Voor ons (mijn vriendin en ik) de eerste keer Zuiderspel gisteren. Zijn van ongeveer 12 tot 17 geweest en hebben een leuke dag gehad, waarin we 7 spellen (deels) hebben kunnen spelen! We begonnen met Droomhuis; kies een kaart/tegel, bouw deze op een bepaalde manier en scoor punten. Het meeste deed deze mij nog denken aan citybuilders als Quadropolis en Suburbia, zij het meer als filler in plaats van als avondvullend spel.
Daarna speelden we een half potje Keer op Keer (smaakt zeker naar meer!) en schoven we met twee anderen aan bij Het Orakel van Delphi, de tafel naast ons die eerst nog bezet was, maar waar we eigenlijk voor kwamen. Deze hebben we bewust maar voor een deel gespeeld; het idee was duidelijk en andersom heb ik ook een hekel aan mensen die (inclusief uitleg) 1.5 tot 2 uur een tafel bezet houden, dus moet je dat zelf natuurlijk ook niet doen

.
Vervolgens hebben we Twenty One gespeeld; deze valt idd in de categorie Qwixx, maar ik vind Qwixx toch leuker, want bij Twenty One hangt wat er gebeurt toch meer van geluk af in mijn ogen, matig.
Ook nog iKNOW gespeeld, wat best een grappig trivia-spelletje is, maar 2 punten krijgen als je verteller ben en mee kunnen liften op het antwoord van degene voor je, maken het voor mij toch een spel wat niet helemaal goed in elkaar zit.
Daarna Cottage Garden, welke duidelijk Patchwork³ is; leuk maar had iets korter mogen duren omdat het puzzelen/nadenken op een gegeven moment een beetje hetzelfde wordt; je blijft maar bordjes vullen. Nu zou dat met 3 of 4 spelers wel wat anders zijn denk ik, met 2 spelers heb je duidelijk de meeste zetten per persoon.
Tot slot Kingdomino; het bouwen van je koninkrijk is een leuke bezigheid, maar het volgorde/tegel-selectie mechanisme vind ik hier vooral leuk en origineel! Ga ik voor een eerdere keus in de volgende ronde, of pak ik een betere tegel nu. Nog niet eerder gezien op deze manier en omdat dit spel zo snel en makkelijk is, staat deze nu wel op de wishlist (net als Cottage Garden overigens). Delphi en Keer op Keer had ik al (maar nog niet gespeeld, extra handig op zo´n beurs dat het uitgelegd wordt!), Twenty One laat ik waarschijnlijk voor wat het is, over Droomhuis twijfel ik nog en iKNOW ga ik niet aanschaffen.