Spellenspektakel 2015

Het Spellenspektakel is de grootste Nederlandse spellenbeurs. Discussieer hier mee!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Spellenspektakel 2015

Bericht door Ruud2009 »

Mac-S schreef: Bij mijn weten is dit de normale gang van zaken op elke spellenbeurs.
Het is cultuur. In Amerika op Gencon demo'en ze 1 of 2 rondes.. en zijn mensen boos als je te lang blijft zitten. In Europa spelen we het spel graag uit. Het is niet perse goed of fout, maar anders. Beide hebben zo hun voor- en nadelen. Ik vind het zelf belangrijk dat je tijdens een demo een idee krijgt van hoe het spel speelt. Ik heb dat idee meestal vrij snel, en dan maak ik graag plaats.

Ik zou, even een concreet voorbeeld, bij Treasure Hunter bijvoorbeeld na 1 of 2 rondes wel weten hoe dat werkt. Hoef ik geen 5 rondes te spelen.. het spel ontwikkelt zich nauwelijks. Dat is misschien anders met andere games.

Al met al vond ik het vandaag gezellig druk, en ben ik met een veel positiever gevoel blijven zitten dan vorig jaar. Vorig jaar was het wel heel erg leeg. Dit jaar was het druk en met Bergsala Enigma ook een ander genre dan enkel WGG/999. Ik hoop nogmaals dat de boel zo doorgroeit.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding

Labels:
Bridget
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn

Bericht door Bridget »

Ik heb alleen de zondagmiddag Mombasa uitgelegd en de mensen van te voren gevraagd max 3 ronden te spelen. Dat was geen probleem. Zo hadden mensen een goede indruk, tijd om nog meer andere spellen te gaan proberen en ik weer ruimte voor nieuwe mensen. Binnen 1 minuut weer 2 koppels aan tafel...

Boven, op het verenigingenplein, waren lang niet alle tafels continue bezet. Misschien door veel mensen over het hoofd gezien dat dat er ook nog was? Zou dat ergens beter aangegeven moeten worden?

Iemand vraagt hier in een reactie boven mij wat er weg moet? Molkky heet het geloof ik paaltjes omgooien? Nam wel ERG veel ruimte in beslag.

Verder was er spelaanbod voor jong en oud, beginner of ervaren, dus dat was ook prima.

Is er eigenlijk een mogelijkheid om uit te breiden of wordt het dan (alweer) een andere lokatie?
Everybody has the right to play...
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Bridget schreef:Is er eigenlijk een mogelijkheid om uit te breiden of wordt het dan (alweer) een andere lokatie?
Op basis van ervaring met 10-15 jaar geleden moet het in deze hal kunnen met 10.000- 11.000 bezoekers. Daarboven wordt het snel te vol.

999 Games kon toen een paar jaar gebruikmaken van een tijdelijke aanbouw aan het linker balkon (een grote feesttent op steigers), die daar volgens mij was neergezet voor een andere beurs. Deze tent werd met name gebruikt voor toernooien.
missiloon
Munchkin

Bericht door missiloon »

Ik heb vandaag een erg gezellige dag gehad en veel spellen gespeeld... blijkbaar ben ik a-sociaal want wij hebben elk spel op 1 na uitgespeeld, en dat enne spel hebben we na 1,5 ronde afgekapt omdat we het allemaal wel zo verschrikkelijk vonden dat we weg wouden. Nu hebben wij ook geregeld bij roll the dice/999 games een spel uit de kast gepakt en het op de grond gespeeld. Nu vind ik wel een verschil of een spel 10 min/ tot bv 45 min duurt of 3 uur. Zo zag ik het starcraft spel liggen en dat lijkt me wat mega lang voor op een beurs (en dan nog niet gesproken over een mega civ game :P).

Het was vaak zoeken naar een tafeltje, maar ik verwacht dat ook wel bij een beurs. Wij hebben niet alles kunnen spelen wat we wouden (met daarbij de grootste opvaller "dice city"), maar we hebben wel heel veel kunnen spelen. Nu gingen wij ook vaak gewoon door als een tafel bezet was, hooguit een paar minuten wachten als we verwachtte dat ze snel klaar zouden zijn.

Wat betreft de prijzen. De rode pion is niet de goedkoopste, dat is waar. En doordat het als enige verkoper op de beurs staat is er geen sprake van concurrentie wat niet voordelig is voor ons als bezoekers die goed op de hoogte zijn van de prijzen bij de concurrent. Maar het werkt voor de casual speler, want de stand van de rode pion ging behoorlijk hard. Ik neem bijna op elke beurs 1 spel mee als aandenken, helaas de 2 spellen waar ik aan dacht waren uitverkocht (terwijl bij binnenkomst er echt rijen van 7 wonders duel stonden) dus ben ik zowaar zonder aankopen naar huis gegaan. Maar met hele leuke herinneringen vol grappige, leuke en spannende spelmomenten.
Afbeelding
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be

Bericht door ditterio »

Ik ben vandaag naar het Spellenspektakel geweest en ik heb er enorm van genoten. Het was gezellig druk.

Wij hebben 1 keertje met de glimlach een kwartiertje gewacht. Uiteindelijk kwam er iemand voorkruipen. Och ja, geen probleem. Vijf minuutjes later was de volgende tafel alweer vrij. Ik ga vooral om ontspannend te genieten van een spel en dan komt het voor mij niet aan op 5 minuten langer wachten.

In de meeste gevallen hebben we overal vrijwel direct kunnen aanschuiven. De toppers (waaronder 504) waren voortdurend bezet en dat is ook niet meer dan normaal. Ik krijg nog wel de kans om die eens te spelen, dus dat vind ik zeker niet erg.

Het is niet makkelijk om een goed systeem voor de speeltafels te vinden.

Elk systeem heeft zijn voor- en nadelen.

Systeem met boekingssysteem: als je je spellen vooraf of ter plaatse op bepaalde uren kan inplannen, ben je verplicht om op dat uur aan die stand te staan. Je kan een half uur op voorhand dan geen ander spel meer starten omdat het in het gedrang komt met de tijd van je ingepland spel. Voor een organisatie brengt dit extra werk met zich mee. Het grote voordeel is wel dat je al je favoriete spellen zal kunnen spelen en dat je nooit hoeft aan te schuiven.

Het Spellenspektakel kiest, net als de meeste spellenbeurzen, voor een systeem waarbij je een plaatsje moet zoeken en vervolgens speluitleg krijgt aan je tafel. Dit heeft als voordeel dat je niet op je horloge moet kijken en niet je dag moet volplannen. Het nadeel is dat je reacties krijgt dat er te weinig speelplaats is en je soms moet vechten voor een tafeltje.

Aangezien beide systemen hun voor- en tegenstanders hebben, zal er nooit een ideaal systeem zijn voor iedereen. Zeker niet bij grote drukte.

Er waren iets minder expertspellen dan de voorgaande jaren maar dat is volgens mij een bewuste keuze van de uitgevers zelf. De uitgevers beslissen welke spellen ze in de picture willen zetten. Hier richten ze vooral op de familiespeler en minder op de veelspeler.

Dit heeft volgens mij twee redenen:

1/ Een expertspeler koopt zijn spellen sowieso, dus is het voor een uitgever veel interessanter om nieuwe mensen aan te trekken die de markt groter maken.Iedereen weet dat je nieuwe speler het best warm maakt met familiespellen.

2/ Een nieuwe speler die een positieve ervaring met een bepaald spel heeft gehad, zal dit spel sowieso ter plaatse kopen. De veelspeler daarentegen koopt zijn spellen toch niet op een beurs omdat de prijzen twee euro duurder zijn dan de spellen op hun goedkoopste webshop, tenzij er aan dumpingsprijzen wordt verkocht (wat niet goed is voor de winkel zelf en ook niet voor de uitgever want op die manier vallen de duurdere winkels uit de boot en wordt hun afzetmarkt voor spellen kleiner)

Ik begrijp niet waarom iedereen verwacht dat beursprijzen sowieso goedkoper moeten zijn dan de prijzen op de goedkoopste online webshop?

De Rode Pion staat daar niet om je de beste prijs aan te bieden. Die winkel moet in de eerste plaats winst maken want dat zorgt voor het voortbestaan van die winkel. Als iedereen alleen online en aan de beste prijs een spel wil kopen, moeten we niet verschieten als er binnen x aantal jaar geen spellenwinkels meer op het Spellenspektakel zullen staan.

Ik vond de organisatie alleszins heel goed en ik kom volgend jaar met veel plezier terug.
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl

Bericht door Ruud2009 »

Erwin schreef:
Bridget schreef:Is er eigenlijk een mogelijkheid om uit te breiden of wordt het dan (alweer) een andere lokatie?
Op basis van ervaring met 10-15 jaar geleden moet het in deze hal kunnen met 10.000- 11.000 bezoekers. Daarboven wordt het snel te vol.

999 Games kon toen een paar jaar gebruikmaken van een tijdelijke aanbouw aan het linker balkon (een grote feesttent op steigers), die daar volgens mij was neergezet voor een andere beurs. Deze tent werd met name gebruikt voor toernooien.
Dit herinner ik me :).
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
Oxyligen
Regenmaker

Bericht door Oxyligen »

Ruud2009 schreef:
Mac-S schreef: Bij mijn weten is dit de normale gang van zaken op elke spellenbeurs.
Het is cultuur. In Amerika op Gencon demo'en ze 1 of 2 rondes.. en zijn mensen boos als je te lang blijft zitten. In Europa spelen we het spel graag uit. Het is niet perse goed of fout, maar anders. Beide hebben zo hun voor- en nadelen. Ik vind het zelf belangrijk dat je tijdens een demo een idee krijgt van hoe het spel speelt. Ik heb dat idee meestal vrij snel, en dan maak ik graag plaats.

Ik zou, even een concreet voorbeeld, bij Treasure Hunter bijvoorbeeld na 1 of 2 rondes wel weten hoe dat werkt. Hoef ik geen 5 rondes te spelen.. het spel ontwikkelt zich nauwelijks. Dat is misschien anders met andere games.

Al met al vond ik het vandaag gezellig druk, en ben ik met een veel positiever gevoel blijven zitten dan vorig jaar. Vorig jaar was het wel heel erg leeg. Dit jaar was het druk en met Bergsala Enigma ook een ander genre dan enkel WGG/999. Ik hoop nogmaals dat de boel zo doorgroeit.
Ik ben het met je eens al vind ik Treasure Hunter nou net een spel dat het positieve van deze cultuur benadrukt: Vaak zaten er 6 mensen, deels vreemden, aan 1 tafel en hadden een uur lang erg veel plezier. Toch is het spel geen topper.

1 of 2 rondjes spelen en dan wrs niet kopen, daar heeft niemand wat aan. Een beurs waarbij je spellen kan kopen en even kan uitproberen, waar betaal je dan toegang voor?
Een leven zonder passie is zo leeg - Eddy Merckx
Paletti
Grote Dienaar

Bericht door Paletti »

Ik vond het Spellenspektakel weer geslaagd. Zaterdag met mijn zoontje van 5 veel plezier gehad (ik miste alleen de stand die vorig jaar 'La Cucaracha', 'Knorbal' en 'Bunny Hop' had liggen, welke stand was dat ook al weer???), en zondag met vrienden de hele dag andere spellen gespeeld. Het was inderdaad wel druk bij de tafels en we hebben niet alle spellen kunnen spelen die we graag hadden gewild, maar een beetje rondstruinen tussen het spellen spelen door was ook leuk.
La Granja was erg leuk om te spelen (2 van de 6 ronden gespeeld :D )en hebben we dus gelijk aangeschaft .

Hopelijk is Queen Games volgend jaar weer aanwezig, maar dan met een grotere stand en zijn ook Quined, Portal en Spelspul weer van de partij.

We hebben ons goed vermaakt!
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

missiloon schreef:Ik heb vandaag een erg gezellige dag gehad en veel spellen gespeeld... blijkbaar ben ik a-sociaal want wij hebben elk spel op 1 na uitgespeeld, en dat enne spel hebben we na 1,5 ronde afgekapt omdat we het allemaal wel zo verschrikkelijk vonden dat we weg wouden. Nu hebben wij ook geregeld bij roll the dice/999 games een spel uit de kast gepakt en het op de grond gespeeld. Nu vind ik wel een verschil of een spel 10 min/ tot bv 45 min duurt of 3 uur. Zo zag ik het starcraft spel liggen en dat lijkt me wat mega lang voor op een beurs (en dan nog niet gesproken over een mega civ game :P).

Het was vaak zoeken naar een tafeltje, maar ik verwacht dat ook wel bij een beurs. Wij hebben niet alles kunnen spelen wat we wouden (met daarbij de grootste opvaller "dice city"), maar we hebben wel heel veel kunnen spelen. Nu gingen wij ook vaak gewoon door als een tafel bezet was, hooguit een paar minuten wachten als we verwachtte dat ze snel klaar zouden zijn.

Wat betreft de prijzen. De rode pion is niet de goedkoopste, dat is waar. En doordat het als enige verkoper op de beurs staat is er geen sprake van concurrentie wat niet voordelig is voor ons als bezoekers die goed op de hoogte zijn van de prijzen bij de concurrent. Maar het werkt voor de casual speler, want de stand van de rode pion ging behoorlijk hard. Ik neem bijna op elke beurs 1 spel mee als aandenken, helaas de 2 spellen waar ik aan dacht waren uitverkocht (terwijl bij binnenkomst er echt rijen van 7 wonders duel stonden) dus ben ik zowaar zonder aankopen naar huis gegaan. Maar met hele leuke herinneringen vol grappige, leuke en spannende spelmomenten.
Heb je nu je badge al opgehaald? :lol:
Afbeelding
BaSL
Team Bordspelmania

Bericht door BaSL »

Erwin schreef:

Op de balustrades is zeker nog ruimte. Het is echter zaak om de mensen daar ook heen te krijgen. Ik verwacht dat iedereen het liefst op de vloer staat en de balustrade moeilijker te verhuren is. Maar op moment dat er genoeg interessants boven staat, moet daar toch ook doorloop ontstaan.
Afbeelding
RoyalRumble69
Party Animal

Bericht door RoyalRumble69 »

Ik ben er weer allebei de dagen geweest, waarvan de zaterdag als bezoeker en de zondag heb ik op de stand van Roll The Dice spellen uitgelegd.

Op zaterdag was het erg druk en soms ook erg lastig om een tafel te vinden. We hebben echter ook vaak genoeg ergens kunnen gaan zitten om een spel te spelen. Soms hebben we daarbij inderdaad een heel spel gespeeld, soms hebben we het voortijdig afgebroken, omdat we het niet leuk genoeg vonden of omdat we het idee wel in de gaten hadden en we iemand anders de kans wilden geven.

Wat zeker op zaterdag opviel was de enorme rij voor de deur bij de ingang. Het was niet duidelijk waar de voorverkooprij was en waar de rij was voor mensen die nog een kaartje moesten kopen, terwijl er door de organisatie wel getracht was om dit onderscheid aan te brengen. Ik zou zeggen de volgende keer de borden waar dat opstaat de lucht in, want als ze zoals nu op de grond staan kun je het al niet meer zien als er 5 mensen voor staan. Ik had het idee dat er net als vorig jaar weer een gebrek aan scanners was, maar dat kan aan mij liggen.

Op zondag heb ik het eigenlijk de hele dag erg druk gehad. Ik had wel het idee dat het iets minder druk was dan op zaterdag, maar omdat ik niet over de beurs ben gelopen, is dat echt maar een inschatting. Ik heb vooral Dice City uitgelegd, maar ook andere spellen waaronder een paar ouwetjes als Agricola en Takenoko (alhoewel, ouwetje...). Een erg geslaagde dag weer, afgesloten met een lekkere barbecue.

Om de drukte beter kwijt te kunnen zou de organisatie de paden her en der wat minder breed kunnen maken en wellicht de kinderopvang iets kleiner kunnen maken. Daarmee win je al wat meters die weer voor tafels gebruikt kunnen worden.

Tot slot nog een dikke pluim voor de piraten van Cradle of Games. Zeer goede aankleding, zeer drukke stand (zo druk dat ik er helaas niet aan toegekomen ben om het spel te proberen) en enthousiaste mensen. Geweldig!
Morri
Jakkiebak!

Bericht door Morri »

Het jaar dat we met 11.000 man als sardientjes in een blikje in het Beursgebouw zaten herinner ik me ook nog. Maar toen waren de gangpaden ook nog eens heel smal en namen de stands meer ruimte in. Wat ik me daar van kan herinneren is dat ik vooral door de gangpaden ben geschuifeld. Zelfs het drukke Essen in de oude hallen was beter. Het is het laatste jaar dat ik geweest ben. Pas bij de herstart van een paar jaar geleden ben ik weer gegaan. Zo zie je maar dat iedereen het anders beleeft. Hetzelfde geldt voor Spel trouwens. 2000 man op die kleine ruimte werd me te veel. Ik geloof dat ze inmiddels verhuisd zijn? Misschien dat maar weer eens proberen.

Zo te horen zijn er toch mensen die op zondag nog makkelijk een tafel hebben weten te bemachtigen. Geen idee welke spellen dat waren, maar waarschijnlijk dan toch andere dan ik had willen aanspelen. Kaartspel Game of Thrones bijvoorbeeld. 1 tafel en die was net begonnen. 2 uur later zaten ze er nog en het eind was nog lang niet in zicht. Pandemie met 4 tafels: wachttijd 20 minuten. We hebben uiteindelijk twee fillers gespeeld (Mafia de Cuba wat met 10 personen kan en 15 minuten duurt en Welcome to the Dungeon van 10 minuten) en hebben staan kamperen bij Puerto Diablo en daar 1 ronde van gespeeld.

Ik heb me verder ook vermaakt met kletsen en buurten. Maar daar heb ik geen beurs voor nodig :D
ditterio schreef:1/ Een expertspeler koopt zijn spellen sowieso,
Dit vind ik wel een vreemde. Koop je dan maar gewoon spellen zonder ze te proberen? Ik zo goed als nooit eigenlijk. Ik heb dat in het verleden wel gedaan, en het resultaat is een halve kast vol spellen die ik niet speel en aan de straatstenen ook niet meer kwijt raak.
Afbeelding
Bored Gaymer
Fabrieksmanager

Bericht door Bored Gaymer »

Dit jaar voor het eerst naar SpellenSpektakel geweest, samen met twee vrienden en mijn partner.

Ik moet helaas zeggen dat het niet voor herhaling is. Wij gaan sinds 2011 elk jaar meerdere dagen naar Spiel en aangezien dat een maand geleden weer was, is het moeilijk geen vergelijking te willen maken. SpellenSpektakel komt dan erg klein en amateuristisch over bij mij. Er waren voor mijn gevoel een handvol uitgevers, met al wat oudere spellen (die al eerder dit jaar of vorig jaar zijn uitgebracht). Weinig verkopers met voor mijn gevoel absurd hoge prijzen. Geen extras te vinden zoals sleeves of spelmateriaal zoals meeples of buideltjes. Maar wel eenzelfde toegangsprijs als Spiel. Wat me ook opviel was dat er voor mijn gevoel het merendeel families met (vervelende) kinderen waren en daar kan ik niet zo goed tegen. Leuk om eens geweest te zijn, maar denk niet dat ik snel nog eens zal gaan. Vraag me eigenlijk ook af waarom dit een maand na Spiel georganiseerd wordt. Lijkt mij beter in maart of april (lente).
"I am a tattooed sexy dancing monkey"
Mr Jummy
Party Animal

Bericht door Mr Jummy »

Ik vind het zelf gewoon altijd leuk om te zoeken naar die ene aanbieding die je niet kan laten liggen. In het tweedehandse deel kon je lekker zoeken, maar geen goede aanbieding te vinden. Bij de rode pion hadden ze zeker een paar goede deals, maar daar zaten geen interessante titels voor mij tussen. Ik snap heel goed waarom ze deze keuze hebben gemaak hoor en daar kan ik prima mee leven. Het is inderdaad een laagdrempelige spellenbeurs voor de hele familie. Als veelspeler is het zeker leuk om te gaan, maar sluiten andere beurzen misschien beter aan bij mijn persoonlijke behoeftes / verwachtingen.
Recent gespeeld:
Afbeelding
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

Paletti schreef: Hopelijk is Queen Games volgend jaar weer aanwezig, maar dan met een grotere stand.
De stand was nu inderdaad wat klein want de stand die we vorig jaar hadden, was blijkbaar al bezet toen ze aan de organisatie lieten weten dat ze weer aanwezig zouden zijn dit jaar. We hadden nu 6 tafels en vorig jaar 9 of 10. Ook mijn hoop is dat we volgend jaar weer terug kunnen naar de locatie van 2014 (of en andere stand van ongeveer die grootte), die beviel net iets beter door extra ruimte en meer verschillende spellen die daardoor konden worden gedemonstreerd :). We kregen namelijk toch 4 tot 5 keer de vraag of Kingdom Builder te spelen was en Escape is ook nog altijd een hit, maar hiervoor was nu beide geen ruimte.