Wellicht heeft dit te maken met het feit dat de feestdagen eraan zitten te komen. Tevens heb ik het gevoel dat een (substantieel) deel van de bezoekers helemaal niet naar Spiel gaat, dus maakt dat voor hen niet uit.Bored Gaymer schreef:Vraag me eigenlijk ook af waarom dit een maand na Spiel georganiseerd wordt. Lijkt mij beter in maart of april (lente).
Spellenspektakel 2015
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
Paletti
- Grote Dienaar
Re: Spellenspektakel 2015
Labels:
-
BaSL
- Team Bordspelmania
De vergelijking met Spiel moet je niet maken. Spiel staat op zichzelf. Dé spellenbeurs waar honderden nieuwe spellen worden gepresenteerd door vele uitgevers uit tientallen landen.Bored Gaymer schreef:Dit jaar voor het eerst naar SpellenSpektakel geweest, samen met twee vrienden en mijn partner.
Ik moet helaas zeggen dat het niet voor herhaling is. Wij gaan sinds 2011 elk jaar meerdere dagen naar Spiel en aangezien dat een maand geleden weer was, is het moeilijk geen vergelijking te willen maken. SpellenSpektakel komt dan erg klein en amateuristisch over bij mij. Er waren voor mijn gevoel een handvol uitgevers, met al wat oudere spellen (die al eerder dit jaar of vorig jaar zijn uitgebracht). Weinig verkopers met voor mijn gevoel absurd hoge prijzen. Geen extras te vinden zoals sleeves of spelmateriaal zoals meeples of buideltjes. Maar wel eenzelfde toegangsprijs als Spiel. Wat me ook opviel was dat er voor mijn gevoel het merendeel families met (vervelende) kinderen waren en daar kan ik niet zo goed tegen. Leuk om eens geweest te zijn, maar denk niet dat ik snel nog eens zal gaan. Vraag me eigenlijk ook af waarom dit een maand na Spiel georganiseerd wordt. Lijkt mij beter in maart of april (lente).
SpellenSpektakel en Spel zijn geweldige spellenbeurzen voor de Nederlandstalige markt. Perfect geplaatst in het najaar - de tijd dat er meer spellen op tafel komen én vlak voor de Sint in het land is. Het zijn heerlijk gezellige beurzen met het gros van de grote Nederlandstalige uitgevers en plek voor spelauteurs. Gericht op een zeer breed publiek - perfect voor bijvoorbeeld families, studenten, incidentele spellenspelers. En ook nog eens leuk voor de veelspeler.

-
Bored Gaymer
- Fabrieksmanager
Ja, maar denk je niet dat als het niet een maand na Spiel zou zijn, (een deel van) de bezoekers die naar Spiel gaan, wel naar SpellenSpektakel zouden komen misschien?Paletti schreef:Tevens heb ik het gevoel dat een (substantieel) deel van de bezoekers helemaal niet naar Spiel gaat, dus maakt dat voor hen niet uit.
"I am a tattooed sexy dancing monkey"
-
BaSL
- Team Bordspelmania
Vast en zeker. Maar hoeveel families zouden er dan nog Sinterklaas- en kerstcadeaus kopen?
Bovendien zag je nu ook flink wat tafels met nieuwe Essen uitgaves - die kan men nu fijn in Nederland spelen.
Bovendien zag je nu ook flink wat tafels met nieuwe Essen uitgaves - die kan men nu fijn in Nederland spelen.

-
kattaklop
- Garnaal
Ik ben ook twee dagen geweest en deel toch een aantal opmerkingen.
Zo vond ik de speelhoek wel erg groot voor het aantal kindjes aanwezig.
Van sommige interessante complexere spellen was inderdaad maar één tafel, zo ook voor de Alchemist van The Game master.
Puerto Diablo hebben wij ook maar twee havens gespeeld om plaats te maken voor anderen.
In het beging hadden deze mensen zelfs maar 2 tafels.
We hebben wel het spel gekocht.
Er was boven nog veel ruimte vrij en dat kegelspel beneden vond ik zelfs niet thuishoren op een BORDSPEL evenement.
Dat hadden ze beter op de vakantiebeurs in Utrecht geplaatst op de afdeling campings.
Ook vind ik dat de organisatie tot voorbij hun landsgrenzen moet kunnen kijken een meer fabrikanten moet aantrekken.
Volgens mij is de reden dat er niet veel koopjes waren ook daar aan te wijten.
De algemene kosten moeten betaald worden door minder mensen.
Toch hebben we ons twee dagen geamuseerd en soms uit noodzaak spellen geprobeerd die we anders nooit een kans zouden gegeven hebben.
Zo kun je soms toch ook eens pareltjes ontdekken.
De lijst van ons is dan wel niet afgewerkt maar dat is dan ook weer een reden om naar het Zuiderspel af te zakken( voor Spel 2015 zijn we niet in Belgie )en zo verdient iedereen nog eens iets
Zo vond ik de speelhoek wel erg groot voor het aantal kindjes aanwezig.
Van sommige interessante complexere spellen was inderdaad maar één tafel, zo ook voor de Alchemist van The Game master.
Puerto Diablo hebben wij ook maar twee havens gespeeld om plaats te maken voor anderen.
In het beging hadden deze mensen zelfs maar 2 tafels.
We hebben wel het spel gekocht.
Er was boven nog veel ruimte vrij en dat kegelspel beneden vond ik zelfs niet thuishoren op een BORDSPEL evenement.
Dat hadden ze beter op de vakantiebeurs in Utrecht geplaatst op de afdeling campings.
Ook vind ik dat de organisatie tot voorbij hun landsgrenzen moet kunnen kijken een meer fabrikanten moet aantrekken.
Volgens mij is de reden dat er niet veel koopjes waren ook daar aan te wijten.
De algemene kosten moeten betaald worden door minder mensen.
Toch hebben we ons twee dagen geamuseerd en soms uit noodzaak spellen geprobeerd die we anders nooit een kans zouden gegeven hebben.
Zo kun je soms toch ook eens pareltjes ontdekken.
De lijst van ons is dan wel niet afgewerkt maar dat is dan ook weer een reden om naar het Zuiderspel af te zakken( voor Spel 2015 zijn we niet in Belgie )en zo verdient iedereen nog eens iets

-
Seabie
- El Capitan
- Persoonlijke Ondertitel: www.decktet.com
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Helemaal mee eens Bas. Ik denk dat de organisatie het goed voor elkaar heeft door een opzet te kiezen die voor veel verschillende soorten publiek geschikt is. Ik ben zelf een veelspeler en heb een hoop gezien wat niet voor mij bedoeld was. Vond ik in de verste verten ook niet erg, want ik heb daar wel mensen gezien die het daar ontzettend naar hun zin hadden. Zelf liep ik gauw verder naar de voor mij interessante spellen en ging dus naar 504, Codenames, Pandemic Legacy, El Gaucho, Time Stories, van alles wat. En de hele sfeer vond ik ontzettend prettig, juist ook omdat er mensen van allerlei pluimage rond liepen. Heel fijn om veel gezinnen daar te zien die zich ook uitstekend vermaakten in bordspellenland. En natuurlijk, als de beurs speciaal voor mij ingericht zou zijn dan had ik graag meer tafels gezien, meer nieuwe spellen, concurrerende winkels om zo de koopjes er uit te halen, meer uitgevers, minder kinderspellen die veel ruimte in namen; maar eerlijk gezegd ben ik er blij om dat dat niet het geval was, want de sfeer had dan nooit hetzelfde geweest.BaSL schreef:SpellenSpektakel en Spel zijn geweldige spellenbeurzen voor de Nederlandstalige markt. Perfect geplaatst in het najaar - de tijd dat er meer spellen op tafel komen én vlak voor de Sint in het land is. Het zijn heerlijk gezellige beurzen met het gros van de grote Nederlandstalige uitgevers en plek voor spelauteurs. Gericht op een zeer breed publiek - perfect voor bijvoorbeeld families, studenten, incidentele spellenspelers. En ook nog eens leuk voor de veelspeler.

-
helena
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: kooiker
Wij vonden juist dat we heel snel binnen waren, terwijl er voor ons al een flinke rij stond. Stukken beter dan vorig jaar. Sowieso een dikke pluim voor de organisatie!! Op en aanmerkingen zijn er altijd en heb ik ook, maar daar kan een organisatie ook wijzer van worden. Al met al was het weer een leuk Spektakel, ik hou wel van zo'n jaarlijks terugkerend feestje.RoyalRumble69 schreef:
Wat zeker op zaterdag opviel was de enorme rij voor de deur bij de ingang. Het was niet duidelijk waar de voorverkooprij was en waar de rij was voor mensen die nog een kaartje moesten kopen, terwijl er door de organisatie wel getracht was om dit onderscheid aan te brengen. Ik zou zeggen de volgende keer de borden waar dat opstaat de lucht in, want als ze zoals nu op de grond staan kun je het al niet meer zien als er 5 mensen voor staan. Ik had het idee dat er net als vorig jaar weer een gebrek aan scanners was, maar dat kan aan mij liggen.
-
aicirtap
- Critico
Ik heb nergens nog een bedankje in dit topic gelezen dus dat doe ik eerst. Allereerst iedereen super bedankt die gewerkt heeft op de beurs om er weer een gezellige en leuke beurs van te maken!
Ik was er zaterdag pas om 13 uur. Eerst even de mathttrade dingen afgerond. Dan had ik daar geen omkijken meer naar. Daarna een van de laatste formulieren van de bsm rally opgehaald en toen door voor een voorronde voor het Splendor toernooi. Helaas niet gewonnen. Dus toen rondje gelopen op de beurs. Gespeeld die middag Friesche Velden (goed spel! hoorde wel veel mensen zeggen jammer het is maar een 2 persoonsspel), King of Tokyo met power up (al vond ik die power up weinig toevoegen eerlijk gezegd). Weet even niet meer of ik nog meer op gespeeld... En toen richting logeeradres.
Zondag was ik weer present. Eerst mijn bsm rally formulier opgehaald. Daarna even 2 pogingen gedaan om bij de kwartfinales te komen van Splendor wat helaas niet lukte. Verder wat rondgelopen, gekletst met de nodige bekenden en ook nog redelijk wat gespeeld. Potion explosion, erg grappig tussendoor spelletje.
Verder nog gespeeld: pick a pig, pandemie met uitbreiding, welcome in het dungeon (vond dat meer een kinderspel), verflixxt en 7 wonders duel (vond ik niet bijzonder, dus mij maar gewoon 7 wonders). NK Qwixx zat steeds vol. Ik vond er wat weinig tafels voor NK Qwixx en ik had ook wel idee dat mensen meerdere keren probeerden hun score te verbeteren. Tevergeefse pogingen gedaan om Grand Austria Hotel of Dice City te proberen bij Roll the Dice. Ik vond vooral jammer dat Grand Austria mensen aldoor het hele spel uitproberen. Ik vind je moet een half spel spelen (qua tijd of rondes) en dan anderen een plekje geven. Maar dat is mijn mening ... Tussendoor de math trade afgerond.
Keythedral, Dog en Maharadja hebben de kast verlaten en zijn in geruild voor Samurai, Hotel en Attika. Verder nog 3 spelletjes verkocht. En 4 spelletjes gekocht: family business, rat hot, kolonisten prehistorie en schotten totten. En mijn demo vergoeding zorgt er voor dat ik qwixx kaartspel, qwixx mixx, de nieuwste jambo uitbreiding, sushi go en paleizen van carrara in de kast erbij heb
Ook nog wat promo's van funkenschlag, splendor en ticket to ride erbij. 
De inkom, alleen op zondag bewust mee gemaakt was prima! Ik was er zo tegen 945 uur. Omdat ik bij de buitendeur mijn kaartje kon laten scannen. Kon ik gelijk naar binnen en bij de garderobe mijn spullen in leveren.
Ik had idee dat het drukker was dan andere jaren. Maar je kunt altijd wel iets spelen, soms is het even 5 minuten wachten. Maar dat is ook niet erg. Een blijft er staan en de anderen gaan even naar de wc of kijken bij een andere stand of er wat vrij is en dan lang leve de whats app
Je moet gewoon niet iets hebben wat je perse wilt spelen. Ok ik had er 2 die ik graag wilde proberen, maar dat ging niet, helaas pindakaas en hopen dat iemand ze een keer mee neemt naar een speldag.
Ik vond de Rode Pion duur, maar dat heb ik altijd al gevonden. Inderdaad ik heb liever Adrieanssen en The Game Freak. Ik vond de indeling van de Rode pion wel goed met spellen per uitgever en daaraan gekoppelde demo-stand. Ik zou zeggen doe die dure tweedehands stand die er elk jaar staat weg en zet daar dus een van de andere genoemde spellenwinkels neer.
Ducosim stond volgens mij wat in een verdomhoekje. Ik denk als daar bijvoorbeeld SpelSpul en Quined bij hadden gestaan, wat qua ruimte makkelijk kon, dan waren er misschien meer mensen boven langs gelopen. Ik was zaterdag wel even langs gelopen voor een praatje. Maar ik heb zondag er helemaal niet aan gedacht om te kijken of daar een tafeltje vrij was om te spelen moet ik eerlijk bekennen.
Ik vond het een geslaagde en gezellige beurs, lekker wat kunnen spelen/ruilen/kopen en een gezellig weekend gehad.
Ik was er zaterdag pas om 13 uur. Eerst even de mathttrade dingen afgerond. Dan had ik daar geen omkijken meer naar. Daarna een van de laatste formulieren van de bsm rally opgehaald en toen door voor een voorronde voor het Splendor toernooi. Helaas niet gewonnen. Dus toen rondje gelopen op de beurs. Gespeeld die middag Friesche Velden (goed spel! hoorde wel veel mensen zeggen jammer het is maar een 2 persoonsspel), King of Tokyo met power up (al vond ik die power up weinig toevoegen eerlijk gezegd). Weet even niet meer of ik nog meer op gespeeld... En toen richting logeeradres.
Zondag was ik weer present. Eerst mijn bsm rally formulier opgehaald. Daarna even 2 pogingen gedaan om bij de kwartfinales te komen van Splendor wat helaas niet lukte. Verder wat rondgelopen, gekletst met de nodige bekenden en ook nog redelijk wat gespeeld. Potion explosion, erg grappig tussendoor spelletje.
Keythedral, Dog en Maharadja hebben de kast verlaten en zijn in geruild voor Samurai, Hotel en Attika. Verder nog 3 spelletjes verkocht. En 4 spelletjes gekocht: family business, rat hot, kolonisten prehistorie en schotten totten. En mijn demo vergoeding zorgt er voor dat ik qwixx kaartspel, qwixx mixx, de nieuwste jambo uitbreiding, sushi go en paleizen van carrara in de kast erbij heb
De inkom, alleen op zondag bewust mee gemaakt was prima! Ik was er zo tegen 945 uur. Omdat ik bij de buitendeur mijn kaartje kon laten scannen. Kon ik gelijk naar binnen en bij de garderobe mijn spullen in leveren.
Ik had idee dat het drukker was dan andere jaren. Maar je kunt altijd wel iets spelen, soms is het even 5 minuten wachten. Maar dat is ook niet erg. Een blijft er staan en de anderen gaan even naar de wc of kijken bij een andere stand of er wat vrij is en dan lang leve de whats app
Ik vond de Rode Pion duur, maar dat heb ik altijd al gevonden. Inderdaad ik heb liever Adrieanssen en The Game Freak. Ik vond de indeling van de Rode pion wel goed met spellen per uitgever en daaraan gekoppelde demo-stand. Ik zou zeggen doe die dure tweedehands stand die er elk jaar staat weg en zet daar dus een van de andere genoemde spellenwinkels neer.
Ducosim stond volgens mij wat in een verdomhoekje. Ik denk als daar bijvoorbeeld SpelSpul en Quined bij hadden gestaan, wat qua ruimte makkelijk kon, dan waren er misschien meer mensen boven langs gelopen. Ik was zaterdag wel even langs gelopen voor een praatje. Maar ik heb zondag er helemaal niet aan gedacht om te kijken of daar een tafeltje vrij was om te spelen moet ik eerlijk bekennen.
Ik vond het een geslaagde en gezellige beurs, lekker wat kunnen spelen/ruilen/kopen en een gezellig weekend gehad.
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
-
WTULTC
- Elfenkoning
Dit heeft ermee te maken dat Zuiderspel in het voorjaar wordt georganiseerd en die spellenbeurs was er al eerder in Eindhoven (nu dan Veldhoven) in het voorjaar dan dat SpSp is verhuist naar Eindhoven. Overigens vind ik het tijdstip na Spiel wel goed. Vergeet niet dat lang niet iedereen naar Spiel afreist en zo vlak na Spiel kun je met name bij de stand van RtD toch een groot aantal titels van Spiel spelen op SpSp.Paletti schreef:Wellicht heeft dit te maken met het feit dat de feestdagen eraan zitten te komen. Tevens heb ik het gevoel dat een (substantieel) deel van de bezoekers helemaal niet naar Spiel gaat, dus maakt dat voor hen niet uit.Bored Gaymer schreef:Vraag me eigenlijk ook af waarom dit een maand na Spiel georganiseerd wordt. Lijkt mij beter in maart of april (lente).
-
ditterio
- Grote Dalmuti
- Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be
Als een veelspeler een spel op zijn wishlist heeft staan, zal hij dit sowieso proberen spelen. Is het niet op deze beurs, dan wel op een andere beurs, een spellenclub of bij een collega veelspeler. Als hij het spel goed vindt, koopt hij het sowieso. Dan maakt het voor de uitgever minder uit waar je het spel speelt of koopt. Bij familiespelers ligt dit anders. Als zij een spel niet hebben gespeeld op het SpSp, zullen ze met dit spel waarschijnlijk nooit meer in aanraking komen want het volgende jaar liggen er alweer andere spellen. Hoe meer familiespelers door een positieve ervaring op het SpSp veelspeler worden, des te beter voor de uitgever. Vele veelspelers zijn immers ook veelkopers.Morri schreef:Het jaar dat we met 11.000 man als sardientjes in een blikje in het Beursgebouw zaten herinner ik me ook nog. Maar toen waren de gangpaden ook nog eens heel smal en namen de stands meer ruimte in. Wat ik me daar van kan herinneren is dat ik vooral door de gangpaden ben geschuifeld. Zelfs het drukke Essen in de oude hallen was beter. Het is het laatste jaar dat ik geweest ben. Pas bij de herstart van een paar jaar geleden ben ik weer gegaan. Zo zie je maar dat iedereen het anders beleeft. Hetzelfde geldt voor Spel trouwens. 2000 man op die kleine ruimte werd me te veel. Ik geloof dat ze inmiddels verhuisd zijn? Misschien dat maar weer eens proberen.
Zo te horen zijn er toch mensen die op zondag nog makkelijk een tafel hebben weten te bemachtigen. Geen idee welke spellen dat waren, maar waarschijnlijk dan toch andere dan ik had willen aanspelen. Kaartspel Game of Thrones bijvoorbeeld. 1 tafel en die was net begonnen. 2 uur later zaten ze er nog en het eind was nog lang niet in zicht. Pandemie met 4 tafels: wachttijd 20 minuten. We hebben uiteindelijk twee fillers gespeeld (Mafia de Cuba wat met 10 personen kan en 15 minuten duurt en Welcome to the Dungeon van 10 minuten) en hebben staan kamperen bij Puerto Diablo en daar 1 ronde van gespeeld.
Ik heb me verder ook vermaakt met kletsen en buurten. Maar daar heb ik geen beurs voor nodig![]()
Dit vind ik wel een vreemde. Koop je dan maar gewoon spellen zonder ze te proberen? Ik zo goed als nooit eigenlijk. Ik heb dat in het verleden wel gedaan, en het resultaat is een halve kast vol spellen die ik niet speel en aan de straatstenen ook niet meer kwijt raak.ditterio schreef:1/ Een expertspeler koopt zijn spellen sowieso,
-
stamper
- Uno
Dit jaar voor het eerst op Spiel en Spellenspektakel geweest. Beide keren heb ik mij uitstekend vermaakt. 1 dag is eigenlijk te kort om alles rustig op het gemak te kunnen bekijken en spelen.
Wij hebben la Granja (een aantal rondes) en Qwinto kunnen spelen en gelijk gekocht. Verder Traxx (leuk voor een paar keer) en legenden van Andor kunnen spelen. Die laatste was erg leuk, maar vonden wij nu nog wat te duur.
Stand van de rode pion was erg mooi. Wel wat onhandig dat je niet al je spellen zelf al kon pakken en rondlopen door de "winkel", maar het personeel was erg behulpzaam.
Weet iemand waarom er maar 1 verkoopstand is? Heeft de rode pion het alleenrecht?
Wij hebben la Granja (een aantal rondes) en Qwinto kunnen spelen en gelijk gekocht. Verder Traxx (leuk voor een paar keer) en legenden van Andor kunnen spelen. Die laatste was erg leuk, maar vonden wij nu nog wat te duur.
Stand van de rode pion was erg mooi. Wel wat onhandig dat je niet al je spellen zelf al kon pakken en rondlopen door de "winkel", maar het personeel was erg behulpzaam.
Weet iemand waarom er maar 1 verkoopstand is? Heeft de rode pion het alleenrecht?
-
maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Iets met een relletje over prijsstelling en verkooprechten van bepaalde spellen op deze beurs in een eerdere editiestamper schreef:Weet iemand waarom er maar 1 verkoopstand is? Heeft de rode pion het alleenrecht?
-
C&S
- Grote Dienaar
Ook wij hebben wat gemopperd op drukte aan de tafels en de Rode Pion (waar wij toch al een slechte band mee hebben), maar nu die frustraties wat gezakt zijn kunnen we toch zeker spreken over een geslaagde beursbezoek.
Wij zijn op zondag gegaan en hadden stiekem toch nog best wat spellen kunnen spelen (8 geloof ik), maar daar zaten dan idd wel Speed Cups ed tussen. Wij hadden onze grote inkopen al in Essen gedaan, dus hebben echt naar de koopjes gekeken. Die kwamen niet de Rode Pion vandaan
Maar toch met een paar kleine spelletjes naar huis gegaan en een aantal sint en kerst cadeaus.
We inmiddels wel besloten dat Spiel echt voor "ons" is en Spsp wordt meer iets voor onze kleine meid.
Wij zijn op zondag gegaan en hadden stiekem toch nog best wat spellen kunnen spelen (8 geloof ik), maar daar zaten dan idd wel Speed Cups ed tussen. Wij hadden onze grote inkopen al in Essen gedaan, dus hebben echt naar de koopjes gekeken. Die kwamen niet de Rode Pion vandaan
We inmiddels wel besloten dat Spiel echt voor "ons" is en Spsp wordt meer iets voor onze kleine meid.
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Ik zag verkoopstands van De Rode Pion, Fantasy En'Counter, Bergsals Enigma, Boosterbox, Queen Games, bordspellen bij de Magic verkopers op het balkon.stamper schreef:Weet iemand waarom er maar 1 verkoopstand is? Heeft de rode pion het alleenrecht?
Weet iemand waarom zoveel mensen beweren dat er maar een verkoopstand was?
-
helena
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: kooiker
Uuuh... iets met de grootste stand met de minste koopjes ?Erwin schreef:Ik zag verkoopstands van De Rode Pion, Fantasy En'Counter, Bergsals Enigma, Boosterbox, Queen Games, bordspellen bij de Magic verkopers op het balkon.stamper schreef:Weet iemand waarom er maar 1 verkoopstand is? Heeft de rode pion het alleenrecht?
Weet iemand waarom zoveel mensen beweren dat er maar een verkoopstand was?