Clash d'Ardèche - Camping Tycoon

Spelprojecten op zoek naar financiers

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

mezzin
Professor Pimpel
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Meedenken met veranderingen Clash d'Ardèche?

Bericht door mezzin »

Geen early birds :twisted: zo naar als je een project vind en dan voor 5 euro goedkoper een early bird had kunnen hebben ... meh. KS exclusives helpen wel een leuke stretch goals.

Labels:
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games

Bericht door Duiker »

Geen Early Birds en geen KS Exclusives is mijn advies en dat van Jamey Stegmaier. Early Birds maakt van het grootste deel van je backers 'verliezers' en KS Exclusives zijn heel onhandig met productie en stoot 'completionists' tegen het zere been. Gewoon leuke stretch goals maken die je gratis bij het KS pakket stopt en die retail-buyers later los erbij kunnen kopen.
Keep Exploring Games
mezzin
Professor Pimpel

Bericht door mezzin »

Dat is wel de mooiste middenweg extra's kan je altijd kopen. Zorg er voor dat je backers je game eerst krijgen ze helpen jouw dus dan mogen ze ook de eerste zijn die de game heeft. Heb nu al meerdere keren gehad dat een game zelf bij winkels te koop was voordat ik mijn kopie :evil: Maar goed en ja het helpt als de extra kan kopen ik heb zelfs een tick dat ik de game soms niet meer wil kopen in retail omdat hij niet compleet te maken valt.
The Iced One
Critico
Persoonlijke Ondertitel: a.k.a. Tio

Bericht door The Iced One »

Even voor de duidelijkheid: ik zeg niet dat first time designer EN self-published noodzakelijk een slecht spel oplevert hé. Ik zeg alleen dat het mij - en volgens mij vele anderen ook - altijd wat wantrouwig maakt (en dat mijn eerste ervaring ermee niet positief was).

En de Gamemaster is idd niet het typevoorbeeld van een goede en succesvolle uitgever (ook 'Countdown: special ops' was bijv. een flop heb ik begrepen), maar het was maar een voorbeeld van hoe het ook kan.

Ik vind de naam overigens wel erg goed, ook al levert hij dan in eerste instantie misschien een vertekend beeld op. Het doet me echt denken aan de concurrentiestrijd tussen die campings als een ware veldslag en dat probeer het spel ook te simuleren als ik het goed heb.

Ik ben trouwens helemaal gewonnen voor het thema, ik ben nogal vatbaar voor spellen met unieke thema's. Dus bij een goed doordachte relaunch en een KS die het nodige vertrouwen uitstraalt (door goede commentaren/reviews, playtests en grafisch sterk) heb je aan mij waarschijnlijk wel een backer.
Succes met de herwerking! En ik denk dat je daar ook best je tijd voor neemt...
SPELHAMELS BEERSE:
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag vd maand: gratis spelavond in WZC Heiberg in Beerse!

meer info op onze website en Facebook [WIM]
Joel22
Stamhoofd

Bericht door Joel22 »

Even een zijdelingse vraag van mij. Wanneer is een spel eigenlijk rendabel? Als ik kijk naar hoeveel werk jullie (Duiker en JW) erin stoppen, wanneer krijg je er iets voor terug? Ik neem aan dat als je je KS haalt dat je dan slechts je geld terughebt wat je erin stopt? Moet je spel een Puerto Rico worden? Of is het als nicheproduct ook nog wel te doen om er wat aan te verdienen?
Tuurlijk ik snap dat mensen ook spellen maken uit plezier, maar toch de economische kant lijkt me ook meespelen.
Duiker
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Keep Exploring Games

Bericht door Duiker »

Joel22 schreef:Even een zijdelingse vraag van mij. Wanneer is een spel eigenlijk rendabel? Als ik kijk naar hoeveel werk jullie (Duiker en JW) erin stoppen, wanneer krijg je er iets voor terug? Ik neem aan dat als je je KS haalt dat je dan slechts je geld terughebt wat je erin stopt? Moet je spel een Puerto Rico worden? Of is het als nicheproduct ook nog wel te doen om er wat aan te verdienen?
Tuurlijk ik snap dat mensen ook spellen maken uit plezier, maar toch de economische kant lijkt me ook meespelen.
Dat zou je eens aan gevestigde ontwerpers als Martyn F en Corné moeten vragen. Ik heb nog geen idee :)
Keep Exploring Games
mezzin
Professor Pimpel

Bericht door mezzin »

Er zijn maar weinig spel designers die hun brood kunnen verdienen met games ontwikkelen. Wat wel werkt (dat vele nu doen door KS) om je spellen zelf uit te geven dus groter deel van de taart pakken ipv de publisher. Maar dan moet je ook weer tijd besteden om een publisher op te zetten. Maar je kan als je genoeg designs heb er aan verdienen maar dan moet je denken aan Alan Moon en Matt Leacock bijvoorbeeld die hebben zeer successvolle games en die verkopen nu ook nog erg goed.

Er zijn wel genoeg voorbeelden van desginers/publishers die hun brood kunnen verdienen zoals bijvoorbeeld jamey stegmaier Maar je moet wel meerdere games al hebben om het iets rendabel te laten zijn. De meeste games zijn one off dus je kan een keer een productie run doen misschien een reprint en dan is het op dan moet je wat nieuws verzinnen al weer. Veel werken er gewoon partime aan omdat ze het leuk vinden en een extra inkomsten zijn ook prettig maar full time is nog steeds lastig. Het blijven nog altijd kleine oplages met kleine marges.
VetruvianGamer
Matroos

Bericht door VetruvianGamer »

Kickstarter is zoals we allemaal wel weten heel anders dan enkele jaren geleden (en dan spreek ik niet over vele jaren). Het echte oorspronkelijke doel van 'financiële middelen verkrijgen om een project realiteit te maken' is ondertussen eerder 'financiële middelen krijgen om cashflow te hebben voor een reeds grotendeels afgewerkt product'.

Kickstarter projecten die op hun pagina uitpakken met materiaal en artwork dat nog duidelijk in een heel vroege fase zitten zijn meestal een vogel voor kat. Het zijn de projecten die met ofwel een mooi palmares, heel goede artwork, een crapload mini's of super goede previews door de juiste mensen veel succes boeken.

Dit koppelen naar deze Kickstarter:

+ punten :

* Origineel thema
* Ik vind het artwork van de kaarten best nog wel iets hebben (die van de upgrades toch)

- punten :

* Filmpje toont duidelijk knip en plak componenten
* Het artwork op het bord maakt me niet enthousiast (te weinig 'animatie')

Ik heb zelf geen idee hoe moeilijk/duur het is om een digitaal gecreëerd introfilmpje te (laten) maken. Dat is iets dat velen doen om zo beter te tonen hoe het eindproduct er zal uitzien en zo de prototype look te vermijden.

Het artwork volledig (laten) veranderen lijkt me een héél grote stap, maar in the end misschien nog het beste idee. Het board game wereldje is ook op dat gebied super veeleisend geworden.

En buzz creëren! Voor een lange periode vooraleer het spel op Kickstarter verschijnt. Gebruik alle sociale media, toon de evolutie van het spel, ga naar beurzen, laat mensen spelen, neem en post foto's, plaats filmpjes,... maak het spel al levend voor het op Kickstarter verschijnt. Creëer geloof, vertrouwen en enthousiasme! En leer uit de reacties en commentaren zonder ze blindelings te volgen uiteraard.

Ik wens je alvast veel succes met dit project in de toekomst. Als iemand die zelf de bescheiden ambitie heeft om ooit een spel uit te (laten) brengen besef ik hoe moeilijk het is om zo ver te komen als jullie toch al hebben gedaan (ben daar nog héél ver vandaan). Ik ben zeker ook geen expert in al deze dingen, maar bovenstaande dingen zijn gewoon observaties.

Het is een boeiend thema, jullie zijn duidelijk enthousiast,... En hoewel nog niet heel groot, ik heb een YouTube kanaal waar ik voornamelijk solo playthroughs doe, en ik wil zeker een preview playthrough doen bij jullie relaunch om een beetje te helpen.

Veel succes!
Boardgames that Tell Stories
mazinho
Gouverneur
Persoonlijke Ondertitel: Completionist

Bericht door mazinho »

Heb je al eens met de ANWB gesproken over een partnerschap of een opiniepeiling onder hun leden of de lezers van Kampioen? Als het spel gaat over kamperen en mee kan in de Caravan is het misschien een partij om een keer mee koffie te drinken.
Instagram @movetherobber
Benieuwd naar wat ik recent speelde?
Afbeelding
JanWillem
Jakkiebak!
Persoonlijke Ondertitel: Gaudete Games

Bericht door JanWillem »

ha Mazinho, leuk idee! De Belgische kampeervereniging wilde graag mee doen, in Nederland heb ik nog niet echt voet aan de grond gekregen. Iemand misschien connecties?
'Camping Shop Supply', de uitbreidingsset voor Clash d'Ardèche, nu op Kickstarter: https://www.kickstarter.com/projects/11 ... early-bird
mezzin
Professor Pimpel

Bericht door mezzin »

Check met de ANWB misschien misschien bijvoorbeeld Kater (tenten winkel hier in de buurt) of Heerhugowaard caravan boulevard daar zitten veel camping zaken misschien een afzet markt voor je.

Maar omdat je dan ook de non-games probeert je game te laten spelen misschien goed om een easy mode te hebben als introductie (gateway style game) en dan een advanced versie en zorg dat je regels via video uitgelegd worden zodat ze geen regel boeken moeten lezen dat zou goed helpen (zoals 999 games het doet)

Jammer dat de KS het niet gehaald heb maar wat ik gemerkt heb als je niet gelijk goed gaat je beter terug kan halen en opnieuw proberen en dingen fixen dan kort er 1 een betere game uit vaak en dan fund hij wel snel.
JanWillem
Jakkiebak!

Bericht door JanWillem »

Nou het is een poosje geleden. Waarschijnlijk zit het gros van jullie in Essen (?), maar toch wilde ik jullie graag laten weten dat ik dankbaar gebruik heb gemaakt van de gemaakte opmerkingen en ideeen. Bedankt voor de moeite die jullie hebben genomen!

Ik heb eens een lijntje uitgegooid naar Duikers illustrator en grafisch ontwerper en beiden stonden ervoor open om mee te werken met Clash d'Ardèche. Dit is waar ze mee kwamen:
Afbeelding

Afbeelding

Op het moment is Sebastián nog bezig met het spelbord. Hoop ik jullie ook snel te kunnen laten zien!
'Camping Shop Supply', de uitbreidingsset voor Clash d'Ardèche, nu op Kickstarter: https://www.kickstarter.com/projects/11 ... early-bird
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Bericht door JeVo »

Ik vind de speelkaarten er nu ernstig beter uitzien. De bovenste platen doen mij echter eerder aan clash d'japan dan aan de Ardèche.
Ik zie rijstvelden op de heuvels.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
maxitaxi777
Maarschalk
Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet

Bericht door maxitaxi777 »

JeVo schreef:Ik vind de speelkaarten er nu ernstig beter uitzien. De bovenste platen doen mij echter eerder aan clash d'japan dan aan de Ardèche.
Ik zie rijstvelden op de heuvels.
Ze zijn zeker beter, maar ook ik zie hier rijstvelden in. Een heuvel/berg in de Ardèche is naar mijn idee meer rotsachtig met wat struiken, en niet volledig met gras begroeid.
JanWillem
Jakkiebak!

Bericht door JanWillem »

Ha fijn dat jullie de kaarten verbeterd vinden :-). Voor wat betreft de voorkant: de illustrator komt uit Maleisie en dat is te zien haha. Ik heb aangegeven dat het meer op de Ardèche dan op de Cameron Highlands moet lijken en hij gaat het aanpassen.