Bored Gaymer schreef:heb jij bij Sea Of Clouds wel de 5 promos gekregen?
Iello, dus als je ze nu niet gekregen hebt, kun je het wel vergeten (tenzij je bereid bent volgend jaar op Spiel bij Iello het spel opnieuw aan te schaffen). Overigens bij Asmodee (en daar valt tegenwoordig zowat alles onder) hetzelfde verhaal; ik kreeg geen promo's voor Sheriff of Nottingham zonder het spel aan te schaffen. Toen ik zei dat ik het spel al had, bleef men erbij dat ze er niets anders van konden maken dan dat ik het spel een tweede keer zou moeten kopen

. Ze zeiden namelijk het aantal exemplaren SoN en het aantal promo's daarvoor éxact uitgemeten te hebben (wat mij zeer onwaarschijnlijk lijkt).
Afijn, over naar het goede nieuws

. Mijn buit was dit jaar dubbel zo groot als de twee voorgaande jaren, met speciale dank aan Mr Jummy voor het vervoeren van mijn buit op de donderdag!
Mijn eerste mathtrade beviel goed; volgend jaar toch ook maar een bordje met mijn naam erop omhoog houden om het proces te versnellen. Ook handig als ik zelf had opgeschreven wie ik tegen zou moeten komen

, maar gelukkig liet mijn geheugen me niet helemaal in de steek en herinnerde ik me 5 van de 7 BGG nicknames. De andere twee personen kon ik gelukkig bellen, want nummers hadden we vooraf netjes uitgewisseld.
Zoals Mr Jummy al zei, zijn we na een tripje naar de parkeerplaats zijn we de rest van de middag verder samen opgetrokken. We hebben onder andere Risky Adventures en World Monuments van Queen Games gespeeld. De eerste met 4 spelers, maar deze vond ik wat mat en was echt een familiespel. Op zich niets mis mee, maar omdat je in dit spel gokt wat je gaat gooien (en elke tegel die je zou kunnen wel één of ander voordeel heeft), zit er naar mijn smaak toch iets te weinig strategie in. World Monuments (met 2 spelers) vond ik overigens een stuk leuker. Je beweegt in de eerste fase om beurten heen en weer over de 'quarry' om stenen te verzamelen, om die vervolgens in de tweede fase aan/op het gekozen monument te bouwen. De locatie (hoogte) van een geplaatste steen bepaalt het aantal punten dat je ervoor krijgt. Erg aantrekkelijk dus om stenen te nemen van de kleuren die vooral hoog gebouwd dienen te worden. Er is alleen één MAAR, want zodra je geen steen kunt plaatsen, leveren je overgebleven stenen in deze ronde 1 minpunt op per steen. Dit zorgt voor heel wat tactiek in het kiezen van je stenen en een leuke spanning tijdens het bouwen. Eentje die ik nu zeker op mijn wishlist heb staan

!
Na het ophalen van vele promo's en heel wat tweedehands spellen op de eerste dag, was de tweede dag iets rustiger. Ik moest nog enkele pre-orders ophalen, en we hebben ook een aantal spellen gespeeld, namelijk Airlines, Potions Brew en Glüx. Het was op de vrijdag wel aanmerkelijk drukker dan op de donderdag. Het eerste spel hiervan was dan ook 'omdat de tafel toevallig leeg was'. Deze voelde een beetje pointless aan; met elke kaart van de 5 kaarten in je hand kon je zowat alles doen en daardoor laadde je in de oneven beurten passagiers in en laadde je ze in de even beurten uit voor punten. Ik miste hier toch echt de fun. Natuurlijk kun je wel wat meer dan dat (vliegtuig vergroten, nieuw vliegtuig bouwen, meer luchthavens oprichten), alleen eigenlijk was één ronde (van de drie) al teveel van hetzelfde voor ons. Over Potions Brew hadden we wegens een gebrekkig uitleg van de auteur zelf (die zich in het Engels niet zo goed verstaanbaar weet te maken) gemengde gevoelens. Het spel ziet er erg mooi uit en we houden wel van set collection, maar de regels voor het veranderen van de basisactie (2 pakken, 1 kiezen en houden) waren gewoon veel te vaag. Wanneer krijgt de huidige speler de overgebleven kaart? Wanneer is de overgebleven kaart juist voor de andere speler? Waarom pak je er 2 om er vervolgens (ongezien) 1 weer terug te leggen? Jammer, stond op mijn kooplijst maar ik wacht nog even af of er een duidelijkere uitleg beschikbaar komt, dan wil ik het nog wel een kans geven. Tot slot Glüx; deze beviel ons beide wel. Goed te spelen ook met 2 spelers omdat één zijde van het bord daar speciaal voor aangepast is (de andere zijde is voor 3 en 4 spelers). Hier plaats je fiches uit een stoffen zak (een zak voor elke speler) en mag steeds kiezen welk cijfer je gebruikt (1/6, 2/5, 3/4, net als een dobbelsteen dus). Je legt het getrokken fiche met de gekozen kant omhoog en komt dan in alle orthogonale richtingen (voor zover mogelijk; je mag het bord niet af en je kunt niet door je eigen en andermans fichens heen) zoveel stapjes verder. Om de beurten plaats je op die manier fiches en probeer je in de 9 kamers op het bord meerderheden te verzamelen. Je kunt elke fiche van een andere speler wel éénmaal afdekken met een eigen fiche (maximale hoogte van een stapel is dus twee). De meerderheden worden afgehandeld door het aantal ogen van elke speler in die kamer te tellen. Kies echter niet altijd voor 4, 5 of 6, want dan kom je veel moeilijker op andere goede plekken op het bord terecht. De fiches zijn daardoor multifunctioneel en dat sprak me wel aan. Spel was ook niet heel duur (€ 20,-), maar ik had simpelweg al te veel opgehaald (of nog te halen) om deze ook nog in de tassen te stoppen

. Staat wel op mijn lijstje om in de toekomst een keer aan te schaffen!
Dat was Spiel voor dit jaar. Twee dagen gaan is me wel bevallen met oog op het feit dat je veel meer kan spelen (normaal haal ik zowat alleen dingen af). Het nadeel vind ik alleen dat ik door alle indrukken van zo´n dag best wel kapot ben aan het einde van de dag. Als je dan nog een stuk rijden/treinen moet (ik overnachtte dit jaar al in Venlo, ipv dat ik helemaal nog terug moest naar Woerdense Verlaat), is het wel slopend om de volgende dag meteen weer te gaan. Misschien dat ik volgend jaar eens zelf met de auto ga en dan bijv. 2 nachten overnacht in Essen, waarvan ik donderdag en zaterdag naar de beurs ga. De drukte op vrijdag viel me namelijk toch behoorlijk tegen en dan kan ik een dagje tussendoor met niet-beurs vullen ter afwisseling. Foto's van mijn buit volgen nog, want de helft staat nog in Amersfoort.