Zombicide: 3D Barriers en Rubble maken

Spellen ontwerpen, verfraaien en opbergen (zip locks, sleeves, een eigen spel ontwerpen)

Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders

Plaats reactie
melledejong
Jakkiebak!

Zombicide: 3D Barriers en Rubble maken

Bericht door melledejong »

Vier maanden geleden heb ik voor een zacht prijsje Zombicide S1, Toxic City Mall en nog wat extra stuff op de kop getikt. Bij het bekijken van alle onderdelen leek het mij een leuk idee om wat 3D onderdelen te hebben ipv. het standaard karton.

Nu heb ik bij S3 gezien dat CMoN zelf 3D Barriers had gemaakt maar ik wilde het allemaal eigenlijk budget houden. Nu kwam ik op het idee om met plastic het zelf te maken.

2 maanden lang heb ik terwijl ik door de stad liep allerlei plastic op straat verzameld en al gauw had ik een zak vol, een beetje goed schoonmaken en voila, de basis voor de barrieres!

Van MDF platen die veelvuldig op straat liggen heb ik de stands gemaakt (gewoon overgetrokken van de originele kartonnen barriers en rubble delen). Na het wat rond geschuurd te hebben was het plastic aan de beurt.

Het plastic heb ik geprobeerd wat onherkenbaar te maken en wat minder egaal. Dit heb ik gedaan door met een aansteker het plastic warm te maken en het met een tang te verbuigen of in te duwen om deuken te maken. Hierdoor zagen de onderdelen er wat meer verweerd en kapot uit.
Knijpers, pendoppen, shampoo flessen, alles kan gebruikt worden als je het verknipt of verbuigt.

Deze onderdelen heb ik als een soort puzzel in elkaar gelijmd en tegelijk rekening gehouden met hoe hoog ik het wilde maken en hoe het er een beetje als een barricade uitzag.

Na het opdrogen van de lijm heb ik het geheel met grijze primer gespoten om de rare kleuren te verbergen van het plastic. Deze spuitbussen kan je rond de 2 euro halen bij zaken zoals Action of Big Bazaar.

Ik heb bij de Big Bazaar ook een leger speelgoed set gekocht waar een tank, helicopter en Humvee in zaten met ongeveer dezelfde schaal als de minis.

Hieronder een visualisatie van de barricades en voertuigen op het spelbord. De tank en humvee kan je ook in het spel gebruiken als ‘auto’.

Voor de grote ‘rubble’ heb ik de helicopter gebruikt om er een crash site van te maken. Ik heb de achterkant er vanaf gezaagd en van de rotor ook een stuk afgeknipt. Ik heb daarna de zijkant wat gesmolten om de helicopter op zijn zijkant te kunnen lijmen op het veld.

De tweede grote ‘rubble’ heb ik al een groot ingestort gebouw gemaakt met de helft van een standaard plastic soldaatje eronder bedolven, de schaal valt dan toch niet echt op.

De volgende stap was om het veld op te vullen met andere plastic zooi om het wat rommeliger en ingestort te doen lijken. Daarna heb ik het zaagsel van het MDF opgevangen tijdens het decouperen en met de lijm gemixt om een wat korreligere ondergrond te maken en de onderdelen wat viezer te maken.

Ik heb daarna hier en daar nog wat overage kleine plastic deeltjes toegevoegd en wat electrisch draad hier en daar toegevoegd.

Naast de twee grote had ik gelijk ook nog vier kleinere ‘rubble’ onderdelen gemaakt, wel zo handig!

In het legerpakketje van Big Bazaar zaten ook nog 4 schrikkeldraad hekken. Deze heb ik eerst gespoten met de grijze primer en daarna met een metallic spuitbus overgespoten, lijkt het meer op metaal. Hierna heb ik het zaagsel met lijm er hier en daar overheen gesmeerd, ziet het er wat meer gebruikt uit.

Nu was het tijd om alle ‘rubbles’ te gaan overspuiten met de grijze primers om de illusie af te maken dat het ingestorte kamers en gebouwen zijn.

Dit was het eindresultaat van alle onderdelen.

Check hieronder alle onderdelen op het speelveld gelegd, ziet er toch een stuk dynamischer uit zo!
Het enige nadeel is dat het wat ruimte inneemt dus ik heb een koffertje gekocht om alles in te zetten maar je moet er natuurlijk wat voor over hebben. De volgende stap is om het goed te verven voor details zodat het er nog wat realistischer uit gaat zien.

Het doel van deze post is om te laten zien dat je niet perse je portemonnee hoeft open te trekken om van dit soort leuke 3D spullen gebruik te kunnen maken. Je hoeft ook geen timmerman te zijn, gewoon door wat zooi bij elkaar te lijmen en er met een spuitbus overheen te gaan kan dus ook al heel wat schelen!

Hoor het graag wat jullie hiervan vinden en of jullie nog andere leuke ideeën hebben!
Laatst gewijzigd door melledejong op vr 23 sep 2016, 20:49, 2 keer totaal gewijzigd.

Labels:
JeVo
Standaard moderator
Persoonlijke Ondertitel: Uitdaging 9 & 10

Re: Zombicide: 3D barriers en Rubble maken

Bericht door JeVo »

WoW, dat ziet er goed uit!

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Spelgroep Utrecht - Roborally rulez - Island Games forever
melledejong
Jakkiebak!

Re: Zombicide: 3D barriers en Rubble maken

JeVo schreef:WoW, dat ziet er goed uit!
Dank je! Het was leuk om een keer uit te proberen en viel nog best mee om te maken :)
Jorrit
Phoenix
Persoonlijke Ondertitel: semiprof

Re: Zombicide: 3D Barriers en Rubble maken

Bericht door Jorrit »

Ben erg benieuwd in welke stad je woont.. Een vieze denk ik ;) bij ons liggen er niet veelvuldig platen mdf op de grond etc..

MAAR... resultaat mag er zijn zeg! Mooi stukkie creativiteit!
Afbeelding
kyozu8
Veenboer

Bericht door kyozu8 »

Erg leuk gedaan, creatief! :)
roubosga
El Capitan

Bericht door roubosga »

Prachtig! :thumbup:
Afbeelding
melledejong
Jakkiebak!

Jorrit schreef:Ben erg benieuwd in welke stad je woont.. Een vieze denk ik ;) bij ons liggen er niet veelvuldig platen mdf op de grond etc..

MAAR... resultaat mag er zijn zeg! Mooi stukkie creativiteit!
Amsterdam dus dat klopt wel dan :p

Zou toch eens goed op de grond gaan letten, overal ligt er wel plastic hoor in alle maten en vormen. MDF platen komen vaak gepaard met oude IKEA kasten die worden gedumpt bij het grofvuil dus als je eens rondfietst in de buurt kom je dit vast wel tegen :)
Plaats reactie