Wat was er nieuw voor je in mei 2010?

Heb je een leuk onderwerp over spellen wat nergens lijkt te passen?
Hier kun je het kwijt.

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door cymric »

Moderator, mag ik verzoeken dat alle bijdragen vanaf mijn eerste commentaar op Dierik kunnen worden gewist? 't Is duidelijk dat anderen prototype-ervaringen wel kunnen waarderen, dat is gewoon een inschattingsfout van mij geweest---mea culpa---en ik denk niet dat de daarop volgende discussie veel toevoegt.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Ik ben het met je eens Cymric dat een verdere discussie niet veel meer toevoegt. Verwijderen van de posts lijkt mij een ander uiterste: ieder mag zijn mening hebben en er wordt hier niet op de bal gespeeld. Jij denkt er het jouwe van; prima toch?

Ik wil bij deze dan ook wat dat aangaat volstaan met: case closed. Terug on-topic! Wie volgt? Wat waren voor jou nieuwe spellen in mei?
dominique
Hazelnoot Ridder

Bericht door dominique »

Forbidden Island (Gamewright)

Pandemic light op een zinkend eiland waar je, voor het water je boven de lippen en de neus staat, vier artefacten moet verzamelen om er vervolgens met de helicopter mee vandoor te gaan. Eén manier om te winnen, vier om te verliezen.
Erg leuk, toegankelijker dan Pandemic, mooi gepresenteerd en erg kindvriendelijk, al kan je er als volwassene - mits wat geschuif met de knoppen van de moeilijkheidsgraad - ook serieus je tanden op stukbijten.
Een familiale aanrader!

Meer op "De Tafel Plakt!":
http://detafelplakt.skynetblogs.be/archive-day/20100606
https://detafelplakt.com/
cymric
Wu Feng
Persoonlijke Ondertitel: Diner Jouant

Bericht door cymric »

Vraagje: worden de zuivere speleacties in dat spel op enigerlei wijze beïnvloed door willekeur? Is misschien het handigst uit te leggen aan de hand van een voorbeeldje:
  • In Ghost Stories moet je een dobbelsteen gooien om een spook om zeep te helpen. De actie 'ik vecht met een spook' is voorzien van een toevalselement.
  • In Hexer von Salem gooit het spook eerst een dobbelsteen, waarna je met wat je overhoudt de engerd terug naar R'lyeh mag sturen. Ook hier is de actie 'ik vecht met een spook' voorzien van een toevalselement.
  • In Pandemie is het genezen van een stad een vaste formule: 1 blokje = 1 actie, of met het medicijn 1 stad = 1 actie. (De dokter verandert deze regels een beetje.) Maar er wordt niet gedobbeld of geloot of wat dan ook, en dat geldt voor alle acties die je kunt uitvoeren.
Hoe zit het met Forbidden Island? Als het als Pandemie is, ga ik er achteraan; is het als Ghost Stories, ga ik het mijden.
dominique
Hazelnoot Ridder

Bericht door dominique »

Ga er maar gerust achteraan, Cymric.

Net als in Pandemic worden de cruciale handelingen actiegestuurd (max. 3 per beurt), als daar zijn: bewegen, droogpompen van een aangrenzende zinkende tegel, artefactkaarten aan elkaar doorgeven en een artefact bergen. De 6 karakters bieden, net als in Pandemic, bepaalde voordelen. De verkenner bijvoorbeeld, die diagonaal mag bewegen en droogpompen, de navigator die andere spelers mag bewegen, de piloot die voor 1 actie per beurt naar een tegel naar keuze kan bewegen, de ingenieur die tot 2 aangrenzende tegels mag droogpompen voor 1 actie en de duiker die zinkende of zelfs volledig verdwenen eilanddelen mag doorkruisen voor 1 actie. De boodschapper tenslotte kan artefactkaarten uitwisselen zonder dat hij zich op dezelfde eilandtegels als zijn medespeler(s) moet bevinden.

De artefacten bekom je door vier dezelfde artefactkaarten van die soort in te leveren terwijl je je op een van de twee corresponderende eilanddelen bevindt , waardoor het doorgeven van die kaarten aan je medespelers erg belangrijk wordt. Als je de vier artefacten hebt verzameld moet iedereen, zo snel mogelijk uiteraard, naar de helipad om samen met de helicopter te vertrekken.

Het is altijd opletten geblazen. Als je je op een zinkende eilandtegel bevindt die uiteindelijk helemaal in de abyss verdwijnt en je kunt niet naar een aangrenzende tegel zwemmen, is het spel verloren.

Je verliest ook als de tegel met de helipad volledig zinkt, als je een artefact niet meer kunt bergen omdat de corresponderende eilandtegels zijn gezonken of als het waterpeil op de watermeter het doodshoofd bereikt (dit laatste lijkt me, tenzij tijdens het spelen op de hoogste moeilijkheidsgraad, erg onwaarschijnlijk).

Buiten de willekeur van het trekken van de zinkende eilanddelen in het begin, de variabele startopstelling en het trekken van kaarten van de overstromingsstapel (het aantal wordt bepaald door de stand van de watermeter) en 2 kaarten van de schatstapel (waarvan bepaalde kaarten van de aflegstapel na het trekken van een "water-rise kaart" uit de schatstapel weer geschud bovenaan de trekstapel komen te liggen, zodat je ongeveer weet welke eilanddelen op korte termijn extra onder druk komen te staan, zelfs voorgoed dreigen te verdwijnen) na elke spelbeurt, heb je alles in de hand.

Heel erg Pandemic allemaal.
https://detafelplakt.com/
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Los van het feit dat ik een groot lief hebber ben van Ghost Stories: goede vraag van Cymric! En dank voor de input, Dominique. Dit heeft ons nog wat meer inzicht gegeven en mijn hoop naar een Nederlandstalige uitgave van dit spel nog meer vergroot.
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Bartjes! schreef:Dit heeft ons nog wat meer inzicht gegeven en mijn hoop naar een Nederlandstalige uitgave van dit spel nog meer vergroot.
Ik hoorde vandaag dat 999 Games bezig is om een licentie voor de Nederlandstalige editie te bemachtigen.
Bartjes!
Uitgever

Bericht door Bartjes! »

Erwin schreef:Ik hoorde vandaag dat 999 Games bezig is om een licentie voor de Nederlandstalige editie te bemachtigen.
Dank voor de info, Erwin! Ik heb het spel nog niet gedaan, maar dat een uitgever er mee bezig is, lijkt me nu al goed nieuws ;)
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

nieuw gespeeld in mei

Bericht door Bart »

Jaipur

Afbeelding

auteur: Sébastien Pouchon
uitgever: Asmodee / GameWorks

Waarom kwam dit spel op tafel?
Enkele maanden geleden had ik Jaipur eerder toevallig gekocht. Maar het heeft enige tijd geduurd eer ik mijn echtgenote kon overtuigen om nog eens een nieuw spel uit te proberen.

Wat vond ik ervan?
Jaipur is een zeer goed spel voor twee, zo hebben we onlangs ontdekt. Spannend, duurt niet te lang (ongeveer een half uurtje) en uitdagend.
Tijdens je beurt moet je kiezen of je handelswaren (of kamelen) opneemt of handelswaren uit je hand verkoopt. De eerste goederen leveren (meestal) meer punten op dan de laatste. Als je reeksen van drie tot vijf kaarten kan neerleggen, krijg je bonuspunten. Dus moet je overwegen of je snel voor de hoogste fiches gaat, of liever nog even wacht op een langere serie. Maar misschien is je tegenspeler je wel voor en vang je achter het net.

Sterke en zwakke punten?
Enkel sterke punten gevonden: kort, eenvoudig, uitdagend. Met een goede mix van geluk en tactiek.

Leuk voor anderen? Komt het vaker op tafel?

Speel je regelmatig met twee? Dan moet je Jaipur zeker een keertje proberen. Voor ons is dit een blijver, die nog dikwijls op tafel mag komen. Jaipur gaat vanaf dit jaar waarschijnlijk mee in onze reiskoffer.

Yspahan

Afbeelding

auteur: Sébastien Pouchon (Wat een toeval: ik ontdek nu pas dat beide spellen van dezelfde auteur zijn)
uitgever: Ystari / QWG

Waarom kwam dit spel op tafel?
Paste zeer goed in het spelthema van die avond: 'Het verre oosten dichtbij'

Wat vond ik ervan?
Een goed spel. Staat vanaf nu op mijn verlanglijstje.

Leuk voor anderen? Komt het vaker op tafel?
Ondanks de verschrikkelijke pastelkleuren moet je Yspahan zeker eens proberen. Ik kijk uit naar een volgende keer.
Afbeelding