Agricola, wat doen we fout??

Familiespellen, kaartspellen, expertspellen, oude bekenden, kortom: bordspellen!

Moderators: Standaard moderators, Website beheerders, Ereleden

Bongo
Condottiërre
Persoonlijke Ondertitel: #homoludens
Zichtbare ondertitel: Persoonlijk

Re: Agricola, wat doen we fout??

Bericht door Bongo »

Ja klopt... maar die rating staat echt niet voor de familie versie......en helaas heb je bij agricola 30 min nodig om de puntentelling uit te leggen ;)
(Ik overdrijf nu een beetje.. maar speltechnisch.... dit zijn de acties.. grondstoffen pakken, bouwen etc etc is het net zo snel uitgelegd als een ElGrande)

Die 3.63 is meer gebaseerd op diegene die met het zwaarste kaartenpakket spelen (deck 3 als ik het me nog goed herinner?) en dan de juiste combi maken en zo je motor op gang te krijgen.
Afbeelding

Labels:
Traquan
Stamhoofd

Bericht door Traquan »

Er is geen verschil in uitleg tussen verschillende decks, wel tussen de familieversie en de normale versie uiteraard.
Het is een hartstikke goed spel, en heeft niet voor niets op 1 gestaan in de BGG ranglijst. Het is duidelijk dat jij het niet zo leuk vindt, maar misschien moet je anderen even de kans geven zelf te laten ontdekken of ze het wat vinden. ;)

Ik vind Agricola bovendien zeker niet gortdroog. Ja het is een Euro, maar bij gortdroog denk ik toch eerder aan de zoveelste point salad van Feld waar je onsamenhangende acties uitvoert om overal punten voor te scoren. In Agricola verzamel je grondstoffen, die je daadwerkelijk inzet om kamers/hekken/ovens e.d. te bouwen. Je zaait graan op je land, oogst het graan, en bakt van graan brood. Dieren kun je slachten en zo je voedsel vergaren. Je kunt je gezin uitbreiden, maar dan heb je ook meer monden te voeden. Je boerderij wordt prachtig weergegeven met mini dieren en akkers e.d. Ik vind dit spel een stuk thematischer dan heel veel andere Euro's. Zeker niet "gortdroog".

Het is bij dit spel wel beter om iemand te hebben die het goed uit kan leggen. Niet alleen qua regels, maar ook wat betreft een paar mogelijkheden die spelers hebben tijdens het spelen.
Afbeelding
Bongo
Condottiërre

Bericht door Bongo »

Die kaarten bepalen meer de zwaarte/complexiteit op BGG van boven de 3 wat mij betreft....

Denk dat we van mening verschillen... maar Agricola vind ik ook behoorlijke puntensalade hoor... punten voor elk veldje.. strafpuntje lege veldjes... 1 koe.. 2 schapen... etc.

Qua afwerking.. helemaal eens, daarom dat ik zei: (gort) droog spel in leuk Boerderij jasje. (en wat mij betreft... als je hem nu in 1 a 1,5 uur kan spelen... prima.. maar dat is helaas niet zo)

Ik zal nooit meer mijn dochters blik na 1 uur agricola te spelen vergeten.... Pap....hoe lang duurt dit spel wel niet???? En die is toch behoorlijk wat gewend en is een erge liefhebber van spellen!

Maar verder hou ik erover op... na alle lovende en aanmoedigende reacties in het begin dacht ik dat een tegengeluid ook even op zijn plaats was. Ieder zijn smaak!
Afbeelding
ouwezeeman
Garnaal

Bericht door ouwezeeman »

Een puntensalade is een spel waarbij je voor nagenoeg elke actie die je doet direct punten krijgt. Zoals castles of burgundy.

Als ik jouw optiek volg dan is 7 wonders ook een puntensalade...
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/
Gebruiker 6854

Bericht door Gebruiker 6854 »

:crazy:

Haha, leuke discussie dit, ik heb geen problemen met de puntentelling in Agricola en ik vind het leuker dan Viticulture. Met alle nieuwe spellen op de markt, blijft het in mijn Top 3.* Zelfs nu ik Caverna heb, speel ik het nog. Op mijn eerste plaats staat trouwens 7 Wonders. Als iemand in zijn eentje, met twee, met drie of zelfs met vier naar Rotterdam wil komen voor een gedegen uitleg, met of zonder kaarten, jullie zijn van harte welkom. Mijn partner doet mee als we met de handkaarten spelen, dus dan kan er helaas eentje minder komen, hehe, zonder kaarten hoeft het van hem niet zo... Ieder zijn ding natuurlijk, hij vindt het dan te veel van hetzelfde, net zoals Hoogspanning en het Dorp, die ik beide ook graag speel.

*Off topic: Waarom kan ik mijn Top 10 niet meer updaten, heeft iemand hier ook last van
humske
Wereldkampioen Carcassonne 2011
Persoonlijke Ondertitel: Jippie-a-jee!

Bericht door humske »

EEMBC/Bongo schreef: Qua afwerking.. helemaal eens, daarom dat ik zei: (gort) droog spel in leuk Boerderij jasje. (en wat mij betreft... als je hem nu in 1 a 1,5 uur kan spelen... prima.. maar dat is helaas niet zo)
Met z'n 2-en speel ik het gerust in 1,5 uur hoor. Maar ik speel het ook voornamelijk met 2, en niet met meer mensen. Als ik het eens met meer doe, dan wel met mensen die het kennen. Met 2 speel ik ook gerust eens met iemand die het nog niet kent.

En als ik het vergelijk met Caverna, die vind ik veel te simpel.. Iedereen heeft daar aan het einde van het spel alles, het gaat veel te gemakkelijk.
~ Always look on the bright side of life ~

Afbeelding
Rubik
Caballero
Persoonlijke Ondertitel: Spelmagazijn.com

Bericht door Rubik »

humske schreef:
EEMBC/Bongo schreef: Qua afwerking.. helemaal eens, daarom dat ik zei: (gort) droog spel in leuk Boerderij jasje. (en wat mij betreft... als je hem nu in 1 a 1,5 uur kan spelen... prima.. maar dat is helaas niet zo)
Met z'n 2-en speel ik het gerust in 1,5 uur hoor. Maar ik speel het ook voornamelijk met 2, en niet met meer mensen. Als ik het eens met meer doe, dan wel met mensen die het kennen. Met 2 speel ik ook gerust eens met iemand die het nog niet kent.
Met 5 ervaren spelers spelen wij de familieversie van Agricola in 1 uur. Moet je wel een beetje doorspelen, maar het is prima te doen.
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

agricola moet je gewoon niet met 5 willen spelen.
hooguit met 2/3 spelers

dat geldt ook voor zijn broertje/zusje Caverna. Laatst met 5 gedaan wat een lijdensweg pfff. Met 4 gaat nog wel. Maar liefst 2 of 3 spelers.
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
Bongo
Condottiërre

Bericht door Bongo »

Nooit met 3 gespeeld trouwens.... alleen met 4 en 5 volgens mij.

Maar puur nieuwsgierigheid:
Agricola met 2..... dan zou ik eigenlijk verwachten dat Agricola 2-pers versie beter zou zijn....
Klopt dat?
Afbeelding
aicirtap
Critico

Bericht door aicirtap »

Agricola 2 spelers heeft een ander spelmechanisme, daar draait het echt om de dieren. En speelt vlotter als het bordspel.
En het is sowieso leuker als je de uitbreiding er bij hebt er van.
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
Traquan
Stamhoofd

Bericht door Traquan »

aicirtap schreef: agricola moet je gewoon niet met 5 willen spelen.
hooguit met 2/3 spelers

dat geldt ook voor zijn broertje/zusje Caverna. Laatst met 5 gedaan wat een lijdensweg pfff. Met 4 gaat nog wel. Maar liefst 2 of 3 spelers.
Huh? Is dat niet eens "Best with 7"? :P :lol:

Nooit begrepen waarom ze die doos volgepropt hebben met materiaal voor 7 spelers. Wat een drama moet dat zijn.
Afbeelding
dirk
Elfenkoning
Persoonlijke Ondertitel: Spelhamels Beerse

Bericht door dirk »

EEMBC/Bongo schreef: Nou.. ik denk dat de kans redelijk groot is dat Agricola gewoon niet je spel is!!!

Ik vind het maar een saai spel, paar potjes gedaan, meestal met 4, en er zijn echt zoveel betere spellen te vinden... ook workerplacements.....

Mijn advies, nog 1 keer spelen dan... (vooruit)... en als je hem dan nog niet echt top vind... verkopen nu je er nog een goede prijs voor krijgt.
Agricola slecht vinden is helemaal niet erg (hoop ik toch :wink: )
Ik vind er persoonlijk ook absoluut niets aan. ik heb hem een 5-6 keer gespeeld zowel familieversie als expertversie en beide konden mij helemaal niet boeien, ook ik vond dit alleen maar saai en verveelde me meer dan dat ik aan het spelen was.

Als je wel interesse hebt in iets soortgelijks waarin de minpunten van Agricola deels weggewerkt zijn (mijns inziens toch) kan je altijd Caverna eens proberen. Ik heb deze zelf nog niet geprobeerd (komt waarschijnlijk van mijn degout van mijn Agricola :shh: ) maar deze zou veel vlotter spelen
Elke 1ste zaterdag en 3de vrijdag van de maand: spelavond in Woonzorgcentrum Heiberg in Beerse! Gratis toegang voor iedereen!
ouwezeeman
Garnaal

Als ik het goed heb speelt agricola zich af in de tijd dat de mens zich begon te vestigen op 1 vaste plaats i.p.v. rond te trekken. Het lijkt me niet evident dat ze toen een groot voedseloverschot hadden. Dat voedsel dat je nodig hebt is dan ook heel belangrijk, en dat je er hard voor moet "werken" is dan ook geweldig thematisch. Ik vind het daarom juist een heel goed spelgegeven!
Wij spelen elke 2e zaterdag van de maand in Heist-op-den-Berg vanaf 16u30. Meer info https://www.facebook.com/forumheist/
ouwezeeman
Garnaal

ouwezeeman schreef: Als ik het goed heb speelt agricola zich af in de tijd dat de mens zich begon te vestigen op 1 vaste plaats i.p.v. rond te trekken. Het lijkt me niet evident dat ze toen een groot voedseloverschot hadden. Dat voedsel dat je nodig hebt is dan ook heel belangrijk, en dat je er hard voor moet "werken" is dan ook geweldig thematisch. Ik vind het daarom juist een heel goed spelgegeven!
Oei heb effe de doos gecontroleerd en het situeert zich in de 17e eeuw :oops:
kolibri-75
Grote Dienaar

Bericht door kolibri-75 »

EEMBC/Bongo schreef: Nooit met 3 gespeeld trouwens.... alleen met 4 en 5 volgens mij.

Maar puur nieuwsgierigheid:
Agricola met 2..... dan zou ik eigenlijk verwachten dat Agricola 2-pers versie beter zou zijn....
Klopt dat?
Ik vind de 2-persoons versie van Agricola behoorlijk saai. Toen ik dit spel voor het eerst had gespeeld (en daarna nog een keer) voelde ik geen behoefte om de grote versie van Agricola nog te willen leren.
Maar een hele tijd later ben ik daar toch maar eens aan begonnen, de uitgebreide versie met de kaarten enzo. Ik verwachtte er dus niet veel van, maar... YESS!!! Dit spel vond ik gelijk fantastisch! Juist vanwege die kaarten idd. Daarmee heb je bepaalde voordelen die je zo goed mogelijk moet benutten (vooral ook combinaties van kaarten). Op deze manier kun je al voor het spel is begonnen een plan uitstippelen en bedenken hoe je aan eten komt. Want als je daar niets op verzint dan loop je alleen maar achter de feiten aan.
Voor mij is het een topper!
De familieversie lijkt me overigens net zo saai als het 2-pers spel.