Schotten en Totten

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

saskia bollens
Meeple

Schotten en Totten

Bericht door saskia bollens »

Bij schotten en totten kan je een grenssteen claimen voordat aan beide zijden 3 kaarten aangelegd zijn. Wil dit dan zeggen dat deze rij afgesloten is en dat er geen kaart mag aangelgd worden? Of mag je blijven aanleggen tot er 3 kaarten liggen aan beide zijden (bv handig om kaarten kwijt te geraken die je niet onmiddellijk nodig hebt)

Labels:
LeonM
Rooster Booster
Persoonlijke Ondertitel: -
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Bericht door LeonM »

Even uit m'n hoofd: ja, je mag blijven aanleggen na het claimen.

Je kunt alleen een grenssteen claimen met 2 tegenover 3 als uit alle openliggende kaarten blijkt dat die 2 nooit meer sterker dan die 3 kan worden.

Het daarna niet uit of je het rijtje alsnog tot 3 aanvult. Soms wil je (moet je) gewoon kaarten kwijt. Soms wil je een kaart echter juist niet neerleggen, omdat dan duidelijk wordt dat je tegenstander alvast een grenssteen kan claimen.
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Re: Schotten en Totten

Bericht door Bart »

saskia bollens schreef:Bij schotten en totten kan je een grenssteen claimen voordat aan beide zijden 3 kaarten aangelegd zijn. Wil dit dan zeggen dat deze rij afgesloten is en dat er geen kaart mag aangelgd worden? Of mag je blijven aanleggen tot er 3 kaarten liggen aan beide zijden (bv handig om kaarten kwijt te geraken die je niet onmiddellijk nodig hebt)
Volgens mij mag je niet meer aanleggen nadat een rij afgesloten is. Tactisch is dat ook een reden om een rij sneller af te sluiten en ervoor te zorgen dat je tegenstander daar geen kaarten meer kwijt kan.

Ik ben even de spelregels er gaan bijhalen:
"Sobald ein Spieler einen Grenzstein in Besitz nimmt, legt er die entsprechende Grenzstein-Karte vor sich, auf seine Seite seiner jeweiligen Abteilung. An diesem Grenzstein darf keine Karte mehr ausgespielt werden."
Afbeelding
LeonM
Rooster Booster
Persoonlijke Ondertitel: -

Bericht door LeonM »

Ik had natuurlijk even thuis mijn nederlandse handleiding moeten opzoeken. Of googlen. Excuses voor de verwarring. Je kunt ook te snel willen helpen... :oops:

De online nederlandse pdf handleiding van PS-Games is overigens ook niet erg behulpzaam:
Zodra een speler een grenssteen in bezit neemt, legt hij de betreffende grenssteen-kaart voor zich, aan zijn kant bij zijn desbetreffende afdeling. Aan deze grenssteen
En dan breekt de tekst opeens af!
Bart
Beheerder
Persoonlijke Ondertitel: Nou moe!

Bericht door Bart »

LM schreef:... En dan breekt de tekst opeens af!
Dat geeft inderdaad ruimte voor interpretatie. Gelukkig zijnde Duitse spelregels wel volledig.
Afbeelding
saskia bollens
Meeple

Bericht door saskia bollens »

LM schreef:Ik had natuurlijk even thuis mijn nederlandse handleiding moeten opzoeken. Of googlen. Excuses voor de verwarring. Je kunt ook te snel willen helpen... :oops:

De online nederlandse pdf handleiding van PS-Games is overigens ook niet erg behulpzaam:
Zodra een speler een grenssteen in bezit neemt, legt hij de betreffende grenssteen-kaart voor zich, aan zijn kant bij zijn desbetreffende afdeling. Aan deze grenssteen
En dan breekt de tekst opeens af!

Dat was inderdaad ook mijn probleem. Maar nu is mij veel duidelijk geworden.
Tommeke
Meeple
Persoonlijke Ondertitel: Narreke

Re: Schotten en Totten

Bericht door Tommeke »

In de Nederlandse spelregels duikt hetzelfde probleem op, de tekst valt weg. Maar ik heb ook de Engelse tekst gevonden. Daarin staat dat er aan een geclaimde grenssteen geen verdere kaarten gelegd mogen worden.

Ik hoop dat je probleem hiermee is opgelost.