Ervaringen tweedehandswebsites

Voor alle onderwerpen die niets met spellen te maken hebben

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Ilse23
Fabrieksmanager
Persoonlijke Ondertitel: Omdat spelen moet!
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Ervaringen tweedehandswebsites

Bericht door Ilse23 »

Hoihoi,

Ik koop regelmatig wel eens een spel via 2dehands/kapaza/marktplaats.
Nu heb ik recent een slechte ervaring achter de rug en ben ik benieuwd naar andere ervaringen, om te zien hoe vaak het wel eens voorkomt dat er oplichters op de loer liggen.
Ik zie hier op de markt ook soms verkopers verschijnen waarover ik wantrouwig ben en soms blijkt dat dan gegrond te zijn. Zelfs op BGG heb ik aleens een bestelling geplaatst die nooit werd verstuurd (ik heb het dan over de Marketplace en niet de store).
Afbeelding
BorisK
Garnaal

Re: Ervaringen tweedehandswebsites

Bericht door BorisK »

Op marktplaats heb ik een maal een pakket spellen gekocht, welk nooit zijn geleverd. Verkoper bleek meerdere mensen te hebben opgelicht, sindsdien bijna niks meer via marktplaats gekocht
Afbeelding
DeKerstman
El Capitan

Bericht door DeKerstman »

Via MP koop ik alleen in de buurt en haal ik het zelf op (of spreek ik ergens af voor overdracht). Op afstand ben ik zeer terughoudend mee, gebeurt wel een enkele keer, maar dan niet voor grote bedragen/pakketten en tot dusver is dat altijd goed gegaan.

Via dit forum ben ik minder terughoudend, maar bij nieuwe leden en/of opvallende prijzen zal ik ook voor persoonlijke overdracht kiezen tenzij het gebruikers zijn die zich hier hebben "bewezen".

2dehands en Kapaza heb ik geen ervaring mee.
Afbeelding
RvdH83
Fabrieksmanager

Bericht door RvdH83 »

Via Marktplaats éénmaal een probleem gehad. Direct aangifte gedaan, bank gemaild, op oplichtingsites geplaatst, etc. Uiteindelijk gelukkig mijn geld teruggekregen.

Verder koop (en verkoop) ik zeer regelmatig via Marktplaats, de BoardGameGeek GeekMarket en uiteraard het forum hier. Geen noemenswaardige dingen tegengekomen verder.

Ik check altijd IBAN-nummers op de site van de Politie: https://www.politie.nl/aangifte-of-meld ... artij.html. Op Marktplaats en het forum hier check ik altijd hoelang iemand al een account heeft en wat deze persoon verder nog aanbiedt. Meestal haal je daar wel uit hoe betrouwbaar zo'n account is. Op BoardGameGeek check ik altijd de feedback en hoe lang iemand actief is e.d.
Afbeelding
Edwin84
Elfenkoning

Bericht door Edwin84 »

Ik koop bij voorkeur via dit forum of in geval van videogames via ander forum van mensen die langere tijd lid zijn.

Als ik iets koop via MP haal ik het zelf wel op en laat niets opsturen.
ditterio
Grote Dalmuti
Persoonlijke Ondertitel: www.zomerspel.be

Bericht door ditterio »

Ik laat nooit iets opsturen en stuur zelf ook nooit iets op.
Afhalen/ophalen en betalen werkt makkelijk en dan ben je altijd zeker van je geld. Als de persoon te ver woont, dan heb ik pech :D

Ik verkoop af en toe tweedehandsspellen, maar zelf koop ik niet heel vaak een tweedehandsspel. Vooral op gezelschapspellenmarkt op facebook vind ik het soms erg om te zien welke dure prijzen men durft te vragen van een tweedehandsspel. Bij mij is de regel 30 à 50% van de nieuwprijs/brutoprijs van de winkel waar ik het spel heb gekocht (zelfs al is het spel in nieuwstaat en nog maar 1 keer gespeeld). In vele gevallen zie ik echter dat spellen te koop worden aangeboden die ik nieuw goedkoper kan aankopen, tja...
Joverowa
Caballero

Bericht door Joverowa »

Ik koop en verkoop vooral op 2dehands.

Problemen die ik al tegenkwam:

Dwaze funbiedingen
contactname om te zien wanneer we thuis zouden zijn die toch verdacht zijn. Ons adres geef ik pas in de laatste mail en in vorige mails staat er nu nergens wanneer ik NIET thuis ben.
Na akkoord gaan op een bieding dan toch niets meer van de koper/verkoper horen. Zelfs niet na wat "aanporren"
Geen afhalingen
Op BGG deed ik eens een trade waarbij zijn spel nooit aankwam. Ik ben blij dat de andere partij toch een betaling heeft willen doen zodat hij het spel "kocht"

Maar het smerigste wat ik al tegen kwam was een diefstal voor onze ogen in ons huis door een vrouwelijke koper die reageerde op ons zoekertje op 2dehands.
Mijn vrouw verkocht heel wat kleren van onze tweeling peuters. Dozen vol aan spotprijzen. De merkkleding enkele euro's meer maar dan nog een habbekrats.. Kwam een dame kijken met ne kleine en een baby in een buggy. Tesamen met mijn vrouw maar alles aan het bekijken en andere dozen vragen. Door haar drukke kleine was ik vooral met hem en met onze 2 kleuters bezig. Na de betaling zei ik tegen mijn vrouw dat ze toch blij moest zijn met zo een grote verkoop. Bleek dat ze maar een 10 tal tshirts had gekocht, maar alles wat ze op een stoel had gehangen (de merken) in haar buggy had gestoken terwijl mijn vrouw weer een doos halen was. Ik dacht dat het een aankoop was!!!
Nu moet dat lukken dat we die dame zien op een winterspeeltuin hier in de Brabanthallen. Dus keiveel volk en allemaal mensen met kinderen die hier dan een hele dag op de speeltuigen kunnen. Mijn vrouw zei:" Je moet er niet naartoe gaan. Het is voorbij. Ze gaat toch zeggen dat het niet waar is." Maar dat was buiten mijn karakter gerekend. Ik ben kort naar de ame in kwestie geweest, haar gevraagd of ze blij was geweest met onze solden en ben dan op een stoel gaan staan om de aandacht te vragen van alle mensen rond ons. En ik heb mijn verhaal verteld. Met natuurlijk de vermelding dat de mensen heel goed moeten oppassen als ze bij hen over de vloer zouden komen. Hetduurde geen 2 minuten en ze was buiten. Iedereen begon te applaudiseren. Ben ik nu fier om mijn reactie? Niet echt, maar sinds dat moment is het "uit mijn systeem" en is het idd "vergeten".

Wat we nu wel doen: Als het een afhaling is, dan zijn we steeds met meerdere thuis en zal geen vreemde alleen in ons huis lopen. We zien de WC dus als ze dat vragen, kunnen ze gaan daar kunnen ze niets mispeuteren. En de afhalingen gebeuren in de hal. Zo verkocht ik overlaatst nog een TV. Ik wou laten zien dat hij werkte, maar dat deed ik met een verlengkabel in de gang bij de voordeur. Een vreemde hoeft niet meer binnen te komen als het niet nodig is.

Voor mijn spellen kan ik niet enkel werken met afhaling. Ik woon net tegen de taalgrens en ik heb al weinig potentiele "klanten" door het feit dat ik niet met een volledige straal kan werken
Laatst gewijzigd door Joverowa op di 23 aug 2016, 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.
derodehazen.be
Afbeelding
Erwin
Nieuwsreporter
Persoonlijke Ondertitel: ..........

Bericht door Erwin »

Joverowa schreef:Ben ik nu fier om mijn reactie? Niet echt, maar sinds dat moment is het "uit mijn systeem" en is het idd "vergeten".
Uit jouw systeem? Jaja, da's te merken aan deze bijdrage. :lol:

(Naar dat jullie zoiets is overkomen).
Laatst gewijzigd door Erwin op di 23 aug 2016, 22:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Joverowa
Caballero

Bericht door Joverowa »

Erwin schreef:
Joverowa schreef:Ben ik nu fier om mijn reactie? Niet echt, maar sinds dat moment is het "uit mijn systeem" en is het idd "vergeten".
Uit jouw systeem? Jaja, da's te merken aan deze bijdrage. :lol:

(Naar jullie zoiets is overkomen).
Daarom heb ik het woord vergeten dan ook tussen aanhalingstekens gezet! :mrgreen: :twisted:

Dat noemen ze vooral "leergeld betalen"
derodehazen.be
Afbeelding
freeze
Stamhoofd

Bericht door freeze »

Ik koop en verkoop zeer regelmatig spullen op marktplaats. Tot nu toe gelukkig geen nare ervaringen (afkloppen). Wel 2x bijna. Ik controleer ibannummers altijd. En bij grote betalingen vraag ik of de verkoper 1 ct op mijn rekening kan storten. Op die manier kan ik kijken of de naam bij het opgegeven rekeningnummer past. Daarnaast doe ik geen zaken met verkopers met een zeer kort verkoopverleden, behalve als ik het ding kan ophalen. Daarnaast zijn spullen met een te lage prijs voor mij verdacht.
finalstruggle
Geheim Genootschap

Bericht door finalstruggle »

freeze schreef:Ik koop en verkoop zeer regelmatig spullen op marktplaats. Tot nu toe gelukkig geen nare ervaringen (afkloppen). Wel 2x bijna. Ik controleer ibannummers altijd. En bij grote betalingen vraag ik of de verkoper 1 ct op mijn rekening kan storten. Op die manier kan ik kijken of de naam bij het opgegeven rekeningnummer past. Daarnaast doe ik geen zaken met verkopers met een zeer kort verkoopverleden, behalve als ik het ding kan ophalen. Daarnaast zijn spullen met een te lage prijs voor mij verdacht.
Die tip van €0,01 ga ik onthouden!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
rife
Professor Pimpel

Bericht door rife »

Ik handel regelmatig via marktplaats en heb maar 1 slechte ervaring. Niet alle spellen geleverd en zwaar doorgerookt. Ik heb de spellen weg moeten gooien.
Verder ook heel veel positieve reacties.
Bedankjes voor het versturen/ verpakken.
Probeer ik zelf ook altijd te doen.
Belangrijk vind ik dat er enig mail contact is geweest zodat ik me een beeld kan vormen.
Correcte reacties, volledige naam e.a.
Ik vind werken via mp veel te interessant om het te laten.
Het gaat ook nooit over grote bedragen.
Winnen is niet het doel als je maar speelt om te winnen.
Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof

Bericht door Jorrit »

Veel gehandeld via MP, forum, bgg, eigenlijk nooit slechte ervaringen...
Afbeelding
Geurt
Rooster Booster
Persoonlijke Ondertitel: Geurt

Bericht door Geurt »

MP inmiddels rond de 1000 voorwerpen(dus niet alleen spellen :crazy:) ge-verkocht 0 problemen.
Gebruiker 6854

Bericht door Gebruiker 6854 »

Die politie-link is super, meteen opgeslagen!

Mijn meeste ervaringen op Marktplaats zijn goed, zowel voor in- als verkopen. Vaak willen mensen inderdaad wel onrealistisch hoge prijzen voor hun tweedehands bordspellen, maar daar reageer ik gewoon niet op, hehe. Een keer ging het mis, maar dat lag aan Kiala... Uiteindelijk zijn de spellem een maand later trouwens nog wel aangekomen. Vandaag heb ik nog iemand blij gemaakt met een oude versie van Onderuit! waar ze 6 Euro voor had geboden.

Via BGG heb ik laatst zelfs naar een spelletje gevraagd en de lieve man heeft het me gratis gegeven! Ik heb net een andere bestelling geplaatst bij iemand in België, dus ik hoop dat DPD beter werkt dan Kiala, hehe.

Ik kan me voorstellen dat na zo'n ervaring de lol er goed vanaf is. Ik heb een keer een strijkbout gekocht via een Facebook-groep. Bij thuiskomst bleek het ding niet te werken, ik had maar vijf Euro betaald, dus ik heb het maar gelaten. Als iemand op zo'n manier geld moet verdienen, dan heeft hij/zijn het blijkbaar erg hard nodig. Elektronica koop ik meestal niet meer online, maar met spellen kan het echt een groot verschil maken. Bovendien, zijn sommige bordspellen gewoon nieuw niet meer te krijgen...