Splendor vastlopen op het spel
Moderators: Standaard moderators, Ereleden, Website beheerders
-
xEsther8
- PIONier
Splendor vastlopen op het spel
Hallo iedereen,
Ik heb gisteren met z'n tweetjes Splendor gespeeld.
Nu liepen we op een bepaald punt vast, en dit stond ook niet in de uitleg.
Op een gegeven moment kon een van ons geen kaart kopen, geen fiches pakken en geen kaart reserveren (omdat een van ons verkeerd de tactiek heb aangepakt, een van ons had al 10 fiches en 3 kaarten gereserveerd).
Dit gebeurt wel eens vaker, ondanks dat we de regels van het spel aanhouden.
Is het spel dan gewonnen door de ander? Of zijn er andere regels die het spel bepalen?
Hier een voorbeeld: zie afbeelding ook, alleen in de afbeelding is de speler al op 15+ punten, maar zulke situaties hebben we ook wel eens meer gehad terwijl we geen 15 punten nog hadden.
Het voorbeeld luidt als volgt:
De speler heeft geen kaarten meer om te kopen, want volgens de spelregels moet je toch eerst kaarten reserveren voordat je hem kan kopen?
De gele fiches zijn op (de andere speler heeft die ook).
Zie afbeelding
Ik heb gisteren met z'n tweetjes Splendor gespeeld.
Nu liepen we op een bepaald punt vast, en dit stond ook niet in de uitleg.
Op een gegeven moment kon een van ons geen kaart kopen, geen fiches pakken en geen kaart reserveren (omdat een van ons verkeerd de tactiek heb aangepakt, een van ons had al 10 fiches en 3 kaarten gereserveerd).
Dit gebeurt wel eens vaker, ondanks dat we de regels van het spel aanhouden.
Is het spel dan gewonnen door de ander? Of zijn er andere regels die het spel bepalen?
Hier een voorbeeld: zie afbeelding ook, alleen in de afbeelding is de speler al op 15+ punten, maar zulke situaties hebben we ook wel eens meer gehad terwijl we geen 15 punten nog hadden.
Het voorbeeld luidt als volgt:
De speler heeft geen kaarten meer om te kopen, want volgens de spelregels moet je toch eerst kaarten reserveren voordat je hem kan kopen?
De gele fiches zijn op (de andere speler heeft die ook).
Zie afbeelding
- Bijlagen
-
- sketch-1486663846698.png
- (2.72 MiB) 318 keer gedownload
Laatst gewijzigd door xEsther8 op do 09 feb 2017, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Labels:
-
Ugur
- Caballero
- Persoonlijke Ondertitel: Lord of Complaints
- Zichtbare ondertitel: Persoonlijk
Re: Splendor vastlopen op het spel
Dit heb ik nog nooit eerder gehoord. Weten jullie zeker dat hij/zij met 10 fiches, waaronder 3 reserveringen (=jokerfiches) geen enkele kaart kon kopen??
Justice, like lightning, ever should appear to few men's ruin, but to all men's fear.
-
Bridget
- Phoenix
- Persoonlijke Ondertitel: Spellen aan den Rijn
Door reserveringen te maken krijg je joker fiches en dan moet wel van de 10 fiches die je hebt plus de al gekochte kaarten iets te koop zijn toch?
Everybody has the right to play...
-
kattaklop
- Garnaal
-
maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Volgens mij mag je gewoon fiches pakken en daarna afleggen tot de limiet van 10. Wel zonde natuurlijk, maar op die manier kun je fiches waar je niets aan hebt ruilen. Zo moet er uiteindelijk altijd wel wat te koop zijn met 10 fiches.
-
aicirtap
- Critico
En het als je aan max zit mag je wel 2 of 3 pakken en daarna 2 of 3 terugleggen. Dus dan zou je in theorie ook moeten kunnen uitkomen.
een dag niet gespeeld, is een dag niet geleefd!
-
ozymandias
- Geheim Genootschap
- Persoonlijke Ondertitel: Body & Soul
Zou me inderdaad verbazen dat je met 10 fiches niets zou kunnen kopen van de eerste (groene rij) of 2de rij (gele rij)
Lijkt me sterk dat jullie iets foutiefs gedaan hebben.
Lijkt me sterk dat jullie iets foutiefs gedaan hebben.
-
Mac-S
- Genius
- Persoonlijke Ondertitel: Groninger Gamer
Je weet hopelijk wel dat de kaarten die je al eerder gekocht hebt, je een korting geven op latere aankopen?
Dat je met 10 fiches niets kan kopen, is normaal gezien alleen realistisch als de groene kaarten allemaal al weg zijn (want die zijn vrij goedkoop), maar als je al die groene al gekocht hebt, dan heb je zoveel korting dat de rest intussen ook heel goedkoop is geworden.
Dat je met 10 fiches niets kan kopen, is normaal gezien alleen realistisch als de groene kaarten allemaal al weg zijn (want die zijn vrij goedkoop), maar als je al die groene al gekocht hebt, dan heb je zoveel korting dat de rest intussen ook heel goedkoop is geworden.
-
xEsther8
- PIONier
Bedankt voor de reacties iedereen. Ik ga in mijn forum-bericht proberen uit te leggen wat ik bedoel, hier heb ik even de tijd voor nodig dus ik zal later op de dag op mijn forum-bericht geplaatst worden.
Laatst gewijzigd door xEsther8 op do 09 feb 2017, 18:35, 1 keer totaal gewijzigd.
-
freeze
- Stamhoofd
Wat Max hierboven zegt is correct. Je zou je fiches dus kunnen "ruilen". Je pakt er 3 en legt er 3 (andere) af.
-
xEsther8
- PIONier
Hallo iedereen,
Ik heb mijn forum-bericht aangepast, dus zie uitleg als het niet begrijpelijk is.
Nog een voorbeeld (dit is niet gebeurd, maar om even een beeld te schetsen):
Te hoge kaarten gereserveerd heb en vervolgens bijvoorbeeld de verkeerde fiches heb gepakt waardoor je de kaarten die je gereserveerd heb niet kan kopen maar wel teveel fiches heb
Ik heb mijn forum-bericht aangepast, dus zie uitleg als het niet begrijpelijk is.
Nog een voorbeeld (dit is niet gebeurd, maar om even een beeld te schetsen):
Te hoge kaarten gereserveerd heb en vervolgens bijvoorbeeld de verkeerde fiches heb gepakt waardoor je de kaarten die je gereserveerd heb niet kan kopen maar wel teveel fiches heb
-
maxitaxi777
- Maarschalk
- Persoonlijke Ondertitel: Zwarte Piet
Reserveren van kaarten is mogelijk om te voorkomen dat een ander ermee aan de haal gaat terwijl jij zelf nog niet genoeg fiches bezit voor het direct kopen van een kaart. Volgens mij hebben jullie de (vrij essentiële) regel gemist dat je een kaart ook gewoon direct kan kopen?
In je beurt kun je namelijk kiezen uit één van deze drie opties:
1. Pak 3 verschillende fiches of 2 dezelfde fiches (als er minstens 4 liggen van de gewenste kleur)
2. Koop een kaart uit het aanbod of uit je hand
3. Reserveer een kaart om later te kopen, je krijgt als bonus een jokerfiche
In je beurt kun je namelijk kiezen uit één van deze drie opties:
1. Pak 3 verschillende fiches of 2 dezelfde fiches (als er minstens 4 liggen van de gewenste kleur)
2. Koop een kaart uit het aanbod of uit je hand
3. Reserveer een kaart om later te kopen, je krijgt als bonus een jokerfiche
-
Vogeltje
- Garnaal
Het is inderdaad niet nodig om eerst een kaart te reserveren voordat je hem kunt kopen.
-
Goener
- Meeple
"De speler heeft geen kaarten meer om te kopen, want volgens de spelregels moet je toch eerst kaarten reserveren voordat je hem kan kopen?"
Volgens mij doen jullie dit fout. Je kan steeds een kaart kopen en direct voor je open leggen (als je genoeg grondstoffen hebt natuurlijk). Reserveren doe je meestal alleen als je een kaart wilt hebben en nog niet kan betalen.
Volgens mij doen jullie dit fout. Je kan steeds een kaart kopen en direct voor je open leggen (als je genoeg grondstoffen hebt natuurlijk). Reserveren doe je meestal alleen als je een kaart wilt hebben en nog niet kan betalen.
-
JensVerwaest
- Party Animal
[*]Jullie maken idd de fout dat je niet steeds een kaart eerst moet reserveren om ze dan te kunnen kopen.. Je kan ze idd ook meteen kopen.
[*]Een tweede fout die jullie lijken te maken: De stenen die afgebeeld staan op de reeds gekochte kaarten tellen mee!! Je hoeft dus naarmate het spel vordert niet altijd alleen met pokerchips te betalen!
==> Op de foto zijn er duidelijk MEERDERE kaarten die de speler onderaan meteen zou kunnen kopen door gebruik te maken van de kaarten die hij al heeft (+ eventueel nog enkele fiches bij te voegen)
[*]Een tweede fout die jullie lijken te maken: De stenen die afgebeeld staan op de reeds gekochte kaarten tellen mee!! Je hoeft dus naarmate het spel vordert niet altijd alleen met pokerchips te betalen!
==> Op de foto zijn er duidelijk MEERDERE kaarten die de speler onderaan meteen zou kunnen kopen door gebruik te maken van de kaarten die hij al heeft (+ eventueel nog enkele fiches bij te voegen)