Top en flop - Spiel 2015

Hier vind je alle informatie over de grootste spellenbeurs ter wereld.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

wallofshame
Regenmaker

Re: Top en flop

Bericht door wallofshame »

Mijn eerste indrukken:

Queen's Architect :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Een beetje een impuls aankoop. Enkele rondjes gespeeld op Spiel en vooral het artwork kon mij bekoren. Als je voor ogen houdt dat dit een racespel is met een leuk spelmechanisme is deze titel zeker te pruimen. Vooral door het gebrek aan down tijd speelt dit héél vlot. Maar het blijft een racespel en het abrupte einde kan soms voor een kleine anticlimax zorgen.

Dice City :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Was het eerste spel dat mijn aandacht trok in de previews en één van mijn weinige pre-orders dit jaar. Amusant dobbelspel ... voor twee spelers. Met vier vrees ik onspeelbaar door een overdaad aan down tijd. Maar vermits ik geregeld met twee rond de tafel zit, vormt dit niet echt een probleem.

Tides of Time :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Verrassend leuk kaartfillertje dat het voornamelijk moet hebben van dat revanchegevoel dat overheerst als je een potje verloren hebt.

Rattle, Battle, Grab the Loot :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Enkel nog maar het introductie scenario gespeeld, maar dit smaakt naar meer. LET WEL dit is puur fun, niet meer niet minder. Verwacht geen tactische steekspelletjes want daar is de willekeur te groot voor, maar net daar draait het allemaal om en daardoor wordt het toch leuk. Vooral met de juiste ingesteldheid kun je hier echt wel plezier aan beleven. Het artwork is fenomenaal, maar zoals steeds bij Portal Games laten ze in hun rulebook weer wat steken vallen.

Los Aprendices :ster: :ster: :ster: :geenster: :geenster:
Een interessant dobbelspel dat op clubmeetings niet zal misstaan. Hier en daar waren de regels niet altijd duidelijk, maar daar dient BGG voor en ondertussen heb ik al mijn antwoorden op mijn vragen. Ook hier geen verrassingen of ingenieuse spelmechanismen, wel een leuke opvuller. Dobbelen om met je resultaat proeven uit te voeren in de klas, maar opgelet want elke raaf die je dobbelt staat voor alles wat kan misgaan, dus die moet je eerst counteren voor je naar de les kan.

Exoplanets :ster: :ster: :ster: :ster: :halfster:
Voorlopig de grootste positieve verrassing uit mijn aankopen. Origineel thema, vlotte speelduur, duidelijke regels, makkelijk uitgelegd. Ideaal voor een clubavond. Onze Poolse vrienden van Board and Dice stijgen in mijn achting. Enige opmerking is misschien de referencesheet die je echt wel dikwijls moet raadplegen, maar verder een topspelletje.

Buttons :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Door de knopjes een nostalgie aankoop van mijn vrouw, maar ondertussen uitgegroeid tot één van onze favoriete fillers. Push your luck en dobbelen! Het moeten niet altijd van die breinbrekers zijn.

Porta Nigra :ster: :ster: :ster: :ster: :geenster:
Bij vrienden gespeeld en mijn vrouw en ik waren onmiddellijk verkocht. Ik weet nog niet wat het zegt met twee spelers, maar met vier sloeg hij zeker aan. Met je kaarten acties uitvoeren om mee te bouwen aan vier bouwwerken in Trier. Heel interessant.

Sapiens :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Domino voor gevorderden. Leukste twist is het eindresultaat. Je scoort via eten en ontwikkeling maar de laagste score telt. 't Komt er dus op aan om beide scores in balans te houden ... Niet evident maar wel heel amusant. Ook het artwork vond ik sterk.

Taverna :ster: :ster: :halfster: :geenster: :geenster:
Zit niet slecht in elkaar, maar op één of andere manier kon het mij niet overtuigen. Zal zeker niet nee zeggen tegen een tweede keer, maar ben ook blij dat ik hem niet zelf heb gekocht.

Simurgh :ster: :ster: :ster: :halfster: :geenster:
Interessante workerplacement die sneller afgelopen is dan je meestal wil. Je kan de speelduur en moeilijkheidsgraad aanpassen, wat herspeelbaarheid ten goede komt. Prachtig om naar te kijken en in tegenstelling tot vorig jaar (met Praetor en Versailles) hebben we nog geen flaw tegengekomen.

Staat nog te wachten op een eerste spelbeurt:
Trickerion
Signorie
German Railroads
Takenoko Chibis
7 wonders Duel (blijkbaar ben ik nog de enige :oops: )

Labels:
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Top en flop

Bericht door Ruud2009 »

Ik heb er een flop bij.

Kemet Ta Seti. Ik vind maar 1 module echt goed (de zwarte piramides). De rest.. meh. Speel liever zonder. Verwarring, fiddly, teveel.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding