Ameritrash: Twilight Struggle

Goede en informatieve informatie gezien op een andere site? Plaats hier een link en discussieer!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Flash
Wu Feng

Ameritrash: Twilight Struggle

Bericht door Flash »

Twilight Struggle

Afbeelding

Twilight Struggle was jarenlang de onbetwiste nummer 1 op BoardGameGeek. Inmiddels alweer een paar maandjes van nummer 1 getrapt staat de game vooralsnog stabiel op nummer 2. Het moet dan toch wel een goede game zijn, toch?!

Labels:
RvdH83
Fabrieksmanager

Re: Op Ameritrash: T.I.M.E stories & Justice League: Hero Di

Bericht door RvdH83 »

Flash schreef:Twilight Struggle

Twilight Struggle was jarenlang de onbetwiste nummer 1 op BoardGameGeek. Inmiddels alweer een paar maandjes van nummer 1 getrapt staat de game vooralsnog stabiel op nummer 2. Het moet dan toch wel een goede game zijn, toch?!
Leuke review.

Dat de koude oorlog nog te recent is, ben ik het deels mee eens. De early war events vind ik dan ook het meest interessant vanuit historisch oogpunt.
Welke oorlogen hebben, behoudens het fantasy-gebeuren, de meeste interesse?
Afbeelding
Ruud2009
El Capitan
Persoonlijke Ondertitel: Check: Ameritrash.nl
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Op Ameritrash: T.I.M.E stories & Twilight Struggle!

Bericht door Ruud2009 »

Ik vind vooral antieke en (vroege) middeleeuwen interessant.

Denk Romeinen, Grieken, Perzen tot vikingen. Eventueel late middeleeuwen ook nog wel. Renaissance en later vind ik wat minder interessant, met WO2 als absoluut dieptepunt.
Laatste 10 gespeeld:
Afbeelding
RvdH83
Fabrieksmanager

Re: Op Ameritrash: T.I.M.E stories & Twilight Struggle!

Bericht door RvdH83 »

Ruud2009 schreef:Ik vind vooral antieke en (vroege) middeleeuwen interessant.

Denk Romeinen, Grieken, Perzen tot vikingen. Eventueel late middeleeuwen ook nog wel. Renaissance en later vind ik wat minder interessant, met WO2 als absoluut dieptepunt.
Commands & Colors: Ancients is dan het proberen waard. Dat gebruikt, zoals je waarschijnlijk wel weet, hetzelfde systeem als Battlelore. Battlelore heb ik alleen niet gespeeld, dus ik kan je niets zeggen over de complexiteit in vergelijking.
Of iets uit de Great Battles of History series, maar je moet je dan wel echt door de regels worstelen. Zware zware spellen. Niet gebalanceerd (net zoals het historisch was), dus ook daar moet je tegen kunnen. Ik zou dit niet zo snel aanraden als je nog niet zoveel wargames hebt gespeeld.

Hannibal: Rome vs. Carthage heb ik helaas niet gespeeld, maar schijnt ook wel een aanrader te zijn. Hammer of the Scots is ook het overwegen waard, maar wat later in de tijd.

Mocht je open staan voor een andere periode om wat meer van wargames te proeven, dan kan ik je spellen uit de Napoleonic 20 series (van Victory Point Games) aanraden. Alhoewel de Napoleonic era niet per se mijn voorkeur heeft, vind ik de Napoleonic 20 spellen wel erg goed als introductie-wargames.
Ze hebben weinig counters waardoor je het overzicht houdt, zijn in 1-2 uur speelbaar en ze introduceren je met een relatief eenvoudige set regels toch een groot aantal wargame-concepten die je in veel wargames terug ziet komen: zone of control, moraal, routing, mandatory combat, combat-results-table (CRT), etc. Waar ik de spellen uit de Commands & Colors series vooral tactisch vind, zitten hier ook wat meer strategische keuzes in.
Mocht je iets uit deze serie aandurven (ook al is het wat later in de tijd) en je er niet teveel geld aan uit wil geven, dan raad ik je Jena 20 aan. Niet teveel verwachten van de componenten, maar is wel voor weinig geld op de Geekmarket (BGG) te vinden. En past door de brievenbus. Als je iets betere componenten wilt, dan is Fading Glory (GMT-productie van Napoleonic 20) ook een optie.
Afbeelding