze volgende week asap opsturen. Wel spijtig want dat was er eentje waar ik uiteindelijk wel naar aan het uitkijken was. :(

Ik lees hier al 2x dat Celestia 'leuk' was, maar ik hebt dat vrijdag bij een kameraad die net uit Essen kwam gespeeld met 5 spelers en ik vond er echt niets aan. Totaal geen beslissingen te nemen en erg weinig opties tot tactish of strategisch spelen. Wat vonden jullie er zo goed aan? Ik begin te denken dat wij het fout speelden...
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
mezzamorphis
Party Animal

Bericht door mezzamorphis »

Tot nu toe niemand met Mombasa. Heeft iemand het wel kunnen spelen?
AlliantieAJ
Burgemeester

Bericht door AlliantieAJ »

The Iced One schreef:Op mijn foto staat 'Sheep and thief' van Japon Brand er wel niet bij. De Japannerkes hadden per ongeluk al hun exemplaren al verkocht zonder rekening te houden met de pre-orders, 'someone made a mistake, we ale velly solly sil',grappig om te zien hoe het Japanse eergevoel aangetast was door deze fout, ze leken oprecht bedrukt en heel bezorgd om mijn reactie.
Dat gaan ze volgende week asap opsturen. Wel spijtig want dat was er eentje waar ik uiteindelijk wel naar aan het uitkijken was. :(

Ik lees hier al 2x dat Celestia 'leuk' was, maar ik hebt dat vrijdag bij een kameraad die net uit Essen kwam gespeeld met 5 spelers en ik vond er echt niets aan. Totaal geen beslissingen te nemen en erg weinig opties tot tactish of strategisch spelen. Wat vonden jullie er zo goed aan? Ik begin te denken dat wij het fout speelden...
Ik vond het leuk vanwege de uitvoering van het spel, dat het een filler was ... verder blijft het een push-your-luck ... aan de hand van je eigen kaarten kan je beperkt inschatten wat de rest eventueel heeft. Zo had ik toevallig veel kaarten van dezelfde soort ... of als iemand de ronde ervoor heeft gepast dan heb je ongeveer een idee wat hij niet heeft (tenzij hij net deze kaart krijgt).
Verder ook oppassen als je zelf kapitein bent omdat je dan niet kan uitstappen ...

maar het blijft een spel met grotere geluksfactor maar voor mij stoort dat bij zo'n filler niet ... dus ja echt super veel opties heb je niet of heel tactisch is het uiteraard niet :)
Laatst gewijzigd door AlliantieAJ op zo 11 okt 2015, 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

The Iced One schreef: Ik lees hier al 2x dat Celestia 'leuk' was, maar ik hebt dat vrijdag bij een kameraad die net uit Essen kwam gespeeld met 5 spelers en ik vond er echt niets aan. Totaal geen beslissingen te nemen en erg weinig opties tot tactish of strategisch spelen. Wat vonden jullie er zo goed aan? Ik begin te denken dat wij het fout speelden...
Tis een Push your Luck game. De piloot rolt gekleurde dobbelstenen en dan moeten de mede-reizigers inschatten of de kapitein de event-kaarten in zijn hand heeft gelijk aan de kleuren op de dobbelsteen. De kapitein MOET immers die kaarten spelen als hij dat kan. Dan mogen de reizigers kiezen of ze meegaan met de kapitein (die zelf niet mag uitstappen), of uitstappen. Stappen ze uit krijgen ze de treasure bij de locatie waar ze staan. Lukt de kapitein kaarten af te leggen.. ga je met z'n allen naar een volgende locatie en is de volgende speler kapitein. Lukt dat niet, crasht het schip en ga je terug naar het begin en pakken alle spelers een nieuwe event-kaart.. Je gaat door tot iemand aan het begin van een nieuwe trip 50 Vps heeft.

Hoe verder je komt, hoe beter de treasures die je kan krijgen als je uitstapt. Het is dus continu inschatten en 'spanning' of je de kapitein goed inschat. Er zit flink wat screwery in, met jokers die je mág spelen ipv MOET spelen als kapitein. Kaarten waarmee je je mede-reizigers uit het schip amg zetten.. etc etc.

Ook rol je steeds meer dobbelstenen hoe verder je komt..
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
KeesK
Hazelnoot Ridder

Bericht door KeesK »

mezzamorphis schreef:Tot nu toe niemand met Mombasa. Heeft iemand het wel kunnen spelen?
Zie mijn verslag hierboven...
Afbeelding
mezzamorphis
Party Animal

Bericht door mezzamorphis »

KeesK schreef:
mezzamorphis schreef:Tot nu toe niemand met Mombasa. Heeft iemand het wel kunnen spelen?
Zie mijn verslag hierboven...
Oops. Lezen is ook een vak :oops: bedankt