Wat was er nieuw voor je in mei 2010?
Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden
-
cymric
- Wu Feng
- Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Wat was er nieuw voor je in mei 2010?
De regels voor deze draad zijn simpel: vertel over de spellen die de afgelopen maand—mei 2010—nieuw voor je waren. Waarom kwam dat spel op tafel? Wat vond je ervan? Wat waren de sterke en zwakke punten? Denk je dat anderen het leuk zouden vinden? Wat zou anderen wel of niet aanspreken? Komt het vaker op tafel? Enzovoort.
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen!
-
cymric
- Wu Feng

Bumbesi was voor mij nieuw, voor de rest oude beestjes gespeeld. Ik snap niet waarom de wereld moest worden verrijkt met nóg een kloon van Uno (m.a.w., Pesten). Wat een zinloze verspilling van energie en grondstoffen. Gelukkig was het vlug afgelopen.
-
Viva
- Stamhoofd
- Persoonlijke Ondertitel: la Vida
Wegens een verjaring de volgende spelen mogen uitproberen:
Havana van 999 Games: Dit spel moet zich nog uitkristalliseren. In ieder geval al wel een klein spel in een te grote doos. Zal wellicht bij de vakantie-spellen komen in een veel kleinere behuizing. Speelt makkelijk en vlot weg. De kaart "Kom Terug!" bleek een cruciale kaart te zijn, die erg dominant de tafel beheerste. Spel alleen nog met zijn tweetjes gespeeld en moet dus binnenkort ook nog eens met meerdere spelers geprobeerd worden. De vergelijking met Cuba gaat alleen op voor het 'art-work' van Michael Menzel en de gekopieerde personages. Het spel is een opzichzelfstaand verzamel spel.
Notre Dame van Alea (Ravensburger): Een toevalstreffer. En goed bevallen. Onze waardering is alvast verankert in de database: http://speel.spellenspektakel.nl/welkom ... l&item=431
Havana van 999 Games: Dit spel moet zich nog uitkristalliseren. In ieder geval al wel een klein spel in een te grote doos. Zal wellicht bij de vakantie-spellen komen in een veel kleinere behuizing. Speelt makkelijk en vlot weg. De kaart "Kom Terug!" bleek een cruciale kaart te zijn, die erg dominant de tafel beheerste. Spel alleen nog met zijn tweetjes gespeeld en moet dus binnenkort ook nog eens met meerdere spelers geprobeerd worden. De vergelijking met Cuba gaat alleen op voor het 'art-work' van Michael Menzel en de gekopieerde personages. Het spel is een opzichzelfstaand verzamel spel.
Notre Dame van Alea (Ravensburger): Een toevalstreffer. En goed bevallen. Onze waardering is alvast verankert in de database: http://speel.spellenspektakel.nl/welkom ... l&item=431
-
Bartjes!
- Uitgever
Voor mij waren nieuw in mei: Fjord en Hacienda.
Fjord is een aardig tussendoortje. Het heeft wel iets van Carcassonne (tegels leggen, boerderijen plaatsen), maar het tweede deel van het spel is wel echt anders: hier ga je proberen vanuit je boerderijen zoveel mogelijk land te claimen. Ik vind het een aardig spel, maar niet uitmuntend.
Hacienda daarentegen vond ik zéééér geslaagd. Het is wederom een topspel van Kramer, waarbij je zorgvuldige keuzes moet maken om je hoeveelheid overwinningspunten te maximaliseren. Het spel speelt vlot weg en de regels zijn simpel. Deze gaat nog vaak op tafel komen.
Fjord is een aardig tussendoortje. Het heeft wel iets van Carcassonne (tegels leggen, boerderijen plaatsen), maar het tweede deel van het spel is wel echt anders: hier ga je proberen vanuit je boerderijen zoveel mogelijk land te claimen. Ik vind het een aardig spel, maar niet uitmuntend.
Hacienda daarentegen vond ik zéééér geslaagd. Het is wederom een topspel van Kramer, waarbij je zorgvuldige keuzes moet maken om je hoeveelheid overwinningspunten te maximaliseren. Het spel speelt vlot weg en de regels zijn simpel. Deze gaat nog vaak op tafel komen.
-
delia
- Party Animal
Voor mij was nieuw Mystery Express.
Een stevigere variant van Cluedo.
Met 5 spelers ( 3 kinderen) was het erg leuk. De verschillende acties zijn snel duidelijk, en tot het einde toe is het spannend.
Volgens BGG, als ik me goed herinner, moet je bijna altijd wel 1 of meerdere kaarten gokken, maar wij hadden 2 winnaars die alle 5 de elementen goed hadden!
Dit gaan we zeker vaker doen.
Een stevigere variant van Cluedo.
Met 5 spelers ( 3 kinderen) was het erg leuk. De verschillende acties zijn snel duidelijk, en tot het einde toe is het spannend.
Volgens BGG, als ik me goed herinner, moet je bijna altijd wel 1 of meerdere kaarten gokken, maar wij hadden 2 winnaars die alle 5 de elementen goed hadden!
Dit gaan we zeker vaker doen.
-
BaSL
- Team Bordspelmania
Chicago Express
Was zelf wel onder de indruk van het spel, maar mijn medespelers niet. Hoop het toch nog meer op tafel te krijgen, wil het graag nog meer ontdekken.
Rüsselbande / Vrolijke Biggetjes
Leuke vorm van simpele Gooi&Loop kinderspellen. Wat meer variatie, leuk uitgevoerd, goede ideëen. Aanrader voor kleuters.
Was zelf wel onder de indruk van het spel, maar mijn medespelers niet. Hoop het toch nog meer op tafel te krijgen, wil het graag nog meer ontdekken.
Rüsselbande / Vrolijke Biggetjes
Leuke vorm van simpele Gooi&Loop kinderspellen. Wat meer variatie, leuk uitgevoerd, goede ideëen. Aanrader voor kleuters.
-
Johanna
- Caballero
Voor mij in mei 2 nieuwe spellen: Samoa en Havana.
Samoa: tjsa, wat zal ik zeggen: ik ben nog nooit een kei geweest in spellen waarbij blind geboden moet worden en zal dat wellicht niet worden ook. Dat neemt niet weg dat ik me er prima mee vermaakt heb. Verwacht geen 'diepgravende hoogdraver', maar meer een vermakelijk familiespel, waarin het thema perfect aansluit bij het spel,
Havana: Vooral mijn dochter van 11 vindt dit spel werkelijk fantastisch. en ik speel het zelf ook erg graag. Reactie op voorgaande over Havana: Je kunt er voor kiezen om de 'kom terugkaart' een grote rol te laten spelen, maar er zijn echt meer wegen die naar Rome (en in dit geval naar Havana) leiden. Het spel speelt trouwens erg goed met 2 personen, iets dat voor mij altijd erg belangrijk is.
Samoa: tjsa, wat zal ik zeggen: ik ben nog nooit een kei geweest in spellen waarbij blind geboden moet worden en zal dat wellicht niet worden ook. Dat neemt niet weg dat ik me er prima mee vermaakt heb. Verwacht geen 'diepgravende hoogdraver', maar meer een vermakelijk familiespel, waarin het thema perfect aansluit bij het spel,
Havana: Vooral mijn dochter van 11 vindt dit spel werkelijk fantastisch. en ik speel het zelf ook erg graag. Reactie op voorgaande over Havana: Je kunt er voor kiezen om de 'kom terugkaart' een grote rol te laten spelen, maar er zijn echt meer wegen die naar Rome (en in dit geval naar Havana) leiden. Het spel speelt trouwens erg goed met 2 personen, iets dat voor mij altijd erg belangrijk is.
-
Piet
- Beheerder
- Hotel Samoa (WGG): fijn biedspel, maar zeker geen hoogvlieger. Het spel heeft wel wat controlemogelijkheden, waardoor het geen lichtgewicht tussendoortje is.
- The World Cup Card Game 2010 (Games f/t World): leuk om het WK voetbal al eens vlotjes door te spelen tot in de finale. Als speler coach je een aantal clubs en probeer je ze in de finale te krijgen. Vooral leuk als ontspanning. Kaartengeluk speelt echter een grote rol. En als jouw tegenspelers niet willen dat je in de volgende ronde geraakt met een ploeg, dan zal dat ook niet gebeuren. Maar toch, bij ons is het alvast een zeer leuke voorbereiding van het WK.
- Monastery (Ragnar Brothers): in een eerste spelletje knoeiden we nog te veel met de spelregels. Morgen doen we het nog eens over om een beter oordeel te kunnen vellen.
- Het koopmanshuis (TGM): een origineel biedspel dat zeker vaker op de speltafel zal komen. Verschillende manieren om goed te scoren.
- Don Quixote (Pegasus): een verderlicht puzzelspel. Het heeft wat weg van Take it Easy. Hier ben je gebonden aan een vaste plaats waar je een plaatje moet leggen. Dit is meteen de zwakte van het spel: bij een tegenvallende combinatie van plaatjes en legplaatsen, kan je moeilijk scoren.
- The World Cup Card Game 2010 (Games f/t World): leuk om het WK voetbal al eens vlotjes door te spelen tot in de finale. Als speler coach je een aantal clubs en probeer je ze in de finale te krijgen. Vooral leuk als ontspanning. Kaartengeluk speelt echter een grote rol. En als jouw tegenspelers niet willen dat je in de volgende ronde geraakt met een ploeg, dan zal dat ook niet gebeuren. Maar toch, bij ons is het alvast een zeer leuke voorbereiding van het WK.
- Monastery (Ragnar Brothers): in een eerste spelletje knoeiden we nog te veel met de spelregels. Morgen doen we het nog eens over om een beter oordeel te kunnen vellen.
- Het koopmanshuis (TGM): een origineel biedspel dat zeker vaker op de speltafel zal komen. Verschillende manieren om goed te scoren.
- Don Quixote (Pegasus): een verderlicht puzzelspel. Het heeft wat weg van Take it Easy. Hier ben je gebonden aan een vaste plaats waar je een plaatje moet leggen. Dit is meteen de zwakte van het spel: bij een tegenvallende combinatie van plaatjes en legplaatsen, kan je moeilijk scoren.
-
Dierik
- Erelid
Voor mij drie nieuwe spellen deze maand:
Brass, een zware jongen van Martin Wallace. Met recht een brainburner. Veel denkwerk maar voor wie van het "zware werk" houd een must denk ik. Ik vind het wel wat aan de lange kant al heb ik van Michiel (de Brass-expert met meer dan 50 potjes
achter zijn naam) begrepen dat het met ervaren spelers in anderhalf tot twee uur te spelen valt. Wij kwamen met uitleg denk ik aan ruim drie en een half uur en dat is voor mij aan de lange kant. Verder zitten er leuke dingen in. Ik vind b.v. het spelen in twee periodes (kanaal en spoorperiode) met wat andere tellingen en mogelijkheden een orgineel element en verder zit het thematisch en qua manier van spelen gewoon goed in elkaar.
Havana was voor mij het tweede nieuwe spel. Vrij luchtig maar toch veel leuker dan ik vooraf dacht. Je gaat toch onwillekeurig uit van een Cuba-light maar meer dan het artwork heeft dit spel niet gemeen met Cuba. Het mechanisme waarbij je de speelvolgorde per ronde bepaald vond ik erg orgineel en speelde ook plezierig. Zowiezo speelt het spel erg vlot (met gemak binnen een half uur). Ik vind alleen de prijs erg hoog voor met alle respect een "tussendoortje". Maar als ik het ergens scherp zie liggen neem ik het beslist eens mee.
Prototype Quined, tja over mijn derde nieuwe spel van deze maand kan ik eigenlijk nog weinig zeggen. Het betreft een prototype van een spel dat hopenlijk volgend jaar door Quined word uitgegeven. Misschien leuk om te vermelden: het is van een Nederlandse auteur, dat is ook wel eens anders geweest
en de kwaliteit is zelfs in deze fase al behoorlijk te noemen. Dus ik heb goede hoop dat dit ook daadwerkelijk uitgegeven gaat worden.
Brass, een zware jongen van Martin Wallace. Met recht een brainburner. Veel denkwerk maar voor wie van het "zware werk" houd een must denk ik. Ik vind het wel wat aan de lange kant al heb ik van Michiel (de Brass-expert met meer dan 50 potjes
Havana was voor mij het tweede nieuwe spel. Vrij luchtig maar toch veel leuker dan ik vooraf dacht. Je gaat toch onwillekeurig uit van een Cuba-light maar meer dan het artwork heeft dit spel niet gemeen met Cuba. Het mechanisme waarbij je de speelvolgorde per ronde bepaald vond ik erg orgineel en speelde ook plezierig. Zowiezo speelt het spel erg vlot (met gemak binnen een half uur). Ik vind alleen de prijs erg hoog voor met alle respect een "tussendoortje". Maar als ik het ergens scherp zie liggen neem ik het beslist eens mee.
Prototype Quined, tja over mijn derde nieuwe spel van deze maand kan ik eigenlijk nog weinig zeggen. Het betreft een prototype van een spel dat hopenlijk volgend jaar door Quined word uitgegeven. Misschien leuk om te vermelden: het is van een Nederlandse auteur, dat is ook wel eens anders geweest
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
Je maakt ons erg nieuwsgierigDierik schreef:Prototype Quined, tja over mijn derde nieuwe spel van deze maand kan ik eigenlijk nog weinig zeggen. Het betreft een prototype van een spel dat hopenlijk volgend jaar door Quined word uitgegeven. Misschien leuk om te vermelden: het is van een Nederlandse auteur, dat is ook wel eens anders geweesten de kwaliteit is zelfs in deze fase al behoorlijk te noemen. Dus ik heb goede hoop dat dit ook daadwerkelijk uitgegeven gaat worden.
-
cymric
- Wu Feng
-
Dierik
- Erelid
Mijn excuses hoor, ik wist niet dat de regels zo streng warencymric schreef:Met alle respect, ik vind het eigenlijk maar een beetje flauw. De achterliggende gedachte van deze discussiedraden is kort vertellen over spellen die anderen in alle redelijkheid ook kunnen spelen; een misschien-komt-het-uit-maar-ik-kan-er-nog-niets-over-zeggen prototype valt daar niet echt onder.
-
Bart
- Beheerder
- Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!
In theorie heb je gelijk. Ik begrijp dat je in dit draadje vooral speeltips voor andere lezers wil plaatsen. Een mededeling van een prototype zou dan eerder elders passen.cymric schreef:Met alle respect, ik vind het eigenlijk maar een beetje flauw. De achterliggende gedachte van deze discussiedraden is kort vertellen over spellen die anderen in alle redelijkheid ook kunnen spelen; een misschien-komt-het-uit-maar-ik-kan-er-nog-niets-over-zeggen prototype valt daar niet echt onder.
Maar laten we nu ook niet te streng zijn. Omdat Dierik eerst twee gespeelde spellen beschrijft en daarna het prototype aanhaalt, vind ik dat je dit wel een beetje door de vingers kan zien. Twee spellen aanbrengen is meer dan de inbreng van de gemiddelde forumbezoeker. Dus mijn dank daarvoor Dierik.
-
cymric
- Wu Feng
'Streng' is wel een erg groot woord, vind je niet? Okee, je speelt er vrolijk voor de eerste keer op los en dus kan je het op de lijst zetten. Maar heel erg veel erover vertellen kan je ook niet, en de andere spelers moeten een fikss periode wachten voor er meer over bekend wordt. 't Is een grijs geval, vandaar mijn scepsis.Dierik schreef:Mijn excuses hoor, ik wist niet dat de regels zo streng waren.
Dat staat verder los van de bijdrage van de twee andere spellen, waarvoor dank. Leuk om te zien dat Havana al gespeeld wordt. Vraagje voor diegenen die het al met 4 hebben gedaan: vinden jullie het spel dan 'gemener' dan bij lagere speleraantallen? Of maakt het niet uit?
-
Erwin
- Nieuwsreporter
- Persoonlijke Ondertitel: ..........
Met alle respect, ik vind deze reactie ontzettend flauw. Dierik geeft een voor andere lezers mogelijk leuke aanvulling in een berichtje over twee verkrijgbare spellen.cymric schreef:Met alle respect, ik vind het eigenlijk maar een beetje flauw. De achterliggende gedachte van deze discussiedraden is kort vertellen over spellen die anderen in alle redelijkheid ook kunnen spelen; een misschien-komt-het-uit-maar-ik-kan-er-nog-niets-over-zeggen prototype valt daar niet echt onder.
Jammer dat zo'n leuk foruminitiatief hier zo verkrampt wordt benaderd.